Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 16

Viestit - Mr. M

Jontikasta puuttuu korvausilma. Imasee muutaman päivän seisokissa polttoainelinjan tyhjäksi, ellei ole muistanut tankata täyteen ajon jälkeen, tai raottanut korkkia tankin alipaineen poistamiseksi.
Kuvajaisessa ohjetta ettei tarvitse arvailla.
500 Sampoon ostin aikoinaan uudet halot kohlinlaakereiksi. En oo vielä vaihtanut ja näyttää että jää vaihtamatta, kun entisilläkin kohlii ihan tarpeeksi.
En tiedä, mutta saaneeko sillä niin syvää monttua että agronikki sinne mahtuis..
Hakkaaminen ketjunkiristimeen ei vaikuttane ketjupyörän kiristymiseen tai löystymiseen telan akselilla, kun vastakkaiset voimat kohdistuu vähän niinku samaan rautaan. Paha kuitenkaan sanoa että onko se jo irronnut ja nyt menis hakkaaminen väärään suuntaan, jos alunperin ei hoksannut merkata asentoa. Vapaaliike akselilla on ehken jotain 20 astetta, sit epäkesko alkaa kiristään toiseen suuntaan. Sen muistan omasta tunaroinnista, että kun löin sitten vastapäivään kokeeksi niin se irtos suht helposti. Siitä rattaasta alkoi jo hampaiden juuret murtua, kun tuli hakattua vähän liikaa (oli niitä ohennettuja rattaita). Onhan tuo kuitenkin kestänyt. Siksi onkin ihan hyvä ettei telaa lukitse ihan liikkumattomaksi, vaan iskut kohdistuu eri hampaisiin.

Lypsyukko: Epäkeskolukitus.
Ettei vaan olis jo pyörähtänyt irti ja nyt kiristät toiseen suuntaan. Tai sit se lopsahtaa irti seuravalla iskulla.

Vielä kuvajainen että puhutaan varmasti samasta asiasta. Eli iso ratas kuvan keskellä.
Se on ihan irrallaan kun saa vaan pyöräytettyä.

Anteeksi sekoiluni. Ei ollut tarkoitus sekoittaa pakkaa entisestään höpinöilläni. Varsinkaan kun tiedän millaista hommaa niiden irtihakkaaminen on.
Siis tottakai myötäpäivään! Eli rattaan oikeaa puolta paukutat alaspäin. Muuten saat hakata maailmantappiin. Tosiaan hyvä merkata rattaan paikka notta tietää millon liikkuu. Kerran hakkasin tohkeissani enkä huomannnut kun pyörähti irti ja jatkoin pari päivää lekomista..

EDIT: ANTEEKSI! Ajatuskatkos, siis myötäpäivään.. Sanoin näemmä aiemminkin väärin. Kellon ja ilmansuunnat sekaisin.  :-[
Juhannuksena tein kyseisen operaation ja pari muutakin telaa käytin samlla irti. En sitonut telaa liinalla, vaan hakkasin tovin hikipäissäni ni irtos. Joskus olen muissa teloissa liinalla jarruttanut. Sitä pitää vaan hakata niin pirusti, naputtelulla ei lähe. Leka hyvä jos apuri tai jaksaa ite heilutella yhdellä kädellä. Nyt tais olla ruosteinen 40cm vesiputkenpätkä lyöntituurnana.

Kyseinen laakeripesä ei tule koskaan pysymäänkään kiinni, vaan pulttien kireyttä tulee tarkkailla. Uudemmissa kai kiinnitys kolmella pultilla. Omaan hitsasin kammion puolelle 3mm vahvikkeen (saa akronikilta), kun laakeripesän reikä oli hakkautunut soikeaksi.
Mistähän hammasrattaasta höpäjänee.. Jos kyse siitä ketjupyörästä mikä pyörittää etukammion ketjua, niin lähtee irti myötäpäivään lyömällä. Pehmyt latta hampaan tyveen ja talon isoin pajavasara käteen. Kannattaa ensin merkitä pyörän asento akselilla, että huomaa milloin se pyörähtää irti, eikä jatka kiristämistä väärään suuntaan..

EDIT: kammion katjupyöriä lyödään myötäpäivään irroitettaessa
Tubeleksiahan ne pääasiassa on. En tosiaan itsekään yleensä tee rengashommia kuin satunnaiset paikkaukset. Joskus sattuu useampi vuodessa.

Paikkausnesteellä korjasin kokeeksi paalaimen renkaan ja ilmat on pysynyt jo vuosikausia.
Tylpän puukiilan avulla hakattu iänkaiken. Joskus lähtee helpommin, yleensä tulee hiki. Jos pelkkä paikkaus, niin ulkoreuna irti ja palkinpätkillä sen verran rakoa renkaankauluksen ja vanteen väliin että sopii vetämään sisäkumin esiin. Tietenkin rengas paikoillaan.

Syksyllä vaihdoin harrastusmielessä kolmeen 40 vuotta vanhaan kuorma-auton renkaaseen uudemmat kumit. 60cm raudat meinas käydä lyhyiksi.

Suurin ongelma rengastöissä on kunnollisten rengasrautojen puute. Uusia ei kannata ostaa, kus sillä rahalla ajaa jo useamman mutkan Vianorilla.
Varmasti moni hakesysteemin laittanut on ensimmäisen vuoden jälkeen vaihtanut takaisin halkokattilaan, kun on erehtynyt tekemään vuoden kasan kosteasta puusta.

Vajaa 40 vuotta hakkeella äherretty ja ainoat kuivat satsit on olleet ne kuivurin kautta kierrätetyt. Paksut pölkyt ei kasassa kuiva. Kuivaus ei näillä määrillä montaa kymppiä maksa jos rangat esikuivattu rasissa tai kasalla, muutamana päivänä jonkun tunnin pyörittää. Toki lisäksi vaiva ylimääräisestä siirtelystä. Ei sitä kuivuria tietenkään kannata rakentaa hakkeelle, mutta jos sattuu olemaan joutilaana.. Kaikkea ei tule kuivattua, mutta sitten haketaan max kuukauden tarpeet.
Mulla on 6800:ssa kuikan vanhaa sarjaa 660. En tiedä mitä se nykyään vastaa. Aisat kapealla ja lyhyet. Yltää kuitenkin lastata pystypaalit kärryyn.
Tuon kanavan remonttimies ei oikein arvosta R jontikoita, tai yleensäkään näitä saastehärpäköitä. Remontin alla 6170R, missä oli venttiili tippunut sylinteriin 2800 tunnin kieppeillä. Samaan koneeseen vaihdettu jo pari EGR jäähdytintä.

Ei tosiaan näytä portaattomanlootan remontti kummemmalta kuin tavallisenkaan. Normaali levypakka ja sitten pumppu/moottoriyksikkö. Eipä sillä että itse alkaisin väkertämään..
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 16