Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6

Viestit - johtoporras

Siis jos ollaan viherpiiperöitä niin ainoa konsti täyttää "fosfori -- typpi" vaatimukset on tehä 2-vesi järjestelmä. Eli paskalle ja harmaillevesille oma viemäri (saneerauskohteissa ei onnaa, uudisrakentamises kyllä).

Ja kaikkein halvin. Itelle 6 kuution umpipötti kustansi alta tonnin verolla, ja "harmaillevesille" 3-osastoinen sakosysteemi n. 1200€ + asennus, jonka teen itte kaivurimiehen kans (=päivän työ, palkka eläkeläiselle kaivurimiehelle ei päätä huimaa)

Paskat ajan pelloille, en edes kysy viherihmisten mielipidettä, koska jos joku kysyy niin sanon jotta mikä on jos paska ei luista....eihän se umpipötti ilman paskaamista täyty ja mun paskallakäynti ei kuulu kellekkään.

Ja jos  oikein tarkkoja ollaan niin voihan sitä kalkkia vähän ostaa jotta saa turvat tukittua.

Jos saneerausohteessa asuisin niin missään tapauksessa en laittaisi mitään ennenkuin on IHAN PAKKO, ei vankila paikkoja kaille löydy, ja toiseksi koska toimivia ei ole niin maalaisjärjellä ajateltuna ei kannata ostaa mitään laitetta mikä ei TODISTETUSTI toimi.
Mikäs avantti se oikein on? Ja millä koneella?

Varmaan kannattaas harkita motin vaihtoa....saattaa olla tiensä päässä. Nuo irtonaiset dieselikoneet ei paljoa tänäpäivänä maksa.......

tai vaihda merkkiä ;)

Onko nuo avantit muutoin pelannu hyvin???????
No mitenkäs käy jos tekee "maansiirtokärryn" mönkkärin pyörille (tietenkin teliratkaisu) vai kannattaisko laittaa normi nelipulttiset 100mm jaolla, pyörät vaikkapa kokoa 165R13? Mitenköhän tommonen pikkupyörä käyttäytyis "maansiirtokärrys". Ei, en oo ottanu mitään ja oon ihan tosissani ajatellu "maansiirtokärryä" tuollaisilla renkailla... Ja sitten samaan syssyyn kipin toteutus moiseen... Taitais mennä kohtuu pienelläkin sylinterillä, mutta onko sen mitoituksen laskemiseen kovin kummoisia kommervenkkejä? Kokeilemallakin vois löytyy oikee sylkyn pituus, mutta voima onkin toinen juttu, joka sekin kai riippuu sylkyn asennosta lava alhaalla...

Ei ole kummosia kommervenkkejä.....tässä apua. Jos ajatellaan että sylinteri tulee hieman vinoon esim taaksepäin (lavan nivelkohtaan päin, nivel on tasossa "0" ja sylinterin kiinnityspiste tasossa "0" myös).... tällöin ylöspäin vaikuttava voima ("Y-akselin suuntaan" kun vaakataso on "X-akseli") on seuraavanlainen

Voima F


Fy= sin (kulma) * voima



Esimerkki:

Sylinterin voima on vaikka 8 tonnia, ja se on asennettu 70 asteen kulmaan, lähtötilanteessa suoraan ylöspäin vaikuttava (nostava) voima on

Fy= sin 70 * 8000kg ====> 7517 kg

Saranapisteeseen kohdistuu silloin lisäävä kuormitus

Fx= cos 70 * 8000kg ======>2736kg



Tarkistaa voi että voiman resultantti tulee samaksi (kuin sylinterin voima) näin

RSumma= neliöjuuri (Fx2)+(Fy2)



eli esimerkissä:

RSumma= neliöjuuri (75172)+(27362) = n. 8000kg......


Ja jos laskee kuinka ison tuubin vaatii jokin kuorma se kannattaa laskea painopiste periaatteella nivelkohtaan nähden (momentilla):::

Jos lavan painopiste (kuorma) sijaitsee esim 2 metrin päässä nivelistä (ei takaylitystä) momentti on tällöin kuorma * etäisyys.....




Esim:
Jos lava on lastattu tasaisesti täyteen 8000kg kuormalla ja lavan pituus on vaikka 4 metriä (ei takaylitystä eli lava loppuu saranapisteeseen). Sylinteri on kiinnitetty 3 metrin päähän saranoista 70 asteen kulmaan. Sylinteriksi vaaditaan voimaltaan (Fsyl)tällöin:

80 kN * 2 m = Fsyl * sin 70 *3 m

160kN = Fsyl * 2,82 m
 
kaava menee käännetään muotoon

Fsyl = 160kN / 2,82 m

Fsyl = 56,74 kN

Eli tarvitaan vähintään 5,7 tonnin nostovoima

ja sikälimikäli lavassa on takaylitystä sehän keventää momenttia jolloin sylinterin voimantarve vähenee.....ja taas jos lava ei ole lastattu tasaisesti täyteen (esim etupäähän enemmän tavaraa) se muuttaa tilannetta joko keventävästi tai kuormittavasti...

