Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: AUTTAKAA VALINNASSA: Ford 7610, Valmet 605/655, JD 3050, Fiat 100-90
: 09.04.09 - klo:22:07
605 jos ei raskaita töitä, ketterä ja kestävä.
Nykykoneissa on sellasia taipumuksia, akunkengän irtoaminen tai muuten virtojen katkeaminen aiheuttaa sen että käsijarru lyö päälle välittömästi. Akunkenkien huolto ja niiden kunnon tarkkailu nousee arvoon arvaamattomaan. Muutenkin koneet missä elektroniikalla on toiminnassa suuri osuus voivat oirehtia ihmeellisesti virranvähyyden takia, eikä syynä tarvi olla kuin löysä akunkenkä.
Jaa että 100-0 ?
Huolto- ja varaosapolitiikka ei ehkä käy ihan niin näppärästi kormikilla ja muutenkin onko se mitään muuta kuin alkuperäinen Case Maxxum uusilla pelleillä ja maaleilla. Sinänsä ei tekniikassa mitään sanomista ole, maxxumit kun ovat lujan koneen maineessa.
-Se on kyllä jännä että aina tähän huolto/varaosa juttuun tartutaan. En vähättele yhtään sen merkitystä, mutta kuitenkin kaikkiin koneisiin varaosat olen saanut ja huoltomiehiäkin löytyy ihan valita asti. Maxxumi ja Kormikki, molemmat löytyy tallista ja joskus siellä oli Samekin. Ja naapurin mies sai takavuosinakin Fendtinkin huollatettua vaikka ei ollu huoltomiestä lähimainkaan.
Tuosta Kormikista vielä senverran, että eihän se tosiaankaan ole mikään uusi kone, vanha hyvä Casehan se. Luotettavaa hyvää perustekniikkaa, kilpailukykyinen kone vielä nykyäänkin. Edelleenkin väitän että tilanne on 100-0 saman ikäiseen Valluun verrattuna.
Itse en alle 5000 tuntia ajettua konetta näillänäkymin osta. Uudelta haisevasta kopista kun ei ole sen suurempaa hyötyä meillä ikinä ollut. Muutaman tuhannen ajettua konetta ei taasen yleisen hintakehityksen takia kannata ostaa jos varustelu ei satu ihan nappiin ja hinta ole edullinen. Nykyinen kone tuli liki 7000 tuntia ajettuna ja kunnostuksessa rahaa on mennyt lähinnä kosmeettiseen fiksailuun ja renkaisiin.
Itse kyllä auraushommiin hankkisin 8050 tai 8150 hitechin ennemin kuin jakajapumpullisen 6800:n, uskaltaisin veikata että menee varmasti vähemmällä aineella ja tasaisemmin ja metsäajoa varten kun nappaa mahdollisen kuormaimen keulalta pois niin ei ole juuri kömpelömpi kuin nelipyttyinen. 40 rahalla pitäis jo saada moinen hankittua. Ag hutulla tais olla ainakin pari myynnissä.
Vilkaseppas tuosta Kormikkia, näyttäs ihan kähäkältä peliltä. http://www.saarikone.fi/Traktorit/index.htm
Se o rengas ja muovirengas käyvät molemmin päin ja toimii aikansa väärinkin päin, varmista että ovat varmasti oikein päin.
Se vanhanmallinen painesuodin on vähä murheenkryyni, itellä 6300:ssa piti pari kertaa vuodessa uusia se o-rengas kun metsäkuormaimen paineiskut ja etukuormaimen rytkäyttelyt välillä ampuivat sen o renkaan hajalle. 90 shoren o rengas kestikin jo sitten paremmin, alkuperäinen on pehmeämpi.
Tiivistekeskuksesta saa kovemman o renkaan alkuperäisen tilalle.
Kyllähän se vesi pitäisi tulla öljyn mukana pois jo ensimmäisessä oljynvaihdossa. Ei se oikein voi mihinkään jäädäkään paitsi imu ja painesuodattimeen sen muutaman oljydesin joukkoon.
Riippuu koneesta, joissakin jää jarrubanjon syvennykseen useita litroja..