Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - GeeTee

Ok muuntimella oleva saa jäädä unholaan.

Ei tuossa muunninta kyllä ole. Hydrostaattinen aski.
Nopeusmittarin lukemat tulevat tuolta perän lautaspyöräparilta. Lukija mittaa sieltä arvoja ja mittaristossa on kohta jossa voidaan ohjelmoida oikea rengaskorkeus sinne jotta nopeusnäyttö kertoo todelliset lukemat. Ohjeet ohjekirjassa.

Vaikka en Casea juuri tunnekaan, niin uskaltaisin kompata Wejjoa ja väittää että kyllä nopeusmittariinkin pitäisi saada lukemat tutkalta. Ainakin Nyykkäri-pohjaisissa tuonne mittaristoon laitetaan pyöräkoon sijasta koodi, joka tarkoittaa sitä että koneeseen on tutka asennettuna.
Tuo Kespes on minunkin tietääkseni ainoa vastaava markkinoilla. Savusola on eri paikassa ja isomman laatan tarvitsee allensa, mutta muuten aika helppo asentaa Hakas-Sampsan tilalle.

Meillä jäi ilmeisesti "pohjamuuraus" liian matalaksi, kun tiputtelee hiiltä tuhkapesään, mutta kyllä sekin siellä näyttää lämmöksi aikanaan muuttuvan. Hakkeenkulutus pieneni jonkin verran, ja tietyissä H-S -vuosimalleissa ilmennyttä puhalluspillien tukkeutumistakaan ei näytä tässä olevan. Tuhka on enemmän tuhkan näköistä kuin H-S:ssä, eikä pikikään valu jatkopesän seiniä kuten aikaisemmin.
Yksi tosiasia aina unohtuu kun puhutaan nk.kolmivedosta.
Kyllähän lukottomassakin molemmille puolille menee sama vääntömomentti,jos vaan toinen pyörä pyörii niin on sitten pito huonompi ratkaisevasti..

Näinhän se menee, vaikka yleinen arvaus onkin että vasta lukon kytkeminen jakaa voiman renkaille suhteessa 50:50, eli siis täysin päinvastainen.
Anna solenoidille herätevirta johdonpätkällä suoraan akusta tai startin navasta.
Jos kerta toisensa jälkeen käynnistyy normaalisti,on vika virtalukossa tai johdoissa,
ellei käynnisty on syy solenoidissa tai startissa.

Jep, ja ennen tätä starttimenetelmää aina tuplavarmistus että aluevaihde on parkkilukossa tai vähintään vapaalla ja käsijarru tiukalla. Ei kannata hosua turhaan kun käynnistyksenestot ovat ohitettuina ja kuski renkaiden välissä seisomassa.
Myös nuo Ojalan mainitsemat solenoidi & apusolenoidi kannattaa tsekata, meillä vaihdettiin satasarjalaiseen tuo apusolenoidi muutama vuosi sitten.
No joo, Farnellin luettolosta löytyi lopulta Vishay Spectrolin vastaava komponentti, vanhan osan tehonkestoa en tiedä mutta muut speksit tässä korvikkeessa ovat samat. Ainakin toistaiseksi on toiminut, rahallista säästöä jäi tällä kikkailemisella 257 euroa.
Tuossa selitys säätövastuksen toiminnnasta:

http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml21.sis&pa=jaaa



Joo, se hiilen liukuminen sähköä johtavalla kehällä on vielä ihan järkeenkäypää, mutta tässä yksilössä on pari hauskaa välikiekkoa joiden ladontaa en oikein tiedä. Lisäksi pohjalla on kaksi käpälää jotka ilmeisesti vielä lisäävät potikkaan on/off-toiminnallisuuden (tämä on siis viisijalkainen). Tuo on/off-toiminnallisuus jää siis toteuttamatta jos korvaisi näillä ihan peruskomponenteilla, pitäisi laittaa vaikka keinukytkin kaveriksi viereen. Täytyy vielä hetkinen katsella olisiko jollakulla tuommoisia yhdistelmämallejakin kaupan.
Tuliskohan tuo 10K potentiometrien vastusarvo, eli 10 kohm? Kattele vaikka vaasan elektroniikkakeskuksen sivuilta näyttäiskö olevan käypää.. Tuo alkup. kova hinta viittais kyllä aika erikoiseen potentiometriin. Kun yleensä 10 kohmin potentiometrejä saa muutamalla kympillä. En oikein usko et new holland repii NOIN isoa eroa.

