Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5

Viestit - eju

Tämmöiselle laitteelle olisi tarvetta: Kverneland A8 tai AD 85 4:llä siivellä.
Hauskoja veroympyröitä !
Tulee mieleen tuosta "verohistoriasta". Tulitikkuvero
Moottoripetroolin aiheuttamat runkolaakereiden vaihtorumpa ja oli pakko siirtyä bensaan. Veneilyliikenne ainakin keskisellä Päijänteellä lopahti.
Liikkuva, kiusaava, kyykyttävät virkamiesten apulaiset, venepoliisikin ovat työttömänä suurimman osan vuotta, paitsi Juhannuksena.
Vanhat petroolikoneet lienee vaihtuneet Yanmarineiksi.
Mutta otetaas käyttöön Naakkavero. Samoin kuin oli koiravero. Kenen tilalla on Naakkoja, niin ei muuta ku mätkyt päälle aina korjuuaikaan.
Vireet, Olympiat ja Wickströmit taitaa olla maamoottoreina harrastajakäytössä.
Pahuksen mielenkiintoista ! Tämä veroympyrä. Tässä 381 sivuinen verohistoria:
https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/62609/Verojen+historia.pdf;jsessionid=4D2DA406A6BF1A871C2A3C6E5CCC337B?sequence=2
Ei muuta ku kaikki muut saastuttajat pois maaseudulta, paitti maanviljelijät.
Ilta-Sanomista poimittua:
"Tutkimuksen lähtökohtana on, että lentoliikenne nelinkertaistuisi vuosien 2006 ja 2050 välillä. Tutkimuksen mallinnuksessa on huomioitu tämän lisäksi lentojen sijoittuminen maantieteellisesti, lentokorkeudet sekä jo muuttuneen ilmaston vaikutus.
Tutkijoiden arvion mukaan tiivistymisjuovien aiheuttama lämmittävä vaikutus nousee tällä aikavälillä 50 milliwatista neliömetriä kohden 160 mW/m2:een. Hiilidioksidipäästöjen vaikutus nousee vastaavasti 24 mW/m2:sta 84 mW/m2:een.
Hallitus sopinut ilmastorahaston perustamisesta – rahaa satoja miljoonia euroja
Päinvastoin, turpeen laskennallinen verotuki on vain kasvanut viime vuosina: vuonna 2018 turpeen laskennallisen verotuen määrä oli 180 miljoonaa euroa ja viime vuonna 194 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle on budjetoitu 196 miljoonaa euroa.
Laskennallinen verotuki tarkoittaa tässä tapauksessa rahasummaa, jonka valtio saisi verotuloina, jos turpeen verotus olisi yhtä kireää kuin vaikkapa kivihiilellä.
Itse asiassa turpeella ei ole ollenkaan hiilidioksidipäästöihin perustuvaa veroa, toisin kuin kivihiilellä ja vaikkapa polttoaineilla.
Suomessa turpeen energiakäytön päästöt ovat yli 7 miljoonaa tonnia. Se on lähes 40 prosenttia hallituksen yhä puuttuvasta 19 miljoonan tonnin ilmastopäästöjen vähennystavoitteesta.
Vertailun vuoksi: Suomen henkilöautoliikenteen kaikki päästöt ovat noin 6 miljoonaa tonnia. Ja liikenteen päästöistä hallitus jaksaa kyllä nillittää autoilevalle kansalle.
Asiantuntijoiden mukaan juuri turvepäästöjen vähentäminen olisikin helpoin, nopein ja taloudellisin keino vähentää koko Suomen ilmastopäästöjä."
Toi on hyvä ! Meidän pitää vaatia lentoveron korottamista, koska se tuhoaa maailmanlaajuisesti otsonia ja etenkin Päiväntaasaajan seutu laajenee. Eikös se ole jo Välimeren pohjoisosissa, meinaan aavkoituminen ?
Transitiolennot Euroopasta Aasiaan saastuttaa etenkin Helsinki-Vantaa seutua.
