Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 48

Viestit - Realisti

Kyllä se nopeutus tapahtuu tääläpäin näin: Myydään new holland XXXXX, kulkee yli 50kmh.

Maxxumin ostin, väitti edellinen omistaja mokoman olevan liikennemalli ja kulkevan yli 50kmh. No kulkihan se, tosin otti kierroksia 3200rpm...  ::)

Kierroksia nostaen tehty varmasti suurin osa.

Mun maxxumi ottaa nykysin kierroksia 2500 ja kulkee sillä n.43kmh. Jousittamattoman koneen ei tarvi tuon kovempaa mennä.

Maxxumiin saa (sai?)  50 ja 60km/h rattaita perseeseen ainakin khp:ltä. Mulla oli kerran vuokralla mx120 maxxum joka kulki 68km/h noilla nopeimmilla rattailla / 2650rpm, ja voimaa 200++. Naapurissa kaikki maxxumit muutettu 50km/h rattaille. Nyykkäristä ei kokemusta.
"Tykki" renkaan ampumiseen vanteelle on tuossa yhdestä suunnitteilla.
28500 - 44800 välis ei ole ainakaan niitä kalvotunnistimia vaihdettu.
Niin 3d on ideana hyvä, mutta ihan liian hidas kun aletaan tosissaan ajamaan.
Noukin ja sullojakalusto näyttää 455:ssä asialliselta, samoin hydrauliset kalvotelineet on hyvät. Mutta sitten kun katsoo itse paalainkoneistoa niin se ei olekaan muuttunut kovin paljoa pahamaineisen edeltäjänsä jäljiltä.
Kuhnilla saa tosiaan menemään sen kuuluisan säästön äkkiä muutamaan käärimen anturiin tai rikkoutuvaan pyörivään liittimeen.
Ei kyllä kakkonen ainakaan ole vetänyt koskaan heinää mihinkään ketjun väliin, sen renkaan tykönä olevan välin kun joskus siivoaa niin eipä juuri muuta. Toki syksyn perusteellinen siivous on aika kova homma mut ei se työn välissä ole ongelmana.
Mulla oli tosiaan toisen vuoden kuhn tuotantoa oleva kone, kaikki kammion "kiikkujen" laakerit ja yks remmi oli vaihdettu jo 3600 paalin kohdalla. Hieno ja edistyksellinen laite, mutta ei kestä mun hermot aina olla rassaamassa. Jos Nhk:n jälkimarkkinointi ei olis ollut niin hyvä niin olis jo aiemman koneen kohdalla vaihtunut merkki.
Fusion vaan kestää, kestää ja kestää.
Kakkosessa se pahin paskaväli on tosiaan sielä renkaitten tykönä, mutta ei se paha ongelma ole kun pari kertaa per sato siivoaa. Omalla kakkosella on nyt se riski 44000 paalattu, eikä siinä kyllä edelleenkään ole mitään heikkoa.
On siinä vaan niin saamarin pitkä ero kuhniin luotettavuudessa, muuten kuhnissa on kyllä ominaisuudet kohdillaan.
Ei tarvi nelivetoa apevaunun kanssa jos on tasaiset pihat. Meillä pitää molempiin navetoihin ajaa ylämäkeen (oikea oppisesti rakennettu maan pinnalle) ja apevaunun aisalle ei tule painoa oikeastaan ollenkaan niin ilman nelivetoa ei talvella olisi ruokaa eläimillä ::)

Aumalla meinaa "hieman" olla parasta aikaa hankaluuksia sekon 13m3 apevaunun ja 2680 fergun kanssa.
Ei voi sanoa muuta kuin että voi luoja! Itse vaihdoin tuollaisen kuhnin 3600paalattuna 4 vuotta vanhempaan 29000 paalattuun fusion2:een aikanaan, ja oli elämäni paras paalainkauppa. Murheet loppui paalaimen kans siihen paikkaan, nyt 3 kesää ja yli 15000 paalia myöhemmin tällaiset ajatukset.
Luomu ratkaisi tuonkin murheen, vaan lietettä ja vaan multamaalla that's it!
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.

Mihis se julkisuutta sqanu Same meni??

