Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 19

Viestit - maataistelija

..... Esimerkkinä tämä kauran lajikkeellisuus, kun Ruotsista pystytään viemään tietyn lajikkeen kauraa ulkomaille. Suomesta taas viedään pelkästään "kauraa". No, hommahan kaatuu jo kättelyssä Myllyn (ja tietysti muidenkin) penseyteen maksaa yhtään mitään täkyä siitä, että me tuotamme Niklasta ja Mattyä, mitkä ovat kuulemma Myllylle mieluisia lajikkeita. Plääh.....    Mun mielestäni suosikkikauralajikkeesta voisi ihan hyvin maksaa 2e/t bonusta. Taatusti riittäisi lisäämään viljelyalaa radikaalisti, mutta kun.....

Lajikkeellisuus vaatisi sitä, että sopimuksissa määritellään lajike mitä halutaan kuten mallasohrissa tehdään. Kyllä suosikkikauralajikkeista tavallaan maksetaan jyväkokohinnoittelun kautta. Ja tuo laadusta maksaminen on melkeinpä parempi tapa kuin suosia tiettyä lajiketta.

Tottakai joo, mutta kyllä tuo validi pointti on. Jos mylläri selvästi nimeää, että tätä. Tästä me halutaan jauhaa, tätä me halutaan. Niin juuri esim. pari ekua per tonni lisää jo siitä, niin kyllähän varmasti lisää tarjontaa.

Sama asia tuosta seminaarista muutenkin, niin kovin toitotetaan että sille ja tälle on kysyntää, on niin helvetisti kysyntää ettei millään riitä. Että kun pitää tuoda ja mielellään kotimaista käytettäisiin, kun vain saisi. Ja kun että tehkää nyt sitä kun sille on niiiiin kova kysyntä. Ja sit joku rukiin hinta 165e/tn. No sanotaanko näin, että siinä on "pieni" ristiriita noissa.. ja se käytännössä näyttää kyllä _ihan täysin_ joltain muulta, kuin siltä et sitä kysyntää niin helevetisti muka on.

Kaikessa muussa on sellanen juttu, jos kysyntää on paljon, tarjontaa ei tarpeeksi, se näkyy siinä tärkeimmässä, hinnassa.
Minun näkökulmasta heillä saa olla vaikka huutava pula jostain, jos siitä ei makseta edes kohtuullista korvausta niin ei tule tarjontaa ainakaan minulta. Miksi pari vuotta sitten oli rukiin hinta esim. 205e/tn? Oliko silloin jotenkin kaksi kertaa kovempi kysyntä sitten? Miten voi olla, että hinta laskee, kysyntä nousee? On tää kumma ala, kun mikään "normaali" sääntö ei päde..

Tuollakin toki shuulmanni mainitsi, että "pankaa hinta kohalleen niin tavaraa tulee" viestiä oli taas kerran tullut yhdeltä jos toiselta.. Se nyt vaan on sellanen homma, että sitä tehään joka kannattaa, josta sen oman palkan ja tulon saa helpoiten/eniten. Ei tääkään oo mitään hyväntekeväisyyttä, ei se et saa vaan touhuta, maksa laskuja. Ihan sama se on noilla toitottajillakin, sois ymmärtävän et sama se on täälläkin. Palkkaa pitäs saada, tulon takia tätä tehdään vaikka sinänsä pakollista tarviketta, elintarviketta värkätään. Muttei sitäkään pitkään talkoilla kukaan tee, kotitarve hommat ja aika meni jo.
Mitä enemmän on konees automatiikkaa,sen parempi.
Nyky ajomäärillä ergonomia ja kaikki helpotukset on tarpeellisia.
Ajelen nykyään etupäässä jontikalla juuri viihtyvyyden vuoksi, siitä voi sanoa ilman mitään fanaattisuutta, että se on ihmiselle tehty. En kaipaa muuta kuin poljinajoa ja sellainen ominaisuus löytyy sitten seuraavasta koneesta.
Mikäs vika 174:ssa on, kun siinähän on uusi, suuresti kiitelty ohjaamo.

