Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 16

Viestit - Mr. M

Harvemmin tulee tehtyä rankaa varastoon kuivumaan. Alkukesästä kaadan koivua rasiin. Karsinta ja pätkintä kun lehti ruskettunut, mukavampi käsitellä keveitä runkoja käsipelissä. Haketus omalla 80-luvun käsisyöttöisellä Hakki laikkahakkurilla. Talvipolttoon hake menee vielä latokuivurin kautta. Eka satsi siirretään etukuormaajalla hallinpuolelle ja toinen sitten talven aikaan. Haketta menee vuodessa ehken 80-90 kuutiota.

Isotöistä, mutta toistaiseksi tämä systeemi toimii.
Matkaenska on paras maalaisjullikalle. Jos ei ihan uutta halua niin kotarin iso V2 on parhautta.

https://www.youtube.com/watch?v=oVGry7-gZkg
Lieneekö nuo valvonnat tarpeen. Sammuuhan se traktori itsestään jos öljynpaine häviää, tai jäähdyttimen letku poksahtaa.
Aikoinaan, kun hommaa tuettiin, otin paikallisen sähkärin kautta Falicon kasaaman 27kVA paketin. Hyvin riittänyt pienen tilan tarpeisiin, 25A sulakkeet. Onhan se luksusta vaikkei lehmiä enää olekaan. Hävettää vain katkoksen aikana pyörittää kun naapurit pimeänä, pitää ainakin pihavalot sammutella..

Niin ja pöytäkoneella UPS. Ehdoton laite täällä ilmajohtojen päässä. Vaikka sähkönsiirron laatu on parantunut, esiintyy satunnaisia pikku katkoksia silloin tällöin.
Pistin vuosia sitten 0.75l pallukan nostoletkuun ja hyvin on toiminut. Käytännössä aina päällä, joskus johonkin tellinkihommaan käännän hanan kiinni. Typpeä otan sen 60bar ja löysään painetta kunnes aisat alkaa laskea. Ajan myötä löysään lisää kunnes toimii tyydyttävästi. Tyhjällä kuormaimella systeemi pitää "ladata" laskemalla aisat nopeasti tyhjäkäynnillä, niin joustaa pehmeämmin.

Toisen traktorin Kuikassa pallukka on haaroitettu vasemman sylinterin letkuun ja siinä ei joustoa tahdo saada pelaamaan yhtä hyvin, ainakaan tyhjällä kuormaimella. Liekö vanhan kuikan aisat kevyemmät, tai kuormain muuten jäykkäliikkeisempi kuin Lännen hydraulisilla vakaimilla.
2kpl. Keski-ikä 24v. Vanhin '92 ja uusin ´96. Yhteensä tunteja tulee vuodessa noin 600 ja toinen seisoo talvet.  Tuo vanhin on viimeinen uutena ostettu traktori tälle tontille.
Virtalukko, tappokytkin, hätäkatkaisin.
Onkohan tämä V-mallin linko pelkästään paikallinen ilmiö? Kuuklesta ei tahdo löytyä kuin joitain antiikkimalleja ja ne on lapasyöttöisiä. Muuten näyttäis olevan pelkästään kaksivaiheisia ruuvilinkoja.

Olis kiva tietää käyttökokemuksia ruuvilingoista ja niiden mahdollisista huonoista puolista. Näin maallikkona vois kuvitella että ne alkais yleistymään, jos lauhat talvet on uusi normi.
Nivelakselissa kannattais olla vähintään murtopultti, vaikka niiden vaihto ahdistaiskin. Mullon alkupään 6600 Valmet ja siinä ulosotto kytkeytyy turhan nopiaan, vaikka laitoin kuristimen linjaan. Ei kärsi pistää päälle kuin tyhjäkäynnillä ja kierukka tyhjänä. Jos vähänkään nuoskalunta, niin kopautan linkoa maata vasten lumien karistamiseksi.
ja eiks autojen akut ole nykyään ihan kuin öljynvaihtojuttu?    kun vaihat öljyt laita uusi akku.    ainaki moni on moista manannu..

Mutta itse ei sitä akun vaihtoakaan enää pysty tekemään, kun järjestelmä täytyy alustaa, että kaikki toimii niinkuin pitää.

Akkuja pitää ladata välillä. Uudemmissa autoissa varsinkin. Mulla ei ole uutta mutta silti joutuu latailemaan, varsinkin talvisaikaan kun wepasto ainut esilämmitin.

Uusissa autoissa joutuu syöttämään virtaa esim. tupakansytyttimen kautta akun vaihdon aikana, ettei hienot systeemit kuole.
Eskossa ilmeisesti alennusvaihde ja siivikko pyörii toiseen suuntaan. Pystyyn se talkkarikin puhaltaa vasemmasta torvelosta.
Täällä ajelee työkoneeksi rekisteröity kuorma-autonraato puntti lavan tilalla. Hyvää jälkeä tekee ja alaterälläkin vetelee ahkeraan.
Varilat näyttää Älä-Helkkarin kopioilta, vai lieneekö toisinpäin. Mullon vanha Älä-Helkkari 240 pyöristetyillä siivillä, eikä tahdo nuoska mennä. Tosin siivet maalin tarpeessa, mutta eipä se nuoska mene mistään läpi.

Karhu linkoja joskus kehuivat. Hardoksia vissiin lavat ja runko, vaan eipä sekään auta muussa kuin ojamaiden levittelyssä.
Aamulla oli seitsemän aikaan myynnissä eri nimimerkillä.
Eurosovitteeseen saa yläreunaan valtra/vila sovitepalat. Itelläkin olis tarvista mutta en tiedä mistä niitä saa, periaate näkyy linkin kuvassa.

https://cdn.nettikone.com/live/1624090/Maatalouskoneet-Valtra-72f4a969a9ad686f-large.jpg

Eikös tuossa ole vain se ongelma että pelkän euronpään lukitustapit eivät välttämättä mene riittävän pitkälle että lukitsevat laitteen . Mulla on ollut parissa koneessa euro- combi ja niissä tapit liikkuvat niin paljon että lukittuu . Mutta noilla paloilla ei ainakaan lukittuisi nykyisessä toisessa koneessa . Voipi olla tämä on kiinni siitä minkä merkkinen on etukuormain .

Ei nuo palat sopisi varmaan minunkaan vanhaan eurosovitehässäkkään. Kiinnikkeitä on niin monenmallisia, että pitänee tehdä kikkareet itse.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 16