Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 80

Viestit - John Ferguson

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Paalaus
: 25.06.22 - klo:21:38
Tuli vaan mieleen eilen paalatessa jotta: Mullon 285 levee niittomurskain
ja mc hale 5600 paalain ja nyt lähti 2ha lohkolta sen 46 paalia ajettuna niin tiukkaan kuin ko paalaajalla menee. Hitaasti sai ajella ettei noukinta vetänyt tukkoon.
Miten ihmeessä ajetaan jos karhoja yhdistellään vaikka 9m leveydeltä :o
Ei niin hidasta vaihdetta löydy ettei kone ois tukossa :o  Vai onko miehessä vaan vika :o
Portaattomalla nopeus alkaen 0,1km/h.  ;)

Mattoperällä tulee hyvä karho paalaimelle. 2x3,6m yhteen niin ei tarvitse lujaa ajella.
Eikös sulla Oksa ole niitä traktoreita monta ja ihan sellaisia perusvarmoja rautoja, eikö niistä löydy niittokoneen eteen traktoria. Ei ole pönttöä eikä ureaa.
Kyllä siellä pönttö on, muttei konetilassa.  ???
niinpä    ja tuossa eniten kuulema nyppii se kun joutuva kiireessä tekemään ja sit unohtu yhtä ja toista tekemättä.    kuten tuossa hiukkaspoltto laittaa topimimaan.   kuukauten ajon jälkeen tehot hävis kesen mänön ja oli nimittäin tuo pytty pikkasen tukossa.   ei polttannu ollenkaan,  keräs vaan!   paino varmaan sen 17-18 kiloa pönttö.    takuuseen uuus.   toimiiii,  kun täppä tietsikan ohjelmassa.
Jaa että urea pelottaa, mutta hiukkaspönttö (ja varmaan egr) on ihan ok.  ;D
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 08.06.22 - klo:10:51
Itse käytän puhelinta aktiivisesti selvästi enemmän päivän aikana kuin autoa. Sillä hoidan myös enemmän työasioita kuin autolla. Hyvällä kameralla on usein käyttöä jne. Puhelimen hidastelu on heti haaskattua aikaa, ja halvat haaskaa sitä enemmän. Sen sijaan kallliilla autolla harvemmin pääsee nopeammin perille kuin halvalla. Se että on ainakin likimain paras mahdollinen kännykkä käytössä (jos ei mitään taittuvia mieti kun kuitenkin pitäisi kestääkin jotain navetalla) maksaa ehkä 400€ vuodessa alv0. Eikä muita kuluja paitsi puhelinliittymä. Joka tarvitaan halvimpaankin puhelimeen. Autopuolella sillä 400 eurolla saa ehkä vuosihuollon ja katsastuksen vanhaan ropposeen. Se että kannattaa sijoittaa puhelimeen 300 euroa enemmän vuodessa, ja autoon 300 vähemmän, on ainakin minulle ollut aika itsestäänselvä valinta. reilu 800 alv 0 maksoin nykyisestä joka on omaan käyttöön paras android mitä on (S22 Ultra).

ja noissakännyissä ihmottelen niitä 4-5 kameraa!!!   mitä hittoa puhelimessa tekee noilla kun ei kymppitonnin järkkärissäkään ole kuin yks linssi! 

Järkkärissä on yksi linssi kerrallaan, yleensä kuvaajalla on isossa laukussaan ainakin kolme tai neljä muuta, jolloin ollaan viidessä. Hyvä zoom linssi maksaa sen 5000 euroa. Se että kännykkä on pieni, ja kestää yleensä sen että tippuu lattialle, vaatii sen että ei ole kovin paljon liikkuvia monimutkaisia osia. Siksi mekaanisen zoomin sijaan yleensä on helpompi tehdä eri kamerat kuin lisätä yhteen kameraan ja sen linssiin monipuolisuutta.