Minulle se uusi hytti on todella huono. Omiin mittoihin ja ergonomiaan huonosti sopiva. Mm. se takalasin maailmanparas lukitus kahva puuttuu, penkin/lattian/polkimien ergonomia on jotenkin saatu ihan päin sitä itseään, hyvä etten ensimmäisellä kerralla polkaissut nilkkaa solmuun, lattia liian lähellä poljinta tms. ottaa kantapää kivasti kiinni, vanhassa ei tätä ole, poljin kulma penkin/lattian suhteen vie jalan eteen toisella tapaa jne.

Ne nimenomaan pienet asiat ergonomiassa. Mikä sopii kenellekin, minulle se meni paljon huonommaksi. Tässä en luetellut vielä kuin murto-osan..
Olen siis karvaa vaille 2m ja kenkä olis varmaan monelle kossille hyvä lumikengäksi, niin tulee herkästi esiin jos ei oo sopiva ergonomia..

Tästä syystä esim. saksan JD hytti tuntui ja tuntuu alkuksi aivan hirveältä pers-silmältä. Jonkun aikaa kun sillä ajaa, se on siinä mielessä ihan kiva kun on hiljainen, ja JD on ihan ***** hyvä ajaa tiellä. Mutta se sivupaneeli/nappulat on vähän liian "alaviistoon/pimeässä nurkassa" siellä. Jenkkihytti taasen esim. se 7920 jolla joskus ajelin töikseen, oli aivan mahtava. Ehkä säilytystiloja vois olla pikkusen enemmän, kun vertaa omaan valttuun, mutta muutoin loistava. Näkyvyys hyvä, ergonomia oikein hyvä. Mikä parasta, se aktiivi-istuin on erittäin hyvä. Jos pääsee valitsemaan niin 10/10 kerrasta se, eikä koppijousia. Paljon miellyttävämpää. Se kun on kunnossa niin pitää kuskin kuin kukan kämmenellä vaikka miten kurjalla alustalla ajaisi. Toki koneen massa/isot renkaat auttaa asiassa myös valtavasti.
Mutta tosiaan tuo saksan hytti, vaikkakin toisaalta meni, omaan makuun liian ahdas ja sellainen "tunkkainen"

Verkun hytti muuten ihan jees, jos ei koskaan tarvitse hetkeksikään välittää mitä on ja tapahtuu takana. Se on ihan perseestä taaksepäin. Hirmuiset tolpat siinä, pieni lasi keskellä, penkki kaukana edessä, mitään ei näe taakse. Verkku dyna6 ois peruskoneena erittäin hyvä vaihtoehto minulle muutoin, jos tuo kopin takaosa ois ihan jotain muuta.

Kaikki vertautuu minulla tuohon 8000seen valttuun, se kun on omaan lapaseen ja ergonomiaan kaikilta puolin yleiskoneena, kaikkeen sopivana ollut iät ajat hyvä, todella hyvä. Olen ajanut oikeastaan kaikilla töikseni, kokeillut kaikkia uusia aina ja yrittänyt etsiä sitä, mikä sitten joskus seuraavaksi.. harmitus on kova kun ei siellä oikein sellasta ole.. Tuo verkku tosiaan muuten, mutta se kopin takaosa.. ventti aivan liian kallis ja ihan liikaa kaikkia heebeleitä, ja portaattomalle ei tarvetta. Valttu on mennyt vain huonommaksi koko ajan, kaikki hyvä häviää, niin ei oikein nappaa enää. NH ja case on sellasia... ei vaan mitään parempaa kuin muissa, missään suhteessa. Eikä huoltoa lähimainkaan..  JenkkiJD vois olla, mutta turhan iso, turhan kallis. Saksalainen.. no se teoriassa vois olla mahdollinen. Siinäkin tosin se hytti vähän sellanen.. 
Dotsi kyllä vois olla jees, ihan mukava ja sopiva peli, nostolaitteisto ja sen liikeradat jne. vaan surkeat esim, eikä huoltoa lähimainkaan..

Ei sillä oikeastaan ole mitään väliä minkä merkkinen, minkä värinen jne. Ominaisuudet / oma tarve / hinta / huollon läheisyys ja toimivuus on ne tärkeimmät kriteerit. Ja näillä specseillä = 8000 valttuja vaan koittaa kattoa vähillä tunneilla, noilla varmaan ajelen hautaan asti nää hommat jos muuta ei tarvi tehä, niin mitään muuta ei tarvi. Nykyisessä vasta 10th tuntia, niin meneehän tuollakin vielä pitkät sivut, mutta jos tää homma vielä tulevassa kannattaa, niin pakkohan joskus vähän uusia..
Mitä enemmän on konees automatiikkaa,sen parempi.
Nyky ajomäärillä ergonomia ja kaikki helpotukset on tarpeellisia.

