Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Siellä menee linnunpoikaset jos nyt vln:t niittää 
Voi olla. Rikkojen takia niitto nyt. Tai valtaosa jo tehty.
Maakunnassa näkee ihan tarpeeksi niitä "viherlannoitusnurmia" joita mennään niittämään elokuun loppupuolella. Sit ihmetellään et miks homma ei toimi. 
Mä ainakin odotan että rikoilla kukinta menossa, voikukka ehtii mennä ohi mutta ei haittaa.. Lisäksi pölyttäjiä varten apilatkin saa aloittaa kukinnan ja heinäkuun alussa murskaus..
Siellä menee linnunpoikaset jos nyt vln:t niittää
Jos jotain positiivista pitää löytää niin se että sai kylvettyä k-vehnät huhtikuun puolella niin puinnit melko varmasti elokuussa eikä syyskuun loppupuolella..
Sitten laittaa kaikki puidut rukiille tai syysvehnälle: kevytmuokkaus+viskakylvö, tos-siemen suoraan siilosta, ei lannoitusta eikä ks-toimia.. Kasvipeitteisyystuet talteen.

Jos talvehtii niin keväällä 27 tarvi sitten kylvää mitään kevätviljaa ja syysviljoillekin panostus jos viljan hinta nousee / lannoitteet halpenee..
Laitoin sunnuntaina myyjälle viestiä että laitttaa Y8 herneelle ja Y6 syysvehnälle suoraan tilaukseen.
Y6 665,00 € alv 0
Y8 794,00 € alv 0
Njotta kova on hinta mutta käyttömääräthän näissä on pieniä. Isompi ongelma on sitten itse päätilaus jossa on tonneja eri lailla =(
Näyttää olevan lanta vielä riittävän halpaa, kun herneelle ja syysvehnälle syksylle ostetaan apupaskaa, molemmat pärjää ilmankin.. 
Näin on, ja vielä jos syysvehnällä on apila esikasvina tai kierrossa niin hyvä tulee ilman syyslannoitusta
Apila onkin nyt hyvässä kasvussa ja tiheitä...
Huono juttu että on hyvät oraat kaikilla. Tietää hyviä satoja ja viljan hintojen romahdusta. Samaan aikaan kuitenkin lannoitteiden hinnat huimia ja nekin nousussa.
Ei ne niin häävejä ole ainakaan varsinaisessa suomessa, kun vettä on tullut kovin paikallisesti.
Onneksi näillä kulmin tuli kylvöjen päälle 15 mm, että kaikki jyvät varmaan iti mitkä meinaakin itää.
Mites tuo saneerauskasvin peittävyys vaatimus mahtaa olla, kun aika hidasta on apilan alkuun lähtö tässä kuivuudessa.
Eiköhän se viimeistään syksyllä ala näkyä satelliitissa....
Tuossa taas tulee esiin hallinnon tyhmyys/maalaisjärjen puute kun pakotetaan kylvää pelkkää apilaa eikä sallita sille suojaviljaa

. Suojaviljahan niitetään/murskataan heinäkuussa samalla kun rikat nitistetään...
Jokos olette ottaneet haltuun uudet, vuonna 2026 voimaan astuneet ks-aineiden kirjanpitovaatimukset? "Kasvinsuojeluaineiden ammattikäyttäjän on lisättävä kirjanpitoon valmisteen rekisterinumero, kohteena olevan viljelykasvin EPPO-koodin mukainen nimi, käsiteltävän alueen paikkatieto sekä käyttötyyppi."
Tukes: Muutokset kasvinsuojeluaineiden käytön kirjanpitovaatimuksista voimaan
VMP
No eipä kummosia muutoksia kuiteskaan tarvinnut tehdä lohko/työkirjanpito-ohjelmaan..
Kasvin nimen perään toi EPPO koodi
KS-aineen lisäteksti kenttään rekkaritunnus..
Käyttötyyppi (ilmoitetaan vakiotermillä, joka on peltojen kohdalla maapinta-alojen käsittely). (tekoäly kertoi).
Paikkatiedolle olikin jo valmis kenttä olemassa joten sinne vaan tökkäsee pellon...
Jos oiken haluaavat kyylätä niin tabletin ajo-opastimesta saa tallennettua ajotiedon tiedostoksi jota sitten pällistellä vaikka google mapsissa yms.
Ruutuvihko&lyijykynä miehille voi olla hiukan hankalampaa... 
Mikäs ohjelma argonautilla on?
Ei peltotuessa ja sirpissä ole tuollaista mahdollisuutta merkintöihin.
Eikös viljelijöiden hallinnollista taakaa pitäny keventää? Nää uudet vaatimukset vaan lisää sitä. Mistä esim. löytyy tuo rekisterimerkintä? Ja jos kasvuaste pitää merkitä, pitä taas kattoo jostain ne numerot, kyllä tää taas lisää työtä paljon, turha on muuta väittää.
V1TTU MITÄ PELLEILYÄ.
Se on tämä " tein itse ja säästin"...
https://youtu.be/HQ2q2ExpPH4Kannattaa kattoo tuplanopeudella niin jaksaa

