Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6

Viestit - aveii

Ootko kyselly tekeekö paikalliset letkuntekijät virka-ajan ulkopuolella letkuja vaikka korotettuun hintaan? Aina tuntuu olevan joku joka tekee ihan mihin aikaan tahansa jos kehtaa vaan soittaa ja kysyä. Ja jos kerran saa tekemään ja maksaessa jättää tippiä niin saattaa tehdä seuraavan kerranki. Ja vaikka ajelussa edes takasin menisi tunti, niin menee siinä itse letkua tehdessäkin ja osia etsiessäkin aikaa.

Ja ihmettelen ku toisilla tuntuu menevän letkuja jatkuvasti kun itse olen tottunu siihen ettei vanhemmista kaivureistakaan välttämättä mene yhtään letkua vuodessa vaikka tunteja tulisi melko paljon. Toki jotkut koneet herkempiä letkurikoille ku toiset. Harvoilla maanrakennusfirmoillakaan taitaa omia letkuntekolaitteita olla?
Kasvintuotanto / Vs: Rapsi
: 14.06.18 - klo:21:20
Nyt on Kymenlaaksossa kirppahyökkäys ollu päällä vaikka ensin ei näkyny yhtään ötököitä missään. Kaikki rypsit ruiskutin saa nähä kuinka pian joutuu taas uudestaan. Agilia olis tarkotus vielä ajaa, sais vaan sataa että itäis kaikki. Galeralle ei tarvetta kun pahimmilla lohkoilla.
Kasvintuotanto / Vs: Rapsi
: 01.06.18 - klo:20:14
Onko galerasta mahdollisesti haittaa vasta itäneille jotka eivät ole vielä edes 2-lehtivaiheessa? Ohjeen mukaan ruiskutus 2-4 lehtivaiheessa. Muutama hehtaari rypsiä kasvamassa missä rikkaa jo reilusti ja rypsi itänyt epätasaisesti. Tekisi jo mieli rikkoja kurittaa.

Ihmetellä täytyy toistaiseksi vielä kuinka vähän kirppoja on löytynyt vaikka joka paikassa niistä varoitellaan.
Kasvintuotanto / Vs: Kasvinsuojelu 2018
: 26.05.18 - klo:10:46
Kiitos infosta, taidan kokeilla mitä käy. Sen verran pieni alakin niin ei kovin suurta riskiä. Kultivoida aion vehnänsängen jos kelit sallii.
Kasvintuotanto / Vs: Kasvinsuojelu 2018
: 25.05.18 - klo:11:17
Onko kenelläkään kokemusta ariane s:llä ajellun vehnän jälkeen härkäpavun viljelystä? Aineen varoitetaan mahdollisesti vioittavan arkoja kasveja seuraavana vuonna mutta kuinkakohan on?

Olisi vehnälohko mihin muuten aine sopisi hyvin ja saisi aineita pois varastosta mutta kannattaako kokeilla?
Huonosti parkkeerattu.



Moni konemies myös tietää, että usein on sellanen tilanne ettei kaikkia sylinterinvarsia saa sisään, kun koneen jättää seisomaan..

Esim kaivinkone siis jätetään telat toisesta päästä kaks metriä ilmaan puomin varaan että puomin nostosylinterit on täysin sisällä, tai äes ajetaan talveks savivelliin piikit 15 senttiä maansisään että työsyvyydensäätösylinterin varsi ei oo näkyvissä. Tai vastaavasti jätetään piikkien varaan tai pukkejen varaan ilmaan. Jostain isommista koneista puhumattakaan joissa on yli 15 hydraulisylinteriä niinku vaikka paaluporauskoneet ja kallioporauskalusto.

Kyllähän sen juontokouran yhden sylinterinvarren sisään saa laitettuakin. Ohjekirjat kyllä neuvoo öljyämään esiin jäävät sylinterinvarret pidemmissä säilytyksissä.
Etkö sinä tiedä konemiehen käskyä no: 8? Kun kone tai laite jätetään seisomaan, kirkkaat vedetään sisään. Hydraulisylintereiden varsia ei koskaan jätetä näkyville.

