Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 288

Viestit - arzyboy

LEDissä on hankalaa se, että puolijohteen kestolla mainostetaan valaisimen ikää. Se on vähän harhaanjohtavaa. Lisäksi LEDin spektri on hölmö, vaikka sitä kuinka sotkettaisiin joillain lisäaineilla. Väritoisto ei pärjää halogeenille tai ksenonille.

LED-työvalo tai joku pihavalaisin on hyvä ratkaisu, jos ne vaan kestävät. Työvaloina varsinkin pienitehoiset LEDit toimivat kohdevaloina. Vaikka se raktorin vetokoukku. Yleisenä ns. flood-työvalona ksenon on paljon parempi. Ja ajoneuvon lisäkaukovaloina vielä parempia. Tällaisilla syyskeleillä sen voi todeta, jos on olemassa referenssiä eri valaisimista.

Valaisimen olisi tärkeää valaista pimeässä mahdollisimman punaisella aallonpituudella, jos ihan ihmisen silmän toimintaa miettii. Mutta tärkeintä olisi saada mahdollisimman kattava spektri ja se että se valo toistaisi värejä mahdollisimman kaukaa.

Näille nyt ei voi mitään, mutta toivottavasti LEDin spektri olisi joskus hyvä. Ja polttoelektroniikka olisi sen verran luotettavaa, että se kymmenien tuhansien tuntien lupaus joskus toteutuisi. Ettei aina pitäisi ostaa uusia rikkiplasmavalaisimia. Ne kun maksaa iha vitusti. :o

Mutta kyllähän normi pimeiden aikojen pihavalaistuksessa tärkeätä olisi, että lamppu vie vähän virtaa, on halpa ja loistaa sen verran, että ei kompastu. LEDi on siihen hyvä, jos vaan jotain vähäistäkin laatua sattuu olemaan.

Lediä löytyy kyllä nykyään hyvinkin erilaisissa sävyissä jos jaksaa etsiä kun puhutaan esimerkiksi työkoneiden valaistuksesta. Savon myrskylyhtykerho teki juuri facen puolella ansiokkaan vertailun erilaisista työvaloista, ja sieltä löytyi hyvinkin lämpimän sävyisiä ledejä.
Itsellä myös sama kokemus näistä halvemmista ledeistä, eli kestoikä on jotain ihan muuta kuin luvattu. Kyllähän se diodi kestää  vaikka kuinka pitkään, mutta ohjauselektroniikka ei niinkään. Varmaan rahalla saa ja hevosella pääsee...
Ainakin mf 3000 sarjassa on takapyörien laakereille nipat ja voiteluväli muistaakseni 50 tuntia ohjekirjan mukaan. Uudemmassa traktorissa on taka-akselilla omat öljyt ja proput löytyy mistä saa öljyn pois.

Eli kyllä nämä on ihan tapauskohtaisia onko vaseliinia käytettävä. Enkä pidä vaseliinivoitelua yhtään huonona vaihtoehtona kunhan vaan toimii...
Remppahommiin ajatuksena ostaa induktiokuumennin jumittuneiden pulttien ym. osien irrottamiseen. Onko näistä kokemusta vai turvaudutaanko edelleen asetyleeni-happiliekkiin?
Toholammilla ainakin on gean lypsyrobottitila. Voi löytyä hakemallakin, mutta jos ei niin kysy multa yyveenä
Itse tuli aloiteltua valoharrastus näillä paskoilla xenonsatseilla jotka ei maksa kuin parikymppiä. Värilämpötila näissä ihan mitä sattuu ja nimen omaan siten että näyttävät hyvin paljon sinisemmiltä mitä pitäisi. Silmälle paras värilämpötila on omasta mielestä 4000-5000K. Sinisemmällä valolla ilmeisesti on mahdollista saada enemmän valotehoa mittarin mukaan, mutta silmä ei taas tykkää...  Xenonihan on siinä mielessä kätevä että teho tulee ballastista eikä polttimosta. Lisäksi ballastin teholla on merkitystä värilämpötilan kanssa. Tehokkaammalla ballastilla värilämpötila menee aina keltaisemmaksi.  Ns. tehokaammat polttimot kestää todennäköisesti vähän pidempään mitä pienempitehoiset kynttilät, mutta näissä ongelmana siinä että polttopiste on ihan liian iso eikä valokuvio ole sitä mitä pitäisi. Työvaloissa tämä tuskin pahemmin haittaa... Itse olen autoihin värkännyt lisäpitkiin xenonsatsit joissa on 75w ballastit. ja 35w kynttilät. Jää sulaa lampun pinnalta ja kyllä noilla näkeekin...
niin, jokainen kait ostaisi kunnon hyvät mutta mistä semmoisia saisi???   on nuo jopa erikoisliikkeet täynnään nuita sekulikamoja.    ja niitä tarjuaa,   - ammattitaitolla.

Kivijalkakaupoista hyviä ei saa. Koska käytännössä kaikki valorojut tulevat Kiinasta, niin laatu on aika kirjavaa.

