Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - Ili

Moi!

Sain väärän tyyppisellä painelaakerilla aikaiseksi täyden tuhon kytkimessä. Painelaakeri meni rikki, joka sorvasi kaikki 6 käpälien säätöruuvia noin 2 h koeajon aikana. Käpälien säätöruuveja ei ole saatavilla Euroopasta, joten hain paikallisesta IKH myymälästä tuuman pituiset pultit kovuudella 10.9. Onko kellään kertoa käpäläruuvien alkuperäistä pituutta, sekä pto ja ajo käpälien säätöruuvien oikeaa säätö mittaa? Olisin suuresti kiitollinen em. mitoista, jotta saan taas liikkeelle vanhuksen!

T: Ili
Miten vuoden -63 super dextan ulkopuolisen hydrauliikan kytkentävivun saa purettua? Vuotaa jonkinverran öljyä koneen käydessä ja ulkopuolista hydrauliikkaa käytettäessä tulee suuremmin. Kyseisessä dextassa on hieman erilainen vipu, kuin netistä löydetyissä ohjeissa on. Kyseisen vivun kuva löytyy tuolta: https://uppaa.fi/image/ebl
Mitenkäs otsikon vehkeessä toimii kippi tai muu vastaava toiminto. Sen verran on selvillä, että nupikka, joka avaa öljylinjan ulkopuoliselle hydrauliikkaliittimelle on tiedossa. Mutta miten hydrauliöljyn virtausta käytännössä säädetään?
Tuli hankittua kyseinen käytetty kone (vm. 1991) ja pitäisi kohta puolin testata, minkälaisessa kunnossa on. Pari kysymystä tuli mieleen:
Kulmavaihteen öljy. Kannattanee varmaan vaihtaa uudet öljyt, kun ei huoltohistoriasta ole tietoa? Mitä öljyä ja mikä mahtaa olla täyttö tilavuus?
- Halkaisuruuvin käyttö, uudemmissa malleissahan on ruuvi suojattu hyvin ja puu asetellaan paikoilleen, jonka jälkeen työnnetäänn puun pidintä ja puuta ruuvia vasten. Tämä vanha kone ei sisällä muuta kuin ruuvin päällä olevan saranoidun suojan. Mitenköhän tuolla halkaisua kannattaisi aloitella, ettei ole sormet hellänä heti ensimmäisellä yrityksellä?

Aiemmat klapikoneiden kokemukset on japa 700, joka onkin jo rivakka kone.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Elikkä otsikon mukainen kone tuli talliin, varustettuna kaksoiskytkimellä. Vuotaa öljyä reippaan puoleisesti ja vuotoja paikallistaessa havaitsin melko ison reiän moottorin pohjassa. Reikä on kooltaan melkein sormen mentävä ja on muodoltaan neliö. Reikä on juuri ennenkuin moottori liittyy kytkin ja vaihteistolohkoon. Osaako joku kertoa, onko kyseinen reikä tarkoituksella aikanaan tehty ja miksi?
Elikkäs otsikon mukainen kone (vm -90) seisoo pihassa ja ihmetystä aiheuttaa konepeiton oikealla puolella oleva korkki (kuvassa punaisella ympyröity). Mitähän öljyä tuonne pitäisi laittaa, mitä tarkoitusta varten, onko jossain mittatikku? Toisena kysymyksenä kuvaan S:llä merkattua tehostajan öljysäiliötä ei traktoristani ainakaan kuvan mukaisesta paikasta löydy? Löytyisikö keskustelukanavalta joku Fiat spesialisti, joka onnetonta auttaisi?
Sivuja: [1]