Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 15

Viestit - Juubi

XM:llä liityin nyt myös linkkuleiriin. Tai mistä sen nyt sitten lasketaankaan. Romu on siis hankittu, mutta onhan siinä tekemistä ennen kun on käyttökunnossa. Eikös se sanontakin mene jotenkin niin, että toisen entinen romu voi olla joskus jokun toisen romu.

Muutamia kymmeniä tunteja tuli X100 linkulla paaleja siirreltyä joskus aikoja sitten ja siitä jäi ajatus kytemään, että tuollainen on joskus hankittava itselle. Olihan se etukuormaintyössä aivan eri vehje verrattuna jäykkärunkoiseen. Tämän XM:n sähköisesti esiohjattu levyaisakuormaaja liikkui summautuvalla hydrauliikalla oikeinkin ripeästi, sen vähän mitä sitä on päässyt kokeilemaan.

City-kuormaajaan taitaa olla vaan melko heikosti käytettyä euro-varustelevyä tarjolla, kun on muutenkin vähän sellainen marginaalituote. Kone on vila-levyllä ja kaikki työvälineet tietysti euro-kiinnikkeellä. Tai uusi löytyisi kyllä varaosana tehtaan varastosta maltilliseen 7960,80€ (sis AlV) hintaan  :o
Kasvintuotanto / Vs: viljan hinta
: 28.11.23 - klo:16:52
Ei tunnu ainakaan kotimainen vehnä kelpaavan. Laatu riittäisi leipävehnäksi "kotimaan teollisuuteen", mutta kuulemma ainakin lantamiehellä on tällä hetkellä "ostot poikki" omiin varastoihinsa.
Quarna: HLP 77-80, Sako 189-201, Valkuainen 15.2-15.5, Kosteus 12.9-13.1, noin 150tn

Ei hinnan, eikä ostoinnokkuuden perusteella voi ainakaan mistään pulasta puhua.
Pikavaihteiden kelat sähköistetään seuraavasti:

                       | C1 | C2 | C3
Pikavaihde 1 | on | on | off
Pikavaihde 2 | on | off| on
Pikavaihde 3 | off| on | on

Eli kuvaamillasi oireilla vika pitäisi näin olla tuossa kelan C3 käytössä. Myös kone on samaa mieltä; vikakoodi P105: "DPS:n proportionaaliventtiilin P3 (Y17) ottama virta ei sallituissa rajoissa. Mahdollisesti oikosulku tai katkos (C3)"

Siellä pikavaihteen päässä on C1 ja C2 kelat niin että ajosuuntaan katsottuna oikealla on C1 ja vasemmalla C2. Kelat ovat kahdella johdolla, joten pitäisi olla sen puolesta melko toimintavarmat, jos vaan johdot on ehjät.

C3:n kela löytyy vaihteiston päältä ja on keskimmäinen hydraulipainemittapisteiden takana näkyvistä keloista:
https://juubi.hlan.net/tractor/8150/powerShift1/8150powerShiftDisassembly04.jpg
(Noista on ajosuuntaan nähden oikeanpuolimmainen eteen- ja vasemmanpuoleinen taakseajon kela.)

Vaihteiston ohjauspurkki löytyy tosiaan sieltä penkin oikealta puolelta panelin takaa.

Kannattaa kurkata myös hytin takakulman moninapaliitin (näkyy kuvassa avattuna) hapettumien varalta:
https://juubi.hlan.net/tractor/8150/cab1/8150cab24.jpg
Mistä tuntimäärän tietää kun 500:ssa ei tuntimittaria ole???

Aika tarkkaan on tunnit tiedossa kun ilmoituksessa lukee "(UUSI 72H)". Tarvitseeko sitä tuon tarkemmin tietää edes  ;D
Hintakin on varsin maltillinen 10 x mallinumero.
Hitech 1 -> Hitech 2 päivityksestä tuli privalla kyselyä. Sen verran on lisätietoa että niitä on nyt valmistajan huollossa tehty muutamia kappaleita. Tehtaalla pitäisi olla tiedot kuinka homma onnistuu. Kustannus on käsittääkseni tällä hetkellä suuruusluokaltaan 3 rahaa sisältäen osat ja työt. Uusiksi menee vaihteisto-ohjaimen lisäksi pilarinäyttö ja pari anturia.

Oma 8150  hitech 1 oli pilottikoneena kyseisessä päivityksessä. En ole muulla tavalla sekaantunut asiaan.
Pikavaihteen kytkimestä erottaa,
1 hitec. On 2  asentoinen, eli sähkökytkimessä pikavaihteen valinta
Joko manuaalinen tai automaattinen, tehdasasetus , ei pysty säätämään

2 hitec . Sähkökytkin on  3 asentoinen, eli pikavaihdeautomatiikka joko
Manuaali, 1 hitec asento (tehdasasetus), 2 hitec asento, tätä pystyy
Ohjelmoimaan pikavaihteen vaihdon kierrosluvun ala ja ylä kierrokset.
Kyllä Hitech 1:ssäkin on kolme asentoa pikavaihdeautomatiikalle; Pois - Auto1 - Auto2. Toiminnoissa on sitten hieman eroa; Auto2 on ohjelmoitavissa Hitech 2:ssa, Hitech 1:ssä on kiinteät arvot.

