Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - JKH

Mites Mammut?
Yksi vika myös mitä kannattaa pohtia on kontaktorivika, joskus voi käydä että alkaa satunnaisesti pätkiä jotain vaihetta, laukoo silloin moottorisuojaa. Sitten voi taas toimia aikansa ja taas alkaa kenkkuilla. Toki kuivuriin ei tule tunteja paljoa eikä kytkentöjäkään, mutta silti yksi vikapaikka vois olla.
Hetki sitten kysyin Woikoskelta hinnan yhdelle suojakaasupullolle, Linden (AGA) sopimus loppuu toukokuussa.
Woikoskelta 8v vuokra MTKn alennuksella (-60%) 261€. Täyttö tällä hetkellä 20l SK-18 alennuksella (-45%) reilu 45€. Ja jotain ajomaksuja yms päälle.
Hinnat alv0%
Lindellä yhden pullon vuosivuokra ollut melkein 200€ ja 20l vaihto oli muutama viikko sitten reilu 140€. Happi & asetti vaihtui omistuspulloiksi kun sai sellaiset sopivasti ja käyttö verrattain vähäistä. Katsastus ja täyttö oli vajaan 500€, saman verran meni vuosivuokraan ja yhteen vaihtoon Lindellä. Nyt on 10v katsastus voimassa ja jos käyttö jatkuu pienenä ei montaa kertaa tarvi täyttää välillä. Asetin kanssa kestää omalla pullolla viikkoja tai kuukausia, liikkeestä saa kyllä edukkaasti lainapullon tuolle välille jos tarve.
eiköhän tuolle ole joku tyyppihyväksyntä ja muut direktiivit tehty täytettäväksi, akselipainot ylittäny maajussi sentään laitettaneen linnaan ja korvausvastuuseen.....

eikös niitä ole niitä kolmen tonnin vetokoukkujakin jossain merkeissä....
Autopuolellakin on takaisinkutsuja jos ongelma on turvallisuudessa.
Joo, Nyt tuli Pololle takaisinkutsu ja syystäkin. Vakava tapaus. Hinaustilanteissa käytettävä vetolenkki on osoittautunut epäluotettavaksi. Saattaa murtua. Kyseinen tuote korvataan vuoden 2019 aikana ja asiasta tiedotetaan erikseen. Siihen asti on syytä pysyä rauhallisena ja välttää panikointia (ja lenkin käyttöä). Tarvittaessa voi ottaa yhteyttä Volkswagenin kriisiapupuhelimeen.

En tiedä kuinka kestän tämän, että autoni on viallinen.

Joskus oltiin Saksassa liikkeellä, mentiin Kotkanpesälle ja liikenne seisoi. Jonkun ajan päästä päästiin liikkeelle, ihmeteltiin kun paikalla oli ambulanssit ja paloautoja ja pari hinausautoa, mutta yhtään ambulanssia ei lähtenyt pois ennekuin liikenne avattiin. Jotain jälkiä näkyi ja 90n mutkan alapuolella puskassa touhuttiin jotain. Katsoin seuraavana päivänä netistä mitä oli tapahtunut: jonkun auto oli alkanut piiputtaa mäessä, oli jäänyt kaistalle. Hinuri paikalle, alkoi vetää autoa lavalle yläpuolelta, hinauslenkki petti ja auto singahti mäkeä alas ja mutkasta metsään kylkyselleen. Kukaan ei loukkaantunut, ei edes alarinteessä ollut metsuri. Saattanut toki ihmetellä mikä sieltä suhahti perä edellä kone sammuksissa viereen...
Tuossa vilppiasiassa tulee se eteen, että jos ostat alv0 ulkomailta, ilmoitat sen omalla alv-ilmoituksella, niin sehän on silloin sulla yrityksen tms. kalustossa. Käytätkö sitä alvilliseen toimintaan vai et, se on eri asia eikä varmaan kameratasolla ketään kiinnosta. Jos myyt sen, niin se on verollinen.
Mutta jos ostat alv0 etkä ilmoita sitä omalla ilmoituksella, niin silloin ei mielestäni voi vedota että käyttää sitä alvilliseen toimintaan, senhän olisi voinut ilmoittaa sinne jos sitä käyttää. Tässä tapauksessa herää aina epäilys että onko tuote ostettu puhtaasti yksityiskäyttöön tai jopa myyntiin, sehän on hyvä myydä uutena kuluttajalle 10% alle uuden hinnan, itselle jää se toinen 10% kun sai ilman alvia ostaa.
Se kiinnijäämisen riski tulee siitä kun annat sen alv-numeron sille myyjälle (FI-), hän kirjaa sen ylös ja merkitsee omaan ilmoitukseensa, ja Suomeen tulee melko varmaan tieto että tälle numerolla myyty yhteisömyyntiä, ja jos tämä numero ei itse ilmoitakaan ostaneensa yhteisöostoja, niin se näkyy aika selvästi. Eri asia on millä tasolla tuohon puututaan, toki jos ei ole mitään ilmoitettuja ostoja ja ulkomailta tulee tieto että myyty on, niin se näkyy aika poikkeamana järjestelmissä.
Mulla on myös tuo edellä mainittu stihl/peltor kypärä ratiokuulosuojilla. Muutaman kerran on visiiri lähtenyt paikoiltaan, mutta ei se mun mielestä kamala ongelma ole ollut. Visiiri saisi sen sijaan ulottua hieman alemmaksi ja alareunassa vielä muovinen vahvike joka suojaisi lisää. Vit..aa kun risut räpsii välillä leukaan...