Ja jos käyttää teleskooppi tuubia voimahan pienenee mitä pidemmäksi sylinteri tulee, toisaalta kuorma alkaa valua jolloin voiman tarve pienenee....

Ja kun tuubi tulee pidemmäksi sen kulmakin muuttuu (pienenee) jolloin (suoraan) nostava voima pienenee.....voi laskea kokeikelemalla kuinka paljon (sin kulma) 90 asteen kulmassa (suoraan ylöspäin 1 eli 100% voimasta tallella, 70 asteen kulmassa n. 93 %, 45 -> 70 % jne jne.....)...



En takaa että laskelmat on oikein tai muutoin, mutta muistaakseni se menee noin.....







Väliäkö sillä ulkonäöllä,pääasia että rahalle saa vastinetta ja kone toimii. Eihän Lemkenin koneet mitään kaunottaria ole mutta toimivia ja lujia värkkejä. Teromanin kandeis vaihtaa lääkitystä,kukaan tervejärkinen ei tuollaisia kirjoittele.

On taittu teroomäni sekoittaa johtoportaaseen.....se lääkitys...vainoharhaisuutta.....ei teroman jokanimellä kirjoittele  ;D ;D

jos tilanne on se et on 2 konetta, molemmat toimii, toinen on ruma ja toinen vähemmän ruma. Molemmat maksaa saman verran, niin kyllä sen vähemmän ruman otan......

Vai ostaako joku ihan tarkoitushakusesti ruman koneen?

Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....


**Kyl se ostamatta jää.

Pienemmät pajat saisivat tommosen aikaan varmaan johonkin alk. 25k€ luokkaan...mutta jos kyljessä lukee Weckman, Multiva, Karko tai joku muu niin alk. +30k€.....
On....liian pieni tuotekehitys......ei testata riittävästi, ja kun testataan, niin virheistä ei aina opita......materiaalivalinnat usein vääriä (Fe37 vs Fe52 vs Hardox). Ja tuote laitetaan myyntiin liian nopeasti...


Ihme vaikiaa tuo materiaalinvalinta.

Kun materiaalina vain rhs:ssää, pelliä ja pop-niittejä.

 ;D

 ;D

Ja aina onnistutaan valitsemaan huonoista ne eniten huonot.....

 ;)

Mutta yks joka kans pistää aina silmään on ulkonäkö. Ei sillä etteikö Suomalaiset olisi käyttökelpoisia ja jopa joskus toiminnallisesti parempia kuin ulkolaaset, mutta se ulkonäkö, ja yleinen suunnittelu ja muotoilu. Suomalainen muotoilu varsinkin ns. "krouviis" konees ei ole vertailukelpoinen ulkolaisten kans. Esim. jokku etukuormaimiin sovitettavat laitteet, itte etukuormaimet.....listaa voi jatkaa....

"Miksi kotimainen pajatuote laadullisesti kovin huono , aina vaan,,,,"

syy lienee pienemmät tuotantomäärät ja näinollen pienempi tuotekehitykseen varattu raha-annos.

Ja kateet, kommunistiset, duunarit jotka eivät välitä muutakuin omista eduistaan.......... laatu on HEILLE vieras käsite, koska kaikki aika menee pohtiessa kenelle tukia saavalle mikäkin kones ehkä menee..... ;D ;D




Kun vertaa laadukkaisiin tuonti tuotteisiin ?

Kyllä ulkomailla tehdään vähintään yhtä paljon paskaa kuin kotomaassa...se mitä siitä tuotannosta valuu itämeren poikki saastuttamaan Suomen luontoa on riippuvainen paljon tuojasta ja koneesta....

onko tähän jokin tietty Syy
 8)

On....liian pieni tuotekehitys......ei testata riittävästi, ja kun testataan, niin virheistä ei aina opita......materiaalivalinnat usein vääriä (Fe37 vs Fe52 vs Hardox). Ja tuote laitetaan myyntiin liian nopeasti...

Eiköhän nuo tehdä omaan käyttöön ja pitkäkestoiseen sellaiseen. Tässä lähistöllä kaverilla Volvon napavälitteinen ollut v.sta 1980,kaatunutkin muutaman kerran ja aina vain pelittää. tiedän sanoa että tuolla kärrillä on tahkottu rahaa jonkin verran. Jälleenmyyntiarvoa tuskin mitään,mutta käyttöarvo sitäkin isompi. "Rumassa repussa voi olla hyvää evästä".

