Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 80

Viestit - John Ferguson

Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?
Kysehän ei ole ongelmista, vaan siitä, että jos/kun tuotantoa aletaan siirtämään Kiinaan, niin alkaa Suomessa työpaikat vähenemään. Ja jokainen euro joka jää Kiinalle antamatta on hyvä euro.
Kai sulla paripyörät on kylkeen, jos noin kapoiset (540) meinaat taakse laittaa? Tai sitten todella kevyt traktori.
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.

Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.

Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.

Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat  kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.
Claas ja MF omistavat yhdessä Giman, joka valmistaa vaihteistot mm. Claasiin ja MF:n (pl. Cmatic ja DynaVt).
Kannattaneeko Kiinan protoa hirveästi tukea, kun pienellä lisäpanostuksella Ännäläinen on testattua laatua. Gee kun alkaa menemään hyvin kaupaksi, niin aletaan häävimpienkin mallien tuotantoa siirtää Kiinaan. Valitettavan paljon noita G-sarjalaisia jo näkyy.  :-\
4v menisi omilla ajoilla 10k€ kalliimmalla sähköautolla maksaa hinnanerotus bensa-autoon pelkillä käyttövoiman säästöillä. Toki tuokin on laskettu sinä aikana, kun bensa maksoi 1,8€/l. Sähkön hinta ei ole muuttunut itsellä mihinkään, edelleen ~11snt/kWh. Siihen kun vielä huomioi hankintatuen, huomattavasti pidemmän huoltovälin (ja halvemmat huollot) sekä yli 300€/a vakuutussäästön nykyiseen verrattuna, niin on halpaa.  8)
Viime kesänä tuli uusi pumppu. Talvella lämmitysasennossa ja kesällä jäähdytysasennossa, ettei ala taistelemaan itseään vastaan. Vielä -30°C puskee hyvin lämmintä reilulla 2:n hyötysuhteella.  :P Kesällä ei pumpulla tarvitse hirveästi työtä tehdä, että sisälämpötila pysyy +23°C paikkeilla.
11 kilowatilla nyt periatteessa pärjääkin kotona ihan hyvin.
Jos laskee tavallisen auton kulutukseksi 20 kWh/100 km niin tuolla saa tunnissa noin 50 km lisää rangea. Johonkin e-Troniin ei saa.

Oikeat pikalaturit sitten asia ja hintaluokka erikseen. Kiinasta saisi edullisia pikalatureita, tutkin kerran asiaa. Mutta ei sellaista uskalla ostaa, tuskin täyttävät edes täkäläisiä sähköturvallisuusmääryksiä.
Joo tuo 11kW on normaaliin työmatka-ajoon aivan riittävä, jotkut latailee 2,3-3kW vehkeilläkin autoja kotona. Pikalaturi olisi toki hieno, mutta kun käytännössä kotona ladatessa on akku aina täynnä ennen reissuun lähtöä jo 11kW vehkeelläkin, niin pikalaturia tarvitsee vasta kaukana kotoa. Ei akku tykkää hyvää, jos sinne aina pikalaturilla syötetään virtaa.

Toki nuuka lataa työpaikalla lämmitystolpasta autonsa ~3kW teholla.   ;D
Maatilalla vähän tehokkaammankin latauksen toteutus ei ihan hirveitä maksa kun ainakin pääsulakkeet ovat useimmiten omakotitaloja suuremmat.
Ei taida yli 11kW latausta fiksusti saada (toki joissakin autoissa myös 22kW sisäinen laturi, mutta harvoissa). Noin 2000€ maksaa 11kW laturi, kuormantasaaja ja vikavirtasuojat asennettuna niin, että johdot joutuu vetämään keskukselta pihalle. Kätevä systeemi, kun 25A pääsulakkeillakin saa 11kW ladattua, jos talon kulutus on maltillinen. Ja jos ei ole, niin asumismukavuudesta ei tarvitse tinkiä, kun kuormantasaaja priorisoi talon auton edelle.  8)
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: toimii
: 10.03.22 - klo:12:17
Tuskin sähköautossa kukaan jännitettä pelkää ;D
Sitä paitsi virta se on mikä tappaa.
Kyllä ne kulkee käsi kädessä, jos toista ei ole tarpeeksi, niin ei se toinenkaan tapa.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: toimii
: 03.03.22 - klo:10:50
Eipä siinä huollossa nyt niin ihmeellistä ole ellei nimenomaan puututa siihen suurjännitepuoleen. Kyllä ne jarrut saa herkisteltyä, kässärin säädettyä ja nivelet vaihdettua ihan ilman pomminpurkuvarusteita :-)

Pitäisin sen tehosähköpuolen remontteja melkoisen harvinaisina. Eikä sekään nyt työnä sitten eroa vaikkapa jännitetyöstä jossain sähköaseman kennossa. Tietysti on hyödyllistä tietää mitä tekee ja miten ja suojautua oikein, mutta sanoisin että jännitetyöoikeudet omaava sähköasentaja pärjää ihan hyvin jos on ohjeet mitä tehdä.

