Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3]

Viestit - Partson

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Saha
: 13.03.14 - klo:11:54
Tuollaisen tulin vahingossa hankkineeksi http://www.ltt24h.fi/tuote/moottorisaha-jonk%C3%B6ping-52cc-tm-testivoittaja-kaupanp%C3%A4%C3%A4lle-kombikannu/6438168013527/
Muutaman tunnin tullut tänä talvena joka viikko sitä päryyteltyä. Kyllä sillä puuta saa nurin ja poikki, ihan hintansa väärti noin vähäisempään käyttöön. Eikä tipu niin korkealta jos tuo vaikka väärän käytön tms seurauksena tuhoutuu tai jos "vahingossa" purkaa kiukkunsa moottorisahaan. Ja kun asennoituu heti lähtiessä että tää on kiinalainen pska joka ei pelaa yhtään, niin joka kerta positiivisesti yllättyy.
Tiedä sitten kun ei ole oikein oikeasta moottorisahasta kokemusta..
Mikä tahansa moottorikoneistamo pystyy tuon hoitamaan.
Lyhyesti proseduuri menee siten, että pukkien tasopinnasta hiotaan materiaalia jotta saadaan laakeripesä hieman ovaaliksi. Tämän jälkeen runkolinja hoonataan takaisin oikeaan mittaan. Toimenpide on samankaltainen oli sitten kyseessä ooppelin tai skaanian moottori tai jotain siltä väliltä
Kampiakseli, lohko ja moottoripukit kainalossa vaan koneistamon ovelle koputtelemaan. Ei ole mitenkään erikoinen proseduuri tai tekemätön paikka, eikä varmasti edes erityisen kallista.
Vastaisin että Rolls Royce Merlin v12 mutta se ei ole maataisteluvälineen moottori, joten vastaan että Rolls Royce Meteor v12.

Ai miten niin ohi aiheen?

Sitten on nämä pikkufirmat, jotka laittavat tekstiviestiä eräpäivää seuraavana päivänä. Näissä usein lasku saapuu 1-2 päivää ennen eräpäivää. Vaikka virhe onkin minun, kun laskua ei ole ajallaan maksettu, tuntuu tekstiviestillä periminen jotenkin turhan hyökkäävältä.

minä tunnen kuuluvani näihin.. toki vain niissä tilanteissa jossa tiedän asiakkaalla olevan maksuhäiriöitä pidemmältä ajalta useammalle firmalle.. autttaahan se kummasti ;) 3 tapausta 2 vuoden aikana.. mulle on aiva sama kuinka pienis eris maksaa, kuhan se on so***** ja siitä pidetään kiinni..

mutta tuo on kyllä perseestä että eräpäivät o nuinki pian laskun saapumisesta.. toki tuntuu tuo posti tumpeloovan palio tääkippäin..

Nyt on viestiketju johon ei ehkä missään nimessä pitäisi vastata omalla nimellä, mutta...
Tunnustan harrastaneeni tekstiviestillä ihmisten häirintää jos lasku on mennyt pitkäksi, ei heti seuraavana päivänä tietenkään(pankit ottaa aikaa), mutta jos se on about 10pv yli. Joskus olen myös ottanut asiakseni oikein soittaa kyseisestä asiasta.  Sitten jos tämä ei tuota tulosta kohtuullisessa ajassa, tai asiakas ei esim suostu tavaran saatuaan vastaamaan puhelimeen niin perintätoimisto saa sitten muistutella ja hoitaa asian. Noitakin on jotka ilmeisesti luulee että puhelimeen vastaamattomuus on yhtä kuin laskun mitätöinti.

Mielummin teen näin päin kuin että heti laittaisi karhukirjettä korkoineen, koska on olemassa mahdollisuus että posti on hukannut laskun tai kiireisen sesongin aikana asiakas ei vaan ole muistanut/huomannut/havainnut että eräpäivät paukkuu. Kaiken kaikkiaan noissa tilanteissa, jos tuollaisia tulee itse kullekin, asiat ovat yleensä neuvoteltavissa. Pääosin suomalaiset maksaa laskunsa ajallaan.