Ksenon polttimo: Yeaky tai CnLight. Siinä hyviä.

http://cnlight.com/
https://yeaky.en.alibaba.com/

Ksenon sytkä: No siinä on yksi vaihtoehto. Hylux. Tekee alihankintana aika monille sytkiä.

http://en.hyluxtek.com/

DLT:n ballastit on myös hyviä ainakin lukemani perusteella. Osramit myöskin ja niitä saa näistä suomen kivijalkakaupoista, mutta hinta on sitten ihan toista...
Työvaloihin en ole led-muutossarjoja kokeillut, mutta autossa ja traktorissa on nighteyen h4 muutossarjat. Nighteyen passiivijäähdytteinen on ainakin tosi tarkka kuvioltaan, koska polttimon polttopiste on hyvin lähellä normaalia h4 poltinta. Värisävy on vaan ikävän kylmä... Philipsillä on ilmeisesti todella hyvä muutossarja, mutta hintaakin on sitten n. 150€. Projektorivalossa yleensäkin muutossarjat toimii paljon paremmin oli sitten kyseessä xenon tai led. Perhekulkimessa on xenonsarja ja äidille laitoin ledisatsin lyhyisiin ja täytyy sanoa että ledi toimii jopa paremmin mitä xenon ainakin näissä tapauksissa. Huonoa tietenkin se että ledi ei lämmitä yhtään lyhdyn ulkopintaa...
Jos valohommat kiinnostelee ja olet facessa niin suosittelen ajoneuvonvalohoitoryhmää. Pääosin autojen valoista siellä keskustellaan, mutta myös työkoneiden valaistuksesta...
Saksassa oli muistaakseni siten että yli 7 vuotta vanhoista renkaista tulee katsastuksessa hylkäys.
Meillä on ikh:n kompuraan liitettävä imulaite jolla voi imeä öljyt öljytikun reiästä ja jarrutkin pystyy ilmata. Kyllä se on ainakin toiminut mitä pariin otteeseen on jarruremppaa tullut tehtyä ja nesteet vaihdettua. Pienkoneista kätevä vaihtaa öljyt ja pariin koneeseen on tuolla kätevä tehdä alipaine kun öljyä ei tahdo muuten saada menemään vaihteistoon.
Rehun ollessa liian kuivaa ei tapahdu käytännössä minkäänlaista fermentoitumista. Silloin rehuun jää yleensä liian paljon sokeria, mikä aiheuttaa omat ongelmansa ruokinnassa. Sokeri vielä kiihdyttää entisestään lämpenemistä jos/kun sellaista ehtii tapahtua. Appeen kanssa noiden rehujen kanssa tulee ongelmia eniten. Kesällä piti laittaa happoa appeeseen että sai säilymään syömiskelpoisena vuorokauden verran.
Lisäksi kuivat rehut työllistää siinäkin että appeeseen pitää laittaa vettä. Siinäkin menee oma aikansa kun paloletkulla päästää muutamasataa litraa vettä... Paras olisi kun rehun kuiva-aine olisi 30-40 välissä. Silloin säilönnällinen laatu on hyvä eikä ole liian märkää jolloin jäätyisi. Mutta niin kuin jokainen rehua tekevä tietää että se esikuivatuksen hallinta ei aina onnistu ihan tavoitteiden mukaisesti...
90 luvun alusta on paaleja tehty ja isännyyden vaihduttua aloin käyttää säilöntäainetta. Säilyyhän ne paalit jos ei reikiä tule. Ei se säilöntäaine siihen auta jos muovia on liian vähän tai reikiä. Pilaantuuhan se rehu silloin... Säilöntäaineen kanssa rehusta tulee käymislaadultaan parempaa millä on aperuokinnassa iso merkitys. Lämpimillä keleillä ape ei lämpiä lähellekään niin nopeasti. Yksi suuri ongelma on se jos/kun rehu pääsee liian kuivaksi joka aiheuttaa sitten ongelmia myöhemmässä vaiheessa...
Kysäistään nyt vielä täältäkin että laittaako mitään näin myöhään tehtäviin paaleihin. Biologisia on tullut laitettua aikaisemmin, mutta eipä niistä iloa ole kun rehu ei fermentoidu eli rehu on vihreää koko talven. Happoa ei pysty käyttää kun säilöntäaineannostelijan tiivisteet ei niitä kestä. Eli muita vaihtoehtoja... Kofasil, safesil vai jotain muuta. Vai vedänkö rehut paaliin ilman mitään aineita...
Eihän tuo liuottimella kestä pestä niin kuin hyvin harva vahakaan. Pari kuukautta pysyy ainakin ihan hyvin pinnassa.  Normaaleja pesuaineita kestää kyllä ihan hyvin, mutta helppo tuo on suihkaista aina pesu jälkeen joten sen tekee ihan mieluusti. Huuhtelu sitten vaan päälle. Noita pikavahoja on tosiaan monenlaisia. Osassa niistä on ihan oikeaa carnaubavahaa ja mun mielestä tuossa linkittämässäni aine on synteettinen. Tuoksu on todella miellyttävä. Sormille kun tuota menee niin on liukkaat sormet ;)
En tiiä saako mainostaa mutta tuota linkin ainetta on tullut käytettyä autoihin ja traktoreihinkin. Tulee mielettömän hydrofobinen pinta. Suihkupulloon on laittanut pikkuisen ja loput vettä. Voi suositella lämpimästi. Muitakin vastaavia löytyy markkinoilta vaikka kuinka paljon. Kärcherin märkävahaakin oli aikaisemmin, mutta tämä on ihan eri planeetalta.
https://www.autodude.fi/tuote/king_carthur_quickcoat/
Se on juuri näin. Umpikausi on kaikista tärkein kun ajatellaan seuraavaa tuotoskautta. Umpikaudella tehtyjä vahinkoja on hankala korjata kun pitäisi lypsää täysillä. Monesti ongelmana on se että umppareille annetaan lypsävien jämiä ja ei niitähän ei voi sitten paljoa antaa kun eläin lihoo. Sitten nämä joutilaat huutaa nälissään ja kärsitään juoksutusmahan kiertymistä ja ketoosista kun pötsi on niin pieni ettei sinne saa mahtumaan tarpeeksi evästä...
Sivuja: [1] 2 3 ... 288