Aamen. Hyvä, että täältä löytyy niitäkin, jotka omaksuu "uuden" teknologian eikä pyörittele päreiden valossa valitsinrullaa, kun pitäisi joku ihmeen seminoloogi tilata.  :o
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 07.06.22 - klo:08:51
Kyllä on muutosvastarinta huipussaan.  ::) Monesti tulee käytettyä kännykkää maksamiseen, se kun on nopeampaa, kuin kortin kaivaminen lompakosta. Alle 50€ ostokset menee, kun läsäyttää kännyn kortinlukijan kylkeen. Yli sen joutuu jo näytön avaamaan sormenjäljellä.  ::) Moni asia on vaan nopeampaa luurilla. Laskut on maksettu ennen kuin toveri Oksa saa läppärin käyntiin. Toki tässä on vaatimuksena se, että kamera on hyvä. Mutta kun pitää mielessä sen, että ostaa uusinta ja tehokkainta rautaa, niin ei köyhien ongelmat vaivaa.  :P Verotukseenhan näidenkin ostot menee ja tonni vuoden-kahden välein on pisaroita meressä.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 05.06.22 - klo:18:46
Onko androidin suureen suosioon syynä se että kiinankama on halpaa?

Samsunkit, huihait, yks plussat jne...
Varmaan halvempi hinta vaikuttaa. Tosin Samsung on vähemmän kiinalainen kuin iPhone. ???
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: miten..
: 05.06.22 - klo:11:34
Melko masokisti porukkaa täällä, kun Xcoveria käytetään.  :o Ei se kestä oikeasti sen kummemmin kuin muutkaan, lisäksi on vielä ylihintainen ominaisuuksiinsa nähden. Tärinä rikkop aikanaan, kun komponentteja ei ole valettu piirilevyllä suoja-aineen sisään. Töissä tuommoista joutuu käyttämään, kun hienot omat softat on tuolle paskalle tehty. Eihän siinä riitä potku sulavaan käyttökokemukseen.

Itsellä sen verran isot taskut, että 6,7" puhelin menee sinne helposti. Taskut mitoitettu lompakon paksuuden mukaan.  8)
Minä veikkaan, että jos g-mallit kestävät, niin pitävät hintansa paremmin kuin ännäläiset, koska järkevänkokoisia on yhä vähemmän tarjolla käytettynä. Ja kestävyydestä; kyllä kotimaassa tehdyissä on ollut ongelmia aivan riittävästi, että olisko nuo geet sen heikompia?
Kysehän ei ole ongelmista, vaan siitä, että jos/kun tuotantoa aletaan siirtämään Kiinaan, niin alkaa Suomessa työpaikat vähenemään. Ja jokainen euro joka jää Kiinalle antamatta on hyvä euro.
Kai sulla paripyörät on kylkeen, jos noin kapoiset (540) meinaat taakse laittaa? Tai sitten todella kevyt traktori.
Hyttihän on (käsittääkseni???) härmäläistä tuotantoa. Moottori tulee kiinasta ja laatikko massikasta joten sen alkuperä on ranskassa. Jotain teräsosia, kuten hytin kiinnityksiä ja terästankkeja tehdään suomessa. Kokoonpano sentään tapahtuu vielä suolahdessa.

Tuo kiinassa tehdystä moottorista, niin sehän on ihan virallisestikkin Agcon "medium duty" sarjaa. Eli eivät ole tehtaankaan mukaan yhtä lujia kuin ännäläisessä oleva "heavy duty" motti,  eli linnavuorelainen. Aloittajalle kyllä suosittelisin ännäläistä, on kuitenkin vetotöissä paljon kovempi rauta, järeämpi kone ja laatikko kuitenkin huomattavasti järeämpi.  Ännäläisen arvokin pysyy varmasti geetä parempana. Vetotöihin joutuu konetta kumminkin painottamaan jos ei kuormaajaa ole joten lsäpainokaan ei minusta haittaa.
Mulla on semmoinen käsitys että Claas Quadrishift , MF Dyna-4, Valtra 4-portaiset pikavaihteet sekä Claas Hexashift, MF Dyna-6, Valtra 6-portaiset pikavaihteet on kaikki saman valmistajan vaihteistoja minkä webbisivua en nyt tähän hätään löytänyt. Joskus tutkiessani muistaakseni tehtaat oli kiinassa.

Voihan ne olla ranskalaisiakin, onhan MF ja Claas (Renault) traktorit siellä ainakin koottu.