Jos satsaa esim 10000€ kärryyn niin eikös olis kohtuullista että sillä olis joku jälleenmyyntiarvo?

Kylhän se näin on, mutta eikös kaikki hankinnat voi kuolettaa kirjanpidossa niin pitkällä aikavälillä kuin haluaa  ??? ??? ??? Sehän riippuu itestä haluaako jättää "romulle" jonkun kirjanpidollisen jälleenmyyntiarvon....harva ostaa kärryä ajatellen et vaihetaan se sitten 5-7 vuoden päästä uuteen....eiköhän sillä ajeta niin kauan kuin sen pystyy kohtuudella korjata, sitten suoraan kuusakoskelle.

Tehdaskärryssä taitaa olla se vika että hinta ja kestävyys ei kohtaa, eli monesti ne mitoitetaan max nopeudelle 30-35 kmh täydellä kantavuudella. Kun taas kuorkin perästä tehty on alunpitäen mitoitettu max nopeudelle 89 kmh + dynaamiset kuormat. Karkeasti heittäen kuorkin perä kestää melkein 2 kertaisen kuorman traktori käytös....ja kuorkit yleensä mitoitetaan max ajomäärälle 2000000 km.....

Mitä ihan oikeasti raati olisi valmis maksamaan "tehdaskärrystä" (ei vetoa), joka kestää max nopeutta 65 kmh, kantavuudella 16T-18T....

ja hyvillä renkailla....olkoon sitten vaikka misukat tai jokku muut ihan aikuisten oikeasti hyvät??
Itsellä pisti heti silmään tuossa Tancon videossa tuo onneton muovin sieppari. Onnistuu kyllä tuollaisessa sulassa paalissa mutta miten käy umpijäisen paalin kanssa, sopii epäillä. Siinä mielessä tuo pirttisen kone näyttää paremmalta.

Samaa mieltä siepparista. Itellä tuli pari muutakin paranneltavaa kohtaa mieleen....vois vaikka ite kehitellä samanlaisen laitteen, hieman vielä toimivammalla siepparilla...sais tehtyä jopa edullisemmin kuin se 5000€ alv 0%....

Toisaalta kyllä tollaselle pakostakin tulee hintaa, kun jo hydrauliikkaosat maksaa jotain, samoin piikit jos ne on kunnolla tehty ja laadukkaista materiaaleista.

Vaikutta melko leveältä laitteelta.....ja painoakin on kertyny jonninverran...pitää rattorilla olla elopainoa jos oikein panavaa paalia pitää käsitellä.
Tarkoittaaako tuo mallisuojaus sitten sitä että alkuperäistä laitetta ei saa suomessa myydä?



Tuo hyödyllidyysmallisuoja tarkoittaa sitä että se on tavallaan suojattu, mutta suojaamisen yhteydessä ei yleensä tehdä mitään tutkimusta onko keksintö todella uusi....ja sen voi kiertää muuttamalla toimintaa tai jotain yksityiskohtaa hieman....ainakaan patentti ja rekisterihallituksen tietokannasta ei löytynyt kuin yksi Tapio Pirttisen saama hyödyllisyysmallisuoja....se oli käärinlaite ilmeisesti siihen salaojavehkeeseen.

Tuon suojan voisi periaatteessa kiertää (mikäli hyödyllisyysmallisuoja todella on, ja miksi ei olisi...) tekemällä toisenlaisen terän, kääntämällä sylinterit toisinpäin (enemmän voimaa), tai vaikka keksimällä jonkin todella näppärän systeemin siihen muovin nappaamiseen (sehän penteles olikin siinä....no tekee toisenlaisen sitten...). Täs tapaukses ei oikeasti taida olla mitään suojaa voimassa koska totehan on aivan samanlainen kuin alkuperäinen keksintö TANCO....tai viimeistään "käräjillä" selviää jos joku myy Suomessa Tancoja tai muita vastaavia...ja lopulta leikin maksaa häviäjä.

Linkki alla käärinkeksintöön...joka ei taida olla enään voimassa...??????

http://hyodyllisyysmalli.prh.fi:8000/hymanet/hyyksi.htx?hyid=11469759&koko=1&hhlist=b11476073b11469732b11469759

Yleinen linkki hakusivulle hymanettiin: http://hyodyllisyysmalli.prh.fi:8000/hymanet/hyhaku.htx





Hyödyllisyysmallisuojan uutuusarvo, yleensä tutkitaan vasta riitatilanteissa tai mikäli esim. kilpailija niin haluaa tehdä (maksaa siitä)....

Affenalandin vois louhia sepeliksi.

