Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 1064

Viestit - sorkkis

mutta kyllä miusta jo aikasemmin on autojen tekniikka ollu ihan luotettavaa.     kaverin 127 fiude mittarissa 220 000 ekan kerran kone auki ja ventiilien tasaus..   luopu kun heilahti 300 tonnia mittariin.     ( ei menny katastuksesta läpi kun jalka meni..  läpi )

Tuota noin juu. Tuollakin varmaan tapaillaan kakkosta vaihdelaatikosta kun on kuormaa ja riittävän iso mäki?

Mutta tuohon 127 Fiat'iin liittyy nuoruudesta muistokin. Olin saanut työmatkaa varten työnantajalta käyttööni tuollaisen. Olin ajanut takaisin reissusta hyvän matkaa Tuusulan moottoritietä pitkin. Moottoritienopeudella. Ei ollut tarvinnut kertaakaan jarruttaa. Ja nuori kun olin, niin ajettiin aina mutkaan tai risteykseen täysillä ja jarrutus viime tipassa ja voimakkaasti. Näin nytkin. Ajoin kehä I rampille mutkaan ja painoin jarrua. Ja poljin painui pohjaan hervottomasti! Eikä hidastunut pätkääkään. Pumppasin poljinta ja heitin kolmoselle ja vedin käsijarrusta. Sora rapisi ja jollain ihmeen kaupalla sain sen pysymään tiellä. Meinaan siitä luiskan reunasta kun olisi mennyt alas, niin olisi menty kierteellä kerien vauhdikkaasti. Ja en ihan ehkä luottaisi 127 turvaominaisuuksiin siinä tilanteessa. Pulssin tasaannuttua ajoin hyvin hyvin varovasti työpaikalle ja laitoin rattiin ison lapun että "Epäkunnossa" ja aamulla kertoilin pomolle miten oli käynyt.

Mutta että lienee selvää, mitä mieltä minä olen 127 luotettavuudesta?
;D Niissä oli huonot jarrut .

Ukko osti vanhoilla päivillään vanhan Minin . Kävin hakemassa sen yhden kaverin kanssa Turusta . Meni jarruputki poikki  ;D käsi jarrulla ja vaihdetta pienempään se sai pysähtymään .  ;D
Ih 955 veti 6 m Väderstad NZE komeasti, eikä tuo ollut ollenkaan kevyemmästä päästä äkeitä. Piikkejä oli 91. Mäkeäkin löytyy senverran, että HydroSampo ei jaksa mennä ylös. Naapuri aikoinaan veteli 90-90 Fiatilla 5 m Väderstadia. Kevyempiä nuo pyörä-äkeet on vetää kuin jotkut Antti-Sampot ja tasaavat ihan erilailla. Tekevät hyvän jäljen hitammin ajettuna.
Uudemmat savimaanäkeet kolmine latoineen ovat sitten raskaampia vedettäviä.
90-90 Fiatti varmaan vetääkin , etenkin jos syöttöä eli tehoa pikkusen lisätty . 100-90 olin aikoinaan äestämässä tutulla , ei viis metrinen tuntunut missään . 955 vetää kyllä jos vaan lämmöt saa pysymään kurissa . Kotona semmonen oli , vetää nelisiipistä paluuauraakin mutta ylös nostossa sai huurattaa .  ;D
Kaasu auto yks vaihtoehto etenkin kotimaisella kaasulla käyvät
Kelluva traktori, jo vuosia sitten

https://www.youtube.com/watch?v=MwmzWbNUYAM
Coynty Fordilla ylittivät ekana kanaalin aikoja sitten .
Kyllä 5 m pyörä-äes liikkuu 80-90 heppaisella.
Joo , maantiellä . Pellolla sitte vähän hankalampaa .  ;D