Juu, tuo Peltori mikä mulla on ja jonka visiiri harmittaa onkin "pro"-mallin G2000-kypärä. G3000 ja tuo isäntälinjan G22C on erilaisella visiirillä, eli varmasti paremmalla. G2000n kuvun malli on hyvä, kypärä on matalan mallinen:



Pitää selvittää saako tuohon erimallista visiirirakennetta. Tuossa on aika korkea visiiri, eli ei tule leukaan risuja. Ainakaan suuremmalti.
Peltorin kypärä on hyvä, saa vaikka vaihdettua Bluetooth kuupat siihen, mutta visiiri on heikko esitys. Irtoaa satunnaisesti, ja on tosi -tun mukava laittaa takaisin hanskat kädessä. Kuulosuojaimien kiinnikkeessä on reiät johon napsauttamalla kiinnittyy visiirin kiinnike, joihin kiinnittyy visiiri, visiiri asennetaan yläasennon yläpuolella paikalleen. Nyt jos kävelet vaikka visiiri ylhäällä, ja siihen osuu oksa, niin visiiri irtoaa kun se menee yläasennosta yli. Tai jos nostat visiirin vahingossa reippaasti ylös, niin sama homma.
Toinen vaihtoehto on se, että raivatessa ranka tai joku oksa osuu visiirin sivuttain, niin tuo visiirin kiinni napsautettu kiinnike irtoaa ja visiiri jää joko roikkumaan toisesta kiinnikkeestä tai putoaa. Jokusen kerran tullut tuota parsittua kokoon, on aika heikko esitys. Jonkun muun visiirisysteemin kun saisi olisi hyvä, tai kuupat vaihdettua toiseen kypärään...
Ihmetyttää vain nuiden kuormaajien ja kärrien hintataso uutena. Masinisteilla olikohan rekkamauri nimimerkki teki itse varsin näyttävän ja vahvan kuormaimen sekä perään kärryn, eikä ollut pahanhintainen paketti. Valmistajat saavat tarveaineet halvemmalla, ja alihankintanakaan ei tarvitse yhdenkappaleen erikoistapaushintoja maksaa, vaan kun tekevät sarjana niin tulee sitäkin kautta edullisuutta, silti kuormaimet maksavat mielettömiä.

Juu, "rekkamaurin" projekti oli mielenkiintoinen, mutta senkin keskustelun perässä käytiin kustannusasia läpi, jos osat maksaa 3000€, niin työtä kuitenkin mennyt 250-300 tuntia, eli kustannusta töistä yli kymppitonni. Jos tehtaassa tuo työmäärä saataisiin kolmasosaan oltaisiin kokonaishinnassa jotain 6000-7000€. Sitten kun pitäisi se tehdas pitää pystyssä ja kalustot ja muut niin ollaan aika lailla samoissa kuin muutkin. Kauppias tarvii omansa välistä, ja jotain pitää laskea markkinoinnille ja jälkimarkkinoinnille, takuuasioille jne...   
Mita jos laittais propyleeniglykolipohjaista jäähdytinnestettä, ei olisi niin myrkyllistä jne. Toimisi varmaan ihan OK, ajoneuvoissahan tuo on vähän ongelmallista huonon kestävyyden takia. Täytyy siis vaihtaa aika usein että pysyy hyvänä, ruiskuhommassa varmaan menisi OK.
Dii,
eiköös noissa Orbiteissa näissä sovelluksissa yleensä ole shokkiventtiilit sylinterin lähdöissä, eli purkavat ylipaineen sen kautta. Eli sen puolesta voisi kai ajatella että voi syöttää suoraan hydrauliikasta painetta.

Itse toteuttaisin kyllä 4/3 sähköventtiilillä jossa sähköttömänä P ja T yhdessä, eli orbille menevä paine venttiilin Phen josta tulee Tn kautta orbille, toimii normaalisti sähköttömänä. Sähköllä toiseen suuntaan, paine sylinterille, paluu Tn kautta orbille ja säiliöön. Sama toiseen suuntaan, orbin shokit suojaa sylinterin, eli purkaa sitä kautta paluuseen normaalisti.

Hydrauliliikkeessä moista talvella suunniteltiin ja todettiin että pitäisi tulla aika toimiva. Jos venttiilin haluaa pois maantieajoon niin sitten hanat joilla ohjataan venttiilin ohi orbille.

