Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8

Viestit - tomisaar

Kun tuota portaattomien ja muita parin vuoden aikana julkaistuja traktori testejä lukee, sitä melkein jo toivoisi, että Perkins tekisi paluu peliin alle.
Aikas pommi toi portaaton ja perkinssi yhdistettynä...
[/quote

Ei ole mulla ainakaan ikinä ollu ongelmia tuon perkinsin kanssa, kyllä alko ongelmat kun tuli tuo uudempi 7 tonnine masseri sisulla. Onhan nuo ihan huippu laitteita ajettavaksi kun on se ainoa oikea portaaton aski. :)
Et oo vissiin fendtillä päässyt ajamaan ;D  Ihan eri meininki ja tapahtuu heti eikä tartte odottaa...


En ole fentillä ajellu mut ei nuo meidän mf.ät mitään mieti, sopivan pehmeitä ajoltaan esim lumitöihin. Joskus tuota jcb .n 8250 mietin millainen laite mahtais olla kyseiseen lumi ja maansiirto töihin. Fentti mielestäni yli hinnoiteltu ja yliarvostettu.
Kun tuota portaattomien ja muita parin vuoden aikana julkaistuja traktori testejä lukee, sitä melkein jo toivoisi, että Perkins tekisi paluu peliin alle.
Aikas pommi toi portaaton ja perkinssi yhdistettynä...

Ei ole mulla ainakaan ikinä ollu ongelmia tuon perkinsin kanssa, kyllä alko ongelmat kun tuli tuo uudempi 7 tonnine masseri sisulla. Onhan nuo ihan huippu laitteita ajettavaksi kun on se ainoa oikea portaaton aski. :)
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)


No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA!  Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä  :P
Jonnikalla ajanut moneen kuukauteen... Lähinnä doitsilla päästellyt menemään...   Viimeiset päivät portaattomalla keltaisella missä ei oo vanteita laisinkaan   ;D


Juu sama tääl meil kans tost puna hopiast puuttuu vallan vanteet, mut hyvä veto silti ja portaatonkin viel.
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Hah jos sulla olis ollut fendt edes niin vähän... Nyt lähinnä tunnen sääliä  ;)


No ei se niin mieltä ylentävää ole vanhalla peurallakaan ajella ;) masserissa on sentään ainoa oikea portaaton laatikko ;D kysyppä vaikka TIMPALTA!  Jo menee ohi aiheen mut ei pysty lopettaan on niin makia herkistellä  :P
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
No joo ei mullakaan ole ongelmaa ollut vaikka ei koukussa ole ollut kuin 24tn.. Niin ilman nastoja  ;)  Mutta harvemmin ne nastat koneesta niin soukkaa tekee että vastaantuleva auto voi samaa kaistaa käyttää...  Tosin noissa isoissa massikan klohmuissa on niitten 1500 nastan kanssa niin paljon maavaraa että kaikki kuorma-autoa pienemmät menee alta...     


Kateellisten panettelua!! ;)
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded

Ja toisilla on vaan semmoset olosuhteet että jos meinaa 14 tonnin viljakuorman kanssa lähteä pihasta, ilman vauhtia suoraan ylämäkeen, niin ketjut on kohtuullisen suotavat. En minäkään kesällä ketjuja pidä. 8)
Juu ja meillä isoimmat mäet joissa vauhti hyytyy alle 20km/h ja mäkeä riittää pitkälti ylöspäin. Niin kuin sanoin se on taitolaji.
sen verta voinen vinkata. Yhtään ylimääräistä hevosvoimaa ei saa sinne pyörän ja tienväliin saa saattaa, sitten käypi hupsista oho.

Mulla menis varmaan 10 ketjut ja lukematon määrä lokasuojia ja muita härpäkkeitä traktorista jos ketjut päällä pitäis ruveta urakoita hoitamaan.

Peltorenkaiden täytyy olla leveät jotta tulee pieni pintapaine eikä pelto tallaannu. Mitä seuraa pienestä pintapaineesta liukkaalla kelillä? Liukasta on, eli talvirenkaan olisi hyvä olla kapea jotta saadaan pintapaine isommaksi, täten parempi kitka renkaan ja tienvälille.

Ei tämäkään mitään raketti tiedettä tarvii.
J.K. meitinkin mäet sen verta sioja vaikka vauhdilla menee niin kuormalla vauhti tippu tuonne 15km/h ja ylämäkeä jäljellä vielä vaikka kuinka.
Ongelmallisin mäki on sellainen, jossa on vielä jyrkkämutka se aiheuttaa joskus sydämen tykytyksiä noustessa kuin alaspäinmennessä. Itseäni hirvittää enemmän nuo alamäet kuin ylämäet.
Joo noi kärryttelyt on talvisin *****maisimpia varsinkin kun tiessä on kolme raidetta ja vastaantuleva auto käyttää kahta niistä  ;D


No eipä tuo tuottanut ongelmia vaikka painoa oli kuokun jäljessä 27ton. Kun on ne nastat. ;D ;D
Talvella tr liikkuminen on taitolaji, jotkut ei pääse pihamaalta jos ei joka pyörässä ketjuja. Toiset menee 15 tonnin sorakuormilla ilman ketjuja. En minäkään käytä ketjuja hiekottaessa vaikka perässä 16t kokonaispainoinen kärry. yleensä silloin on liukasta ;D ainakin joidenkin mielestä.