Oikeastaan suuri A-sarja vastaisi painoltaan nykyistä vetokonettani johon on kyllä keulapainoja laitettu suurempia nostolaitekuormia käytettäessä, siinåkin kyllä sama moottorikoodi kuin Geessä eli ilmeisesti kiinalainen. G-sarja tuo lisää painoa noin 600kg kun N-sarja toisi lisää noin 2000kg. En ole ihan varma haluanko näille savipelloille tarpeettomasti lisäpainoa vaikka muut kyllä näyttävät selviävän painavemmillakin koneilla. Tosin heillä on usein suurempi työleveyskin niin ei tule niin tiheästi tallontaakaan.

Saattaa olla että vetotyöni sitten ovat  kevyitä, raskaimmat kylvölannoitin tyhjäpaino 5,5 tonnia ja perävaunuja 13 tonnin kuormapainon luokassa.
Claas ja MF omistavat yhdessä Giman, joka valmistaa vaihteistot mm. Claasiin ja MF:n (pl. Cmatic ja DynaVt).
Kannattaneeko Kiinan protoa hirveästi tukea, kun pienellä lisäpanostuksella Ännäläinen on testattua laatua. Gee kun alkaa menemään hyvin kaupaksi, niin aletaan häävimpienkin mallien tuotantoa siirtää Kiinaan. Valitettavan paljon noita G-sarjalaisia jo näkyy.  :-\
4v menisi omilla ajoilla 10k€ kalliimmalla sähköautolla maksaa hinnanerotus bensa-autoon pelkillä käyttövoiman säästöillä. Toki tuokin on laskettu sinä aikana, kun bensa maksoi 1,8€/l. Sähkön hinta ei ole muuttunut itsellä mihinkään, edelleen ~11snt/kWh. Siihen kun vielä huomioi hankintatuen, huomattavasti pidemmän huoltovälin (ja halvemmat huollot) sekä yli 300€/a vakuutussäästön nykyiseen verrattuna, niin on halpaa.  8)
Viime kesänä tuli uusi pumppu. Talvella lämmitysasennossa ja kesällä jäähdytysasennossa, ettei ala taistelemaan itseään vastaan. Vielä -30°C puskee hyvin lämmintä reilulla 2:n hyötysuhteella.  :P Kesällä ei pumpulla tarvitse hirveästi työtä tehdä, että sisälämpötila pysyy +23°C paikkeilla.
11 kilowatilla nyt periatteessa pärjääkin kotona ihan hyvin.
Jos laskee tavallisen auton kulutukseksi 20 kWh/100 km niin tuolla saa tunnissa noin 50 km lisää rangea. Johonkin e-Troniin ei saa.

Oikeat pikalaturit sitten asia ja hintaluokka erikseen. Kiinasta saisi edullisia pikalatureita, tutkin kerran asiaa. Mutta ei sellaista uskalla ostaa, tuskin täyttävät edes täkäläisiä sähköturvallisuusmääryksiä.
Joo tuo 11kW on normaaliin työmatka-ajoon aivan riittävä, jotkut latailee 2,3-3kW vehkeilläkin autoja kotona. Pikalaturi olisi toki hieno, mutta kun käytännössä kotona ladatessa on akku aina täynnä ennen reissuun lähtöä jo 11kW vehkeelläkin, niin pikalaturia tarvitsee vasta kaukana kotoa. Ei akku tykkää hyvää, jos sinne aina pikalaturilla syötetään virtaa.

Toki nuuka lataa työpaikalla lämmitystolpasta autonsa ~3kW teholla.   ;D
Maatilalla vähän tehokkaammankin latauksen toteutus ei ihan hirveitä maksa kun ainakin pääsulakkeet ovat useimmiten omakotitaloja suuremmat.
Ei taida yli 11kW latausta fiksusti saada (toki joissakin autoissa myös 22kW sisäinen laturi, mutta harvoissa). Noin 2000€ maksaa 11kW laturi, kuormantasaaja ja vikavirtasuojat asennettuna niin, että johdot joutuu vetämään keskukselta pihalle. Kätevä systeemi, kun 25A pääsulakkeillakin saa 11kW ladattua, jos talon kulutus on maltillinen. Ja jos ei ole, niin asumismukavuudesta ei tarvitse tinkiä, kun kuormantasaaja priorisoi talon auton edelle.  8)
Sivuja: [1] 2 3 ... 80