Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Sulevi Siira

Sulevia poltattaa lujasti sellainen kylmän sininen NH T7000. Arvon raadin kokemuksia? Mielipiteet voitte pitää omana tietonanne.
37 diesel moottorista 12 käyttää talvilaatua
Vai fanaatikko :D Ei kai nyt sentään, pidän niitä vain yhtä tärkeänä apuvälineenä kuin kärsää elefantilla.

36,5 din kuution vaunu nousee reilun 8 tonnin traktorilla jo aika mukavasti. Eestinpuolella vetävät yli 40 kuution vaunuja aina yli 10 tonnin traktoreilla.

Siitä painosta ei ole näissä rehuhommissa varmaankaan missään vaiheessa haittaa, näin teknisessä mielessä.  Pelto ja madot ovatkin sitten toinen juttu...
Eli lyhyelle matkalle purettu tiivis kuorma on helpompi levittää ja tiivistää, kuin keloilla "auki" pöyhitty pidemmälle matkalle purettu. Tämä kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta, että haluaisin tutustua lähemmin tilasi rehun tiivistys kalustoon.

 Omakohtaiset kokemukset päinvastaiset. Mitä pidemmäksi kuorman saa purettua, sen helpompi ja nopeampi levittää ja tiivistää. Jopa lopputäytössä. Mitä nopeammin rehu on levitettynä, sen kauemmin ehtii suorittamaan varsinaista tiivistystä ja kuorma toisensa jälkeen nousee jälleen kasalle. Kunnes noukkarin edestä loppuu paino.
 Omasta vaunustani saa purkukelat pois n. tunnin työllä etukuormainta apuna käyttäen. Paineanturi peräporttiin ja valmiina ajoon, tietenkin ilman vuoden takuuta ja poistojakin kertyi vain anturin verran. 

Edelleenkään en ymmärrä miten purkukelat takana vaikuttavat vaunun nousukykyyn kasan päälle. Ok painavat ne "jotain", mutta ei mitenkään oleellista. Vetotraktorin massa ja rehun kuiva-aine pitoisuus merkitsevät enemmän kuin nuo epämiellyttävän oloiset kelat

Kolmiakselinen vaunu tietenkin plussaa maanrakenteelle, mutta vaatii eteensä painavamman traktorin
Eli suurempi noukkari, ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Vaan esim 20m siiloa lisää. Se  alkaa jo vaikuttamaan noukkari rehun tiivistettävyyteenkin, ohuemman maton ansiosta.

 Suurempi vaunu on paikallaan oman egon pönkittämiseen ja nopeimmin vanhenevan rehun kulutuksen olennaisesti kasvaessa. Josta aiheutuu yleensä pinta-alan lisäys ja ajomatkojen kasvu.
Ekkös sä just uuren noukkarin hommannu? Jäikö se heti pieneksi?

***Tämä nykyisen vaunun ostin käytettynä (3 pv ajettu). Vaunun on riittävän iso ja hyvin tekniikka pelasi, mutta vaunussa olevat purkutelat eivät sovi mun systeemiin. Ne soveltuvat huonosti peruutettaviin siiloihin. Aumoja tehdessä ne toimivat hienosti ja kuski pääsee tosi vähällä polkemisessa. Sama päätee tietysti läpiajettaviin siiloihin.

Peruutettavissa siiloissa ei enää loppuvaiheessa pääse siilon päälle, jolloin joutuu purkaan siilon eteen. Polkemisen hidastuminen syö tällöin koko korjuu tehokkuutta.


Aika jännä juttu... Omakohtainen kokemus on, että vaunu nousee kasan päälle nimenomaan peruuttaen kauemmin kuin etuperin. Suurimpina ongelmina pitäisin liian löysää kasaa ja liian kevyttä traktoria vaunun edessä. Suurempi vaunu= suurempi kokonaispaino, edessä vanha traktori yhtälö ei toimi. Vai mitä tuumii Apemies?


 :D :D :D Onnittelut, olet työntänyt kätesi paskaan. Vaunu täyteen. säädät asetukset paikoilleen eli renkaan kehämitat ym ja tyhjentää m3 total ja m3 cons muistit  . Vaunu tyhjäksi levitystä keskeytämättä. ja näppäilet montako kuutiota oli kyydissä m3 cons kohtaan. Tervemenoa...


 Taudinkuva selvä..., kun mikään ei riitä

Nii-i, tavallisen ihmisen mielestä onhan se hullua kun kirjoittelee tälläisiä, mutta meittiä on niin moneen junaan ja osa jää vielä asemalle. Ei kaikille sovi 900 lehmän navetto, ei yksin mullekkaan, mutta meitä on kolmen porukka. Eihän se ole kuin 300 lehmää mieheen :) Ens vuodenvaihteen tilanteeseen noin 25% lisäys, höh.



 Mikäs sitä on suunnitellessa iso pihattoa, kun kotiasiat on kunnossa :)
 Lainaus: Timo Silakka, Kummeli


Tuntuu jotenkin näpertelyltä toi 200 lehmää, ei ole haastetta tarpeeksi ja elämä tuntuu tylsältä...

 Taudinkuva selvä..., kun mikään ei riitä
Taitaa tämä von fendt olla talojuisen kavereita niuvanniemestä ::)

 Läheltä liippaa...
. noukinvaunuketju varmasti tehokkain mikäli halutaan selvitä vähällä miehityksellä ja suhteellisen tehokkaasti.

***Onko se edelleen niin, että jumbo on noukkarien ykkönen ja muut tulee kaukana perässä tasapäin...

Ei ole  :P

Onko joku kirinyt etumatkaa kiinni?

 Mengele ainut todellinen haastaja Suomeen tuotavista. Onko Täpinäreiska nähnyt joskus Jumbon töissä?
. noukinvaunuketju varmasti tehokkain mikäli halutaan selvitä vähällä miehityksellä ja suhteellisen tehokkaasti.

***Onko se edelleen niin, että jumbo on noukkarien ykkönen ja muut tulee kaukana perässä tasapäin...

Ei ole  :P

Heh...
Meillä ketju järjestetty niin jotta karhottimella 3 yhtehen ja keruu 1350.n läpi kärryylle,joita 3-5 riipuen matkasta.20-30ha päiväs maharollista jos kaikki pelaa.Meillä 3 kpl. 35kuution kärryjä ja jos matkaa,pari pienempää tuhtikärryä joukkohon.Tulevana kesänä kokeellahan mattoperäkonehella niittää ja karhotus jää pois.Hellettä taas kumminki! Niin,koukkua silippuris ei oo.Torvi on sivullepäin.Suosittelen, jos kärrymiehiä riittää.Siilolle paras mies!

Eli porukkaa pitää löytyä teidän systeemillä 7-9 miestä?


 Montako henkeä Apemiehen säilis ketjussa?
. noukinvaunuketju varmasti tehokkain mikäli halutaan selvitä vähällä miehityksellä ja suhteellisen tehokkaasti.

***Onko se edelleen niin, että jumbo on noukkarien ykkönen ja muut tulee kaukana perässä tasapäin...
[/quote

On  :P
Sivuja: [1] 2