Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 11

Viestit - MJKA

mitä kanavia käytätte toimitukseen?   posti ei kait paras kun sekään ei joka päivä sentäs etes liiku.   täällä noi kolme kertaa viikossa..   ja muutama päivä kait ei pakettijakoa..   lie?
Paketit jaetaan joka päivä, vuoropäivä systeemi ei koske niitä.   Laukkaselta tulee Jontikan osat pääasiassa Postin kotipaketteina, vaikka postia paljon parjataan niin se on kyllä toiminut, yleensä paketti on tilausta seuraavana päivänä pihassa.  Muutenkin sieltä saa ihan kympin arvoista palvelua, monella muulla varaosamyyjällä olis siinä paljon opittavaa, halvin se ei tosin aina automaattisesti ole mutta toisaalta osat lähes poikkeuksetta löytyy hyllystä.
Mitä tuohon Laukkaseen tulee niin asia on 100%:sti näin. Mitä olen sieltä tarvinnut niin traktoriin kuin puimuriin, osat hyllystä ja seuraavana päivänä tontilla. Ei välttämättä tosiaan halvin, mutta aina saanut kaupanpäälle neuvot ja tarvittaessa tullut asennusohjeet paperilla. Ja puhelimessa saanut suulliset neuvot kakistelematta vaikka ei osatilausta olisi tehnytkään.
en ihan tajua mikä ideana oikein on.    kun se käynnistys aina käyttää ns. kiihtytyspumppua kaasarissa tahi mikä se noissa onkaan..  ja aika hupsulta tuntui pari vuotta sitten kun pihatielle oli kääntymässä nuoskalla yks mese.   vaimikäsenytoliakaan.    kun luisti niin kun painoi kytkimen pohjaan sammui ja kun yritti taas käyntiin ni sit lähtiessä sutaisi j ne..   siinä se hankasi monta kertaa ja aina sammui väliin..    hain hiekkaa pyörien allekin mutta sitten se vaan peruutti reilusti alaspäin pihatietä ja siitä ympäri ja parkkiin tienposkeen...

Noita ei ole taidettu suunnitella tänne Pohjolan vaativiin oloihin :-)

Yleensä sen start/stop-automagiikan saa kyllä tilapäisesti kytkettyä poiskin. Ja kovin kylmällä moottorilla ei sitä kai edes tarjota.
Fiksuimmillaan se taitaa olla jossain Priuksessa jollaisessa se iso yhdistetty akunlataus- ja ajomoottori toimii myös starttimoottorina. Sitä ei edes kuule kun automatiikka käynnistää kun ei siellä ole mitään hammasrattaita vauhtipyörälle tai muuta vastaavaa mekaanista starttimoottoria tai yhteyttä.

Typerimmillään jossain dieselkoneisessa karkeammassa autossa.

Parashan oli yksi iso Mersun paku: se ei halunnut pellolla liikkua yhtään mihinkään kun heinikossa aina jokin korsi härnäsi parkkitutkia. Sai senkin toiminnon jostain pois ettei tarvinnut lähteä viikatetta noutamaan.
Itse olen sitä mieltä, että tuolla start stop systeemillä ei saada mitään säästöä aikaan, ei missään mielessä. Päin vastoin, kyllä startti moottoreiden vikaantuminen lisääntyy, samoin luulen, että aina kun moottori käynnistyy, on hetkellinen kulutus polttoaineissa suuri. Onneksi sen saa pois tilapäisesti, mutta pitää aina tehdä jos välillä auto sammutettu, ainakin ASX:ssä oli näin. Mutta tämähän on nyt sitä "viherryttämistä".
Tulipa luettua keskustelun avaava kirjoitus ja ainakin osa vastauksista.

Tykkään historiasta ja joskus osuu eteen juttu mitä ei yhdestäkään ylä-asteen historiakirjasta aikoinaan löytänyt.

Japani sai juuri ennen sodan loppua valmiiksi kaksi runkoisen sukellusveneen jonka tarkoitus oli toimittaa lentokoneita (muistaakseni 6kpl) Amerikan itärannikolle pommitus tehtäviin. Panaman kanava ja Sandiegon telakka olivat muistaakseni kohteina.