Ei mulla muuta. ehkä olis pitäny toikin pitää omana tietona
höh, ja rekkamiähet jäälläkin vaan helekutin sohloilla ajelevat!   täälläpäin on tukkirekkoinakin moterninpaa tekniikkaa!                 
Varmaan osasyynä on se että sen rekkakuskin on pakko saada se rekkansa jäältä vaikka jeesusteipillä ja nippusiteillä kokoon kursittuna, kun taas suomalaisella tukkirekkurilla on tod näk huoltoukko vikakoodiskannerin kanssa saatavilla alle 400km säteellä. Ei silti etteikö ne suomalaiset tukkirekkaukotkin kovaa duunia painais, mutta että kalusto tilanteen ja elinympäristön mukaan
Että en oikein ymmärä näitä väitteitä jenkkien vikaisuudesta! :o
Mä ymmärrän. Tai siis en ymmärrä muttaa viereisellä mittarilla nissaniaan tankkaava tuulipukumies ymmärsi ja koitti saada minutkin tajuamaan. Se tietää myöskin että kaikki jenkit vie vähintään 75litraa pensaa satasella ja että niillä ei voi ajaa talvella kun teeveessäkään ei näy kauniissa ja rohkeissa koskaan talvea ameriikassa.
Meinasin olla että en kommentoi kun on ns. omalehmä ojassa kun itsekin vähän niinkuin tällaista kalustoa kaupittelen.
No kuitenkin. Perus piennarmurska vasaraterillä, työleveydestä ja ajonopeudesta riippuen 1-3ha, näin lonkalta arvioiden heitettynä, ajonopeus olisi siis 5-15km/h kasvuston mukaan. Vasaraterillä olevan piennarmurskaimen etu on se että se tosiaan murskaa sen leikkaamansa tavaran joka ei siten jää haittaamaan uuden kasvua.
Nuo kelatyyppiset murskaimet synnyttävät jonkin verran imua, joten nostavat myös renkaan painaman heinän ylös ja silppuavat senkin.
Piennarmurskaimet vasara- tai Y-terillä kestävät ehkä jonkin verran paremmin kiviä ja muuta epämääräistä (jos sellaista on laidunmaahan tullut kylvettyä) ja jos eivät kestä niin kun ajaa piennarmurskalla niin ei mene se säilörehunniittokone ainakaan kesken kauden särki.
Varjopuolena niissä on tietenkin kapea työleveys ja siitä johtuva rajallinen tulos hehtaaria/tunti

Jos a) pinta-ala ei ole suuri ja b) piennarmurskain sattuu jo löytymään, niin sillä sitten niin. Jos paljon on pinta-alaa niin sitten jokin muu. Jaa mikä olisi se pinta-ala jolloin kannattaa hankkia jokin muu? Mistäs minä tietäisin.
Olipa alla Audi tai VW niin homma toimii kuten jutussa sanottiin.

"Maahantuojan "vastaantulo" on vain epätoivoinen yritys nyhtää asiakkaalta edes jotain rahaa viasta, jonka korjaus pitäisi olla itsestään selvästi jonkinlaisen tuotevastuun piirissä, vaikka oltaisiinkin jo takuuajan ulkopuolella."

VAG konsernin automaatteihin ei kannattais kenenkään kuolevaisen sekaantua, ovat olleet aina hieman heikon maineessa. 80/90 luvulla oli yleisesti käytössä mm. sellaisia automaattilootia, joihin ei saanut vaihdettua kuin 1/3 öljyä kerrallaan kun enempää ei tullut lootasta pihalle...


Taksikäyttö on kyllä aika kovaa leikkiä automaatille, jopa Fordin vanhanliiton raudalle  ;)

Se pitäisi 3 kertaa vaihtaa ne öljyt että suurin osa tulisi sieltä lootasta pois.

Mulla "sysleriin" vaihtoi eräs jenkki korjaaja ja kirjoitti laskuun että ÖLJYT VAIHDETTU KADESTI. SILLOIN SUURIN OSA VANHASTA ÖLJYSTÄ POISTUU!"
mikä nuissa mättää, esim mersussahan puotetaan laatikon pohja pois ja sitte on vielä muistaakseni turbiinissa oma roppu joka pitää avata jotta kaikki öljy tulee pois :-\ :-\ :-\ :-\
pitäskö sysleri panna käyntiin hetkeks ku veret ensin laskettu ;D ;D ;D ;D
4


Niin kumpikohan on nopeampi tapa? "roppu auki, öljyt pois, roppu kiinni, öljyt sisään vai se että 100 ruuvia pohjasta irti, turbiinin roppu pois, öljyt pois, roppu kiinni, tiivisteliima pohjaan, 100 ruuvia kiinni."?
mersuissa oli kumitiiviste pohjassa, suodatin oli  siellä laatikossa ja pulttipyssyllä ruuvit kiertyy nopsaan, eikös jenkkipeleissäki suodatin oo laatikossa vai joko se on erillinen vai onko ollenkaan... miten esimerkiksi köyhällä paperimehellä on varaa maksaa monet öljyt vai käykö tuohon välikierrätykseen motonetin öljy, amerikkalaaset monesti tarkkoja öljystä :o :o :o :o
Amerikkalaisissakin on filsu siellä laatikon sisällä, ja siksi öljypohjassa ei ole roppua että tulisi se filtterikin vaihdettua. Näin siis taka- ja nelivetomalleissa. Etuvetoisista laitoksista en omaa kokemusta

Vanhemmat jenkkivehkeet (yli 20vuotiaat) ei ole peräti tarkkoja öljyistään, toisin kuin nämä nykyvehkeet (valmistusmaasta riippumatta) missä on kaiken mailman sähköventtiiliä ohjaamassa öljyn kiertoa.
Koneen valmistaja ei suosittele mitään lisäainetta jos ei saa siitä mitään rahallista hyötyä. Lisäaineen käyttäminen vain estää varaosa kauppaa.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana.
Itsellä kokemusta red linen seal saver nimisestä aineesta, tosin lähinnä autopuolelta.
Ainakin ohjaustehostimen, moottorin ja automaattivaihteiston öljyvuodot ovat sillä loppuneet.
Varmaan noilla loppuu hydraulisjärjestelmänkin vuodot, mutta voi toki ottaa aikansa että aine kulkeutuu esim hydraulisylinteriin vuotoja tukkimaan.
Lautaset stokerin pohjalta irti, kumavaihde irti stokerin kyljestä ja ruuvi tulee vaihteen kanssa taapäin vetäen pihalle. Tai siis tulisi jos sulla antaisi tila myöten.

