Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 19 20 [21]

Viestit - FMJ

Ei oo ohjeita,mutta Stihlin kahdenkäden viilalla saa parhaan jäljen. Sama viilauksella lyhentyy purupiikitkin.

Sillä viilatessa pitää sitten muistaa ensin kiristää ketju, sekä viilata vaakasuorassa asennossa...helposti tekee leikkuuhampaasta liian pystyn. Mutta tällä hetkellä perusviilauksen ykköspeli, sillä kotosalla aamulla perusviilaus ruuvipenkkiin kiinnitettyyn sahaan, maastossa vain pari kertaa päivässä kevyt kertapyyhkäisy tavallisella viilalla, että leikkaava kärki pysyy terävänä.
mutta onhan noita lavakatteitakin olemassa!   jos et tiedä.   koppia tahi ressua.   itellä tavarat pysyy hyvin tuolla, kuka niitä erikseen alkaa katella.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Kaverilla WV Taro pari vuotta vanhana alkoi julmetusti ruostumaan umpikatteella. Liekö kuomun vika vai pakoputken sijoittelöu mahan-alla syy. Ilmanvaihtoa niihin pitäisi jotenkin järjestää...

Nykyisin on saatavissa laillisena noihin 2008 ja jälkeen rekisteröityihin lukittavia matalia kansia, avautuvat kaasujousilla ylös ja ovat pikakiinnitteisiä. Näkee peruuttaessa kulmatkin takalasista paremmin. Riittää monelle se lavan laitojenkin korkeus, elle tarvitse lukkojan takana kuskata kirahvia ;)
Metsätalous / Vs: METSÄKONE/MOTO
: 10.04.14 - klo:22:47
Eräs tuttu, taitavan maineessa ollut hakkuukonekuski sanoi kerran että semmoiset 6,5 tuntia päivässä jaksaa hakata reippaalla tahdilla harvennusta, mut senjälkeen alkaa tulla niitä "oho lipes" juttuja. Toki leimikoissakin on eroja, tuskin selvällä mäntykankaalla pollakaan rasittuu niin kovin kuin jossain raivaamattoman kuusikon ensiharvennuksella.
tästä asiasta on tehty ihan tutkimuskin muistaakseni.

On julma tosiasia, että se homma on niin tarkkaivaisuutta vaativaa harvennuksilla, että päivän keskellä kannattaa tehdä huoltotauko, ei päivän lopuksi. Ruotsissa tätä on tutkittu jo kauan sitten ja todettu sama asia, käsittääkseni siellä työvuoro katkaistaan selkeästi.
Suomessa vedetään hampaat irvessä 12 tuntia putkeen, välillä viiden minuutin kahvittelu samalla paikalla istuen...
Metsätalous / Vs: Tekeekö MTK väärin?
: 04.04.14 - klo:19:52

Eiköhän se markkinatalous hoida tuon asian kuntoon jos sille on todellista tarvetta. Toivottavasti toraensossa vituttaa asianomaisia rankasti tämä havukuidun hyvä menekki, nyt saattais olla tilausta Kemijärvenkin sellulle.

Eikähän se olis paljosta kiinni että karsitulle energiarangalle voisi maksaa samaa hintaa kuin kuitupuulle, minulle on ainakin ihan sama mihin kattilaan harvennuspuu menee kunhan siitä vaan saa kilpailukykyisen hinnan.

Erittäin hyvin sanottu. Storan temput Kemijärven suhteen olivat kuin "kvarttaalitaloudenpidon käsikirjasta", eli paskaako siitä mitä tapahtuu seuraavalla neljännesvuodella, kunhan nyt näyttää normaalilta. Tunne on sellainen, että ko. firma ei pitkälle pötki enää...
Raakaa voimaa jos haluaa edullisesti http://www.nettikone.com/husqvarna/254-xp/1284965

Rauhallinen peli jos vertaa 560 huskuun.  8)

Isällä oli aikoinaan 266XP ja on vieläkin tuolla, viritetty electrolux ab:n toimesta, sekä myöhemmin 372XP muistaakseni. Niissä oli mm. männässä reijät männänrenkaan taakse, että puristuspaine puristaa rengasta tiukemmaksi pyttyyn jne.

