Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 20

Viestit - massikka_mies

5713SL dyna6 ismen 170b kuormaajalla ollut nyt pari kuukautta eli jotain osaa sanoa..

Hankittiin karjatilan ykköskoneeksi eli työnkuva ihan laidasta laitaan, paskan mätöstä silppurin vetoon ja kaikkea siltä väliltä.

Alkukokemukset pelkästään positiiviset, kuormaajakäytössä aivan omimmillaan, painojakauma tuttua massikkaa eli ensimmäisenä ei ole takapyörät ilmassa, tosin jos vähänkään enemmän kuormausta oon pitänyt 2000kg punttia varsissa, ei tosiaan nouse takapyörät :D Hallintalaitteet hyvät kuormauskäytössä, vedonvapautus, pikavaihteet ja suunnanvaihto löytyy tuosta effiecent mallista kuormaajanvivusta jne. Ja näkyvyys perinteisestä luiskanokka massikkaa eli erittäin hyvä.

Kuormainhommien lisäksi paljon muuta ei oo vielä ehditty tekemään kuin kyntämään muutama kymmenen hehtaaria 4siipisten variflexi mallisten paluu ööverumien kanssa ja pienestä koostaan huolimatta tuntuu melko ok kokoiselta koneelta aurojen eteen, nostolaitteessa nostovaraa vähintäänkin riittävästi vrt. aikaisemmat massikat. Ja 130 hevosvoimalla kulkee kyllä nuo 4 siipiset kaakonkulman moninaisilla maalajeilla ihan riittävää vauhtia 20 tuuman leveydelläkin.

Joku kommentoi nelikon pakan lipsumisesta, en oo ainakaan vielä saanut luistamaan. Ja vanhempiin massikoihinkin on temput olemassa millä sen nelikon pakan saa pitämään... ;D

Yhteenvetona voidaan sanoa että tähän mennessä oon erittäin tyytyväinen, ens kesän jälkeen paremmin kokemuksia
 Hölmö kysymys, onhan murskain varmasti "säädöissään", kuhnissa ihmettelin yhdessä vaiheessa ihan samaa ongelmaa; karheen kohdalta juuri ed. mainituissa ongelma olosuhteissa niittojälki oli erittäin huonoa. Rasvatessa sitten huomasin että olikin hypännyt murskaimen vastakampa että vastapelti ns. täysille joten heinä ilmeisesti kulki murskainkelalle sen verran huonosti että vaikutti niittojälkeen. Tehontarpeessa jne ei kuitenkaan näkynyt mitenkään tai ainakin hyvin vähän.
NHK keskukselta ei pari vuotta sitten edes saanut pelkkiä laakereita vaan tuli koko paketti johon kuului siis ratas, lautasakseli, se laakeri ja koko ''laakeriyksikkö. Hintaa en nyt millään saa päähäni mutta noudatti kyllä perinteistä nhk keskus hinnoittelua :D
Iltaa kaikille jauholakeille

Asiasta lienee keskustelua ollut aikaisemminkin täällä,
Mutta laiska ei hakua osaa käyttää.

On tullut tavailtua tuota ruåtsalaisten toria viimeaikoina,
ja kiinnostus on herännyt tuotattaa suurempi äes ja jyrä itselle

Onko väellä kokemuksia näistä kamppeista?
Esim noita 7-9metrin äkeitä saa 25-40 000 kruunulla eli samalla rahalla kuin potilan sk äkeistä täällä pyydetään. Myös jyrät ovat järjestään rollex kiekoilla 6-10metriä, ja nettikoneen 3m esan hintaisia ???

Piikkirivejähän ei ole kuin neljä noissa kasarikaluissa mutta luultavasti kovempaa rautaa kuin vanha patun hinattava tuotos joka lahoaa milloin mistäkin.

Toinen kotimainen ei ole ongelma kunhan skåneen ei mennä.  ;)
Rahtihan tuollaiselle kasimetriselle mietityttää, ei taida mahtua kapelliautoon mitenkään?!?

Myös wibergsistä yms saa satuilla jos haluaa.

Muille kiinnostuneille sivu on blocket.se jos ei ole aikaisemmin tullut vastaan.