Siinä vaiheessa kun yleistyy se, että sille koneelle huikkaa aamulla ikkunasta et mee kyntään tms. ja ite jää kahvin juontiin sohvan nurkkaan, niin sitten noihin. Sitä ennen, jos ja kun siellä pitää ite olla tekemässä sitä työtä, niin paljon mielummin ajan itse, kuin meen sinne vaan istumaan ja kattelemaan vierestä kun se kone touhuaa.

Ergonomiaakin on olemassa monenlaista, ja siinäkään ei päde se, että pelkkä uusi olisi automaattisesti parempi jotenkin itseisarvona. Hyvä esimerkki, tämä vimma ripotella kaikki nappulat ja ilmastoinnin ym. ohjaimet pitkin koppia joka tolppaan, kun aiemmin ne oli samassa paikassa etuoikealla, kätevästi ja ergonomisesti. Todella perseestä, että ne on molemmin puolin jossain takapilareissa, esim. tieajossa.

Mutta kuten sanottua, mukavuus ja ergonomia on jees, kunhan se on sitä oikeasti ei vain näennäisesti uutena. Muut monet himmelit vakiona on aivan turhia, tekee vaan helvetisti lisää hintaa täysin turhaan. On myös valtava ero sillä, mikä on (inssin mielestä vähintään) hyvä ja kiva ja uusi ja hieno siellä tehtaan asfalttipihalla pyöritellessä, kuin jossain pellolla/työmaalla pimeällä lumi/vesisateessa oikeasti töissä. Monet ominaisuudet on hiton hienoja ja mukavia siinä kahvikupin kanssa koeajopäivillä koneessa istuskellessa, sitten käytännössä töissä ihan perseestä, erittäin hankalia ja epäergonomisia jne.
Jollain aikavälillä ollaan samassa tilanteessa kuin autopuoli. Eli kaikki saa hinata kokonaispainoltaan 750 kg muulikärryä, mutta sen jälkeen pitää olla jarrua ja jos hommaa hoidetaan elinkeinotarkoituksessa, niin sitten erikoiskorttia ja katsastusta ja erikoiskurssia ja direktiivipäivää ja uutta painorajoitusta.

No sitten tosiaan äkeeseen jarrut. Riittääkö 2-, 4- vai peräti 8-pyöräjarrut vaikka puolet pyöristä ovatkin ilmassa maantiellä.

No eikös se 80 km/h kulkeva nopea traktori tarvitse jo BECE kortin?

Mihin se pelkkä raktori kärrikorttia tarvitsee?
Jos kone lämmin ja neste kiertää, niin eihän se kylmä ole. Hanoja on ollut esim. siinä tulipellissä.

Noin kuriositeettina, jos tälläisiä ongelmia ilmestyy koneisiin, niin huoltoasema, ja agronetti pitäisi kyllä olla vihonviimenen paikka josta kysytään... Taino, sen sillä ainakin varmistaa, ettei varmastikaan saa oikeaa vastausta kovinkaan nopeasti.
Huoltomiehelle soitto? selviää samantien ja kaikista vähillä *****iluilla..
Oisko se niin, että viisikymppisenä ei pysty enää omaksumaan kaikkia tietokoneistettuja
toimintoja, jotka on suunniteltu nuorille näppärille jonneille, niille, jotka ovat naputelleet
pelikoneitansa vuosikaudet.

Jonne ei vielä pysty ostaan vaan haluisi nappeja ja lamppuja ja näyttöjä, vanha pystyis
mutta ei viihdy. Tarpeet eivät kohtaa.

-SS-

Boldasin. Asian ydin, presiis.

