Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]

Viestit - Niitti


Kaivakaapa todella esiin se pykälä, ettei traktoripuolen korjausoppaissa ole copyrightia. Tätä ei ole "hajusta" huolimatta saatu täysin esille ja vedenpitäväksi.


Tässähän tämä, komission asetus ajoneuvoalalta 1400/2002 kohta 26:

Jotta suojeltaisiin tehokasta kilpailua korjaus- ja huolto-
palveluiden markkinoilla ja estettäisiin markkinoiden
sulkeminen riippumattomilta korjaamoilta, moottoriajo-
neuvojen valmistajien on tarjottava asianomaisille riippu-
mattomille toimijoille ilman rajoituksia kaikki tekniset
tiedot, vianmääritys- ja muut laitteet, työkalut, mukaan
lukien tarvittavat tietokoneohjelmistot, sekä moottoriajo-
neuvojen korjauksen ja huollon edellyttämä koulutus.
Edellä tarkoitettuja riippumattomia toimijoita ovat erityi-
sesti riippumattomat korjaamot, korjauslaitteiden ja
-työkalujen valmistajat, teknisten tietojen julkaisijat, auto-
kerhot, tiepalveluiden tarjoajat, tarkastus- ja testauspalve-
luiden tarjoajat sekä koulutuspalveluita korjaamoille
tarjoavat yritykset. Tietojen saatavuutta koskevissa edelly-
tyksissä ei etenkään saa tehdä eroa valtuutettujen ja riip-
pumattomien toimijoiden välillä, tiedot on annettava
pyynnöstä ja kohtuullisen ajan kuluessa ja tietojen hinta
ei saa vaikeuttaa niiden saatavuutta vaan hinnassa on
otettava huomioon se, missä laajuudessa riippumaton
toimija käyttää tietoja. Moottoriajoneuvojen toimittajaa
olisi vaadittava antamaan riippumattomille toimijoille
uusia moottoriajoneuvoja koskevat tekniset tiedot
samaan aikaan kuin ne annetaan valtuutetuille korjaa-
moille, eikä se saa velvoittaa riippumattomia toimijoita
ostamaan enempää tietoja kuin kyseisen työn suoritta
minen edellyttää. Toimittajat olisi velvoitettava antamaan
tekniset tiedot, joita tarvitaan moottoriajoneuvon
sähköisten laitteiden uudelleenohjelmoinnissa. Ne voivat
kuitenkin oikeutetusti evätä pääsyn sellaisiin teknisiin
tietoihin, jotka voivat antaa kolmansille mahdollisuuden
ohittaa tai purkaa ajoneuvoihin asennetut murtohälyt-
timet, kalibroida uudelleen sähköisiä laitteita tai tehdä
muutoksia esimerkiksi moottoriajoneuvojen nopeutta
rajoittaviin laitteisiin, paitsi jos varkaudet, uudelleenka-
librointi tai muutosten tekeminen voidaan estää muulla,
vähemmän rajoittavalla tavalla. Immateriaalioikeuksia ja
taitotietoon liittyviä oikeuksia sekä edellä tarkoitettuihin
laitteisiin liittyviä oikeuksia on käytettävä tavalla, johon
ei sisälly väärinkäyttöä.


Tuossahan sanotaan, että valmistajan on myytävä korjauskäsikirjat etc., kysyipä niitä kuka tahansa.
Sen sijaan se ei anna kolmansille osapuolille lupaa kopioida ja myydä niitä eteenpäin. Eli siis tiedot itsessään ovat vapaita, mutta valmistajan tekemä korjauskäsikirja kuvineen ja teksteineen on tekijänoikeuksilla suojattu teos.
Millä merkillä ei näe varaosakuvia vapaasti netistä? Agco, CNH ja Deere ainakin näyttävät omansa.
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Vilja ei pysy enää pikkukärryissä sisällä, joten laidat täytyy tehdä.
Lavansyrjälautaa näkyy olevan saatavana. Koko on 120 x 28 mm. Kehyksen löytäminen vain tuottaa ongelmaa. Normaalia u-profiilia löytyy 30 x 30 x 2 mm kokoisena, eli vaatisi 26 mm paksun laudan.
Kuitenkin lautaa myydän nimenomaan lavansyrjälautana, joten onko olemassa jotain profiilia, johon 28 mm paksu lauta sopii suoraan sisälle?
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Puimuri
: 09.08.14 - klo:22:34
Nämä konekeskustelut on siinä mielessä  hedelmättömiä ja vähän todellista informaatioarvoa sisältäviä, koska jokainen puhuu vain omista kokmemuksistaan, ja ne sitten yleistetään koskemaan kaikkia samaa mallia olevia koneita, eli  on ajettu joskus jollain koneella, se osoittautui paskaksi, ja  luullaan että muutkin saman mallin koneet on yhtä paskoja, kun tosiasiassa  moni muu on samaan malliin ihan tyytyväinen eikä ole ollut ongelmia.
  Monien maatalous- ja muidenkin koneiden  toimivuus ja kestävyys kun riippuu aika paljon myös omistajasta ja  käyttäjästään, kun hyvin jaksaa huoltaa ja oikein käyttää konettaan, niin  kyllä ne kestää paremmin kuin huolimattoman ja välinpitämättömän käsissä.

