Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 114

Viestit - apemies



Se ei vissiin kauheasti lutrannut siellä vedellä, ei ottanut alkutippoja, eika hänellä ollut aikaa kaivaa nenäänsä?

Eipä juuri :)


Mutta edelleen minua kiinnostaa mikä Kofasil aine "Finnmilk-menetelmässä" on ollut eniten käytössä, jos joku sattuu tietämään.


***Oletpa sä malttamaton. Tässä joutuu välillä tekemään ihan töitäkin :-)

Kovasil LP-säilömtäliuos on käytössä. Viime kesänä tehtiin ykkössadon pohjat kovasil-liuoksella ja pintakerros Grassaat-hapolla. Kakkonen puhtaasta Grassaatilla ja kolmonen Aiv 2 hapolla. Tulevana kesänä tehdään myös kakkosen pohja kovasil-liuoksella. Tämä siis normiolosuhteissa, mutta jos joudutaan ns. piskojen välissä tekemään, tehdään koko läjä hapolla.
Hyvinhän Finnmilkillä on mennyt, kun ei ole tarvinnut edes tappiota tehdä alkuvaiheessa.

Eiks täs ihan just jossain ketjussa puhuttu tuosta yli 200 lehmän jälkeen katoavasta suuruuden ekonomiasta.

10:ssä 60 lehmän navetassa olis varmasti enemmän työntekijöitä kuin 12:ssa.

Sitä vaan ihmettelen, että paljonko se hiehonavetan tekeminen sitten maksaa jos kannattaa kuskata pitkin kyliä noita elukoita.
Varmaan kyllä kuskataan rehuakin ja sitä myöden on liikennettä siellä hieholoissakin.

Täällähän on mielenkiintoista keskustelua, kun näin vuosien jälkeen palstalle palasin.

On siinä omat hyvät puolensa noissa erillisissä hiehonavetoissakin. Tautiriskiä voidaan hajauttaa, rehu-/lantaliikennettä voidaan optimoida, YVA menettelyyn joutuu jos hiehotkin luvassa mukana jne jne.

600 lehmän mittakaavassa ei ole taloudellisesti ratkaisevaa onko työntekijöitä 8, 10 vai 12. Paljon tärkeämpää on miten lehmät pysyvät terveinä ja tuleeko maitoa lehmää kohden meijeriin 25 , 30, 35 vai 40 kg päivässä. Huipputuotokseen pääseminen vaatii myös työtä ja sitä kautta työntekijöitä.
^Mä ainakin ymmärsin että karuselli sammutetaan toisen vuoron päätyttyä puolenyön aikoihin.

Onko tuolla separointilaitteet? Äkkiseltään ainakin tuntuis että ne auttais paljonkin tuossa paskarallissa.

Ei ole vielä separointilaiteita, mutta nekin tulee harkintaan jatkossa. Alkuinvestoinnissa on pyritty karsimaan ylimääräiset oksat pois, jotta saadaan runko kunnon kasvuun
Tänään tuli maatilan pervo ja lueskelin tästä jättinavetasta. Siinä puhuttiin 7000 kuution lietesäiliöistä, onko niitä monta, eihän tommonen riitä mihinkään. Yhellä naapurilla on 3000 60 lehmälle.
No se siitä, mutta rauhalliset yöt? Lypsääkö toi karuselli vaan päiväsaikaan? Siinähän on mahkut pistää 1000 lehmää ja karuselli pyöriin 24/7..
Koko jutuua en jaksanu lukea kun selailin vaan, mutta onko tuolla yhtään tavallista robottia? Mä olisin sellasenki laittanu lypsään sairaita ja hitaita yms yms, voisivat olla ihan omassa osastossaan. No mä en kyllä maitoo tuottais kuitenkaan  :)

Lietesäiliötilavuutta on lisää hiehonavetoissa. Karuselli sammutetaan yöksi.

Normi vms on meillä myös lypsämässä ternimaito ja mahdolliset antibiootti sekä varoaikamaidot. Robottikaruselli lypsää vain meijerikelpoista maitoa
Onhan idea hyvä, mutta tämä toimii nimenomaan pienessä meijerissä. Kun miettii, miten paljon kustannuksia keräilyyn tulee jos samat reitit joudutaan kahteenkin kertaan ajamaan niin tulee maidon vapaudelle hintaa. Nytkin naapurin luomumaidot menee tavallisen sekaan..
Finnmilk yksinään tuottaa vauhtiin päästyään sen maitomäärän minkä tohon vapaan lehmän maitoon Juustoportti tarvitsee. Ei tarvii kuin yheltä tilalta hakea.

Ei Finmilk pysty apilarehua tuottamaan.


***Ai miksi ei pysty?
Sitten risuja  :P
kaks asiaa jäi ihmetyttämään..
1. Sosiaalitilat oli komiat, mutta minkäänlaista hygieniasulkua tms. en havainnut.
2. Maitohuone oli järkyttävän kokoinen, vaikka ulkona komeili siilotankki.