Nimittäin puru lensi, ja ne äänet oli mahtavat kun lauantai aamuna heräsi 3-4 viritetyn sahan lämmittelypärinään kun meillä oli kilpasahureiden harjoittelukenttä 90 luvulla tuossa takapihalla.

Onpa sitä täälläkin yksi vähänsahattu 154 hallinnurkassa. Kerran pääsin aikoinaan kokeilemaan samanlaista sahaa, josta oli hiukan muokattu kaasutinta, kierroksia otti saman kuin tuo uusi 560(jota on tullut kanssa maastossa kokeiltua), ja vähän päälle. 154 ääni vaan niin epäterve, ettei taatusti kestä samaa kuin sellaiseksi suunniteltu...saatika se käynnistäminen, näpit oli kovilla vanhoilla huskuilla :P
Jos reikä oikeasti soikea ei nuo kartiotapit oikein toimi. Väljässä pyöreässä reiässä toimivat kylläkin.

Juu ei se tapin pyöreä hela siitä soikeeks muutu jos sitä kiristää....
Totta mutta tuo kartiotappi ei ole ihan yhtä tarkka siitä reijjästä kuin ihan tavallinen tappi. Joten jossei nyt ihan piirakan soikee niin voipi koittaa karahinkuttimella jyrsiä pyöreemmäks. Vaatii tosin sekin aikaa ja ihan oikeesti kunnollisen rouskutin terän siihen vinkuttimeen ::)

Mielestäni aitoja expandereita saa myös soikeille reijille, eli ne kartio-osat on tehty mittausten mukaan soikeiksi, olisko ollut joku 4 milliä maksimi ero.
http://portal.expandersystem.com/public/product-list-demo.aspx
Tuolta pääsee selaamaan mihin löytyy jo valmiita versioita...
Meillä on nokan kärryssä tollanen kuormain. Eipä siinä 3v aikana isoja vikoja ole ollut. Tukijalkojen reiät kulunu ihan muodottomiks ja jotain pultteja poikkeillu, mutta muuten kyllä pelannu. Eihän se mikään kauheen järee ole, mutta kyllä sillä paaleja nostelee.

44 on siis brutto nostomomentti ja 72 on ulottuvuus = 7.2m, tässä mallissa on jo laajakulmanivel mitä ei vanhemmassa 3972:ssa ollu.

Tutulla on molemmat nuo nosturit ja molemmissa on laajakulmanivel...

Taittuvamalliset tukijalat on Nokassa tosiaan melko heppoiset ja ne ei siedä yhtään vääntöä.
Kannattaa muistaa, että osaa noista rajummista pesuaineista käytetään raakana maalausta edeltävään vanhan maalipinnan mattaukseen. Sitten kun on pesukäyttö kyseessä, seostus 1:20 tai 1:40.
Oon nähnyt oranssin taunuksen, joka tälläisellä aineella oli taiottu harmaaksi...
Metsätalous / Vs: Klapukone
: 10.03.14 - klo:13:36
Palax Combi M II  8)

Meillä tuommoinen porukkakoneena ja täysi susi koko vehje, vaatisi sorvipölliä jos meinaa tavallisen 33cm pätkän saada halkaisukouruun muuhun asentoon kuin pystyyn. Toinen vuosi menossa kun en aio koko romuun koskea pitkäkllä tikullakaan.

Tästä on keskusteltu aikasemminkin. Täys paska. Puun saaminen kouruun niin kuin se kuuluu on ihan mahdotonta. Pystyyn, poikittain ja vinottain. Saa sotkea jalkapolkimella olevaa hätästoppia ja pätkiä käsilaukasinta jatkuvasti.

M II on tarkka asennostaan, pitää olla aika vaaterissa pituussuunnassa ja mielellään hiukan kallellaan kuljettimen suuntaan. Silloin pölkky putoaa osumatta halkaisumännän päähän ja suoraan.
Toinen juttu on se, että sirkkelillä puu katkeaa niin nopsasti, että tulee helposti hosuttua ja pudotettua liian aikaisin pölkky kouruun, osuessaan palautuvaan mäntään jää vinoon...
Suunnittelussa on tapahtunut sellainen kömmähdys, että kuljettimen vinssi on väärällä puolella, pitää kiertää koko traktori tai pilkekasa sen veivaamiseksi :(
http://www.nettikone.com/muu-merkki/peltojyra/1267092    ::)  :o

Ikinään saa kuitiksi moisia tuolla hintaa. Nolla perästä pois niin voisin uskoa, että on oikeasti luopumassa.