 ::) Toi muutes on hyvä idea!!!!!

Eikös siälä muutes oo sellaasta punaasta se kiviaines....ainkin pikitiet oli punaasia, jos en väärin muista....

Sopiis siitä sepelistä teherä ittellekki oikein kunnon piha. Ja se jos mikä mieltä lämmittää että sitä saatanan autonomiasaarta ei enää olisi ollenkaan tuas laivaliikennettä häirittemäs.
Kesko pyysi anteeksi ahvenanmaalaisilta

[STT 11.12.2003, 13:41]
 

Keskon pääjohtaja Matti Honkala on pyytänyt ahvenanmaalaisilta anteeksi Turun Sanomissa tiistaina julkaistua mainosta, jossa K-ryhmään kuuluva kauppias tarjoutui ostamaan koko Ahvenanmaan Citymarketin parkkipaikaksi.


***Olisiko tosissaan ostannu? Mää kyllä uskon, että olis.

Olikos siinä vielä jotain että affenanmaalaaset vois muuttaa ruåttiin?????

Jos näin olis niin mäki olisin voinu antaa vähän investointiavustusta sille kauppiaalle......

Affenenmaalaisten sanonta: Suomalaisia emme ole, ruåttalaisia haluaisimme olla....

PS. Ihan tosissaan ajatellen häkämies ja metrimauri voisivat mun puolestani myydä koko saatanan saaren ruåttalaasille....myihän ne palio tärkiämpikin asioota, ei ruåttalaasille, mutta tusrkamaalaasille.
Pohojalaanen kirjoitti vähän mutta asiaa.

Eipä sillä, ei ne kaikki Suomalaiset konehet parhaita oo, mutta ei ne ulukolaasetkaan välttämättä häävisiä oo.....

Molemmis on hyviä puolia, suomalaasis on mm. varaosat likellä jos sattuu tarvittemahan...

Ja ainakin voin traktoriista myöntää, että ei se Valtra ehkä maailman paras tai hienoin oo, mutta Suomalaisiin oloihin se on kyllä kärkipäätä....paha siitä on kovin paljoa paremmaksikaan panna.....pitää sitä traktoria mm. talvellakin käyttää....monella muulla merkillä talvikäyttö on omien kokemusten perusteella vähän niin ja näin.

Ja kylvinkonehista Simulta on ihan jees......ainakin meille ja meirän maalajiille. On kyllä kokeiltu muitakin mutta simulta tuli takas pihaan parinvuoden jälkeen.....

Suomalaises konepajateollisuudes on vaan se vika jotta pienellä volyymillä sitä rahaa siihen tuotekehitykseen ei ikinä oo liikaa eikä eres niin paljoa kuin monella ulukollasella pajalla....

Teromanille ja ihan KAIKILLE voisin mainita yhden vanhan viisauden: Älä kehu liikaa, menee uskottavuus....



PS. Eräs agrin myyjä kauppas kerran yhtä konesta ja kehui niin saatanasti, lopulta ei sitä viittiny / TOHTINU ostaa kun ei enää uskonu sen puheita kun se oli niin helvetin ylivoimainen mihinkä tahansa.
Vapaa sana / Vs: Viikon vitsi
: 02.02.10 - klo:19:08
On se saatana kumma kun media saa noin vapaasti "Kiihottaa kansanryhmää kohtaan" -eikä kukaan puutu asiaan millään lailla!

Auta armias jos kirjoiteltaas jotain muita ammattiryhmiä, noin ahdistelevia juttuja, SAATANA!

Sitäpaitti eihän tekstissäkään taas mainittu oikein mitään että tuottajille maksettaisiin liikaa....ainakaan kukaan todellinen asiantuntija ei sitä suoraan sanonu!!!!! Ja silti otsikossa niin oli!!!!!!

Kyllä se on niin että se on S- ja K- ryhmät, sekä Valio jotka määräävät hinnat!!!!!!



Halvat tavarat välttävät ehkä satunnaiseen käyttöön mut kalliimpia työkaluja vastaavat vermeet kannattaa jo sitten ostaa vaikka Biltemasta 10v takuulla.
Vai että pilteemasta 10 vuoden takuulla.älä unta nää moisesta että jotain takuuseen korvataan jos olet paketin avannut,siellä sitä paskaa vasta onkin hyllyt väärällään.

Äläs ny uneksi itte....kyllä biltemas muuten korvataan!!! Kokemusta on. Kerran on räikkä ja sovitepala hajonneet....korvasivat ilman ongelmaa. ja avaimet on kovas käytös, eikä ole tarvinnut niiden hankintaa katua. Laatu jopa ironsideä parempaa....ja halvempaa
Sivuja: [1] 2 3 ... 6