Jep, se yläraja on ehdottomasti 10 kilo-ohmia, mutta tuo alaraja mietityttää. Nollaa lähestyttäessä taitaa savu nousta jostain. ;)

Yksi vaihtoehtohan on laittaa useampiasentoisen kytkimen taakse muutamia suuruusluokaltaan kilo-ohmien vastuksia, eli tuommoinen portaittainen säätö, jos ei potikkaa ala löytymään.
P.E.C. Canadan valmistama 10K potentiometri pyörii näköjään Nyykkärissä ilmastoinnin säätönupin takana. Meillä taisi mennä rikki, tai meni viimeistään siinä vaiheessa kun otin sitä irti "ei niin hellävaraiseen" tyyliin. :P

Onkohan kellään tietoa millä välillä tuon vastuksen on säädyttävä että ilmastoinnista löytyy alkuperäinen säätöalue (hieman paha mitata tällä hetkellä tuosta omasta) tai tietoa kyseisen potikan sisuskalujen ladontajärjestyksestä, kun oma logiikka ei enää sopivia yhdistelmiä keksi. Tai vastaavasti ehdotus hyväksi havaitusta tarvikekomponentista käy myös, alkuperäisen hinta mukavat 280 eur.
Työsyvyys on liukusäädin vaihteistonäytön takapuolella samassa on kyljessä nosto/lasku katkaisin. Eli yhteensä viisi säätöä löytyy.
Oikeassa olet...

Kuten sanoin, en oo viime aikojen nyyskeihin tarkemmin tutustunu. Eivät oo sitte viäkään luopunu liukusäätimestä...

Katsellaan... Joo nyt löyty kaikki tarvittavat, kun kattelin ajatuksella tuota takaviistosta otettua hiukan epäselvää kuvaa. Siis löytyyhän se oikee nuppi näköjään nykynyykkäristä. Soisin tuon nupin tulevan takasin muihinkin.

Jep, eli Nyykkärin vetovastussäätöhän on tuossa saman kaaren kyljessä, käytetään peukalolla:
http://www.teuva.fi/koulut/komsi/nettilehti9/tra3.jpg

Siinä alkuperäisessä kuvassa sivupaneelissa oli vielä nuppi luiston rajoitukselle vaikeuttamassa tunnistustehtävää. ::) Iso nuppi on tosiaan tuo "mato" eli Massikasta tuttu näytteenottotaajuus.

Ettei mene ihan offtopikiksi, niin viestinketjun aloittajalle lopputoteamuksena että laadulla on värinsä. ;D
Jos totta puhutaan MF:kin on mennyt nostolaitehallinnassa takapakkia, kun 3000 sarjaan verrattuna yks säätönuppi jätettiin uudemmista sarjoista pois. Siis tunnustelutiheyden säätö, jolla sai hienosäädettyä huonoissa olosuhteissa näytteenottotaajuutta ja samalla reagointinopeutta. Muissa traktorimerkeissä kyseistä säätöä ei koskaan ollutkaan.

KJL:lle pikku tehtävä: tunnista iso rulla TM-Nyykkärin nostolaitepaneelista. ;)

http://www.agritek.fi/images/newholland/tm_new_lahikuva.jpg
Siinä on.Tuon kun lykkää pimeeseen laivanruumaan voi sanoa peruuttaneensa.Jää monelta tekemäti.

http://www.youtube.com/watch?v=6xGRv0oTK3Q  :P
Siinäpä vietiin venttijä niinku pässijä narusa.

Kivveen oes tökänny niin eijoes jääny ku repaleet jälelle :P

Kommenteissa on muuten mainittu, että vetovaijeri on kiinnitetty auraan ja Fendtissä on vain ohjuri sille. Että pääsee vähän helpommalla miltä äkkiä näyttää :)
Sivuja: [1] 2 3