Sen lisään, kyllä minä vielä kohtuudella oon pystynyt "sisäistämään" noi uudetkin, kun hetken kattelee niin oppii (koeajuissa/käytöissä/muiden koneita jne) muttakun juuri  se sen tarve. Sitä ei ole. Tuntuu niin turhalta hankkia sellasta/maksaa siitä niin helvetisti/opetella ja naputella ja käyttää sitä, kun _ei tarvitse_. Ja kun ne omat hommat on niiin paljon helpompi ja kätevämpi tehdä ilman mitään tuollasia vöyhötyksiä ja ohjelmointeja. Tykkään mukavuudesta = hiljainen ilmastoitu ohjaamo, jousitukset jne. Viihtyy ja jaksaa pitkät päivät paljon paremmin, ja säästää itteään paljon. Ois kiva sit vielä 60 ja jälkeen olla ihan terve ja jees kunnossa myös.. Mutta juuri noi "ylimääräiset" sähköhimmelit ja ominaisuudet jotka on jo lähtökohdiltaan turhia itelle, tuo vain ja ainoastaan lisää hintaa hankittaessa, lisää vikapaikkoja ja rahanmenoa, ja täysin turhan takia.

Valmetilla tuo "räätälöi oma koneesi" on loistava idea, mutta toteutus päin v... sitä itteään. Minulle ns. aivan sama minkävärinen kapine tai mitkä valot katolla tms. Mutta sitten oikeasti nämä joilla olis väliä, niitä ei pääse valitsemaan. Kysyin myös sieltä unlimiitti pajasta, tekiskö ne minulle tuollasen kuvaillun vehkeen, eivät innostuneet alkuunkaan.

Wunderbaumia ja muuta paskaa stereoita ja lisävaloja ja kameroita voivat tehä, hienoja maalauksia jne. "erittäin hyödyllistä", mutta todelliset tarpeet onkin sitten liikaa. No, teki ne sentään sen linkun kun tarpeeksi moni sitä halusi, ja alkoi linkuissa mennä vissiin mittarit ympäri tyyliin +35th tuntia..  Itse en siitäkään niin pidä tai välitä, mutta ymmärrän monen tarpeen ja hyödyt käytössä. Hyvä heille jotta saivat.
Voin jopa mennä niin pitkälle, että maksaisin saman mitä näistä nykyisistä, paljon mielummin jos saisin siitä tuon turhan paskan karsia pois, ja hyödyllisiä ominaisuuksia tilalle.
Onko Directi muuttunut kuinka paljon, sanotaan pari vuotta sitten vrt. nyt? Ainakin silloin, töissä koekäytössä ja tehtaan koeajoissa vaikka miten säädettynä, en pitänyt en sitten alkuunkaan ko. vehkeestä. Aivan kamala, vaihtuisi ala välittömästi, jos tuollaisella vonkujalla/naukujalla/mihinkään menemättömällä pitäis yrittää töitä tehdä..

No onneksi tämä uus versio esim. T:stä meni niin helvetin paljon huonommaksi jo muutenkin, ettei oo pelkoa tai tarvetta enää Valumetin kanssa touhuta, jos joskus koneet uusiutuu...  Uskomatonta miten siitä on saatukkin suorastaan pilattua ja poistettua kaikki hyvä mitä niissä on omaan makuun ollut, ja tehtyä aina vain huonommaksi.


Isoissa koneissa portaaton on hyvä, kun on paljon painoa ja sellaisia hommia joissa PTO käytössä. Esim. aikanaan 22m3 lietevaunun kanssa 7920 JD oli aivan mahtava peli, vipu eteen lappu lattiaan ja menoksi. Pellolla rullasta nopeus kohdillee, PTO kohdilleen ja menoksi. Tielle, vipu eteen ja lappu lattiaan. Isoilla massoilla vielä korostuu se kun ei tarvi kepittää, ja jos ei ole aivan helvetisti voimaa.

Ison silppurin vedossa esim. ventti on aivan loistava kapine, matalat kierrokset kunhan PTO pyörii tarpeeksi, kone hoitaa vauhdin ja niin ollen "syötön" siis optimaalisesti karhon mukaan. PÖ taloudellista ja todella jouhevaa kätevää hommaa.

