Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - skuutteri

Olipahan taistelu. Oli erityisen surkeaa 2t mallasohraa lohkolla joka kärsi kuivuudesta itämisaikaan ja sen jälkeenkin. Tuloksena harva, paikoitellen erittäin harva ja erittäin matala kasvusto. Tuo aiheutti sen että harvassa kasvustossa lyhyet ohranpätkät ja rikat pääsivät syöttösormien kohdalla kääntymään/katkeilemaan siten että sormet ei saaneet niitä kolakuljettimelle asti ja hetkessä siihen kertyi isompi kasa tavaraa joka pyrki tietty ylöspäin ruuvin takaa ja kolakuljetin muhjasi sen siihen sormien eteen jyvä/olkivelliksi. Ratkaisuna oli ajaa niin kovaa kun 2:lla pääsi (pöytä 390) ja puida niin matalaan kun uskalsi jotta sai riittävästi materiaalia sisään tasaisesti. Silloin kun oli edes jonkinlainen kasvusto ohraa niin tuo toimi hyvin mutta siinä tuli tietysti pikkuisen maakontaktia harrastettua ja sitä myöden tuli porrasaskelia ja kumarruksia kaikkivaltiaan leikkuupöydän suuntaan varsin riittävästi. Mietin lähinnä että mikä tuossa lienee ongelma, vanhan jontikan pöytä söi nätisti vaikka oli miten pientä suljua tarjolla. Seuraavat tarkistin:

  • * kaatokela on tarpeeksi lähellä
  • *syöttöruuvin korkeus ja etäisyys takareunasta silmämääräisesti oikea
  • *sormet säädetty oikealle korkeudelle
  • *kolakuljetin vaihdettu viime vuonna, kolat suorat, lyhensin puolilenkin jotta sain kiristettyä siten ettei raavi välipeltiin

Tuntuu että söi vähän paremmin kun oli kolakuljetin liian löysällä (eli hieman enemmän edessä). Tuo pöytä on aika raihnainen, syöttöruuvia on rutattu ja oiottu edellisen omistajan toimesta, samoin kolakuljettimen etupään korkeussäätö on korvattu kempillä, jousi on sentään olemassa eli joustaa ylöspäin ja alakola on mielestäni ihan oikealla korkeudella silti. Voisikohan olla että tuossa on jotenkin noissa korjauksissa tuo kolakuljettimen etuakseli jäänyt liian taakse, tai voiko sillä pellillä joka on siinä kolakuljettimen suuaukon yläreunassa olla joku elämää suurempi merkitys, sekin on vähän saanut siipeensä. Ratkaisu on tietty viljellä kunnollisia kasvustoja mutta niitä ei näköjään joka vuosi tule.
Jos jollain on "ehjä" 8030 niin olisi kiva nähdä kuva siitä miltä tuo syöttösormien ja kolakuljettimen väli näyttää ja minkä mallinen tuo pelti siinä on. Mietin myös sitä että tuossa uudessa kolakuljettimessa on noita kolia tosi paljon enemmän kun vanhassa että pitäisikö tuosta ottaa joka kolmas pois, söisikö se sitten helpommin sellaisen kasautuvan tampun siitä?
Ja vehnät, kaurat sekä tiheät ohrat menee oikein nätisti koneistoon.
Kasvintuotanto / Muokkaus syysvehnälle
: 30.08.22 - klo:20:01
Mitäs arvon kolleegat on mieltä syysvehnän muokkauksesta savimaalla, ja varsin kuivalla. Täällä Lohjan nurkilla ei tuota vettä ole montaa milliä tullut viimeiseen kuukauteen joten ei hotsittais alkaa noita savilohkareita murjomaan kyntöauralla. Kultivointia olen kokeillut aiemmin joskin kosteampaan maahan ja se toimi kohtalaisesti, miten mahtaisi lautasäestys toimia jos sen saisi vaan puremaan maahan?
Itselläni on vähän skeptinen suhde tuohon saunakukkien multaimeen (lautasäkeeseen), joskin tuo lohko on melko siistissä kunnossa tiiviin ohrakasvuston jäljiltä. Ei siis huvittaisi myöskään mitään syysrikkatorjuntaa tehdä..
Kyntöhän olisi paras vesitilan tekijä mutta tuo maaperä on vaan kuivana melko mahdoton kynnettävä ja vielä mahdottomampi muokattava jos ei vettä tule reilusti. Joskus katkoin äkeen piikkejä kuivassa savilouhikossa aikani kunnes runnoin lautasäkeellä lohkareet pieniksi ja siten sain syysrapsin siemenet kylvettyä ainakin silmiltä piiloon. Eihän ne tietty itäneet ennen kunnon sateita..
Kattelin että olisi säiliön yläruuvin "kuskin puoleinen" laakeri tiensä päässä, irrottelin tukia ja havahduin siihen tosiasiaan ettei sinne akselin päähän mahdu minkäänlaista ulosvetäjää ellei poraa rasiaporalla reikää säiliön kylkeen. Toisessa päässä akselia huomattavasti ahtaampaa ja samanlainen laakerointi ketjupyörän yhteydessä, siellä tosin laakeri paremmassa hapessa. Miten tuo pitäisi operoida vai onko tuo koko säiliö purettava?
Nyt alkaa taas vihertämään pellot väärällä tavalla ja lämpömittari näyttää +5 aamuisin.
Kyselisinkin millä mikstuuralla olette hoitaneet tälläisen kylmemmän kelin ruiskutukset? Nopeasti katsottuna Sekator Od + Buctril voisi olla toimiva seos. Ainakin Ariane S on melko hyödytön aine kylmässä kelissä, joku vuosi sitäkin kokeilin siinä toivossa että "kyllä se muutaman tunnin päästä lämpiää". Keli lämpeni mutta teho oli heikko.
Eli ensi kaudelle olisi haussa viljatilalle n. 110-120 hp traktori etukuormaimella. Nykyinen konekanta on pääasiassa sieltä 70-80 luvulta josta olisi tarkoitus päästä eroon samalla, tähän mennessä siis kaikki nostot on tehty 70-luvun takavetonatikalla ja nyt alkaa olla aika päästää se värkki perunanistutushommiin.