Ainakin oman pirssini saa itse akkua lukuunottamatta kokonaan jänitteettömäksi irrottamalla akkuyksikön päällä olevan ison liittimen. Luukku löytyy 'kardaanitunnelin' päältä takamatkustajien läheltä... eihän näitä ole tarkoitettu jokamiehen käpälöitäväksi mutta ei siinä mitään mystiikkaa ole. En muista onko siinä vielä turvatyynyn tapainen panos joka rajummassa kolaritilanteessa ampuu sen liittimen automaatisesti irti, olen joskus sitä systeemiä kyllä vilkaissut mutta ei jäänyt niin tarkkaan mieleen. Ei siellä jännitettäkään ole kuin luokassa 300 - 900 V, pelistä riippuen.

Reiska Ropaajan on parasta pysyä erossa siitä tehopuolesta ellei tiedä sähköstä muuta kuin että se on sinistä ja sattuu :-|
Itsekin tekemisissä 1500v jännitteiden kanssa, eikä pelota yhtään, kun sen jännitteen osaa vain katkaista. Täällä on niin takapajuista porukkaa, ettei vielä matkapuhelimetkaan ole tupaan löytäneet. Itse kun kävin testailemassa sähköautoja niin selväksi tuli, että seuraava auto on sähköauto.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: toimii
: 28.02.22 - klo:17:15
samassa hallissa ei e-biilin huollon aikana saa olla muita henkilöitä.
Älä nyt aikuinen mies kehtaa lässyttää paskaa.  :P
Näyttäisi olevan tarjontaa käytetyissä hintaluokassa 20000-30000€ kumpaakin mallia. Aikaisemmissa keskusteluissa on todettu acc:n tehon tarve olevan huomattava. Onko porukalla kommentoitavaa jommankumman mallin puolesta tai vastaan. Olisi tarkoitus n. 1000 paalia säilörehua omaan käyttöön vuosittain paalata.

Paljon maailmaa nähneitä. Kuitenki tua Agronicin huolto/ varaosat Se on iso plussa kun  vanhalla ajaa. Huolto se pelaa .yötä päivää. Jos tarvis on.
Toimii ne McHalellakin silloin harvoin kun niitä tarvii. Lisäksi McHalen neuvonta on ensiluokkaista, jos sattuu paalain tekemään jotain ihmeellistä, apu on löytynyt aina puhelinsoiton päästä ja homma on taputeltu muutamassa minuutissa.

Agronicista en osaa sanoa hyvää tai pahaa, ilmeisesti kuitenkin paremmasta päästä paalaimia.

 Agronikistä kertoo jotakin se notta se tehhään suomessa,toisin kun MChale. Varma peli tua Agronic. Sellasta paalaajaa joka ei vaadi huoltoa ee ookkaa. Tietysti net joilla ee tehä töitä ee net sillon hultoa eekä osia tarvii.
Notta eehän sitä Suomaastakaan aina priimaa pukkouvaa, mutta Agronic taitaa olla sieltä parhaasta päästä.
Näyttäisi olevan tarjontaa käytetyissä hintaluokassa 20000-30000€ kumpaakin mallia. Aikaisemmissa keskusteluissa on todettu acc:n tehon tarve olevan huomattava. Onko porukalla kommentoitavaa jommankumman mallin puolesta tai vastaan. Olisi tarkoitus n. 1000 paalia säilörehua omaan käyttöön vuosittain paalata.

Paljon maailmaa nähneitä. Kuitenki tua Agronicin huolto/ varaosat Se on iso plussa kun  vanhalla ajaa. Huolto se pelaa .yötä päivää. Jos tarvis on.
Toimii ne McHalellakin silloin harvoin kun niitä tarvii. Lisäksi McHalen neuvonta on ensiluokkaista, jos sattuu paalain tekemään jotain ihmeellistä, apu on löytynyt aina puhelinsoiton päästä ja homma on taputeltu muutamassa minuutissa.

Agronicista en osaa sanoa hyvää tai pahaa, ilmeisesti kuitenkin paremmasta päästä paalaimia.
ohan se hauskaa kun nuo tiet tehty tuonne metikköön joskus 1960-70 luvulla ja silloin ei tarvinna tehä teistä nelikaistasia.    kun net vie vain pikkumökille rannalle tahi sit ihan kankaalle, ns. kuivanmaan mökki.                teille niille rangereille pitää tietty olla helevetinmoinen baana että voi vaikka kylkysellään ajaa.     nuo vaan on corollia ja kadetteja varten pykätty..

 ja täälläpäin ainakii katottas pitkään jos puimurilla teitä niitettäis.        noooo, se varmaan koskenseutulla normaalia?
Meilläpäin on peltotietkin 4-5m leveitä.  :-X
Tokion olumppialaisissa jossakin pituushypyssä tai vastaavassa oli ylen toimittajan mukaan hiekassa digitaalinen viiva.  ???
Digitaalista karvaviivaa on joskus tullut katseltua älykännyllä.  ???
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 80