Omissa töissä, perus viljatilan hommaa, ei mitään käyttöä portaattomalle. Varsinkaan tuollaisella kuin directi ainakin tässä jossain vaiheessa oli.. Versuakin monta kertaa vuosien saatossa käynyt aina koittamassa tyylillä "joko nyt.." ja aina se vaan on pettymys sekin.. se ei vaan toimi kuten pitäisi ie. kuski haluaisi.. viiveitä liikaa jne. Ja sitä nappuloitten naputtelua ei jaksa, kun on tottunut siihen että keppi koneella (varsinkin jossa on voimaa) voi oikoa puoli askia tyyliin pellolta tielle - tieltä pellolle nopeuksissa / liikkeelle lähdöissä ym. todella paljon pienemmällä vaivalla, ilman että tarvii sormet savuten runkata jotain nappia ja katsella näyttötauluja mitkä numerot ja kirjaimet siellä vilisee nyt = miten se kohta huutaa tai nykii/lentää se kone. Kepistä tietää kattomatta mitä se "tuo tullessaan" ja voi keskittyä aivan muuhun. Kuten esim. siihen itse työhön jota tehdään ja ajamiseen/ympäristön havainnoimiseen.

Noilla preerioilla noi toimii, jossa ei tarvii jatkuvasti mennä ylös ja alas. Ainakin meillä, loppuu vaan huumori todella nopeasti siihen jatkuvaan naputteluun.

Ja muutenkin nää "ohjelmoinnit ja asetukset, sen voi säätää jne" jos vaikka kynnän, oon aina ajatellut että siinä vaiheessa kun tulee ylitsepääsemättömäksi päisteessä painaa yhdestä napista, kääntää yhtä pientä vipua kevyesti kädellä (jossa säätö sen käden kanssa reaaliaikaisesti koko ajan mukana -käännä hitaasti, liikkuu hitaasti -käännä nopeasti liikkuu nopeasti, ja kaikki tästä väliltä sekä yhdistelmät) pyöräyttää vähän ratista ja painaa taas siitä napista toiseen laitaan, vaihdan myös alaa.

Äestyksessä vielä vähemmän, joskus samasta vivusta äes ylös, todella harvoin. Esim jos kiveä koukkii kuormaajaan, muutoin ratin pyörittelyä.

Kylvö sama homma konetta ylös ja alas päisteessä, ratin pyörittelyä. (ja kun sekään ei oo mikään sellanen toistametriä halkaisijalta, niin voi istua vaan penkillä ja yltää pyöritellä sitä ihan siitä ilman et kädet käy ikkunasta ulkona molemmilta puolilta, rekkaakin ajan ja se on eri juttu siellä ihan jees olla se laajempi..)

En käsitä mihin näissä tarviisin noita hienoja ajastettaviasäädettäviä/ohjelmoitavia/opetettavia/väylä sitä ja tätä- systeemeitä? Monta kertaa on naurettu sitäkin, kun noita perssilmiä pikku lohkoja siellä täällä pitkin mettiä viljelee, niin monta kertaa on jo se lohko kynnetty perinteisesti, kun toinen ois samassa ajassa saanu "ohjelmointinsa" tehtyä..
Hinnat nousee vaan poskettomiksi työkoneissa kun liian paljon kaikkea turhaa - joo monet ihan hyviä mutta ilmankin pärjää ihan hyvin- ominaisuuksia.

Peruskoneita ei tahdo saada enää. Jos saa, niin niihin vain saa jotain 3l/min hydraulipumppuja ja muita (*****iluna) kuppasia ominaisuuksia kun _muka_ ei voi tehdä sitä ja tätä siihen "mekaaniseen" ympäristoon.

Varmasti monella menee kahvit nyt väärään kurkkuun, mutta jos heitän, että JOS valttu tekis vielä "8000" sarjan koneen, johon sais 5-pikavaihteen keppilootan, 130l/min pumpun, etu/ohjaamo jne. jousituksilla, hiljaisempana eli ns. "nykyaikaistettuna" paremmilla tiivisteillä jne. Ajovoalla 250hv luokkaan, jonkun 50k halvempana kuin vastaava tällänen nyky/portaaton/sähköhimmeli, niin suorastaan takaan, että sillä olis menekkiä ihan helvetisti.  Työkoneeksi työkone, ilman mitään turhia sähköleluja. Niille on paikkansa ja tarpeensa, muttei todellakaan kaikilla.
Tuota lausahdusta joka menee jotenkin näin, että "verottaja vie vain puolet, konekauppias kaiken." Niin voisi jatkaa tähän tyyliin, että "verottajalle maksettuja rahoja, et enää näe, mutta konekauppiaalle maksetulla saat jotain näkyvää". Ei silti huonoja ostoksia kaikenmaailman koneet, hinnat pilvissä ja arvo tippuu silmissä. Kertapoisto tavarat paljon mukavampia...