Koska ilmavoimat olivat jo tehokkaita sukellusveneen torjunnassa, tuli ongelmaksi lentokoneiden moottoreiden nopea lämmitys pinnalle nousun jälkeen. Moottori kun on hieman viileä kun on ollut pitkän aikaa meren pinnan ala. Ratkaisuksi keksittiin laittaa esilämmitetyt öljyt lentokoneeseen pinnalle nousun jälkeen että ei tarvitse odottaa tuntia moottorin lämpenemistä vaan kone voidaan käynnistää heti kun lämpimät öljyt on lisätty koneeseen ja kun muut toiminpiteet tehty, kone voi lähteä suorittamaan tehtäväänsä.

Sodan loputtua isoisälläni oli kolme kuorma-autoa ja ne kuulemma lämmitettiin kylmällä laittaen jäteöljyastia tai klapikasa öljypohjan alle palamaan aamulla enne käynnistystä.

Tuli vain mieleen että keskustelun avaus oli vuodelta muistaakseni 2009 ja ensimmäiseksi keinoksi tuli mieleen kitkan hyödyntäminen moottorin lämmittämiseksi kun jo 1944 oli muitakin mielestäni jopa helpompia vaihtoehtoja käytössä. Tosin monella tavalla tehokas ja turvallisin niistä on hieman pilattu kun uudempiin koneisiin ei monesti saa kuin moottorin kylkeen pultattavan "säteily lämmittimen" kuin ennen oli vastus suoraan vesitilassa. "Webasto" yleensä myös kierrättää lämintä nestettä koko järjestelmässä mikä Japanilaisilla oli tavallaan ideana jo aikoinaan.

Tuli nyt vain mieleen kun autoni Webasto on nyt vikatilassa ja ennemmin ajattelin saada sen toimimaan kuin rakentaa jonkin laitteen joka vain pyörittäisi konetta jotta öljy lälmpenisi, saati sitten sisätila. Vika kun on ilmeisesti vain hupi akussa.
Tähän liittyen olen usein ajatellut, että tämä moottorien lämmitys tehdään väärästä päästä. Jos öljyn saisi lämmittämällä juoksevaksi lähtisi kone kuin palmun alta. Ja säteilylämmitys nostaisi lämpöä palotilaan. No, ymmärrän sen, että vaatisi öljypohjiin uutta suunnittelua. Itsellä sattuu olemaan VW-1303S jossa moottorilämmitin. Tosin en koskaan kokeillut kun kesäauto. Mutta jäykistä öljyistä se käynnistysongelma yleensä johtuu. Niin, vanhaan hyvään aikaan laitettiin hiilipata alle, omat riskinsä siinäkin.
Täällä perattiin joku vuosi sitten kylätien reunaojat muta ei samalla poistettu pientareita. Jostain sisämutkista oli napattu lyhyeltä matkalta pätkä että vesi pääsisi pois.
On auramiehellekin ikävät, välillä näkyy isoja kääröjä maata lumipenkan päällä kun aura on haukannut reunavallia.
Puhumattakaan siitä, että yritetään kuormurin alusterällä kuoppia täyttää irtohiekalla, ensimmäisellä sateella taas sama kuoppa. No, tiekarhut on tapettu sukupuuttoon, eikä taida enää osaavia kuskejakaan olla. Ja mitään ei tapahdu ellei tie-linjalle soita tai viestiä lähetä. Tiestömme on kohta Itä-Karjalan luokkaa mutta rekat vain suurenee ja akseleita tulee lisää.
tuollaisella moni ajelisi viljaa läjään vaikka kuin kauan kun vaan sais hankittua..   nykyään laitetaan vain lisää hienomekaaniikkaa jolla ei se viljan hinta paljoa nouse..     mutta saahaan koneelle huippuhinta.
Juurikin näin, tuossa olisi ihan koettua perustekniikkaa, ja taitaisi muuten " Laukkasen hyllystä" kulutusosat löytyä ettei tarvitse Mumbaista tilata.
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