Tietysti on myös koneita, jotka on jo syntyessään susia, eli sisältävät  paljon suunnitteluvirheitä toiminnoissa ja rakenteissa tai sitten löytyy niitä maanantaipäivän kappaleita.

Entäs kun se huolimaton käyttäjä hajottaa Sammon, mutta NH säilyy ehjänä samalla käsittelyllä?
Kuivaputkinen on kallis peruskorjata ,moottori on vietävä työstöön ei onnistu kenttäoloissa.Miksi kuormaauton moottorin valmistajat käyttävät märkiä putkia?
Vapolle tuli uusi 5000 70 luvun lopulla ,oli jakajapumpulla,surkea kylmäkäynnitys ominaisuudet ja tosi huono vääntö. Sen perään pistettiin Kunto linko ,kun hanki kasvoi niin normaalisti moottori ilmoittaa kierrosten laskulla että vaaditaan liikaa,mutta 5000 sammui täysistä kierroksista kuin tuppeen oli surkea voimanen moottori,vääntö todella kehno.

1968-1975 Ford 5000
296 Nm@1300

1971-1976 MF 185
299 Nm@1300

1974-1979 Valmet 702
284 Nm@1180

1971-1977 DB 1210
245 Nm@1400

1972-1974 JD 2130
246 Nm@1400
  Metsillä kulkiessa etenkin 80-luvulla tuli useamman kerran vastaan banjokoteloita, pääosin sinisiä ja niissä kaikissa oli teksti FoMoCo.   On siinä työ tehty kun jossain etäänperällä on kotelo vaihdettu.

Joku ensimmäisten koneiden heikkous ollut kyseessä. FoMoCo -teksti kun muuttui Fordin ovaalilogoon aika pian.
Eikös tuo 5000 voimansiirto ollut pohjana todella pitkään seuraavissakin ainakin takasilta näytti 90 luvun forteissa 5000 kopiolta.

Amerikan puolella on myynnissä ihan uusi New Holland TS6-sarja. Voimansiirto on ulkoisesti kuin viistonninen.
Ny pitä vanhan äijän oikoa: kyllä Ford 7000:n oli Suomen tuontiohjelmassa Hara-ohjaamollisena. Valmet 1100 oli (lähes?) ensimmäisiä tehdasturbotraktoreita vuodesta 1969 alkaen.
  ok, mutta ei varmaan kovin montaa etelä-suomeen tullut.

Meille oli aikas lähellä tulla....

Ja meille tuli ihan perille asti. On se muuten jännä, miten tollasissa filmeissä http://www.youtube.com/watch?v=0wsrhJwwdws ajaminen on aina yhtä juhlaa. Ei yhtään huomaa sitä infernaalista meteliä, ohjaamon täyttämää pölyä ja kuumuutta, jonka synnyttää jalkojen välissä hohkaava murikka kuumine öljyineen, jota puhallinkaan ei viilennä, kun sellaista ei tehdasasenteisena ole. Lujaa tekoa ja voimakas veturi, mutta kauhea työpaikka.
3:45 eteenpäin aika komeaa meininkiä.
Näytti siinä olevan muutakin uutta kuin väri.
Näin äsken Multivan kylvökoneen. Paljonkohan näitä mahtaa olla maakunnissa?
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]