Niin juu kyllä joo. Sitten on se näkyvä traktori siinä pihassa. Muttei rahaa. Verottajalle maksettava raha on "siitä hyvää" että sen jälkeen sinullakin on rahaa... Point being, kun kaikesta nyt kuitenkin se vero pitää maksaa. Niin kannattaako siihen niin ns. takertua, silloin tulee tuloja itselle, jos näyttää että veroa pitää maksaa. Tietenkin veroa kannattaa ns. "välttää" juurikin eo. syystä myös, ja optimoida niitä, mutta on siinä kolikon toinenkin puoli.

Minulla ainakin on tavoite saada rahaa, ei näkyviä raktoreita. Sillä rahalla on sitten sellainenkin hyvä puoli, jos joskus onkin sitten oikeasti tarvetta sille raktorille, ostaa sen. Mutta sitä ennen, sillä voi tehdä aika paljon muutakin, mm. laittaa sitä aika paljon paremmin tuottaviin paikkoihin..

On myös erittäin hyvä aina tehdä ero sille, onko rahaa taivai onko varaa. Kaksi ihan täysin eri asiaa, kun tarkemmin ajattelee.
Onneksi, ts. "onneksi" ei ole kuin papua pötköllään. Meinaisin lautasäkeellä sitä alkaa möyhentää kunhan keli sallii. Toivon, että se kuivahtaisi kohtuu hyvin, silloin olisi oletettavasti mukavan rapsakkaa ja jauhautuisi muutamilla muutaman päivän välisillä ajoilla. Jos se on sellaista limaista märkää talmaista runttia joka ei kuiva, kunnon mattona, niin sitten on hymy herkässä... Se kun on kuitenkin sellaisessa "liimalaossa" ettei siihen millään murskaimilla pääse kunnolla käsiksi. Jyrsin kauppiaat, älkää katsoko tänne, täällä ei ole mitään nähtävää, ja ainakaan keväälle ei ole mahdollisesti tietoa sellaiselle konjeelle hommia..
Onpas meille viljelijöille ilmaantunut ystäviä. Logoja oli paljon.



-SS-
Tunsitko"ystävien"käden taskulla hamuamassa lompakkoa?

Muahhah... kiitos kuukauden parhaista nauruista, vaistomaisesti kopasin povaria, että onhan se vielä...

Ei siinä, tokihan jokaiselle työstä palkka. Mutta on tää nykyään ihan väärässä kenollaan, kun se jonka takia oikeastaan melkein kaikki noi saa sen palkkansa, ei saa oikeastaan mitään.. Hiukan kun säädettäis tuota tulonjakoa kohtuullisemmaksi, niin ainakin täältä yksi ääni hiljenisi paljon..

ps. jatketaan sonnansuoltamisen linjalla (jos joku on nähnyt mies ja alaston ase leffat niin ymmärtää) noihin tilaisuuksiin pitää mennä sellaset lukitut rautakalsarit jalassa, ja mielellään joku kassakaappiauto myös völjyssä, jossa lompakkoa pitää.

Tuli vielä mieleen se kaihoisa laulu "mistä tunneeet sää yystäväään..."
Skeptisyys näihin on toisaalta aina ymmärrettävää, ja osaltaan aina noissa onkin sitä propagandaa. Nyt tosin piristävän positiivinen poikkeava yllätys ollut tähän asti, että ihan asiaa ollut ilman mitään oman myymistä.
Paras oli tuon PTTn turinat, vaikkakin heppu varsinainen pointsi olikin mutta..

Pääkohtia jos laittas

-kovasti koitetaan toitottaa niiden taholta jotka tästä maataloudesta on tehneet ja tekee rahaa (=lue, kaikki muut kuin viljelijät) että tämä olisi tulevaisuuden ala ja uskoa pitää vaan olla.
Kun taas toisaalta kaikki tuossa oikeastaan mitä on läpi käyneet, näyttää että on paljon enemmän auringonlaskun ala.
Tulevaisuudessa on paljon suuremmat tummat pilvet, kuin on niiden rakoset.