Tuollasen kun sais uitettua suomeen😛
Taitaa rakenne olla aika lähellä JD 1144 tai 1155 malleja 1990 - luvulta, ja niissäkin ainakin puimakone vielä sitä edeltäviltä malleilta. Ja hytti oli juuri tuollainen SG2. Olisi ihan soiva peli, ja 6-koneella vielä.
Vuoden 1981 Antti 165- kuivurin polttimen piippu antautui näinkin nopeasti  8) Uutta piippua siis tarvitaan. Halkaisija on luokkaaa 180/200. Onko vinkkejä mistä metallipiippuja löytyisi ja tietysti halvalla. Kiitos etukäteen!
Teetin n. 15v sitten vuoden -83 Anttiin paikallisessa yrityksessä rosterista piipun sekä sen ja pannun liitoksen välisen palan. Hyvä tuli. Eli kyllä joku paikallinen metallialan yritys tuon leipoo edullisimmin rosteroïputkesta.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Alvi
: 18.07.23 - klo:17:41
Jos olet ennen alvin voimaantuloa ollut traktorin omistaja, silloin se lien on alviton, jos olet traktorin tai muun koneen saanut omistukseesi 95 vuoden jälkeen niiden myynti on silloin alv verollista. Voit kyllä ihan asian varmistaa verottajalta ihan soittamalla. Siellä neuvotaan ihan ystävällisesti kuinka asia on. Itse olen näitä ongelmajuttuja kysynyt ja neuvottu on ja jopa ihmetteleevät verotuksen koukeroita. Toki poro agrian tyypitkin saattavat jotain tietää, mut se on sitä toisen käden tietoa.
Jos olet sen hankkinut aikaa ennen Alvia, myynti nyt on veroton sinulle. Sitten kun tämä uusi omistaja, jos on alvillinen hlö, myy edelleen aikanaan, se  on hänelle alvillinen myynti, mutta sehän on sitten eri tarina. Jos haluat "sielullesi" 100%:n rauhan, soita verottajalle,
Kasvintuotanto / Vs: Paljonko satoi vettä
: 23.06.23 - klo:08:55
5 milliä jaksoi tiristää oikein hienolla sateella. Kesäkuu tähän mennessä 15.

Tästä 50 kilometriä itään,Alajärven Möksyssä 55 milliä illasta tähän aamuun ja laajalla alueella varmasti samaa ja satelee edelleen kovastikki.Se on oikeaa miljoonasadetta.