Nyt lisätty myös yksinkertainen ravinnetaselaskelma ja jotain pientä..
Sitten ajo-opastin on tabletissa/kännyssä Field Navigator
https://youtu.be/5MHAFdaCassTekoälylle kuva kasvista niin osaa kertoa kasvuasteen
Jokos olette ottaneet haltuun uudet, vuonna 2026 voimaan astuneet ks-aineiden kirjanpitovaatimukset? "Kasvinsuojeluaineiden ammattikäyttäjän on lisättävä kirjanpitoon valmisteen rekisterinumero, kohteena olevan viljelykasvin EPPO-koodin mukainen nimi, käsiteltävän alueen paikkatieto sekä käyttötyyppi."
Tukes: Muutokset kasvinsuojeluaineiden käytön kirjanpitovaatimuksista voimaan
VMP
No eipä kummosia muutoksia kuiteskaan tarvinnut tehdä lohko/työkirjanpito-ohjelmaan..
Kasvin nimen perään toi EPPO koodi
KS-aineen lisäteksti kenttään rekkaritunnus..
Käyttötyyppi (ilmoitetaan vakiotermillä, joka on peltojen kohdalla maapinta-alojen käsittely). (tekoäly kertoi).
Paikkatiedolle olikin jo valmis kenttä olemassa joten sinne vaan tökkäsee pellon...
Jos oiken haluaavat kyylätä niin tabletin ajo-opastimesta saa tallennettua ajotiedon tiedostoksi jota sitten pällistellä vaikka google mapsissa yms.
Ruutuvihko&lyijykynä miehille voi olla hiukan hankalampaa...
Jokos olette ottaneet haltuun uudet, vuonna 2026 voimaan astuneet ks-aineiden kirjanpitovaatimukset? "Kasvinsuojeluaineiden ammattikäyttäjän on lisättävä kirjanpitoon valmisteen rekisterinumero, kohteena olevan viljelykasvin EPPO-koodin mukainen nimi, käsiteltävän alueen paikkatieto sekä käyttötyyppi."
Tukes: Muutokset kasvinsuojeluaineiden käytön kirjanpitovaatimuksista voimaan
VMP
kuva älykännyllä ja joko kuvahakuun tai suoraan tekoälyltä kysyy, se ei vi77uile takas vaikka sata kertaa kysyisit
No nyt sataa kivasti... mutta onko otolliset olosuhteet kuorettumiselle kun ensi viikolla kääntää lämmöt päälle

...
P-Savossa 4.5 kylvetyt vehnät jo kivasti oraalla.. vettä tullut jtn 15mm kylvöjen jälkeen ja lisää luvassa..
Vphanhia ollut suuret laumat kylvetyillä mutta ovat tainneet syödä vain hajakylvössä pintaan jääneet.. eivät ole kaivelleet..
Pelättimet laitoin pari päivää sitten niin ovat poistuneet

.. toivottavasti jättää oraat rauhaan..
K-laaksossa taitaa olla kuivempaa kuin beduiinin sandaalissa..

pl Valkeala, siellä sataa aina kun tippakin luvataan ennusteissa
Facen videoo kun tänne ei saa niin laitetaan kuvakaappaus

Hieno käännös...
On se jännä ettei ruispeltoon ole hanhet tulleet vaikka muutaman sadan metrin päässä kylvetyillä pelloilla on tuhatpäiset laumat....
Vai onko se tää kuvan trenki niin tehokas...
Kauas sateet karkaavat vaimikäsenytoli..
Piti tulla 10-20mm, enää luvataan alle 5.. varmaan pari pisaraa sit totuus...