Niitä esa-patuja tais vetää köykäsillä vehkeillä .
Vapaa sana / Vs: Halpaa ei ole
: 16.07.19 - klo:09:58
Jos sivutoiminen lampuri myy 2000 €:lla lihaa ja saa siihen päälle luomussa olevista pelloista 40.000 €, niin paljonko prosenteissa tulot laskevat, jos tuo lahjoittaisi teuraat ? Näissä asioissa on yleensä syy ja seuraus. Jos tukia ei olisi, mitään ei lähtisi tilalta alihintaan.
Maito: Euroopan unionin alueen tuottajat ovat olleet suurin myyjäryhmä maitojauheen ylijäämämarkkinoilla. Kun ylitarjonta tuppaa laskemaan hintaa, ketä EU-tuottajat voivat osoittaa syyttävällä sormella ?
Luomuhan on tuottajan kannalta järkevin tuotantomuoto. Esimerkiksi maito saa 40% paremman tuottajahinnan ja kuluttaja voi myöhemmin ostaa luomutuotteen alennuksesta 50% alennettuun hintaan ja mikä parasta, voi luomuliitto elvistellä kasvaneella kysynnällä, kun ei kerro ihan koko totuutta. Veronmaksajien kannalta luomun tukeminen on järjetöntä.
Luomussa on sekin hyvää,tilaa myytäessä tai voutin ottaessa omansa,on tilan arvo monesti tipahtanut.Luomuahan pidetään esiasteena lopettamiselle.
Hahhah ja hahhah .

Kylällä on pari sellaista luomutuottajaa jotka ovat nuorina aloittaneet ja hyviä satoja saaneet . Todella hankalatkin pellot on saatu tuottamaan syväjuuristen palkokasvien avulla ja kalkituksilla , jota luomussa pitää tehdä varoen .
Tampereen yläpuolella kyllä on tiloja joilla ei ole tarkoitustakaan saada satoja .
Vapaa sana / Vs: Tehoisa lämpösumma
: 16.07.19 - klo:09:55
niinhän se oli tänäkin vuonna.   kosteus pitää käyttää hyväksi keväällä ja sit kesä voi olla melkein millanen tahansa ja satoa sentäs tuloo,  joskus enemmän joskus vähemmän.     ja tietty nyt veetieemeli kerää taas aineistoa kuin kepu pilasi tämänkin kesän.

No näillä savialueilla se kylvöikkuna on yleensä 2-3 päivää, jos menee yli niin kylvösyvyyttä on lisättävä.

Isoisäni aina sanoi, että "kaikki mikä sataa ennen juhannusta sataa suoraan laariin" ja hän oli oikeassa. Varsinkin alkukesän sateet määrittävät sadon. Jos ei sada, sato jää auttamatta pieneksi (alle neljän tonnin) vaikka miten olisi kylvänyt oikeaan aikaan. Jos ekat sateet tulevat heinäkuussa, sato voi jäädä ja jääkin joskus sinne kahteen tonniin vaikka miten oikeaan aikaan olisi kylvänyt. Jos alkukesästä sataa edes kohtuullisesti, menee aina yli viiden tonnin.
Jos ennen juhannusta sataa oikein kovasti,niin että oraat hukkuvat,kyllä sato ainakin täällä jää lähes nollaan.2017 kaikkien aikojen huonoin eihän niitä tähkään märänneitä ohria etes tarvinnut puida.
Kannattaisko pikkusen kattoo missä kunnossa ojat on  ::) .

Kasvukausi on pidentynyt joten heinäkuisillakin sateilla on positiivista vaikutusta satoihin . Ei liika sade hyvästä ole . 1977 eteenpäin oli niitä märkiä syksyjä ihan riittävästi .
mutta missä net on sit töissä?   kun kuulostelee nuita kokemuksia ja tuntemuksia...  ni ei paljon porukka töissä nuissa toimissa..   akuupakettien vaihto takuuna monella merkillä tosi iso menoerä.   kuin paljon polttomoottorimalleja myytävä että nuo saa kustannettua?
Ne voi laskuttaa Oksalta .
niin, ja mikä mahtaa ollakaan tuollaisen todellinen hiilijälki.   net maametallit ei kaikkein yleisimpiä mitä akkuteknolokia käyttää..  eikä joka kylällä etes huoltoon taitoja.                    ja minkäs automerkin täyssähkön net veti just pois esittelystä kun uutena huomasivat että voivat jopa palaa...
Kysy hallahaholta  ::)

Onnex insinöörit on pääasiassa viisasta porukkaa .
sattuipa tuossa silmiin ylen juttu sähköautoista.   aika hauska kun pitää olla auto joka painaa saakelisti, juuri niiden akkuin takia , ja pitää päästä yhellä latauksella piiitkälle..     ja sitten kun tietää paljonko luonto antaakaan kun niitä aukkuja tehdään.     mitä se mahtaa takoitaakaan kun jos suomiautot kaikki olisi sähköisiä?       tuntuu että tuo ilmastohörhöttely on pikkasen karannu käsistä.    kun vielä muistaa millasilla autoilla ajeltiin 1900-luvun lopulla.     autot ei paljon yli tonnia painaneet ja hepoi oli joku 50-80 ja hyvin immeiset liikkui paikasta toiseen.     kuolleita oli kyllä, mutta aika harva näistä nykykuskeistakaan on elossa 2070 !                         pikkasen kun moottoritekniikka paransi niin aika sukkamehulla netkin kotterot kulki ja saasteita siis vähän ilmaan.

