Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 7

Viestit - Heka

Joskus monta vuotta sitten kävin Huittisten Euromasterilla Barumit pyöristyttämässä, ei maksanut paljoa eikä kestänyt kauaa. Ihan yksinkertainen laite oli heillä tähän hommaan. Yllättävän pieni heitto aiheutti hyppimistä, renkaan koko oli mun koneessa 520/70-R38 ja malli Barum ar-70. Laitteistoa tähän ongelmaan löytyy isommilta rengasliikkeiltä.

Yksi kaveri sanoi, että nosti tratkorin ronkan ylös ja mittas että 20mm oli heitto renkaassa. Laittoi kulmahiomakoneen maata vasten ja siirteli sitä eteenpäin ettei ollut enään heittoa ja pompottaminen loppui.

Kuka tässä voitti? Rengas kauppias ja kuski. Isäntä, koska kuski ajaa enemmän/mieluummin ja tr säästyy rasittavalta kuormitukselta.
Kuka hävisi? Isäntä: 3h tasapainotus ja lyhyempi renkaanvaihtoväli.

 

Jättää ne petlakset, kutlakset ja paarumit sinne varastoon ja ostaa kutikat tai trellepuurit. Ei tarvi sorvata uusia kummeja..... ;D
Parissa koneessa on goodyearit ollut ja niillä kun ajoi 30km tiellä niin se vastasi päivää linnanmäellä... Continentalit tahtoo myös nylpyttää... Mutta trelleborgit on kaikki tähän mennessä kulkeneet tasaisesti  ;)
Siinä on vaan yks juttu. Rellapuurit kuluttaa sitä kukkaroo kans suhteellisen tasasesti. ;D Ihan ***** sama mitkä tossut siellä on alla. Pääasia että ilmat pysyy. Jos vapina ja rynkytys häirittee ni ostaa yhen eturellepuurin hinnalla kunnon rammerin ilmajakkaran. Tietty jos kalusteet alkaa varista kopista ja kopin ulkopuolelta ni sitte.........
Ei olis nyyttenkään trellejä alla mutta vähän ajetut oli puoleen hintaan euromasterilla viime kesänä  :o   Muuten aivan sama mutta trellejen kanssa ei ole ollut ongelmia...

On sekin näky jos tohon sun avan holvikirkkoristukseen asentas rellebuurit. ;D
Tuplais hinnan komiasti  8)  Mitakset edessä ja takana halvimmat renkaat mitä vianorilla oli ja sisäkummitkin on niin paksua kumia että asentajakin sanos etteihän nää päälikumeja edes tarvii   ;)  Ja ovat ihme kyllä pyöreät....
Pimpan kuva on muuten potilaan 12 metrisestä.
 Eiks piuhoja ole vedelty teiden yli sen mukaan että 420 mahtuu alta takuulla? Ainakin yks kuorma-autoilija niin viisas kun kysyin.
Mitkähän renkaat tossa potilaassa mahtaa olla, ainakin kuvassa näyttää vähän anemisilta, eikä viimeisissä siivissä ole pyöriä ollenka, Multivalla oli niissä myös telit ja kuulemma 340 kummit.
Kaikki langat alle 4,5m ainakin saa vetää alas  :P  Näin on täälläpäin ainakin toimittu  ;D
Ja korvauksetkin tulee alveineen ilman omavastuuta jos äkeen piikki taittuu liian alhaalla roikkuvaan piuhaan.
Kuski veti yhen johdon poikki rehukärryllä, onneksi ei tullut kuin pari tolpan väliä. Piuha oli 3,5m korkeudessa. No se sinne itse takaisin kytkettiin "sokeripalalla ja sukalla", johtokin oli venynyt sopivasti. Onneksi oli perus puhelinlinja ja toimivuuden sai kun soitti kyseiselle aluelle "mitä kuuluu" puhelun. Parempi kiertää toista kautta kotia jatkossa..