Se lentoasema pitäisi siirtää takaisin Malmille.
"Poltto­ai­ne­ve­rotus on tehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä, sanoo tutki­musp­ro­fessori Maria Kopsakangas-Savolainen !"
Köyhät, tuottajat ja yksityisyrittäjät saavat varmaan vähennyksiin osan tuosta verosta. Paitsi tietenkin, jos käy tansseissa rattorilla.
Mutta mistäs niitä sähköauton investointirahoja otetaan, jos hupiajot jätetään pois ja käydään vain kerran kuussa
kylällä kaupassa ?
Nyt sille mun pelolle tuli vahvistus, mutta se tietenkin nähdään seuraavissa eduskuntavaaleissa:
https://www.oululehti.fi/uutiset/polttoaineverotus-on-tehokkain-tapa-vahentaa-liikenteen-paastoja-sanoo-tutkimusprofessori-maria-kopsakangassavolainen-6.386.3783046.fe4215cecf
Hieno pirssi ja tietenkin kaikki haluaa päästöt pienemmäksi ja hyötysuhteet paremmaksi. Tästä ei ole epäilystäkään, vaikka keskustelu on ollut "eipäs juupas" tasolla osittain elikkä vaihdettu mielipiteitä.
100 000 € tuosta autosta ja akuston hinta lienee 30 000 € ja sen akuston pitäisi kestää 10 vuotta.
Paljonko akun kapasiteetista on jäljellä 5:n vuoden kuluttua.
Se mikä tässä pelottaa, on se, että kuka joutuu maksumieheksi ?
USA:ssa lienee rataverkko enimmäkseen diesel vetoista eli öljy-yhtiöt hallitsevat Pohjois- ja Etelä-Amerikkaa.
Kuinkahan paljon öljy-yhtiöillä on ostettuja ja piilotettuja patentteja ja tuskin siellä on kaihdettu siirtämästä
hyvän systeemin keksijää manalaan !
Kyllä kaits tämä sähköauto juttu on taputeltu joksikin aikaa, kunnes tulee jotakin uutta.
Mutta saamme kait nukkua yöt rauhassa ainakin 10 vuotta ja toivoa jäitä hattuun nais-eduskunnalle ?
De CiToonni ja Mopomies, tarkoitan positiivista älykkyyttä.
En sitä, mitä Kansa ja Kansanedustajta edustavat, koskien Sähkö-autoistamisen kustannuksia hinnalla millä
hyvänsä ?
Kuulin tänään, että maanviljelijät Saksassa saavat siitä bio-paskasta, mitä siat tuotavat paremman hinnan kuin lihakilosta !
LVM virallinen ja LK toimittajan värittämä.
Huom. Lapin-Kansa keroo näin, lainaten nimeä. Toimittajalle ja Kansalle täytyy kertoa mahdollisimman yksinkertaisesti asia, muuten pyyhkäsee yli.
Mutta annappa kommentti sille jälkimmäiselle osuudelle. Tai jatkoa älyllisessä muodossa.
Esim. mihin viedään tisleet, jos kaikki autot ovat Sähköautoja.
Venäjälle varmman ja meidä täytyy maksaa siitä, että he polttavat ne Zil:eissä ? Ja taas maailma pelastuu.
No, nyt, De CiTonni ! Nyt löytyy jo älykkyyttä !
Fabbrica Italiana Automobili De Torino  elikkä oletko Fiat:in omistaja ?
Oma versioni on tämä:
Fabricatsione Italiaano Automobile De Torino.
Höpö-ukkoja Lapin Kansan artikkelissa.
Kaivakaa vaan niitä hienoja ideoita esiin. Pitääkö sähkölämmitteiset  omakotitalot muuttaa takaisin öljylämmitteisiksi ?
Mietitääs Vety- ja kaasuautoja. Pullo takakonttiin ja menox.