Ilmoittele YV:nä, jos tiedät jossain 150 e hintaluokassa 2-25, metrisen nostolaitejyrän  ;)
http://www.nettikone.com/valtra/n163-direct/1274447 Täp täp alan mies...??
Tämän talven lumitöistä olis selvinny vaikka tällä, hieman halvemmalla. :o
http://www.nettikone.com/valmet/565-2/1272813

Käsittämätön hinta 565:llä, olkoonkin että on vähän tunteja ja harvinainen ryömintävaihteisto :o
Tsiisus, oman 361 ostin lähes samankuntoisena muutama vuosi sitten 1600 eerolla.
Varmaan kannattaisi teetättää kerralla isompi erä pelkkää booriholkkia, jolle porattaisiin alkuperäisen boorireiän läpi suora reikä ja seevatun holkin päistä hitsattaisiin alkuperäiseen kynkkään kiinni? Samalla boorin materiaalikin olisi kestävämpää, todennäköisesti ikuinen ratkaisu.

Noihinhan on ollut saatavissa muutossarjaa, jossa akseliin tehtiin kierrereikä keskelle ja päihin tulivat kuppimaiset rikat. Ne painoivat kynkkiä akselikoteloa vasten ja pitivät booreja kuluttavan välyksen pois.
Ja läskipossulle: Mehumaija on: http://www.taloustalo.fi/product/201/mehustin-mehumaija-8-l-nelli

Silloin kun kuvan kone oli uusi, niitä yleisesti kutsuttiin nimityksellä "Mehumaija" ja se on (traktori)kaivuri. Koneet joissa on pyörivä ylävaunu, ovat kaivinkoneita. Nuorison tietämättömyys on sikäli ymmärrettävää, etteivät olleet syntyneetkään silloin kun Länkkäri oli uusi ;- )
Kaivuri sana on muodostunut sanasta kaivinkone...

Pitää paikkansa, mutta silloin kun tuo kone ajettiin ulos Lännen Sokerin konepajalta Säkylästä, kukaan ei sanonut kaivuriksi muuta kuin traktoriperustaista kaivulaitetta. Tämä nyt tätä nykyajalle tyypillistä käsitteiden sekottamista ja nykynuorison kielenkäytön rappeutumista.

Mikä ihmeen fordson-nelikko tossa länkkärissä on alustana ???

Ei ole Fordson, se on Ford 5000. Vetävä Carraro etuakseli on jälkiasennettu ja etukuormaaja on huomattavasti järeämpi kuin alkuperäinen. Ja tienopeus on vähintään kaksi kertaa sen 17 km/h.

Onko tossa joku Rottnenkin käyttämä järeämpi taka-akselikin, on noi takapään pulttijaot aika isolla kehällä?
Ja läskipossulle: Mehumaija on: http://www.taloustalo.fi/product/201/mehustin-mehumaija-8-l-nelli



Silloin kun kuvan  kone oli uusi, niitä yleisesti kutsuttiin nimityksellä "Mehumaija" ja se on (traktori)kaivuri. Koneet joissa on pyörivä ylävaunu, ovat kaivinkoneita. Nuorison tietämättömyys on sikäli ymmärrettävää, etteivät olleet syntyneetkään silloin kun Länkkäri oli uusi ;- )
Kaivuri sana on muodostunut sanasta kaivinkone...

Pitää paikkansa, mutta silloin kun tuo kone ajettiin ulos Lännen Sokerin konepajalta Säkylästä, kukaan ei sanonut kaivuriksi muuta kuin traktoriperustaista kaivulaitetta. Tämä nyt tätä nykyajalle tyypillistä käsitteiden sekottamista ja nykynuorison kielenkäytön rappeutumista.

Mikä ihmeen fordson-nelikko tossa länkkärissä on alustana ???
Sivuja: 1 ... 19 20 [21]