Ja sivupilarinäytössä näkee kumpi malli on , hitec 1 vai 2.

Pilarinäytöstä ei pitäisi pystyä erottamaan että kumpi malli on kyseessä.

Mielestäni helpoin erottava tekijä Hitech 1 ja 2 välillä on mittaristo; ykkösessä on suorakaiteen muotoinen ja kakkosissa se uudempi yläreunaltaan kaareva. Toinen helppo on ykkösen vedonvapautusnapin (N AUTO) -puuttuminen, joka siis löytyy Hitech 2:sta pikavaihdeautomatiikan nappulan alta.

Tuon uuden Hitech 1:n ohjauspurkin saamattomuus ei pitäisi enää kauaa olla haittana..
Tanskalainen AC valmistaa ainakin laadukkaita tunkkeja ja prässejä. Henkilöauton nosteluun kahden tonnin DK20Q (hintaluokka alle 400 €) on passeli, se on kumityynyn kanssakin riittävän matala (80 mm), mutta nostaa kuitenkin lähes puoleen metriin. Q-loppuinen malli on pikanostopolkimella, mutta myynnissä on myös ilman pikanostoa olevaa mallia. Järeämpiäkin versioita on useampia, mutta hinnat kyllä nousevat samalla jyrkästi.

Kyseisen mallin tunkki on ollut omassa käytössä murskepihalla kymmenisen vuotta. Tunkki ei murskepihalla nostaessa rullaa auton alle, mutta ainakin tähän asti auto on sitten liikkunut tunkkia kohden. Arempien nostojen kanssa on sitten käytetty tunkin alla vanerilevyä, jolloin tunkki pääsee rullaamaan suunnitellusti.
Trimbessä ainakin iso miinus .että ei saa virtuaalista puomia käyttöön. Ja laskee päällekkäinajon kokonais pintaalaan .tonnin laitteissa toi onnistuu!

Tarkoitatko työleveyden näkymistä näytöllä? Kyllähän tuo on ainakin vanhassa CFX-750:ssä ihan perusasia, myös ilman lohkoautomatiikkaa. Päällekkäinmaalaustakaan ei tule kun opastin vaan saa tiedon työn aloittamisesta ja lopettamisesta (esim. työkoneohjaimelta, nostolaitteelta, maalauskytkin tms.). Juuri nämä aloitukset ja lopetukset ovat itselleni ainakin tärkeitä tietoja kun pellot ovat epäsäännöllisen muotoisia ja saarekkeisia. Käytän kyllä ruiskun kanssa lohkoautomatiikkaa, mutta opastin on välillä muissakin koneissa, joissa ei Field-IQ -romppeita ole.
Mulla ekaa kevättä trimble käytössä. Mikäs on kun ruiskuttaessa automaatilla ei liikkeelle lähdettäessä ruiskutakkaan heti. Traktori ehtii kulkea useamman metrin ennen kuin suuttimet aukeaa. Eli varsinkin nurkissa täytyy kikkailla automaatin ja manuaalin kanssa.

Ei nyt selvinnyt että mikä Trimble on kyseessä, mutta ainakin CFX-750:llä ja Field-IQ:lla tuota kulmasta lähtöä helpottaa sillä ON-OFF -kytkimen Jumpstart-asennolla. Eli lyhyesti:
- Peruutus kulmaan, jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan ja nuoli kääntyy peruutukselle
- Pieni ajo eteenpäin (noin 20 cm), jolloin opastin tunnistaa ajosuunnan muuttuneeksi ja ajosuuntanuoli vaihtuu osoittamaan eteenpäin
- ON-OFF -kytkintä nostamalla jousipalautteiseen Jumpstart -asentoon ruiskutus alkaa määritetyllä alimmalla ajonopeudella
- Liikkeelle lähtö lähes samaan aikaan ja Jumpstart-vivun voi vapauttaa.
Kasvintuotanto / Vs: viljan hinta
: 22.04.22 - klo:14:44
Fazerille kelpaisi vehnä nyt 430€/tn
Ilman aiempaaa kokemusta tuollaisesta kävin koneella ajelemassa ja ainakin pikavaihteet kytkeytyivät terävästi ja ilman  viivettä. Joku automaatiikkakin tuossa lienee, siihen en perehtynyt vielä.
Kolmas pikavaihde on ajon aikana hiukan kuriseva päällä ollessaan. Mitä noiden mahdollinen remontointi maksaa, jos itselle jää?
Ja siis jos tekee ennakoivasti tai joutuu tekemään?