Kaasupulloja saa joka paikasta, mutta parkkipaikat ABC:llä pienenis ja alkais kaasupulloralli tai
sitten tankataan kaasua bensiksellä siihen pulloon tai säiliöön ja maailma pelastuu.
Mutta sinne tietekin jää se moottoriöljy.
Wikipedia
"Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia.[6] Jalosteiden kuten lentopetroolin määrää voidaan suhteessa lisätä krakkaamalla ja uudelleen tislaamalla. "
Harva on jaksanut lukea tuon Valtioneuvoston julkaisun ?????
Tässä yx kuva akun käyttäytyminen lämpötiloissa.
Nestemäisiä polttoaineita tarvitaan sähköautossa lämmitykseen ja jäähdyttämiseen !
Toisessa kuvassa on sähköautokanta arvioitu 2009 olevan vuonna 2020 n. 20 000 eli alin käyrä.
Saadaan varmaankin mennä vuodelle 2030  ennenkuin saavutetaan 40 000 kpl, koska moni hypridin omistaja sanoo sähkölaskun nousseen merkittävästi. Ei kannata ja site vielä nämä pohjolan olot.
Se mikä tässä vouhotuksessa on paha, niin ensimmäiset 40 000 autoa maksetaan osittain verorahoin.
Ruotsissa tuki 6000 € ja suomessa lienee 3000 €.
Ja jotkut kuvittelevat hypridi lentokoneista ? Voi elämäsi kevät ! Onhan sitä suunnitelmia Kuun asuttamisesta.
Ei pidä uskoa kaikkea höpöä !
Niin ja muistakaa sähkön hinta ei laske vaan nousee, mitä enemmän meillä on tuulivoimaa.
Esim Tanska:
Tanskan sähkön hintojen nousu jopa 2000 euroon megawattitunnilta eli yli 40-kertaiseksi ”normaalihintaan” nähden on todella hurjaa. "Käsityksemme mukaan syynä on tuulivoiman heikko saatavuus tilanteessa, jossa naapurimaista ei saatu riittävästi apua" eli 2 € / kWh. Ydinvoima on Yes !
"Lentopolttoaineen tarve määrää jalostettavan öljyn määrän. Dieseliä ja bensaa syntyy lentopolttoaineen sivutuotteena joka tapauksessa ja ne myös poltetaan jossain jos ei autoissa ole tarvetta.
Akkuja ja sähköä taas ei tuoteta jos ei niitä tarvita.
Eli lyhyesti sähköautojen määrän lisääminen ei vähennä bensan ja dieselin polttamista.
Akkujen ja sähkön tuotantoa se lisää ja sitä myöden myös saastuttamista.
Sähköauton hyöty on paikallispäästöjen vähentäminen suurissa kaupungeissa, joita Suomessa taas ei ole.
Hybridi taas tekniikkana on hyödyllinen vaikkakin vielä kallis. Diesel-hybridi olisi paras."
Kannattaa käydä lukemassa Kiinan, Japanin ja USA:n näkymät !
Seuraava juttu on täältä ja lukekaa myös kommentit:
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoauto-on-saksassa-halvempi-kayttaa-kuin-polttomoottoriauto-tuoreet-laskelmat-paljastavat-tuhansien-eurojen-erot/9033b2e2-f5ac-3551-ad0b-533779340722
Tukea ja sakkkoja
Tästä vuodesta lähtien sähköautoja suositaan Saksassa myös työsuhdeautoina. Niiden verotusarvo on vain puolet auton listahinnasta.
MWV:n mielestä sekä Saksan hallitus että Euroopan unioni vääristävät kilpailua sähköautoille myönnetyillä muhkeilla tuilla. Liiton toimitusjohtaja Christian Küchen perää vastaavia tukia myös ilmastoneutraaleille biopolttoaineille ja synteettisille e-polttoaineille.
Küchen muistuttaa, että koko nykyistä autokantaa, ei varsinkaan kuljetuksissa käytettävää raskasta sellaista, voida koskaan sähköistää kokonaan. Siksi myös e-polttoaineiden tuotekehitystä ja yleistymistä pitäisi edistää.