Mitä sää teet 2000-luvulla jyrillä?
Vasta tänään mietittiin takapyöräkoneella kylvävän kolleegan kanssa että täytyisi ehdottomasti ostaa jyrä porukkaan :D Oishan tuolle käyttöä kun olis oikealla tavalla varusteltu, etuladallisena ajais tasausäkeen virkaa, joku piikkirivi kun olis myös edessä ja kylvöyksikkö päällä vois (täydennys)kylvellä nurmia ja hömppäheiniä, samalla menis myyränkeot heinämailta tasaiseksi ja voisi kuloheinää raapia, miksei rypsiä/rapsiakin voisi kokeilla kylvää, syysvehnän oraita tekisi mieli kokeilla jyrätä keväällä ja olis hetkittäin tarvetta jyrätä kylvönkin jälkeen vaikka takapyörä kone onkin, tosin itte jyrään kaikki kylvön jälkeen kun tosiaan vielä vuonna 2017 meni tänä keväänäkin melkein 70ha maahan sivupyörä koneella ;) Ruotsissahan noissa tosiaan valikoimaa olisi, itsekkin olen sieltä vaihdokkeja selaillut
Kasvintuotanto / Vs: Kylvöt 2017
: 12.05.17 - klo:23:21
Kuivia on pellot etelä-suomessa, mutta vähän on kylväjiä liikkeellä. Miksi?  Mitä pelkäämistä on kylmässä säässä, vilja toki itää hitaasti jos ollenkaan, mut onhan ne siemenet valmiiksi siellä maassa sitten kun lämpenee. En näe mitään syytä olla kylvämättä, jos vaan pellon kosteustila sen mahdollistaa.
Kaakonkulmalta täysin sama huomio, tosi vähän kylväjiä liikenteessä ja monet pellot ollut kohta viikonpäivät kylvökunnossa, tosin eilinen lumisade teki vähän takapakkia, toisaalta kosteus tekee sitten vaikka lumenkin muodossa ihan hyvää ensimmäiselle 15 hehtaarille jotka on saatu maahan :) Ja jos pitkänajan sääennusteeseen on yhtään uskominen ja vettä ei ole aikoihin luvassa uskon näiden ''kylmään'' maahan tehtyjen kylvöjen onnistuvan paremmin kuin tulevien, kylmässähän ainakin periaatteessa kasvin pitäisi kasvattaa juuria syvemmälle pintaan tulemisen sijaan joten kosteusolot voisivat olla optimaalisemmat mikäli ei ala satamaan..?
Tai sit se koukku on yksinkertaisesti lopussa, paska mikä paska, harmi kun hyvä traktori on pilattu luokattoman surkealla koukulla :'( Vajaa 6000h riittää pääasiassa kärrin/koukussa tulevien muokkauskoneitten vetoa riittää siihen että se koukku on niin loppu ettei tosiaan mene edes tyhjät Tuhtit lukkoon saakka, ketju vaan vetovarissa mukana niin pärjää :D Eikä siis enää korjaannu edes säädöllä, se sylinterin kierre on lopussaan
Onhan tuossa kyllä reilut 10 000h mittarissa, että voi olla noinkin. Pitänee huomenna kattoa onko siellä kierrettä vielä.
Kesällä oli jossain hämeen suunnalla uusia Fendtin Bill&bennet koukkuja kaikkineen hilppeineen myynnissä jossain romukaupassa, olis kannattanu kaikkien vanhempien kasisatasten omistajien ostaa vaikka varastoon yksi :D Eikä se muistaakseni kyllä Agcon kauttakaan ihan sikahintainen ollut jos tosiaankin on ihan lopussa. Kovasti lupailivat vuosi sitten Fendtin koulutuksessa että uusissa koukut pelaa, saa nähdä :)

Ootko muuten tuollasen 818:n ihan ostanut?
Tai sit se koukku on yksinkertaisesti lopussa, paska mikä paska, harmi kun hyvä traktori on pilattu luokattoman surkealla koukulla :'( Vajaa 6000h pääasiassa kärrin/koukussa tulevien muokkauskoneitten vetoa riittää 818:ssa siihen että se koukku on niin loppu ettei tosiaan mene edes tyhjät Tuhtit lukkoon saakka, ketju vaan vetovarsissa mukana niin pärjää :D Eikä siis enää korjaannu edes säädöllä, se sylinterin kierre on lopussaan
Ei voi kyllä yhtyä tuohon, että Fendt on paras. Ek-käytössä aika onnetonta, kun suunnanvaihtaja on peukalonkynnen kokoinen eikä sitä tahdo löytää, toinen vaihtoehto on irroittaa käsi ek joystickilta ja vaihtaa suunta ajokahvasta, itse vaihdoin ajokahvasta. Eikä tuo Cargo kuormain muutenkaan vakuuttanut, taitaa olla Stoll eri maaleilla ja merkinmöillä?
Miten vähän sillä pitää ajaa että ei voi olla löytämättä sitä suunnanvaihtajaa ::) Muutama sata tuntia takana 516:sella ja ylipäätään varioilla oon ajanu useamman tuhatta ja ikinä ei oo tollanen asia käynyt edes mielessä että suunnanvaihtajaa ei ''löytyisi'. Ehdottomasti paras suunnanvaihtaja mitä oon käyttän, muissa koneissa ihmetyttää aina että miksi sen täytyy olla yhtään suurempi hantaaki kuin fendtissä. No okei, massikassakin melko hyvä, ja hankala olisi tuota pienempänä toteuttaa kun pikavaihteitten hallinta samassa.

Ja sillä kuormaajallahan ei ole mitään yhteistä stollin kanssa. Mikä siinä muuten ei vakuuta? Ei oo montaa tuntia aisat ehtiny tuon 516 keulalla roikkua mutta sen vähän mitä oon kuormannut niin oon kyllä tykännyt
paljonko olis niitettävää? hommaa käytetty fc sarjan kuhn ja ajat sillä maailmantappiin asti..