https://juubi.hlan.net/index.php?page=tractor/8150/PowerShift1

Osat suuruusluokaltaan 2ooo€, riippuen vähän mitä uusii siinä samalla. Oma työhän ei maksa mitään, varsinkaan jos itselle tekee   :)
Lainaus
saa muuten kiskoo turhan monta kertaa käyntiin ja sitten, kun saa vaivoin käyntiin

Tuo 550 on kyllä suorituskyvyltään erinomainen mutta ristus tuota käyntiin vetämistä. Mulla sammuu lämpimänä tyhjäkäynnistä ja saa nykiä 30-40x ennen kun saa taas eloon. Käytetty huollossa 3 kertaa sen takia mutta ei ne saa sille mitään. Husqvarna tuntuu kyllä menettäneen pelin, hinnat nousee ja laatu laskee.

Onkos nämä huonosti käyntiin lähtevät sahat niitä mallin alkupään 550 yksilöitä? Iteselläni on alkupään 550, lähti uutena hyvin käyntiin, mutta muutaman vuoden jälkeen paheni sellaiseksi ettei lämpimänä tai puolilämpimänä millään käyntiin ilman puolikaasua. Käyntitunteja oli tässä vaiheessa vain noin 170.

Vein myös lopulta huoltoon, josta tuli tuomio että runkolaakerit selvät ja sitä myötä imuvuotoja ja kaikki liikkuvat osat selvänä. Korjausarvio oli 860euroa, eli enemmän kuin uusi saha. Valmistaja tuli lopulta osien verran vastaan kun ensimmäisissä valmistusvuosissa oli käytetty runkolaakereita, joiden laakerikuulien kehikot eivät kestäneet kyseisessä kohteessa. Remontin jälkeen saha käynnistyi taas helposti kylmänä sekä lämpöisenä. Sahaa säilytetään missä sattuu, ei tarvitse lohkolammitintä käynnistykseen 😁 Vahva veikkaus että kyllä niissä huonosti käynnistyvissä yksilöissä ihan vikaa täytyy olla.
Tätä näyttöä on joskus yritetty korjauttaa elektroniikkakorjaamolla, mutta se ei muuttunut miksikään. Näyttö kyllä on päällä, mutta kuva siinä ei ole selkeästi luettavissa, vaan symbolit sekoilevat.

Uusi näyttö oli 8150:een 3xx euroa pari vuotta sitten, joten ei sen kanssa kannata montaa unetonta yötä viettää. Taustavalo on uudessa mallissa muutettu hehkulankapolttimosta LEDiksi. Purkurilla näyttö maksoi puolet uuden hinnasta, nutta ei sattunut olemaan kuitenkaan sopiva malli.
Kolmekasiin tuli nyt sitten vaihdettua. Härveli pitäisi saapua pihaan huomenna aamusta. Kyselin tehtaalta 2010 mallin käytettyä konetta, mutta kyseinen yksilö oli sähkömoottorilla ja näin ollen hinta uuden pelkästään traktorikäyttöisen kanssa lähes samoissa. Kuulemma 2010 vuodesta ei pitäisi olla 2013 malliin muita (merkittäviä) eroja kun uusittu halkaisuventiili.

38 Easy TR sai nyt väistyä 38 PRO Combin tieltä. Näin jälkeenpäin todettuna 38 Easy oli hyvin toimintavarma kone kahta rikkoutumista (halkaisuventtiili sekä pikaliikeventtiili) ja muutamaa lastentautia lukuunottamatta. Nämä näyttäisi olevan korjattuna tässä uudessa Pro-mallissa.

Muutoksina nyt näiden kahden mallin välillä:
- poistokuljettimen vinssin tolpan kiinnitystä vahvistettu
- poistokuljettimen pysäytys ja peruutus lisätty (vivulla)
- poistokuljettimen alapäätä avarrettu paluupuolelle sattuvien kapuloiden poistumisen helpottamiseksi
- halkaisuvoima 8tn->10tn
- Prossa mahdollisuus 12-osaan halkovaan terään
- syöttökuljettimen saranointi muutettu molemmin puoleiseksi
- lisätty puoli-isku mahdollisuus halkaisuun
- lisätty automaattinen teräketjun kiristys
- sahan hallinta muutettu pelkälle joystickin napille
- TR- ja sähkömoottorikäytöt omilla pumpuillaan
- hinta miltei tuplaantunut 38 Easy Tr -> 38 Pro Combi

Sitä ensimmäistä 1x37aa ei kyllä tullut ikävä missään vaiheessa, aikansa tuote.
Kasvintuotanto / Vs: Apulannan hinta
: 28.07.21 - klo:22:19
Yara takoo tulosta korkeilla hinnoilla – toisen vuosineljänneksen tulos yli kaksinkertaistui:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.1485596
Sivuja: [1] 2 3 ... 15