Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 37

Viestit - Cultor

Uusimmissa koneissa oli keksitty jo muunnin joka osasi jarruttaakin, ainakin Volvon viimeisissä tuollainen oli. Ilmeisesti sitten Valmeteissakin.
Kockumissa, Lokomossa ei kai ollut. Tuon artikkelin mukaan se oli joskus vain Volvon erikoisuus:
https://www.koneviesti.fi/metsa/d22c051f-753f-5ba7-b2ba-275e696b55cc
En tunne rakennetta mutta tuon mukaan 'vapaakytkimellinen staattoripyörä' mahdollisti moottorijarrutuksen. Muunninhan on 3-osainen, pumppupyörä, välissä oleva staattorisiivikko ja sitten turbiinipyörä.

Mutta öljyn määrällä noiden käyttäytymistä voi tosiaan säätää, järkevissä rajoissa toimien.
Liekö tuossa Volvossa ollut sama 2-portaisella hydrodynaamisella momentinmuuttimella varustettu ns. power shift-vaihteisto, Allison TT 2421 - 1, tai vastaava edelleen kehitettynä.  Uudemmassa Valmet 882 K:ssa oli 4-vaihteinen Clark (4F+4R) ja siinä kyllä moottorijarrutus toimi. Samoin moottorijarrutus toimii 3F+3R Clark'issa, jota on käytetty esmes Valmet 862 K:ssa, FMG Lokomo 910:ssä ja ainakin Länkkärin 840 mallissa.

Valmet 882 K -kuormatraktorin käyttöominaisuudet, valmistusvuosi 1974

 Myös henkilöauton (vm-2001) amerikanautomaatissa moottorijarrutus toimi vallan hyvin. Kerran reilussa alamäessä 80 km/h alueella vakkari tienopeuteen säädettynä hätkäytti oikein kunnolla, kun moottori alkoi yht'äkkiä huutaa kierroksilla. Nopeuden ylityksestä johtuen vakkari oli vaihtanut kolmoselle. Ei ollut virhe eikä sattumaa, koska sama tapahtui parin kolmen vuoden kuluttua uudestaan samassa paikassa
Kumpikaan ratkaisuista (muunnin tai turbiini) ei taida tyhjäkäynnin tuntumassa oikein välittää moottorijarrutustakaan, se pitää muistaa. Tässä yksi syy miksi muunnin poistui metsäkoneista aikoinaan ja korvautui hydrostaattisella voimansiirrolla.
Kun olen kauan sitten ajanut Valmet 870 CK:lla ja malleilla 872 CN sekä 872 K, joissa kaikissa on moottorin perässä Voith nestekytkin, voin todeta, että niissä moottorijarrutus toimi tyhjäkäyntikieroksilla aivan normaalisti. Ei niissä nestekytkimen luistoa ollut havaittavissa myöskään vedossa tyhjäkäyntikierroksillakaan. Nestekytkimen täyttö on niissä sen verran runsas, ettei luistoa esiinny. Jos öljytäyttö olisi pienempi, meno maastossa loppuisi lyhyeen öljyn (vajaa 8 l) ylikuumenemiseen. Voith'issa on täyttötulpassa sulake, joka päästää öljyt pihalle lämpötilassa 150°C, jos oikein muistan. Paljon halvempaa ja nopeampaa laittaa uudet öljyt ja tulppa, kuin ruveta tiivisteitä vaihtamaan.

Myös momentinmuunnin jarruttaa samalla suhteella kuin vetääkin. Mitä suurempi kierrosnopeus, sen pienempi jättämä. Allison 2+1R muunninvaihteisto ei käytännössä jarruta, kun siinä on turbiiniin liitetty mekaaninen lisävälitys, joka vaihtuu automaattisesti. Alamäessä tietysti nopeampi (yli 10 km/h) välitys vaihtuu käyttöön, joten moottorijarrutus on olematon.
Lohja
-SS-

Tää nyt ei liity mitenkään polttoöljyyn, vaan Lohjaan; ei sulla satu olemaan Potilan 7.8m tasausäestä... Jos ei, niin unohda että kysyin  ;D

