Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Tero Nuppi

Lähiruuasta tuli mieleen kuinka tarkasti seuraat sitä, että tuote on suomalainen? Vaikuttaako hinta vai kotimaisuus?

Itse olen alkanut jokaisen tuotteen kohdalla katsoa että se on varmasti suomalainen. Nuo koneet eivät voi ollakaan enää kotimaisia kun ei kannata valmistaa kovin pienille markkinoille kalliita laitteita. Mutta ruoka vaatteet ym. tarkkailetko ostoksiasi?


Aina kotimaista jos mahdollista, myös koneet koska sillä työlistetään myös Suomalaisia.
Mitä tarkoitat tuolla että kotimaisia koneita kannata valmistaa pienille markkinoille? Meinaatko että kotimaisia ei voi viedä ulkomaille?
kuulinpa tässä tänään "ilo uutisen", 818 variosta vaihdelaatikon romut pitkin tonttia..
mitenkäs tämmöinen "vahinko" on päässyt tapahtumaan, vai onko kyseessä peräti ominaisuus.
eihän kyseisen merkin remonteista kukaan kehtaa pahemmin huudella, on ne vain niin kalliita.. ne remontit venttiin meinaan  ;D ;D


 Just kertoo kirjottajan alykkyydestä. Todella pikku sielusta jos oikeesti saa kiksejä tuommoisesta. Kuulin, että hl:llä ei ole edes omaa traktoria vaan elvistelee täällä emännän traktoreilla  :)
Koneet, laitteet ja tekniikka / Fendt 412
: 17.09.09 - klo:21:47
Onko porukalla kokemusta tuosta mallista? Olen etukuormaaja koneeksi etsimässä joten millanenhan on siinä käytössä?
onneksi valametin valmistus lopetetaan suolahdessa (varmaankin ihan piakkoin), alkaa niidenkin romujen laatu nousemaan ;D

 No huh huh... Toivotko oikeasti, että traktorien valmistus Suomessa lopetataan?
Ei se navetta maksa kaiketi kuin rapiat 900te(toivottavasti). Ennestää vuodentakaisen sukupolvenvaihdoksen velkojakin jonkiverta. Tyytyväinen olen jos se alle 1.2me jää kun navetta on valmis.
Eikä mua hirvitä yhtään. Se ei pelaa joka pelkää. Jokainen päivä vanhassa parsinavetassa on liikaa.. :-*


 Kerro nyt vielä että yhden robon navetta?
Kasvintuotanto / Vs: Ruokohelpi...
: 19.03.09 - klo:12:58
Onko kellään kokemuksia rehukäytössä? Ja luomussa?

 Rehuna positiiviset kokemukset, pitää vaan muistaa olla kesäkuun alussa tekemässä ensisatoa. Eli korjuu huomattavasti normaalia aikasemmin, jolloin d arvot vielä kohdallaan. Kolme satoa tulee Oulun korkeudelle asti.
 Luomussa varmasti hyvä kasvi, ainoastaan erittäin vaikea saada kierosta pois. Ei meinaa lähteä glyfosaatillakaan millään.

Onko kellään "sitä reseptiä", jolla tulevaisuus näyttäisi valoisammalta? Lehmien hävittäminen ei ole nyt se peräänhuutamani vaihtoehto.
Onko Suomen maitotiloilla tulevaisuutta? Laajentaa pitäisi (vai pitäisikö?), mutta miten? Robotti, karuselli, ulkoinen työvoima, oma panos, yhteistyö, investoinnit... mihin ja miten raja vedetään?
 


Jos lähdetään siitä että pitää saada tuottoa niin pitää saada volyymeja.Siispä pitää ottaa lähtökohdaksi että palkattu/ulkoinen työvoima on itsestäänselvyys.No jotta työvoiman hyötysuhde saadaan hyväksi on selvä että pitää olla lypsyasema.Karuselli ei välttämättä ole paras vaihtoehto muutaman sadan lehmän navetassa.Omasta mielestä alle 40 paikan karusellia ei kannata rakentaa.