Voiko tuo laitesuoja-aine jämähtää
Omien kokemusten mukaan voi. Kun hommattiin rapidi, niin myyjä sanoi, että ilman muuta kannattaa aina vetää apulantasäiliö sillä, vetää kevyen kerroksen ja ei sitä tarvitse pyyhkiä pois, se häviää itsestään, mutta suojaa tehokkaasti. Mää sitten hommasin jonkun ruiskutuskannun ja vetelin sillä mielestäni kevyen kerroksen. Saattoi olla, että olisi pitänyt olla joku paljon laadukkaampi sumutin käytössä, joka olisi tehnyt ohuemman kerroksen. Lopputulos oli kuitenkin se, että sellainen tahmakerros sinne jäi, että se ei ole lähtenyt pois kuin pikku hiljaa kulumalla. Monena vuonna kokeilin erilaisia liuottimia ja mömmöjä, mutta mikään ei purrut kunnolla.

Tältä pohjalta, ainoa paikka jonne kyseistä tuotetta käytän on rapidin kiekot. Sieltä kyllä lähtee nopsasti irti. Muualle tota ei uskalla laittaa. On ollut käytössä pariakin merkkiä, tiedä sitten eroista.

Jotkut äkeen hydraulisylinterien varret olen pesun jälkeen sivellyt 10w30 öljyllä maalipensselin kanssa. Toimii ihan jees. Samoin kultivaattorin syvyydensäätöruuvitangot on hyvä vedellä öljyllä läpi käyttökauden jälkeen.

Moni konemies myös tietää, että usein on sellanen tilanne ettei kaikkia sylinterinvarsia saa sisään, kun koneen jättää seisomaan..
Kyllä kai vieläkin isommilta liikkeiltä saa vähän vanhemmankin koneen koeajoon tilalle pariksi päiväksi.

Aikaahan hyvän käytetyn koneen etsimiseen voi mennä paljon, ja kun sopivalta vaikuttava löytyy niin täytyy olla nopea. Niinkuin jo joku kirjoitti niin kannattaa entistä omistajaa haastatella tarkkaan ja kiinnittää huomiota rakennusten ja muiden koneiden kuntoon jos edelliselle omistajalle konetta menee katsomaan.

Kun katsottavasta koneesta tutkii netistä kaiken mahdollisen tai ottaa muuten selvää tyyppivioista ja muista ominaisuuksista, osaa vähän paremmin kiinnittää huomiota olennaiseen.
Tuo Potila ei oo hyvä, jos äestää tasaamatonta kynnöstä, siinä on varpajyrä myös edessä, joten se ei tasaa yhtään, pitää siis välttämättä tehdä tasausäestys ensin. Jos äestelee tasaamatonta kynnöstä, niin äkeessä pitää olla edessä etulata, jotta se tasoittaisi kynnöstä, mielellään vielä hydraulisesti säädettävä.

Mitä tollanen äes maksaa? 300 euroa? Siihen hintaluokkaan ei ehkä vielä tarvi etsiä hydrauliladallista äestä tai muutenkaan kauheesti valita minkälaisen äkeen saa.

Ihan on pakko kysyä... Mikä ne alkuperäiset tiivisteet on niin hajalle vieneet, että ne pitää uusia?
Mulla kun ei ainakaan ole ikinä nuosta vanhuksista ikkunatiivisteet hajonneet.