Mitenkähän NHn SuperSteer on toteutettu...?
Aika usein tuossa 05/55-sarjassa alkaa vuotaan työsylinterit kun vanhenevat, ovat siinä perän päällä, juuri hytin takaseinän kohdalla. Jarrun säätönamikat sojottaa ylöspäin ja siinä akselilla nipat. Sylinteri niiden etupuolella. Niitä saa uusia ja niihin saa tiivistesarjoja, 705seen vaihdoin joku vuosi sitten tiivisteet ja hoonasin sylinterit, ei mikään ihmetemppu. Sylinterin irroitus mielenkiintoisin projekti, on vähän ahdas paikka. Ja mukava ilmata kun sylinteri siellä vähän piilossa... Samaa vikaa kuulemma vanhemmissa Mezzoissa, rakenne aika samanlainen.
Samasta aiheesta jos mennään pykälää järeämpään, onko kokemuksia Naarva 1000-23 (nyk. K20) tai keräävänä 1000-23E (E20) tai Biojack 180/230 (E). Nuo suunnilleen saman painoisia ja luvataan samat katkaisuläpimitat.
Naarvan katkaisu kevyimmässä versiossa perinteinen Naarva josta kaikki ei tykkää, Biojack veitsellä, onko yhtä voimakas kuin Naarvan giljotiini. Naarvasta kokemusta vanhan Naarva-Sykkeen muodossa, giljotiinissa on ihan hyvin hönkää paksummillekin puille, suunnilleen yhtä paksu koivu katkeaa mitä giljotiiniin mahtuu. Hidas toki, mutta kaikkeahan ei voi saada...
705seen laitettiin Valtra 1716 joka purettiin 755sta, lohko oli Kontak, letkutus siten että ulkoisen hydrauliikan venttiilien lohkon sarjaliitännästä paine etukuormaajalle, tässä menisi varmaan P2seen. Etukuormaajan lohkon sarjaliitäntänipasta (olisi tuossa varmaan T1ssä) nostolaitteille (tähän tuli aiemmin letku ulkoisen hydrauliikan venttiilien sarjaliitännästä, eli etukuormaajan lohko tulee siihen väliin) Etukuormaajan lohkon paluu (T2) haaroitettu vapaaseen paluuseen nostolaitekanteen, samaan menee ulkoisen hydrauliikan lohkojen paluu, sekä ulkoinen vapaa paluu.

http://www.nordhydraulic.se/filer/sidor/id1004_RMB_202_GB_02_10_11.pdf

Sen sarjaliitäntänipan olemassaolon voi havainnoida kun tutkii on T1 ja T2 yhteydessä. Jos ne ovat toisiinsa yhteydessä niin sarjaliitäntänippa puuttuu, jos vaikuttaa T2sta katsottaessa että T1ssä putki joka menee ekalle karalle niin silloin sarjaliitäntänippa oletettavasti on paikallaan. Samoin P2sta (ja P1stä) pitäisi olla karojen ollessa keskiasennossa yhteys T1seen, mutta ei T2seen.

Tuolla kytkennällä ulkoinen hydrauliikka aina ensimmäisenä, sitten etukuormaaja ja viimeisenä nostolaite.
No nyt kyllä kuulostaa jo siltä että vikaa on stefoissa tms. Jos mäntä sulanut, mennyt laihalle, eli joko stefat niin huonot että imenyt ilmaa kampikammioon, seos laiha, mäntä sulaa. Oliko kytkimenpuoleinen mäntä mikä suli, se puoli kuumempi johtuen jäähdytyksen rakenteesta. Tai sitten kaasuttimen kumikurkku hapertunut ja imenyt siitä ilmaa ja laihalle.
Tuohon kytkimen puolen ilmavuotoon viittaisi myös että alkoi sammuilemaan, polttoainepumppu saa alipaineensa kytkimen puolen kampikammiosta, sieltä tulee letku joka liikuttaa pumpun kalvoa. Periaatteessa myös jos tuon letku huono niin voi imeä satunnaisesti ilmaa sieltä, ja pumppaa samalla huonosti bentsuunia. Eli menee siitäkin syystä laihalle.
5900ssa ennen stefojen laittoa oli sellaista ongelmaa ettei käynyt tyhjäkäyntiä, ilmavuoto sekoitti seokset ja ei pumpannut kunnolla polttoainetta. Kelkka kävi kyljellään tyhjäkäyntiä vaikka maailman tappiin, mutta tela maassa sammui hetken päästä. Stefat ja laakerit kun laitettiin niin käy tyhjääkin vaikka kuinka pitkään. Kesän jälkeen herätellessä kun saa polttoaineen primerille saakka niin ekalla lupaa ja toisella käyntiin, on kuin syömään käskis...
Suosittaisin laakeri-ja stefaremonttia, laakerit varmaan muutaman kympin, stefat samoten, tiivistesarja jotain. Varmaan parilla sataa saa kaikki osat, kampuran purkaminen ehkä moottorikorjaamon hommia, sinne toki uppoaa jotain. Kampiakselin laakerit sellaiset joissa selässä ura (Koyolla tyyppi -NRC3), siihen tulee o-rengas joka tiivistyy lohkoon. Oli ihmetystä paikallisella dieselpajalla kun selitin että sellaiset sinne kuuluu, eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta...
Sivuja: [1] 2