Tämäkään ei liity polttoöljyyn eikä Lohjaan, mutta Kanta-Hämeestä löytyy 7,2 m Kipa, jos tasausäestä olet vailla.
No mitä hittoa. 6600valmetin ulosotto ei yht äkkiä lähdekään napista päälle. Ajovoimanotto toimii kyllä. Mikäs hitto sille nyt tuli.
Sulake palanut?
Miksei samalla New Holland oljenkeltaisella ? Likinäköiset naapurit ainakin alkaisivat arvostaa.
Äänestä erottaa sokeakin. Toinen kolisee ja rämisee, toinen humisee...
Aika samanlainen kolkotus New Holland'in pöydästä kuuluu...
Black Bruinissa on freewheel -toiminto. Kun ei tule painetta, niin navat ovat "vapaalla".
Ohessa kuva maahantuojan lisälohkosta.
Sisun napamoottoreissa freewheel -toiminto tehtiin kotelopaineella, moottoreiden vuotolinjaan järjestettiin sopiva vastapaine painamaan männät lepoasentoon.
Ota suosista. 2065 , on öljynavat ( made in  claas!) , WB teränkäyttö,
Öljykylpyinen mekanismi.  Viljakierukan voimansiirto kulmavaihteella
( ennen viljasäiliötä),   On yleensä 3,9 pöydällä.
Vanhemmassa päässä oli Danan öljynavat, sittemmin molempia.
2035:ssa verrattuna isompiin
 - lyhemmät seulat
Myös 30 senttiä lyhyemmät kohlimet kiinteillä pohjilla. Silppuri on siis 30 senttiä lähempänä taka-akselia, kulkee märässä ja pehmeässä paremmin.
Lainaus
- puintikoneiston säädöt ilman sähkömoottoreita (isommissa sähköllä)
 - viljasäiliön täyttöruuvin käyttö kiemuraisella tekstiili-kiilahihnalla (isommissa kulmavaihde)
23 puintivuoden jälkeen on alkuperäinen hihna käytössä. Täyttöruuvi on lyhyempi kuin isommissa, joten ei ongelmia.
Lainaus
- jäähdyttimen edessä ei pyörivää itsepuhdistuvaa siivikkoa vaan yksinkertainen verkko
- viljasäiliö hieman pienempi (30 hl)
- pöytä vakiona ilman sähkösäätöjä (lisävarusteena sai)
10 jalan pöydän leikkuuleveys on 310 cm, ns. 12 jalan pöytä on vain 35 cm leveämpi. 2035:llä on puitu keskimäärin 1,5 ha/h.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 29.06.22 - klo:13:50
ja nuita vyökoteloita ei ole nykylaatoille olemassa.   
Kyllä niitä on, jos pituudeksi ilmoitetaan 184 mm, eiköhän sinne puhelimeksi kutsuttava mahdu. Phapletti on asia erikseen, mutta sekin usein povitaskuun mahtuu, ainakin omassa käytössä ollut mahtui.

https://oukitel.fi/products/oukitel-vyokotelo-isolle-puhelimelle
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 28.06.22 - klo:13:55
Ei mikään laki kiellä käyttämästä vyötä ja olkaimia samaan aikaan ;- )
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 28.06.22 - klo:09:58
Pitää kait hommata kaulaan sellainen turistien suosima pussukka , kun housun etutaskussa se ei tunnu pysyvän istuessa.
Minä olen jo vuosia käyttänyt vyökoteloa. Tai oikeastaan vyökoteloita, eri koteloa pyhähousuissa ja työvaatteissa.



Suunnilleen tuollaisia, ikinä ei ole puhelin kotelosta itsekseen karannut.
Onko FF versio 90 tai uudempi?
Versio 100.xx.xx jotain, ei tullut pantua muistiin tarkemmin enkä nyt viitsi sen takia toista konetta käynnistää.
Tuli hankittua henkilökortille kortinlukija. Jos on enemmän kirjautumisia vaativia juttuja niin on minusta näppärä kirjautumiskeino kaikkialle millä sillä pääsee. Käytännössä ainakin kaikki suomi.fi-kirjautumisen alla olevat. Pankkeihin se ei kelpaa.
Ei taida toimia myöskään kaikissa selaimissa ja  vaatii 1. käyttöönotossa vähän asetuksia.
Eipä toimi Firefox'issa täällä, Chromium'issa toimii (Xubuntu 18.04 32-bit), kortinlukija on näppäimistöön integroitu.
Juu minun tietäkseeni Dyna-laatikoita ei tee kuin Gima.
Kahden vuoden takainen Farmers Weekly artikkeli.
Lainaus
As part of the Agco “global platform” family, the Valtra A series tractors use 12×12 mechanical transaxles from the Changzhou factory in China and HiTech 4 powershift transmissions from Gima in Beauvais.
Laittaa nokalle jonkun 600 litran säiliön, niin näyttää menevän oikein hyvin. Tällä aukeella on nähty sellainen JD 6400 sarjalaisessa, jossa Hardin puhallinruisku nostolaitteessa.
Sivuja: [1] 2 3 ... 37