Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - VilleRaikunenLoimaa

Moi, onko jollain tietoa että onko ruiskumerkkari mustassa multivan kylvökoneessa sähkömoottori vai solenoidi? Yksi neljästä ei nyt toimi. Ja onko palautus jousella vai ajetaanko suljettava syötin sähköllä takaisin pyörivään tilaan?
Vikakuvaus: starttimoottori aloittaa starttauksen mutta lopettaa sen ennenkuin dieselmoottori pyörähtää yhtään. Pitää 0,5sek tauon kunnes yrittää uudestaan ja taas lopettaa ennen dieselin pyörähdystä. Jatkaa tätä sykliä "loputtomiin". Kun käyttää starttiboosteria tai on ollut latauksessa niin starttaa normaalisti. Traktorin laturi toimii, lataa yli 14v tyhjäkäynnillläkin jo. Vian aiheuttaja saatiin jo haarukoitua niin että katkomisen syyksi löytyi starttauksen bosch apureleen miinussignaalin katkeaminen heti starttimoottorin käynnistymisen jälkeen. Sähkökaaviosta selvisi että kyseinen miinuslinja saattaa tulla ohjainmodulilta, vähän jäi sen tutkiskelu puolitiehen. Agronetin keskustelupalstalla oli vastaavia vikoja kuvattu ja oli lisäilty painikkeita jotka ohitti apureleen. Nyt kysynkin, että olisiko linjoilla todellisen vian aiheuttajan tietäjää joka kertoisi  mikä on perimmäinen ongelma? Arvauksiani: Onko ohjainmoduulin ominaisuus että se on turhan kriittinen hiemankin alemmalle starttausaikaiselle jännitteelle? Onko jokin ohjainmodulin plus tai miinuslinjan liitos mahdollisesti hapettunut ja se tarvisi korjata tai lisätä poikkipintaa johtimeen? Vai onko kyseessä perinteisemmän sähköpiirin (rele/piirikorttifolio/liitinkontakti) häiriö? Onko vanhoissa keskusteluissa mainitusta ohituspainikkeesta tietoa että mistä mihin se kuuluu kytkeä? Turvatoimintoja (kytkin pohjassa+suunnanvaihtaja keskiasennossa) ei haluttaisi ohittaa, joten lisäpainike ei sikäli oikein houkuta. Talossa lapsia joiden ei soisi vahingossa käynnistävän laitetta vaihde päällä.
Morjesta,
tutullani Ford 5000  hydrauliikka lakkasi toimimasta. Ollaan sitä ihmetelty ja avattu nostolaitekantta sekä putsattu pumpun imusihtiä ja vaihdettu öljyjä ja sekä vaihdettu paluusuodatin. Ollaan näiden jälkeen käytetty minuuttikaupalla puolikaasulla ja välillä väännetty hydrauliikan vipuja eri asentoihin mutta mitään ei tapahdu. Öljyä on niin paljon (40ltr) että koko pumppu on öljytason alapuolella eli en usko että vika voi olla imupuolen ilmakuplassa. Öljy ohutta Ambran Multi G:tä eli juurikin tähän kohteeseen sopivaa märkäjarruöljyä. Edes Voimanottoakseli ei kytkeydy, sitä kun käsittääkseni ohjaa se pikkupumppu joka on ison pumpun jatkeena samassa pumppupaketissa. Pumppu on perän kyljessä oikealla puolella kuskin jalan alla ja sen saa irroitettua ilman että nostolaitekantta purkaa. Tänään tuli sikäli pieni läpimurto että kun vasemmanpuolen tarkastus/huoltoluukun avasi ja katsoi pumpun käyttöratasta niin huomasin että se käyttävä ratas ei pyöri vaikka moottoria starttaa. Eli olisiko joku boori antautunut, eikö viistonnisessa sentään pumppu pyöri aina kun moottori pyörii? Ja sitten itse kysymykseen: Olisiko jollakin lähettää valokuva Ford 5000 hydrauliikan halkileikkauskuva (EI RÄJÄYTYSKUVA!) että näkisin miten ja mistä käyttöratas saa vedon. Näkisin minkälainen projekti sen korjaaminen olisi, että tarviiko laittaa koko traktori poikki. Piti laittaa kysymys masinisteihin mutta rekisteröinti vie hetken aikaa. Jos tiedätte kovia ford-tietäjiä niin voisitteko vinkata kysymykseni heille. Liitevalokuvieni selitykset: A = Käyttöratas (joka ei pyöri kun vaihde vapaalla vaikka moottori pyörii)  B=Pumpun ratasakselin ratas C=Perälle menevä vetoakseli (pyörii kaiketi vasta kun vaihteisto aloittaa vedon,ainakaan startatessa vaihde vapaalla se ei pyörinyt) D=Pumpun imuputki jonka päässä imusihti (puhdistettu) E=hydraulipumppu jossa pikkurattaat voa-käytölle ja isot rattaat päähydrauliikalle. Vai onko traktorissa joku vipu millä saa pumpun kytkettyä pois päältä?!? Jos onkin käyttäjävirhe...  Yst.terveisin: Ville Raikunen 040 596 1572 alastaronvehnamylly@gmail.com
Muistan joskus lukeneeni lehtijutun hakkeen kuivaamisesta asfaltilla. Olisi tarkoitus kokeilla tulevana kesänä sellaista konstia. Itsellä ei ole asfalttipihaa mutta naapurissa olisi ja lupasi lainata pihaa siihen käyttöön.

En tallentanut kyseistä lehtijuttua aikanaan ja unohdin että missä lehdessä kyseinen juttu olisi ollut? Koneviesti, urakointiuutiset tai käytännön maamies?

Onko jollakin kokemusta tälläisestä kuivaamisesta, saako yhdessä hellepäivässä jo tulosta vai pitääkö olla useampi päivä? Entä ottaako matto yökosteudesta nokkiinsa eli pitääkö kasata keoksi yön ajaksi? Pitääkö käännellä äkeellä välillä?

Entä onko kokemusta traktorin peräkärrykuivauksesta, saisiko perus peräkärryt toimiviksi millä konstilla, pitääkö koko pohjan alalle rakentaa joku välipohja mihin ilmaa syötetään, vai riittääkö pitkille sivuille alakulmiin jotkut reikäputket ja erillinen etu tai takalaita jossa puhallin syöttää näihin putkiin ilman?
Sivuja: [1]