Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Ili

Moi!

Sain väärän tyyppisellä painelaakerilla aikaiseksi täyden tuhon kytkimessä. Painelaakeri meni rikki, joka sorvasi kaikki 6 käpälien säätöruuvia noin 2 h koeajon aikana. Käpälien säätöruuveja ei ole saatavilla Euroopasta, joten hain paikallisesta IKH myymälästä tuuman pituiset pultit kovuudella 10.9. Onko kellään kertoa käpäläruuvien alkuperäistä pituutta, sekä pto ja ajo käpälien säätöruuvien oikeaa säätö mittaa? Olisin suuresti kiitollinen em. mitoista, jotta saan taas liikkeelle vanhuksen!

T: Ili
Pikkukansi oli jo auki ja O- renkaat vaihdettu, oli yksi huonossa kunnossa. Nyt kun alkoi painetta tulemaan kunnolla, niin tämä ulkopuolisen hydrauliikan vetonappi alkoi tuhruamaan öljyä pihalle. Eikö sitä nappia saa muuten irti kuin kansi uudelleen irroittamalla?
Miten vuoden -63 super dextan ulkopuolisen hydrauliikan kytkentävivun saa purettua? Vuotaa jonkinverran öljyä koneen käydessä ja ulkopuolista hydrauliikkaa käytettäessä tulee suuremmin. Kyseisessä dextassa on hieman erilainen vipu, kuin netistä löydetyissä ohjeissa on. Kyseisen vivun kuva löytyy tuolta: https://uppaa.fi/image/ebl
Mitenkäs otsikon vehkeessä toimii kippi tai muu vastaava toiminto. Sen verran on selvillä, että nupikka, joka avaa öljylinjan ulkopuoliselle hydrauliikkaliittimelle on tiedossa. Mutta miten hydrauliöljyn virtausta käytännössä säädetään?
Tuli hankittua kyseinen käytetty kone (vm. 1991) ja pitäisi kohta puolin testata, minkälaisessa kunnossa on. Pari kysymystä tuli mieleen:
Kulmavaihteen öljy. Kannattanee varmaan vaihtaa uudet öljyt, kun ei huoltohistoriasta ole tietoa? Mitä öljyä ja mikä mahtaa olla täyttö tilavuus?
- Halkaisuruuvin käyttö, uudemmissa malleissahan on ruuvi suojattu hyvin ja puu asetellaan paikoilleen, jonka jälkeen työnnetäänn puun pidintä ja puuta ruuvia vasten. Tämä vanha kone ei sisällä muuta kuin ruuvin päällä olevan saranoidun suojan. Mitenköhän tuolla halkaisua kannattaisi aloitella, ettei ole sormet hellänä heti ensimmäisellä yrityksellä?

Aiemmat klapikoneiden kokemukset on japa 700, joka onkin jo rivakka kone.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Löytyisikö joltakulta kuvaa, miltä alkuperäinen juorureikä näyttää?

Ja toisena kysymyksenä vielä, että mitä laatua jäähdytysnestettä kannattaa koneeseen laittaa. Käykö IKH:n perus Viima jäähdytinneste (monoetyleeniglykoli)?
Niin, se reikä on ymmärtääkseni kuitenkin moottorin puolella. Laippaliitos moottori - kytkin+laatikko, ja nimenomaan moottorin puolella.
Kiitos vinkistä Sorkkis!
Kyllä se reikä on nimenomaan moottorin puolella, mutta lähestulkoon kytkimen ja laatikon tiivistepinta laipassa kiinni. Epäilys että olisi juorureikä, mutta vaikuttaa kohtalaisen suurelta?
Elikkä otsikon mukainen kone tuli talliin, varustettuna kaksoiskytkimellä. Vuotaa öljyä reippaan puoleisesti ja vuotoja paikallistaessa havaitsin melko ison reiän moottorin pohjassa. Reikä on kooltaan melkein sormen mentävä ja on muodoltaan neliö. Reikä on juuri ennenkuin moottori liittyy kytkin ja vaihteistolohkoon. Osaako joku kertoa, onko kyseinen reikä tarkoituksella aikanaan tehty ja miksi?
Minulla oli vm.89 hi-lo eikä siinä ollut erillistä säiliötä ohj,tehostin pumpulle, vaikka ohjekirjassa oli kuva,samaa öljyä se käytti kuin nostolaite/hydr.ulosottopumppu. Moottoria käytetään monessa muussakin vehkeessä , jossain on helpompi lisätä öljy venttiili kopan kautta esim. kaivinkone, vene, kevytkuorma-auto. Traktorissa oisi tosi hankala lisätä ilman konepellin poisottoa.

Kiitos deksta! Lisäohjekirjaa kun tarkemmin lontooksi tavasi, niin asiahan on juuri kuten kirjoitit. (The hydrostatic power steering system is not independent circuit type: for this reason, operations 8, 36 and 45 in the servicing chart should be neglected). Pientä jäykkyyttä ohjauksessa havaittu kovemmilla pakkasilla, joten ilmeisesti ainoa toimenpide on puhdistaa tehostajan suodatin, koska peräöljyä on riittävästi.

Jatkossa uskallan lisätä moottoriöljynkin helpommasta paikasta, kun tähänkin järkevä kommentti tuli!

Toiset ne arvailee, minä kyselin kun olin epävarma, ja jotkut ne vaan tietää. Hienoa! Kiitos vielä kerran!
Tuossa on linkki mitä pitäisi laittaa http://gulf-nld.lubricantadvisor.com/?lang=fin siis päävalikko valitse sopiva malli
LMS taisikin sanoa mitä arvelen, sehän näkee meneekö lohkoon vai onko erillinen säilö, kuvasta ei näe.
Em. listan mukaan ei ole erilistä ohjaustehostin öljyä jos katsoin oikein


Noniin, erillistä tehostajan öljysäiliötä tuossa ei ole, vielä ei kuitenkaan selvinnyt, mistä öljynsä saa.

En vielä rohkene moottoriöljyä kaataa kuvassa merkatusta yhteestä, koska ohjekirjassa on selkeästi merkattu kannen päältä olevasta yhteestä. Lisäksi merkatun yhteen alla on naamakkain hydrauliikkaöljypumppu ja tehostaja. Ohjeet poikkeavat jonkinverran perus 80-90 ja dt hi-lo mallin välillä. Vaikka mukana on vielä erillinen ohjekirja dt hi-lo , ei tämäkään opasta kyseiselle korkille?
Sivuja: [1] 2