        oma uunokin vei sen 4,5 litraa satasella ja eipä nuo päästöt hirmuja ollu vielä lopunaikoinaan ja hyvin nopsaan pääsi perillekin.   mutta ite vaan joutui ajamaan.  ei ollu kaikkea hitisvinkulaa vikaantumaan kuten nykyään.           tosa eilen illalla yks tuttu tuli apuja kyselemään kun oli kia lopettannu kulkemisen, kait saanu vettä vikapaikkaan..                       nooo, viime vuosituhannen koslalla sit piti heittää kotionsa ja hinuri haki koslan illemmalla..                                 ja luonto ei pelastunna taaskaan.
https://www.energiatalous.fi/?p=1156
Vapaa sana / Vs: Tehoisa lämpösumma
: 15.07.19 - klo:08:33
Toukokuun 20 päivän paikkeilla kylvetty Aukusti ohra ei ole edes vielä tähäällä kunnolla. Tosin pakkanen nitisteli jo keväällä. Ja tuo aloittaja höperö vertaili tätä kesää vuoteen 2017. 2017 oli katovuosi ja ihmiset yritti puida jotain pystyviljoja vielä lumen seasta marraskuussa. Kiitos ei sellaista kesää enää koskaan.

Ei tosiaankaan .

Rehu sato on ollut hyvä  :) . Pikkusen parempaa aikaa tiedossa lypsykarja tiloille  :)
Ja Ruattis joku teini spurgu sai idean pinnata koulusta ilmasto muutoksen vastustamisen takia. Koulu lakkoilija- nobelin rauhanpalkinto ehdokas. Voi per**** , hiukset pois ja kalterien taa.

Ei kait ihan noinkaan. Tää plikkahan on   https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma   ja käytetään toisten ohjailemana ajamaan ilmastoasiaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä :"ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet. "
taitaa agrossakin olla muutama oireryhmään sopiva ;) :D ;D 8)

itse kaipaan ihan semmoista yksinkertaista laskutoimitusta, elikkä kuinka paljon kaikki tähän asti pumpattu öljy on tuottanut lämpöä palaessaan ja kuinka paljon se on nostanut maapallon lämpötilaa :o :o :o :o
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiilidioksidi

Pikkusen suuntaa antava . Hiilen ja erityisesti kivihiilen käyttö lisää päästöjä jotka kiihdyttävät kasvihuoneilmiötä .
Siperian ikiroudan sulamisessa vapautuu metaania runsaasti joka kiihdyttää entisestään prosessia .

Koulusta pinnaamalla ei maapalloa pelasteta mutta auringon valon käyttöä lisäämällä lämmityksessä , auringonlämmön käytön  lisäämisellä saavutetaan huomattavia säästöjä ja päästöjen pienenemistä erityisesti maissa joissa sitä on tarjolla paljon . Auringon valoa/lämpöä kehitettiin maissa , joissa se onnistui , vuosisadan alussa höyryvoiman käytössä esim . kastelu järjestelmissä Niilin rannoilla . Halpa öljy syrjäytti sen .

Öljy loppuu joskus , sen pumppaaminen käy entistä hankalammaksi .
Vapaa sana / Vs: Halpaa ei ole
: 14.07.19 - klo:18:09
Koskas sikalan tuotannon lopettamisesta on jotain tukea saanut? EU aikana? Ennen sitä sai monenlaista
kanantappo rahaa ja muita tukia,mutta että EU aikana? Tai sitten olen vaan nukkunut enkä huomaa ;D
Se oli kolmevuotinen tuki . Tarkkaa vuosilukua en muista 2010-2015 välisenä aikana .
Vapaa sana / Vs: Pollakisuria
: 14.07.19 - klo:17:18
Mitäpä se sorkkis täällä meuhkaa taas omiaan.
Meuhkaa ?
Sivuja: [1] 2 3 ... 1064