 Kyllä pienemmälläkin karjakoolla pärjää. Investoinnit on tehtävä vaan tilan peltotilanteen sekä rahapussin mukaan. Varmasti joillekin passaa robottikin, valitettavasti näillä yhden robon ja miljoonan euron navetoissa se hätä tulee ensimmäisenä. Navetan tekijöillä voisi olla yksinkertainen likvinä se että "tilalta tulee rakennus kesän seuraavana täytenä vuotena lähdettävä maitoa saman verran litroina mitä investointi euroissa kokonaisuudessa oli".  Tällöin tivoli pyörii ja mukana kehityksessä ollaan.
 Se että miksi jokaisen on tehtävä oma ja ainutlaatuinen on meissä vikana, miksi ei kopioida toisen piirrustuksia ja säästetä suunnittelukuluissa tai miksi ei tehdä naapurin kanssa kimpassa sitä vähän isompaa karusellinavettaa jolloin saadaan myös vapaa-aikaa.

 Suomessa on tällä hetkellä erittäin hyvä maidon hinta verrattuna esim. Ruotsiin. Maidon hinta tulee laskemaan seuraavien vuosien aikana se vaan ikävä totuus. Toisaalta miksi maidon hinta ei saisi laskea? Onhan kulutkin laskenut, polttoaineet, lanta ja tarvikkeet. Veikkaanpa että tulevaisuudessa tuottajahinta on n.30 - 35 centtiä litra.
 Todennäköisesti ei mene montaa vuotta kun Arla ja Valio tekevät yhteistyötä ja Suomalaiset ja Ruotsalaiset tuottavat maitoa samaan meijeriin, tällä synergialla Suomi ja Ruotsi pärjäävät paremmin keskieurooppalaisia meijereitä vastaan tulevaisuudessa.  

Matintalon navetan osti Ceealuelainen mullinkasvattaja ja navetassa kasvatetaan etelän vasikoita puolen vuoden ikään saakka jonka jälkeen ne siirtyvät vuoristoiän saavutettuaan vuoristoon nauttimaan korkeampia tukia ja teuraspalkkioita.
 myin juottomaatin sinne.. eikös yks osakas ollu täältä ceeltä ja loput etelästä????

Yksi c2, yksi c1 ja naapurista yksi b-alueen viljelijä ja yksi ei-maatalousyrittäjä.

http://www.uusi-lammen-ratsastustalli.com/bullproductionoy.html

Niin ja otsikon kysymykseen vastaus: nyt. Tai siis seuraava.

 Ei voi muuta todeta kun dresmannin tyyliin "onnea Tornio" Tuhannen lehmän navetan omistus on jämäkässä suvussa.
Itte kyllä laittaisin appeen lisäksi ne kioskit! Sieltä sais antaa lisiä korkeatuottoisille. Kymppi kaks kioskeihin tulee ihan varmasti tuotoksissa takaisin ja umpeen menevät ei liho liikaa.

moni unohtaa että robotti on itsessään myös KIOSKI josta voi helposti annostella 6-8 kg rehua/vrk

 Pitää muistaa, että kioski maksaa spiraaleineen siiloineen 5000-10000€ ja viel 10000-15000€ parsipaikan.. Unohda kioskit ja keskity appeeseen, kioskien puolesta puhuvat ainoastaan kioskien laitetoimittajat sekä rehufirmat.
Valitettavan usein joutuu kohtaamaan kulkijoita joiden valaistus/vilkut on paskan peitossa, ei toimi tai puuttuu kokonaan. Tällaisen laitoksen kohtaaminen etenkin talvikelissä säikäyttää aikalailla, kun huomaat sen vasta siinä vaiheessa kun oma lähivalot tavoittavat kohteen.