tuo 4,2 on yleinen sääntö koneiden korkeudelle. Langat pyritään vetämään 4,5m korkeuteen. Mutta eivät sitä ole sivu kylillä ja peltoteillä. En tiiä sitten mikä on laki tai suositus ja kuka korvaa.. Itsellä ei ainakaan aikaa ja resursseja lähtee niitä edes miettimään, parempi kun välttää rikkomasta mitään..
ei kellää syötössä ollut ongelmia?
Kun kalvopumpun pitää voittaa painepuolella tippalukko+suuttimet ja imee itsensä vielä pitkä matka tyhjää letkua ilmalla tyhjäksi niin ei onnistu kuin uusilla kalvoilla. Nesteellä toimii hyvin, mutta yleensä ilman pumppaaminen on haaste kalvopumpulle, ilman viskosiitte niin pieni vs. happo/vesi.

Jos näin käy useasti ota esim 3-tieventtiili pumpun jälkeen ja johda ylimenoletku takasin säiliöön. Jos pumppu pääsee ottamaan ilmaa niin käy avaamassa venttiiliä vähäsen niin ilma pääsee takaisin säiliöön/pihalle.
Melkein mikä tahansa orgaaninen aine on pelletöitävissä. Olki pelletöityy, kunhan siinä on oikea kosteus.
N/P suhde on vain yksi tekijä separoinnissa. Itse koen tärkeimpänä lietelogistiikan. Hankalat, kaukaiset, asutusten lähelllä olevat, pohjavesialue ja pehmeät pellot on hyvä lannoittaa kuiva-aineella. Samoin lietteenlevityskausi jakaantuu tasaisemmin. youtuben syövereistä löytyi tälläinenkin separointivideo.

http://www.youtube.com/watch?v=FVchChVcvss
Jos lemkenin hinnat ei ole nousseet nii eihä se kerro kuin et terola samat katteet kuin K/S-ketjulla. Ei kai se ole huono juttu ollenkaan. Ainakaan Teron kannalta.. Ei kai kukaan hyväntekeväisyyttä tee.. Jokainen ostaja tekee päätöksen mitä koneesta maksaa mihinkin. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

Paljonkohan maksaa tollanen fligelin esim 18t kantavuudella 2 akselilla oleva puskuvaunu.. oishan se hyvä. Helpottas monessa asiassa hommaa. Onko kerroin 2 vai 3 normaaliin vaunuun verrattuna? Normaali tuon kokoluokan(kunnollinen) vaunu liikkunee jossain 20 -30te välillä.. Epäilen että fliigeli agrissa 60te. tuskin ees riittänee. Paikallisesta agrista kyselin hintaa niin sanottiin että uutuustuote ja ei oikein osannut kertoo mitään..

Eikö koneessa ole mitään hyvää?
Onko niissä painopiste-leveys suhde eri kuin muissa?
MPa=N/mm2. kutakuinkinhan nui se menee miten edellä esitit, jos ajatellaan yksinkertaisesti F=pA=40Mpa*4500mm2=180 000N joka noin 18,3t. Silloin puu tyssääntyy. Mutta ei kannata tuolla arvolla lähtee mitoittelemaan.. :D Pystyy suurinpiirtei arvioimaan että 2"x4" lankku vastaa noin 50*50*2,5 rhs putkea. Nurjahtaahan se kuitenkin ensimmäisenä, mutta jos ajatellaan ideaalista tilannetta tai vain noin 10cm pituista palkkia..

Liimapuuta kertopuuta ???
kerto/liimapuu arvot saat suoraan tavarantoimittajalta. Jos eivät anna niin sitten antaa taulukot mitoitukseen tai mitoittavat itse.. Yllä oli puhe vain normi sahatavarasta mitä löytyy pihamaalta. Oletettuna eetä se on hyvälaatusta. Karkeesti voisi sanoa, että puutavara mitä on talon pihalla sen puristuslujuus syidensuunnassa on 10-50 MPa välissä.
Kysymys, sattuisiko olla kellään tietoa puutavaralle laskettavista lujuuksista? Jos puu on ehjää ja lujaa ei kuitenkaan mitään lujuusluokiteltua, minkälaisia PURISTUSLUJUUKSIA  voi laskea olevan ilman nurjahdusmahdollisuutta?