-Tuet tippuu ainakin 20-30e läpi kaikki ha.
-Öljykasvipuoli on menossa todella synkkiin vesiin
-Sama hinta maailmalla kaikelle viljalle, Suomi vain aina ottaa annelliin koska rahti
-Viljaa tulee aivan liikaa - samalla kun koko ajan koitetaan nostaa kaikin keinoin satoja ym. Nerokasta? Kaikkien muiden kannalta kyllä, ei viljelijän.
-Baltia varsinkin - mutta ympärillä yleensäkin kilpailijat menee kovaa vauhtia eteenpäin -> tulevassa jäädään paljon enemmän jalkoihin koska niillä on todella paljon varaa petrata, ja ne petraa rajua tahtia.
-Ollaan pisara meressä kokonaisuudessa, niin olleen se mitä muilta jää, on meidän osa

Kaura olis varsinkin keihään kärki, kuin myös muutoin oikeasti puhdas antibiootti ja salmonella ym. vapaat tuotteet, muttakun niitä ei osata / saada markkinoitua ulos, että saataisi PAREMPI hinta, eikä sitä samaa hintaa kuin muut bulkista.

Kyllä minä olen peruspessimisti, ja ennustan, että ei tää oo mitään muuta kuin auringonlaskun ala täällä. Tuskin lopettamistahtikaan tuo ois jos tää joku oikeasti tuleva ala olis, hullua minusta väittää muuta. Ei nuoret typeriä ole et jättäs tarttumatta kultakaivokseen.

Tilinpäätös, tai muuten vain huonopäätös -osto. Kuullut joskus lausuttavan.

Verottaja vie maksimissaan 50%. Konekauppias 100 ja alvit päälle. On toinen jonka joskus kuullut.

Tilinpäätösostos on juuri noita, jos tarviit 2000litraa löpöä tai 3000kg naudan rehua alkuvuonna, ja päivä on siinä 10.joulukuuta tai myöhemmin niin passaillaan sopivalle puolelle vuoden vaihdetta. Kaikki muut "no kyl mää sitä venttiä sillai kyl oon tarvinnu ni nyt oli hyvä ts."hyvä" paikka ostaa ku ois muuten ollu verotettavaa 15k.." ostokset on sitten vaan itsepetosta ja lähentelee hölmöyttä.
On kyllä mielenkiintoinen näkemys. En itse koskaan ole ajatellut,että sen tuen voisi siirtää kaupankassalle. Voisiko sen sitten saman tien siirtää kuluttajalle suoraan eräänlaisena perustulona? Jokainen käyttäköön sen sitten miten haluaa. Järkevät ostavat sillä ruokaa, muut sitten jotain muuta. Tässä tulee vain varmaan se ongelma, että tuki saattaisi kanavoitua ulkomaiseen tuotantoon. Saisikohan tuon jotenkin korvamerkityttyä...

Se on selvää ettei tuet tälläisenään toimi. Olen edelleen sitä mieltä, että vain tuotantoa tulisi tukea eikä sitä, että omistaa jotakin. Tai on joskus tuottanut jotakin. Nyt tuki hehtaarille kanavoituu suoraan vuokriin ja ostohintoihin.

Varmasti voisi. Ja toisaalta ihmettelen ettei siihen ole jopa jo menty, sehän olisi nimittäin hienoa silloin kaikille toimijoille nostaa pikkuisen hintoja, kun "tukea kuitenkin kaikki saisi".. 
Tuo korvamerkintä siinä ruokakaupan kassakoneella olis nimenomaan helppo tehdä. Se piippais vain Suomalaisen tuotteen kohdalla asiakkaalle "alennuksen" Muulle tavaralle tai ulkomaiselle ei. Kun siis perusajatuksena tuet on tiloilla, että saataisi ruuan hintaa alemmas -> jos se siirtyisi kassalle, niin toki varmaan edelleen vain siihen ruuan hintaan? Suorastaan, tuki tuotteelle, ei kenellekään yksittäiselle toimijalle vääristämään kaikkien ja kaiken hintoja.

Minusta tuet, muodossa missä tahansa, on vain huono juttu ja vääristää aina vaan toimintaa. Jossain kohtaa se nostaa jonkun hintaa, sitä "ulosmitataan" jonkun hinnan varjolla jne. Esim. vaikka sen saisi vain tuosta tuotannosta, kyllä sen moni työntäisi edelleen vaikka vuokriin. "tehän saatte niitä tukiakin".. Ja kun samoja euroja ne on siellä tillillä, tulee ne pellon tai tuotannon itsensä kautta. Toki se olis jo askel parempaan suuntaan, mutta tosiaan koko ongelmaa ei mielestäni poista.