Käytettyjen koneiden hinnat tiedetään joten sillä muodoin on myös uusi kone harkinnassa. Käytettyjen osalta hakusessa tämän vuosituhannen laite järkitunneilla (< 6000 riippuen vähän merkistä)

Mihin sitä konetta sitten käytellään:
- ruiskutukset (= ei leveitä kumeja alle, paripyöräjumppa sujuu kyllä)
- suursäkkijumppaa (rapidin täyttöä)
- mahdollisesti kyntöä (3x16 kverne kääntöaura, vaihto 4x14 auraan harkinnassa) 
- viljakärryn kuskausta
- tavaranlastausta muutaman kerran kuussa sivuelinkeinon puitteissa
- äestystä (6m väderstad)
- lumenluontia talvisin omiksi tarpeiksi

Mitä ominaisuuksia siinä sitten pitäsi olla:
- mieluusti muutama pikavaihde
- suunnanvaihto ilman kytkintä
- vedonvapautus jarrulla olis plussaa
- kohtuullinen kääntöympyrä
- ilmajakkara joka kääntyy edes vähän johonkin suuntaan
- etukuormain, mieluummin vähän isompi kun pienempi, öljyntuottokin vähän sivuseikka kun ei päivittäin tarvita.
- mitoilla ei loppupeleissä kovin paljon väliä kun ei tarvii missään sisätiloissa kikkailla

Uusista näyttäisi sektoriin osuvan seuraavat koneet:
- Massikan 5712 SL
- Valtran N114
- JD uusi 5R sarja, 5115R esim (trumplandian tuotos, paperilla vaikuttaa tosi hyvältä, mielenkiinnolla kuulen hinnan)
- NH T5 tai T6 (t6 tarjous päällä 59t, mittojen ja ympyrän perusteella vähän kankeampi laite?)
- Casella lienee joku luxxumi tai pieni maxxumi

Käytettynä kiinnostaisi
- JD 6420/6420
- Valtra N113/123 H5 tms
- CNH:llla melkoinen kattaus malleja tuossa 2000-2017 välillä joten niistäkin löytynee joku sopiva, tähän mieluusti kommentteja mikä hyvä, mikä ei missään nimessä hyvä
- Massikoista ei oikein mitään tietoa, onko teillä?

Tämä on tuttu skenaario jota on palstoilla pohdittu ennekin, lähinnä kiinnostaa arvon kolleegoiden kokemukset ja tuntemukset mm. MF;stä noissa kuormainhommissa ja pellolla (oma kokemus MF65:sta vähän kauempaa historiasta). Ja yhtä lailla tietty kommentteja muistakin merkeistä, etenkin noiden käytettyjen osalta.
Sivuja: [1]