Jos paljon metsäteitä aurattavan, niin kärkiaura ja joku suurteholinko taakse ois kyllä hyvä paketti noihin hommiin.
http://www.youtube.com/watch?v=PAP87_oGxFM&feature=player_embedded


Kaikki työt pystyy varmasti tekemään ilman noita kahleita piikkejä mutta pitää unohtaa ne urakka hommat. Varmasti tuo kärkiaura ja suurteholinko on hyvä paketti oikeassa paikassa juuri siellä puolen metrin umpisessa, mutta ei taida toimia 3 hehtaarin pihalla jossa lunta aurattavana 5cm joka pitäs tunnissa siivota. 8)
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja  ;D


Varmasti pystyy auraaman ilman nastojakin tai ketjuja. Mutta kun on äärimmilleen viritetyt urakka auravehkeet niin silloin nastat eli huippu pito on välttämätön, ja samalla mahdollistaa suuren siirtymä nopeuden. 8)

kyllähän ne tunnit juoksee siinä siirto ajossakin  :o en kyllä väitä että se 50cm kerralla lähtee, mutta kahella ajolla varmasti.


Urakka koneilla ei kannata tehdä tunti hinnalla, kukaan ei suostu maksamaan sellaista tunti hintaa mitä pitäisi. ;D Osa urakoitsijoista ajaa 40€ tunti niin itellä ei tulis mieleenkään mieluummin pitää koneet talvi teloilla. ;D ;D
tänään taas aukes yks metsätie. ei ollut tälle talvelle kertaakaan aurattu, jonkun verran vaan poljettu että polannetta riitti!
HUOM ilman ketjuja ja nastoja  ;D


Varmasti pystyy auraaman ilman nastojakin tai ketjuja. Mutta kun on äärimmilleen viritetyt urakka auravehkeet niin silloin nastat eli huippu pito on välttämätön, ja samalla mahdollistaa suuren siirtymä nopeuden. 8)
BTW. Miks ihmeessä pitää ajaa etukuormaaja ylhäällä??

Tuota samaa etukuormain ylhäällä ajoa näyttää harrastavan hyvin moni.

Eikös se Bellan venerekan kuski kuollut juurikin tuon takia ysitiellä, jd tuli vastaan kuormain ylhäällä ja tökkäsi koppiin kuljettajan kohdalle

Tuolla pellolla tuskin tulee Bellan venerekka vastaan.. Syitä tuli mieleen kaksi.

1. Etukuormain pois näkökentästä.
2. Kun traktorissa likaiset lasit ja aurinko häikäisee niin nostamalla kauha auringon eteen näkyvyys paranee.

Muita en äkkiseltään keksi. Tuo venerekka on siitä huono esimerkki että venerekkaa useammin vastaan tulee se hiase-kuski ratti sylissä ja alempana oleva kauha on törmäyksessä hiase-kuskin sylissä, sen ratin lisäksi. Minä en tiellä ajellessa pidä etukuormaajaa ylhäällä.

Se on vaan niin ettei tuo T - valmetti ole suunniteltu kuormaaja käyttöön, aisastot peittävät alhaalla ollessaan suuren osan näkökentästä.
Tämä ei ole tullut minulle vastaan muissa traktoreissa.
Käsittääkseni nastat tulee reilusti halvemmaksi tieajossa kuin ketjut.Ainakin mulla.
Tuskin selviytyisin ketjuilla talvea,yhdellä nastoituksella menee 3-4 talvea.Hintaluokka sama.
Koskaan ei ole poliisi pysäyttänyt mistään syystä...
Tosin meillä on nyt jo vaihtopyörät,eli kesällä nastattomilla.
Nastat säästää rengasta siitä syystä että ne kantavat aika lailla.

Aika paljon saa oikeasti ajaa että nyky ketjut kuluu talvessa. Mutta tietenkin jos koneen pääasiallinen tarkoitus on rullata tiellä niin silloin nastat on varmaan mukavemmat kunhan niillä selviää.

Niin ja viellä että kyllä nastojen ainut käytön puoltaja on tasaisempi kulku tiellä kun ketjut kuitenkin vie hieman suuntavakautta ja metelöikin enemmän.

No niin tulihan sitä järki puhetta sieltä. Nasta paras ratkaisu auraus käytössä, eihän kukaan nyt ketjut päällä kolistele kaupungissa tai taajamissa. Metässä sitten ketjut.
Mitä muuten makso ne palat ? Oliko minkä merkkiset ? :-X
Liikaa... Mutta oli pakko, Goodyear on niin kusiluistimet että hermot men niitten kans.


Nastat ku pistää niin on varmasti parempi pito ku pala renkaassa.
12kmh pitentää penistä vähintään 12cm lisää :o

Jaa no sit pitänee ruveta ajeleen tyhjä käynnillä ;D ;D
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D

Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.

Se on komiaa mennä jolkottaa 60km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumipölyä  ;D ;D joten ei sovellu teiden talvihoitoon.
Juurikin näin se vaan on.

Ehkä teillä mutt ei meillä vaan tarkalleen 62km/h ;)
Ketjut saa halvemmalla kun ton veeteesankarin nastat ;D Ja ne sentään saa kesäksi pois käytöstä eikä ole poliiseillakaan sanomista ;D

Ihme käsitys tuntuu olevan usealla täällä, että kaikki on laillista jos siitä ei jää kiinni.
Poliiseilla pitäis oikeasti joskus järjestää kunnon maatalouden tehoratsia.

Se on kromia mennä jolkottaa 60km/h noilla ketjuilla, on ilmassa ehkä muutakin kun lumen pölyä  ;D ;D joten ei sovellu talvi hoitoon.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8