Perusajatus ollut, lasketaan ruuan hintaa - tukea tuottajalle että pystyy tappiollista tuotetta tekemään. Nyt vaan tämä systeemi on perseestä, kun se mahdollistaa muiden kupata se tuki pois, se vaan kautta kulkee meidän tileiltä. Jos tämä järjestelmä kokonaisuudessaan olis sellainen ettei se olisi mahdollista, niin sitten asia olisi toisin. Se vaan aika pitkälti mahdotonta, muut väkisinkin ympärillä hinnoittelee sen mukaan "kun ne saa tukeakin".  Siksi tuo kaupan kassa olis minusta se ehkä toimivin, se tuki tulisi mukaan vasta sitten siellä minne se on tarkoitettukin, vasta sille kuluttajalle. Ketjun muutoin pitäis kaikkien toimia tasavertaisina markkinatalouden mukaan.

Tätä ei vaan päättäjät halua suurin surminkaan, kun kerran on saatu hallintaan tämä homma, ja rahamiehet kiittää kun pääsee ulosmittaamaan näitä rahoja varsinkin kaupan tuloksen kautta.
Kasvintuotanto / Vs: Elatus™ Era
: 13.02.18 - klo:09:23
Valmistumisen viivästymisen poistuminen on tärkeä ominaisuus, varsinkin syysviljamiehet arvostavat tätä kovasti.

 En oikein ymmärrä tuota viheryttämis juttua ,eikös aine ole silloin toiminut, kun kasvu jatkuu ja jyvät pullistuu?
Jos liikaa kasvu jatkuu, niin eikös silloin käyttömäärää pitäisi vähentää, mielestäni kasvun jatkuminen on aineen toimivuuden
todistus ,vai miten se pitää käsittää?

Uusilla SDHI-aineilla ei ilmeisesti ole kovinkaan kummoista vaikutusta punahomeeseen, ainakaan oppaissa julkaistujen taulukkojen mukaan. Vanhat Prosaro ja Proline ovat ilmeisen toimivia tässä suhteessa.

Onko tuosta elatus-era systeemistä parempaa tietoa kellään? Omamyyjän mielipide asiasta oli, että se hoitaa kaikenlaiset kasvitaudit ja kupan ja ruton siinä sivussa.

Liomaalla mönkyrälumiurakoittijalla ainakin lirahti housuun ja tirahti touhutippa karkuun kun noin menit tuon julkisesti varoittamatta sanomaan.. Johan se on varmaan ens vuodellekin sen varannut. Ja arkibooonukset sekä kaffet päälle.
Tänään viisaat miehet laittavat viljelijäin asiat ja jaralaisen, nuurdkalkin, Ooopeen, Ahvenan ja muiden kaikkien "maataloudessa viljelijän eduksi toimivan" pankkitilin kuntoon. Kuunnelkaa ja toteltaa!

10.00 Seminaarin avaus
           Uuden CAP:in linjaukset Ahti Hirvonen, MMM
           Miten Suomen maatalous pärjää kilpailussa? Kyösti Arovuori, PTT
           Kasvinviljelytilan riskienhallinta Janne Mäkikalli, OP
           Katsaus vilja- ja öljykasvimarkkinoihin Sam Tallberg, Avena Nordic Grain
12.40 – 13.55 Lounas ja näyttelyosastoihin tutustuminen
           Miten kannattavuutta kasvinviljelytilalle? Viljelijäpuheenvuoro
           Kotimaisen valkuaistuotannon näkymät Tarmo Kajander, Hankkija
           Viljan laatu käyttäjän näkökulmasta Heikki Saarinen, Helsingin Mylly
           Rakennekalkki – ratkaisu savimaiden rakenneongelmiin Kjell Weppling, Nordkalk
15.30 Yhteenveto ja tilaisuuden päätös

https://www.youtube.com/watch?v=odlODkqfi68


Noin, korjailin sitä, ihan veloituksetta, vähän kun meinas pilkkuvirhettä olla..
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 19