Kiitos. Nämä risut on kyllä kohdallaan ja vaatii selityksen. Hygieniasulkua tarvitaan lähinnä eläinlääkäriä varten. Eli eläinlääkäri vaihtaa ns talon kamppeet ensimmäisessä pukuhuoneessa. Näillä sitten mennään sinne eläinlääkärille varattuun huoneeseen lähellä sairasosastoa. Siementäjiä yms ei meillä käy. Vierailijat pääsee jatkossa suoraan ulkoa yläkerran toimistoon.

Tankkihuone on kieltämättä iso. Sinne tulee vielä käytössä oleva 14 kuution säiliö. Näin ollen meijerimaitoa varten on 38 kuutiota kapasiteettiä. Lisäksi sinne tulee ternimaitoa ja varoaikamaitoa varten omat säiliöt, joten kyllä se siitä täyttyy.

Terni ja hoitomaidot lypsetään jatkossa omalla vemssillä, joten karuselli lypsää vain meijerikelpoista maitoa.
Finnmilkin fb sivut avattua...
Jos nyt jotain niin sitä ihmettelin kun oli sähkökaappi samalla käytävällä mistä lehmät menee isommasta hallista lypsylle.

*** sen hallin sähkökeskus on kieltämättä vähän oudos paikassa. Ei kuitenkaan haluttu viedä kaikkia samaan pääkeskukseen. Vikavirran mahdolliset kuittailut yms. on lähempänä. Lisäksi säästi sähköjohtojen vetoa melkolailla. Siihen tulee oma kaappi päälle ettei häiritse lehmiä ja toisinpäin.
En tiedä muista ohikulkijoista, mutta tarina kertoo umpisuomenkielisen taksikuskin kyydittäneen ruotsalaisia vieraita Vaasasta Seinäjoelle. Muuten mykkänä matkan pysytellyt kuski oli meidän kohdas rohkaissut mielensä ja viisannut "six hundred muuuus". ;-)

Olis pitäny varmaankin napata Antti matkaseuraksi niin olisit paikan nähnyt. Ei tuo aita tuossa paikassa pahalta näyttänyt. Näkyyköhän lehmä valtatielle kun palkeet on auki?


Vähä huonosti näkyy, kun piti jättää se suojapuusto siihen tien väliin ympäristölupamuistutuksen vuoksi. Keväällä ennenkuin lehdet tulee puuhun saattaa hetken näkyä
Oikeastaan ainoa asia, jonka olisin lisännyt, oli ylipainekanavat vasikkalaan. Tosin se ei ole valmis, joten kanavat voivat vielä tulla...



***Kyllä niitä harkittiin, mutta tässä vaiheessa ei ole tulossa. Katsotaan miten lähtee matkaan, jos ei toimi, niin saahan ne jälkikäteen.
Kerro vähän apemies, miten eläimiä siirretään, kuljetusyrittäjä vai, onko ittellä kalusto, miten paljon siirrot ottaa aikaa?

Tämä kuvio on vielä vähä auki. Vaihtoehtona on kuljetusyrittäjä tai sitten oma kalusto. Tavoitteena on päästä meno-paluu-kuljetuksiin. Vasikoita toiseen suuntaan ja hiehoja toiseen. Matkaa on 10 ja 13 kilometriä, joten kyllä siihen saadaan aikaa kulumaan, mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Ei kai tuolla oikeasti ole aita tontin ympärillä kuten Suhmura totesi? Sellaista ei ainakaan näkynyt Saksassakaan.




***Täytyy kyllä sanoa, että sulle ei sitten kelpaa mikään. Tuo aita on tehty ainoastaan lehmien turvallsuutta ajatellen. Pitää kutsumattomat vieraat poissa markilta, lehmät ei pääse vahingoittamaan itseään valtatiellä mahdollissa irtipääsyissä. Navetan ympärillä on turva-alue valmiina, jos lehmät täytyy syystä tai toisesta saada navetasta nopeasti pois.

Mitä siiihen jaloittelutarhaan tulee, niin meillä on siinä 30 ha kovapohjainen tontti, joten jaloittelutarha kyllä saadaan, jos sellainen koetaan tarpeelliseksi.

Sitten se piilossa silmistä...no eilen sielä vieraili 5500 silmäparia (iso joukko kuluttajia) ja veikkaan, että muutamia tuhansia tulee vielä käymään tulevaisuudessa. Vieressä menee vilkasliikenteinen valtatie, joten seurantaa kyllä tulee.

Suhmuran kommenteista täytyy todeta, että HÄN löysi hyvin ne kohdat, joihin olemme halunneet erityisesti panostaa.
kolapoika ei jaksahut jonottaa tarjoiluja.kävin absin salaatatit vetämäs kapeisiin kasvoihin.oliko remppaosastolla ja kulku reiteillä syvät kuilut ja meniks ne suoraan paskapönttöön vai miten.näytti huiman syvältä nion niikuin nyky toimintatapoihin nähden.

***Liete menee padotuksella pumppukaivoon, josta kaksi pumppua pumppaa vuoropäivin lietteen eteenpäin. Kuilut ovat syvät, koska vedot on suhteellisen pitkät ja ne on suunnitellut sillä ajatuksella ettei paskan kanssa tarvitsisi taikinoida.
5500 vierasta kävi. Kiitos kaikille kannustavista kommenteista.
Sivuja: [1] 2 3 ... 114