Kysy vaan. En tosin osaa vastata, oli tiivisteet kärsiny jo ennen ku koneen ostin. Tai lähinnä ovien tiivisteet alaosista vähän repeilly, etenkin vasemman oven. Ja takalasien tiivisteet huonot.
Kiitos linkeistä, täytyy alkaa noista etsimään sopivia!
Mega Valtran kopin äänieristys ja siistiminen työn alla. Lasintiivisteetkin vähän jo kärsineet. Kysymys kuuluu: Saako sopivia tiivisteitä mistään metritavarana, esim. etolasta tai muualta? Vai menenkö suosiolla Valtralta kyselemään. Halvemmalla luulisi pääsevän jos ei Valtralle tarvitsisi mennä. Kaikkien luukkujen tiivisteet taitaa olla jo vaihtokunnossa.
No niinpä se taas kerran on Massikasta pelkkää kiusaa maailmankaikkeudelle, päävaihteen kolmonen ei pysy aina päällä ja kytkeytyy jotenkin löysästi. Hyppäsi kerran jopa pois kun kone paikallaan tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa. Ei tule pelkällä määräaikaishuollolla kuntoon tämä vekotin. Johan siitä olikin muutama vuosi kun tuohon on viimeksi tehty isompi voimansiirtoremppa. Oliko vanhan sanonnan mukaan niin että Massikkaa valmistetaan sitä varten että Jonnikkamiehet ja Valtramiehet ymmärtäisivät miten hyvillä traktoreilla he ajavat?

Väärin käytetty,huonosti huollettu tai kateus.


Vaan onko syytä syvempään huoleen tuon hyppivän kolmosen kanssa vai onko vaan kytkentähampaat ja kytkentärenkaat kuluneet aikaa myöten kun aika pienitehoinen ja laiskan luonteinen tämä kone on lavetin ja maakärryn eteen niin varmaan saa usein pykältää neloselta kolmoselle. Synkrononti pelaa hyvin kolmoselle kunhan kone lämpiää kunnolla ja ylimääräistä ääntä ei ajossa kuulu. Vaihdekeppi on kuin puurokauha ja melko tarkoin saa hakea linjaa sivuttaissuunnassa että 3-pykälä löytyy.

ookko kattonu vivuston säätöä onko ok? joskus oli lukitus löystyny ja säätö muuttunu..

ei silti.. pitääkö käsijarru? oliko moskaa öljys?
käsijarru päällä ajoa->moskaa looras->vaihteiston laakerit poks..

tuo puurokauhan sekaaminen viittaas niihin säätööhinki, olikos niis kupiis joku muovipuslantapaanenki vai muistanko väärin?

Sama vika tuli mieleen. Ite kans 3060 keppivivuston kanssa tappelin aikoinaan. Ja samanlainen keppi taitaa olla tossakin. Kepin vivustosta löysty pultti vaihteensiirtäjäakselin ja vivuston väliltä ja vaihekepistä tulee sellanen tunnoton soppakauha.

Joku muovipuslahässäkkä niissä on kans. Hajoavaa osaa vivustossa muistaakseni muutakin.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.

Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.

Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Jaa, mää vaihdan noihin kahteen päämuseotraktoriin öljyt kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tunteja ei taida tulla yhteensäkään viittäsataa vuodessa.

Kauheeta, avantin öljynvaihto neljästi vuodessa...

Otat tukan pois silmiltä ja tilaat valumöttiis huoltopaketin, puet haalarit päälle ja alat hommiin, ei tarvi tonnia maksaa.

Ajatteles mettäkoneita, huh huh...

Vaikka tekee itte huollon valtraan nii ei paljo tonnista jää vajaaks merkkiosilla ainakaan. Varsinkin jos öljyt ostaa 20:n litran kannuissa. Näin ainakin 8000-sarjassa, jossa kaikki öljyt kuuluu huolto-ohjelman mukaan vaihtaa kerran vuoteen.

Tuleehan ne silti tietenki tehtyä.
Jos reilu 100 litraa minuutissa riittää niin laittaisin 1000 litran kontin lavalle ja siihen 12v pilssipumpun. Akulta toisin liittimen lavalle että pumppu on helppo ja nopea kytkeä. Ja puutarhaletkua riittävä määrä ja kontin kylkeen teline mihin letkun saa kelalle.

Ei se vajaalla säiliöllä ajaminen herkkua ole mutta jos ajomatkat lyhyitä niin kyllä sen kestää.

Itse täytän ruiskua välillä näin. Riittävän tehokasta mulle.

Elintarvikekäytössä olleita kontteja olen ostanut n. 50 euroa kpl.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6