Synteettisiä polttoaineita ja uusiutuvia biopolttoaineita voidaan käyttää nykyisissä dieselautoissa ja niiden tankkauksessa voidaan hyödyntää nykyistä huoltoasemaverkostoa. Sähköautot taas vaativat kokonaan uuden ja kalliin latausverkoston.
"E-polttoaineilla ja muilla ilmastoneutraaleilla vaihtoehdoilla olisi hyvä mahdollisuus pärjätä markkinoilla, jos ne saisivat edes osan siitä tuesta, mikä sähköautoille ohjataan", ETR:n Bräuninger korostaa.
MWV:n mukaan sähköautojen kilpailuetu kasvaa edelleen kahden vuoden päästä. Silloin astuu voimaan valmistajakohtainen keskimääräinen 95 g/km päästöraja.
Valmistajat joutuvat maksamaan EU:lle 95 euroa sakkoa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohti. Jos esimerkiksi valmistajan keskipäästö on 110 g/km ja se myy vuodessa 100 000 polttomoottoriautoa, sakko on 142,5 miljoonaa euroa.
Sähköautoja käsitellään täysin päästöttöminä. Valmistajien kannattaa kaikin keinoin pyrkiä myymään sähkömalleja, koska ne vähentävät maksettavaa vuotuista sakkoa. Öljyteollisuuden mielestä tätä voidaan pitää sähköautojen epäsuorana myyntitukena.
Lukekaa seuraava juttu saadaksenne oikean kuvan, vaikka kahlaamalla läpi, 25o sivua EU:n strategia sähköautoistamisesta. Vaikka se on 10 vuotta vanha, niin siitä huolimatta se on pätevä. Siirrätte vuosilukuja eteenpäin 10 vuotta.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tässä on tyhjentävä juttu korvaamaan "Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?"
Voimme rauhassa odotella, koska sähköauto on meidän lasten lapsille.
Valtioneuvoston julkaisema 10 vuotta vanha strategia sähköautoiluun. Siinä on Suomi osuus !
Nils-Olof Nylundin selvityksessä on tarkastelu sähköautoja osana suomalaista liikennejärjestelmää, ilmastopolitiikkaa ja liikennepolitiikkaa. Sähköautojen todellinen tuleminen on mitä todennäköisimmin alkanut. Kehitys on aluksi hidasta, eikä sähköautoista vielä ole apua vuoden 2020 energia- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Tilanne muuttunee merkittävästi vuoteen 2030 ja varsinkin vuoteen 2050 mentäessä.

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78133/Julkaisuja_12-2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y
7.5.2Huurteenpoisto
Sähköautot eivät tuota riittävästi hukkalämpöä kuten polttomoottoriset autot, joten huur-teenpoisto ja matkustamon lämmönsäätö on järjestettävä joko sähköisillä vastuksilla tai erillisellä  polttoainekäyttöisellä  lämmittimellä.  Ajoneuvon  huurteen-  ja  sumunpoistojär-jestelmän  vaatimukset  ovat  määritelty  direktiiveillä  EY  661/2009  (EY  661/2009)  ja  EY  672/2010.
Joo, mitä sillä muutaman tonnilla sähköautolla tekee, koska akku on loppu ja uusi akku maksaa noin 10 000 € ?
Täyssähköautojen korkeajänniteakustojen hinnat liikkuvat usein 28 000–33 000 eurossa, mutta Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa.
HYUNDAI:Kattavimmat tiedot korkeajänniteakkujen hinnoista ja niiden vaihtotyöstä löytyivät Hyundailta. Täyssähköauto Ioniq Electricin 28 kWh akusto maksaa 21 600 euroa ja vaihtotyö noin 370 euroa.
Hyundain toisen täyssähköauton Kona Electricin 64 kWh:n akusto on paljon isompi kuin Ioniqissa, se maksaa 33 650 euroa ja vaihtotyö noin 430 euroa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 5