Oisko tuollainen http://www.nettikone.com/kuhn/fc302g/1423691

Samasziin vaihdettu?
On hyvä, niittomurskainten legenda 8) Ostettiin viime kesänä samanlainen 99 vuotinen ilmeisesti todella paljon niitetty yksilö, on ainakin ulkoisesti todella rujon näköinen ;D Pari lautasen laakeria vaihdettiin ennakoivasti ja muuten ei oo tarvinut kuin niittää. Kaikenkaikkiaan oon sillä varmaan parisataa ha niittänyt enkä oo keksinyt hintaisekseen moitittavaa, maksoi hurjat 5 verollista tonnia pihaan tuotuna.
Liekkö mitä apua mutta kerron kuitenkin... :)

99 vuotiseen 302 malliseen kuhnin niittomurskaan tehtiin viime kesänä laakeriremonttia ja oli kohtuu simppeli homma

Eli tuossa lautasen laakeri purkeentuu kokonaisena pakettina johon kuuluu siis lautasakseli, laakeriyksikkö/pukki, itse laakeri, ratas jne.

Ensin lautanen niillä neljällä päällä olevalla pultilla irti, sitten MUISTAAKSENI kivisuoja irti kun sen laakeripaketin pultit taisi olla palkista läpi, nyt mennään ehkä aivan mututuntumalla mutta asia selvinee purkaessa :D Sitten vaan ne laakeripaketin 4 pulttia auki ja nostaa kaikkine rattaineen sen paketin pois. Periaatteessa se laakeri kai olisi vaihdettavissa yksittäin, tosin nhk keskus ei sitä pelkkää laakeria tietenkään myy (löytyis varmaan toki laakeriliikkeestä) ja koko systeemi kaikkine edellä mainittujen osien kanssa maksaa perinteisen nhk hinnan€€€ :'( Itse siis otettiin nhk:lta valmis setti kun ei kiireessä paljon muita ratkaisuja ehtinyt värkkäilemään.

Ja nhk keskuksen sivuiltahan löytyy kuhneihin erittäin kattavat alkuperäiset varaosakirjat, niistä kannattaa vakoilla
Miten tuota mahtaakohan tuollasessa jiiäffässä se kulmavaihde kääntää pyörimissuunnan toisinpäin? Tosin jos et vapaakytkinakselia tarvi niin eihän sillä sitten mitään merkitystä ole, Elhon superluokosta yritin joskus lainata niittomurskaimeen sitä toisioakselia, hetken aikaa sai ihmetellä että mitä teen väärin kun vapaakytkin vaan rallattaa mutta mitään ei tapahdu ;D Eli siinä ainakin kulmavaihde kääntää myös pyörimissuunnan joten normaali akseli ei siihen käy jos vapaakytkimellisen tarvii :)
Eikai noilla spekseillä tarvi muuta harkita kuin 4m Rapidia, http://www.nettikone.com/vaderstad/rapid-400/1516687 ja mahtuu vielä helposti tuohon budjettiinkin. Ja jos ei mitään loimaan savia tarvi kylvää pärjää noilla siemenpuolen kiekoillakin vielä usemman sata hehtaaria
Rapidin muistisylinteri alkoi vuotamaan tyvipäästä ja öljy tuntuu tulevan päätylaipan yläosasta hitsisaumasta. Lieneekö kyseessä rasitusmurtuma? Onko muille tullut vastaavaa ongelmaa? Kone on vuosimallia 2004 ja noin 1200ha takana.

Samaa ikäluokkaa kun miun kuittirapitti ja siinä taisi alkaa vuotamaan sylinteri samalla tavalla jossain 2500ha kohdalla, siintä se päätylaipasta on murtunut ja hitsaamalla korjattiin, sen jälkeen aina muutaman sadan hehtaarin jälkeen on hitsailtu uudestaan kun on revennyt sauman vierestä. Seevaa vaan laikalla reilusti ja hitsaa kiinni, kestää kauan tai ei, sitten hitsaa uudestaan ;D Oli vissiin tietyn ikäluokan koneissa ihan tyyppivika, joku joskus täällä kehui että sai vuosienkin jälkeen vielä takuuseen uuden sylinterin kun kysyi joltain vääterin mieheltä asiasta jossain näyttelyissä tms ???
Mie levittelin Cemagron 23-3-6 :sta yaran y3 taulukoilla, oli suunnilleen että taulukon mukaan esim 250kg ja toteutunut oli n. 280-290kg, sain ainakin heinämaille ihan riittävän tarkasti ;D Liekkö muihin bogballen malleihin olemassa Cemagron taulukoita, tuohon M1 malliin kun ei tosiaan löydy edes netistä  :(
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Tume 3m
: 18.04.16 - klo:23:03
Nyt kun on asiaan päästy niin ei kellään olis e-karjala/kymenlaakso alueella 3m heinänsiemenlaitetta, merkillä ei niin väliä, kai sen jotenkin tohon simultan perään kötöstelee ??? Tai no itseasiassa 2,5 metrinenkin riittäs, sais vaan noi kerääjä(raha)kasvit jotenkin maahan ;D
Sivuja: [1] 2 3 ... 20