Antaisko teitillä tila myöden vetää ruuvia sen verran taa päin, että käännät sitten koko stokeri-pömpeliä sen verran että ruuvi sojottaa kattilan viereen, ja kiskot sitten ruuvin eteenpäin vetäen pois tilastaan?

Siis jos et halua putkea laikalla tai sahalla katkoa..
Sitten kun sitä unelmien ruuvauspaikkaa rupeatte rakentamaan, niin kannattaisi ehkä uhrata muutama minuutti ajatukselle kunnon nostokalustosta. Esim 1 pilarinen nostin strategiselle paikalle sijoitettuna, semmonen joku 1-1,5 tonnia nostava, maahan kiinni pultattu jossa on kääntyvä aisa ja meiluiten sähköketjutalja. Tosi kovat jätkät voi sitten laittaa jopa koko hallin matkalla kulkevan siltanosturin.

Nimittäin ovat joskus painavia nuo isompien koneiden isommat osat.
"viran puolesta" tulee oltua kaiken merkkisten piennarmurskainten omistajien kanssa tekemisissä. Mitä tuota orsia on tullut näyttelyissä nähtyä niin ihan hyvin tehdyltä vaikuttaa, mutta tuo koneen ilmoiitettu paino kertoo että jossain on säästetty.
Ehkä tuosta ei nyt ole miksikään 24/7 urakoijan viidakkoveitseksi mutta uskoisin että tuolla pellon ojat ja palan kesantoa ajelee, kun on taitava kuski ja ajelee maltilla. Riuhtomalla saa kaiken paskaksi.

loppukevennyksenä sellainen että paras kone hommaan kuin hommaan on jonkun muun kone, ne on harvemmin omalla pajalla korjattavana

Monesti tuollaisessa hommassa olis ideaalijutskana, että sille murskaimelle olisi oma hydraulipumppu ja öljylle tehokas jäähdytys. Aksiaalimäntämoottori ja sen perässä vapaakytkin, josta voimansiirto hihnoilla murskakelalle. Vapaakytkin säästä tuota moottoria, jos murskan nopeutta säädellään paljon.
Viisaita sanoja tuossa yllä.
Tuommoisen traktorikaivurin oma hydrauliikka näyttäis tuottavan 200l @ 225bar joten vähän arvelisin että lisähydrauliikkaa tarvitaan leikkuria varten. Nähkääs leikkuri nappaa tuommoiset 100-120L/min ja sen jälkeen pitäisi jäädä jotain puomin siirtelyä varten. Monesti ovat murskainvalmistajat ilmoittaneet että kaivinkoneeseen pitää lisähyrdauliikkaa kehittää kun sen peruskoneen hydrauliikka on mitoitettu puomin siirtelyä varten. Voi olla että menee puomin liikkeet hitaanlaisiksi vaikio hydrauliikalla, ja toisaalta leikkurin pyörintänopeus saattaa sakata aina kun puomia käytetään. Metsäautoteillä tuo ei ole niin ehkä vaarallista mutta taajamassa on kaikkea valotolppaa ja liikennemerkkiä mitä pitää väistellä. Ellet sitten hanki riittävän rajua murskainta ja vedä tolpat sileäksi.

Vapaakytkin on must. Tuollaisen kelamurskaimen roottori pyörii luokkaa 2000 kierrosta minuutissa ja painaa sen alun toistasataa kiloa, joten se ei halua heti pysähtyä kun "virrat katkaistaan"

Parhaat vinkit hydrauliikan riittävyydestä saat varmaan kaivurin valmistajalta suoraan, mitäpä sitä sen kummemin täälä arpomaan.
Ei nettikoneesta löydettyä, mutta muuten netistä löytyvää.
Vesakkomurskainten osia kohtuu etuisasti olisi tarjolla, niin ja jotain muutakin mukavaa:
www.partson.fi

Hätäisimmät voi puhelimestakin kysellä 045-8880700


Rekisteröidyin tänne just ja heti olen foorumin sääntöjä rikkomassa. Ei, en aio spämmätä ja trollata foorumia täyteen omaa mainostusta, kunhan nyt silloin tällöin jonkun viestin laitan. Jos ylläpito näkee siinä ongelman niin he varmaan ottavat yhteyttä, eiköhän siitä jonkunlaiseen sopimukseen päästä.
Sivuja: 1 2 [3]