Ei ole yksiselitteistä vastausta tuohon olemassa. Riippuu paljon puusta, kuten lajista, tiheydestä, yms ominaisuuksista. Esim miten ja mistä kohti puuta se on sahattu ja oksasuudesta yms. Jos tarkkaan paikkaan mitoitat tarkasti niin osta lujuusluokiteltua puuta.

Mutta jos ei saivarrella ja oletetaan, että otetaan ihan normi puuta mitä on sattuu pihamaalta löytymään (mänty tai kuusi, tiheys noin 400kg/m3) niin sille ohjearvona voisi sanoa että puristuslujuus syidensuunnassa on noin 40MPa. Kimmokerroin noin 10.

Jos löytyy hyvää noin 850kg/m3 mäntyä niin sillä toi lujuus voi olla jotai 90MPa luokkaa. Taas jos on jotain kevyttä, vähä lahoa niin lujuus voi olla 10MPa.

Jos tekee vähä arveluttavasta puusta missä oksia yms epävarmuustekijöitä niin kannattanee käyttää kohtalaisen suurta varmuuskerrointa. Terästä ja betonia on paljon mukavampi mitoittaa, kuin puuta

Joo sole muuta ku kytkin siihe, ei ole sen ihmeempää tekniikkaa. vaatii vaan "vähä" viitseliäisyyttä ja tinkolvia yms muuta että saa siistin ja sitten nää turvallisuusjutut on asia erikseen. se on ihan sama onko se magnetti/reed vai normaali kytkin. kaikki toimii ihan ok. Ei ole JD/V tms high techology tuossa paikassa.
Niin riippuu ku ka on ylivoimainen ja missä. Hyviä ja huonoja puolia löytyy kaikista, vaikka joku jotain muuta väittäisikin. Kaikki on käyttäjän ja katsojan silmissä. Käyttökode, -ympäristö, -määrä, -laatu yms yms määrää kuka on missäkin ylivoimainen. Mutta ojalelle vois kommentoida, että teidänkin kylällä taitaa olla taas yksi tapaus: fent.. 1 - valt.. 0?
Täällä päässä toiveet maansiirtovaunusta on:
- n.15t kantavuus
- n.10 kuution lava hardox pohjalla
- hydraulinen takalaita
- mielellään yhdellä kippisylinterillä  nat7 ( traktorin öljymäärä pieni)
- 600R22.5
- mahdollisuus viljalaitoihin (viljakasetti)


Eli aivan perus kärryä oot hankkimassa....kysäseppä aivan tosissaan Reijo Rannalta...hän vaikuttaa muistaakseni Kauhajoella??????


Toki itekin voi suhun yhteyttä ottaa kunhan kerkeen....teen kans maatalouden lsiäksi sivubisneksiä...

Itse kans vaunua katsellut jo pitemmän aikaa. Saako sinulta kärryn CE-merkittynä? Ja liikennevarustein(hätäjarru, jarrutehot, valot yms?) Missä hintaluokassa sinulla liikkuu ko. vaunu? Aika kalliita noi tehdas vaunut mitä oon katellut, yllä oleva kokoluoka 20 000 tietämillä. Mutta toi CE-merkki on välttämätön kun rengitkin ajaa vaunulla.  Tai kaikki kait sujuu ok niin kauan kuin jotain tapahtuu... Oletko paljonkin kärryjä tehnyt? Ite en vielä ole RR kysellyt, mutta löytyneekö häneltä CE ja liikennejutut?
Sivuja: [1] 2 3 ... 7