Kai nimimerkki Magia on jostain tuolta keskipohjanmaalta tai vähän keskemmältä samoilla korkeuksilla ?Siellä sataa nytkin kivasti.
Ja tässä samoilla maisemilla peräti 2 mm. Tasan ei käy onnen lahjat. Täytyy muuten Juhannusta "kostuttaa".
tuo pihalla tapahtuva nosto on hyä tehä levyn päältä oli tunkki mikä tahansa.   ja nykyautoja en ihan ite alkais nosteleenkaan kuin parketeilla.   on niiiin hepposia osiltaan.      ( tutun sällin auton helma kivasti kiharalla kun vanhalla haitarilla nostannu )        itellä kinukkitunkkii ollu jo vuosikymmeniä.   mutta kiva ku nostaa tojoa ni alkaa olla nostovarat tiukilla..   pienet pyörät alla ihmetyttää joka merkillä.
Itse nostelen h-auton hallitunkilla alatukivarren alta, ei tarvitse paljoa nostaa eikä helmat mene ryppyyn. Tosin sitten varsinkin edessä joutuu hiukan konttaamaan , että saa tunkin oikeaan kohtaan. Joissain autoissa vaatii ns. matalan mallin jos varren maavara kovin pieni. Näillä SUV-malleilla kyllä onnistuu ihan tavallisella 2tn hallitunkilla.
Suonentiedon  viljely ja kirjanpito- ohjelmat on, toimivat,
Tuli tuo minun maatilani wisu heivattiin mäkeen vuosi sitten,
Pylpyrä pyörii mitään ei tapahdu, oli tuskastuttavan hidas
Pilvipalvelu ohjelma.
Sama täällä, kirjanpito-ohjelma edelleen käytössä ja aktiiviaikana myös viljelysuunnittelu, Kokemukset myönteisiä, päivitykset tulee ajallaan, mahdolliset virheet korjataan nopeasti ja palvelu mm. puhelimessa pelaa. Uskallan suositella. Talon palveluja käytin ihan dos-versioista alkaen ja tilitoimistoversioita. Tämä on myös sellainen asia, että jos hinnoissa on jonkin kympin ero, sen voi menettää moneen kertaan päivitysten yms. takutessa.
Mutta jos yksi laji loppuu kesken pellon ja jatketaan toisella, ei niitä ohjelmia saa sellaista edes laskemaan.
Tämä on vaikea hallita ja en tiedä miten tämä pitäisi oikeoppisesti tehdä, mutta minulla on ollut käytäntö, että lannoitteenlaskentaikkunassa, jos vaikka käytössä Y3 ja sitä on jäljellä 500kg ja lohko on 10ha, niin jaan tuon lannoitemäärän hehtaarille, tässä tapauksessa 50kg/ha. Sitten otetaan Y10 ja lisätään lannoitemäärää siihen asti kunnes alkaa haluttu typpimäärä olla täynnä, eikä fosfori ole menossa yli sallitun. En tiedä taipuuko mikään ohjelma tämän fiksumpiin suorituksiin. On ehkä hyväksyttävä se, että suunnitteluohjelmisto on auttava tekijä, mutta ei täydellinen, taipuen kaikkein taidokkaimpiinkin kiemuroihin.
Suonentiedon Neuvos kyllä taipuu tuohon,  eihän siihen lohkoon tarvinnut syöttää kuin kokonaismäärä siitä uudesta lannoitteesta niin se otti fosfori- ja typpikertymän huomioon. Eli onko tämä se ongelma vai olenko ymmärtänyt oikein?
Aktiiviaikanani, josta jo kuitenkin n. 9 vuotta, käytössä oli Suonentiedon-sunnitteluohjelma. Oli mielestäni hyvä, varsinkin kun kirjanpito-ohjelmakin samasta talosta. Päivitykset tulivat ajallaan ja mahdolliset virhetilanteet korjattiin nopeasti, samoin asiakaspalvelu/neuvonta pelasi hyvin. Nyt kirjanpito-ohjelma edelleen käytössä, enkä voi moittia.
Onhan nämä ohjelmat kehittyneet kun muistaa alkuaikojen Dos-versioita, korppuja ja lerppuja. Mutta näissäkin ohjelmisto asioissa pätee se, että yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä.
Olikohan tuommoinen Topi toimiva peli?
Tai siis toimii kyllä mutta kestääkö?
Mulla ei kokemusta.

https://www.nettikone.com/topi/tasausruuvi-20/2201457
No joo, tuo voisi olla ihan käypä peli, tuota Topi-merkkiä näkyy olevan toinenkin malli, hinnoista vain ei tietoa. Tiedä sitten kuinka arka on kiville tms. joita kyllä pyörtänöissä yleensä riittää. Omat tietysti tuntee, mutta jos aikoo vieraille tehdä niin tarkkana saa kyllä olla.
ja kun vielä joku kone keksittäis noiten ojien takaisen penkan putsuuseen niiin....    kyllä olis kuin ennen vanhaan,  aukeat pellot ja tuuheat metsät.       nykyään vaan meinaa olla että metsät, - varsinkin nuoret harvennetut, on aukeita ja  pellot reunoiltaan sitten kuin joutomaita.
Onhan noita olemassa, tuossa naapurikylässä ainakin kuormaajan varren päässä nivelillä, keltainen ilmeisesti ketjumurskain, pääsee kunnolla ojan pohjille saakka. Mutta mikä olisi paras tapa näitten metrin kaistojen madaltamiseen? Itsellä ainakin multamailla alkavat olla jo melko korkeitakin vaikka aina niitetty. Mättäitä tulee kyllä hirveästi jos peltoon alkaa vaikka kaivinkoneella heittelemään. Olisiko joku suomiesten jyrsin mahdollinen, pitäisi vain olla traktorin sivulla.
Sivuja: [1] 2 3 ... 11