 Ikävä todeta samaa, ite oon yrittänyt aina pitemmälle matkalle kattoa että valot ois kunnossa, mutta mm, mettäajossa ei oo kärryssä valoja ollenkaan. Miks muuten traktori ja puimuri kuskit voi tervehtiä toisiaan tienpäällä? Otetaas mallia rekka, taksi ja karavaani kuskeista ja heilautetaan kättä. Pieni ele mutta piristää kuitenkin pitkillä siirtymisillä :)
Ei se kolmirivinen välttämättä niin hirveen paljon edullisempi ole kuin kaksirivinen. Kolmirivisessä on oltava kaikki käytävät leveämpi, koska lehmiä enempi per lattianeliö. Vasta kaksirivisessä ruokintapaikkoja riittävästi myös poikkeustilanteissa.

 Kyllä kustannuserot toteutuneista on ollut merkittävästi edulisemmat sekä koko rakennuksen neliöt/lehmä. Saman kokoinen maitotili se tulee kolmirivisestä kun nelirivisestäkin joten rakennuksen kuoletus aika varmasti nopeampi. Edelleen se ruokintapöydän pituus suhteessa lehmämäärään on nelirivisessä arveluttavan vähän.

Kuinka tekisitte kahden robotin navetan? 4-, 5-, 6 rivisenä, jos robotit olisivat samassa päässä navettaa? Minkälaisen ruokinnan laittaisitte? (nykyisin tilalla on mattokuljetin ja kiinteä apesekoitin).

ite jos tekisin  niin 4-rivinen robotit rinnakkain ja apevaunulla jako suoraan pöydälle.  robojen takana poikivat ja ummessaolevat +astutussonni jos tarvii.  jos de lavalin systeemi niin automaattierottelukarsinaa siten ,että poikimakarsinoista  pääsee paluuesto porteillaomin avuin lypsylle . ja jos lelyyn erehtyisin  ;)niin tuo canadalaisten systeemi 


Eikös tuolla nelirivisellä tulee arveluttavan vähän ruokintapöytä alaa, jm/lypsylehmä. Ainakin mitä itse olen nähnyt näitä yli miljoona euron yhden robon navetoita niin arveluttaa pääseekö arat lehmät syömään ollenkaan. Jos se ohjattu liikenne tekee autuaaksi niin miksi sitä toteutetaan niin vähän kolmirivisessa pihatossa? Tällöin ruokintapöytä alaa tulee enemmän ja kalliita rakennusneliöitä enemmän? Järki hoi äly älä jätä!
http://www.lalmek.se/utgodslingssystem/index_SE_frameset.htm


Yksinkertainen ja todellakin toimiva. Valumuotit tulevat vuokralle ja on kaadot tulee oikein ja kikkailematta.
Ei ole "puhelinkopin kokoisia" vetokoneita ja kaikenmaailman kulmapyöriä siä sun täälä!
Kytkennät on yksinkertaiset ,samoin ajastukset ja muut ohjelmoinnit.

Suosittelen.
mehukone, ei kiinnosta.. meillä parempi


 hl vastauksistasi päätellen et taida olla kovin vanha kaveri?
Vapaa sana / Vs: Kepu oppositioon!!!
: 16.01.09 - klo:20:40

 Kepu pettää aina, varsinkin Rantakangas! :-\


- katon korkeus yli 4,2 m (kuorma-autokorkeus)



[/quote]

 Samaa mieltä pitkälti muuten, mutta katon korkeus voisi olla vieläkin enemmän. Mikäli laitat nosto-oven niin tee räystäs (ristikko korkeus) 4,5 metriin koska nosto-ovi laskee katon korkeutta. Ovi aukon oltava vähintään 4,3 metriä. Katso seinä koolaukset villaelementin jaon mukaan niin jatkossa voi ainakin toisen pään muuttaa lämpimäksi.
Sivuja: [1] 2