Se löytyy jostain periferiasta nimeltä Laitila nykyään.
Mä tunnustan heti että meillä on noin 280 päivää vuodessa joku aktiivikone niin vähällä käytöllä että se joutaisi helposti apevaunun eteen seisomaan, dyna-vt on menneen talven seissyt melkein kokonaan samoilla renkaan sijoilla.
Mutta sitten ne 80 päivää jolloin ne koneet ei jouda sinne apepurkin eteen onkin toinen juttu, takuulla tulisi kallista jos joku aktiivikone miehineen siirrettäisiin kesken työmaan appeen purkuun. Paalaukset reilun 30km säteellä kuskin toimesta, ja itse käyn 135km päässä siirtämässä rehua, että irrota nyt siitä kone sitten...
Taas kollonen huutelee isoon ääneen mutta ei näe metsää puilta.
Tarpeita on erilaisia, mutta meillä ainakin tilanne on kesällä se että kaikki kolme pääkonetta on menossa, ja kaksi kertaa päivässä appeen jako edellyttää myös kaksi kertaa vaunun kytkemistä jos tekis jollain muussa hommassa olevalla koneella.
Ei olis oikein häävi lähteä kesken rehunteon naapurikunnasta käymään kotona appeen purun takia... Veikkaisin että kustannuksia sais ainakin tuolla keinolla lisättyä vähentämisen sijaan.
Mulle kans tuli vajaan 3ha:n vuoden vanha raivio lfa:n ja ympin piiriin, 96-13 kasvoi koivua...
Onko kuinka paljon kokemuksia maidontuotannosta.

Itse näen asiat meinaan kyllä hieman toisellatavalla. Esimerkiksi emakkosikalassa ei tule ikinä käsittääkseni tilannetta että olet tuotantovaiheessa jossa tuotanto on täydessä käynnissä mutta tuote ei ole kauppakelpoista. Lisäksi siemennyssykli on lyhyempi jolloin tappion pituus on myös lyhyempi. Lehmä kun ei oikeasti tuota kuin sen vuoden ja sen jälkeen se syö enemmän kuin tuottaa.

Sen verran kokemusta että tehnyt töitä parsinavetassa jossa oli 70 lehmää. Käytössä 7 lypsy-yksikköä ja yksi lypsäjä. Yhden henkilön navetta... Että sen verran kokemusta. Tosin työntekijänä, talousluvut eivät tiedossa.

Ja hah! Kyllä sulla on taas jalat tukevasti ilmassa ja tietämyksesi 0-tasolla. Ei sinällään hämmästytä... Mutta eikö sellainen käsite kuin porsasruuhka ole tuttu? Kun jos lihasikalat eivät ota porsaita niin et niitä mihinkään saa. Siinä vaan karsinoiden laidat alkavat pullistella kun karsinassa on 25-kiloisten sijasta 50-kiloisia. Koko ajan syövät ja koko ajan tulee lisää... Mihis laitat?

Siemennyssykli on sen 3 viikkoa vai mitä tarkoitat? Tiedätkö paljonko tulee tappiota isossa yksikössä jos vaikkapa puolet yhden kolmen viikon syklin emakoista jää tyhjiksi? No etpä tietenkään...

Mielenkiintoisia juttuja. Eksiksi haluan nähdä sen 70 lehmän parsinavetan jonka joku hoitaa yksikseen. Perhepuuhalanskin on aika homma ja herkästi markille eksyy myös työntekijä.

Mitä tulee noihin porsasruuhkiin niin toki ne on olemassa ja sama homma on myös nautapuolella. Kuitenkin suuri efo on että tuotanto jatkuu ainakin nollakatteella kun maitopuolella siinävaiheessa kun tökkäät ekan ab piikin niin tulot lakkaa kuin seinään ja sitten jännitetään että tuleeko viellä tuottavaa lehmää.

Melkoinen työhullu on joka 70 lehmän parsinavettaa pyörittää yksin... Meillä on nyt noin 50 päätä parsinavetassa, eikä oikein vähemmällä pyöri vaikka systeemit on yritetty hioa selkeäksi. Kaikkineen menee se 7h x2 kun otetaan appeen tekemiset ja paskojen puhdistamiset huomioon, parhaina päivinä menee 2x 5h.
Eli joo teoriassa mahdollista yksin noin 14h -18h navetoinnilla, mutta sitten kyllä ihan kaikki muu pitää olla muitten harteilla. 
Ja saman talon maxxumillakin lienee kohta 40 000 tuntia.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 48