Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6

Viestit - Peltipailakka

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: 4 x 4
: 23.11.15 - klo:20:07
En laittas. Aikoinaan oli 4wd hiacessa etu ja taka-akselilla erimerkkiset renkaat. Molemmissa sama kokomerkintä mutta toiset oli halkaisijaltaan himpun suuremmat. Nelikko päällä piti ikävää jurinaa. Mitään ei hajonnu kun nelikkoa käytettiin vähän.

Eikös haissi ole jatkuva neliveto? Semmosiin en laittas missään nimessä. Jossain vehkeessä missä on kytkettävä neliveto, vois hätäpäissään harkitakkin, mutta nelivetoa käytettävä vain kun pakko.

***Vanhat oli napilla kytkettäviä.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: 4 x 4
: 23.11.15 - klo:16:42
En laittas. Aikoinaan oli 4wd hiacessa etu ja taka-akselilla erimerkkiset renkaat. Molemmissa sama kokomerkintä mutta toiset oli halkaisijaltaan himpun suuremmat. Nelikko päällä piti ikävää jurinaa. Mitään ei hajonnu kun nelikkoa käytettiin vähän.
Lumia ja lumitöitä odotellesssa tuli mieleen ajatus, josko vaihtaisi v-lingon ruuvilinkoon. Tavoitteena paremmat märän lumen linkous ominaisuudet. Vaman linkoa katsellut kuvista. Taitaa olla uudehko laite Suomessa mutta vissiin testanneet Norjassa aiemmin. Onko kokemuksia laitteesta? Tulisi parisataa heppasen koneen perään.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Paalipihti
: 30.10.15 - klo:19:18
Olisi tarvetta paalipihdille. Mikä olisi hyvä? Katsellut PP 2:sta, Camionia ja Oxsaa. Viimemainittu uusi tuttavuus, onko kenelläkään kokemuksia? Ja Mäkkärin myttyjä olisi kanneltavina.
Melkeempä mitä vähemmän niin sitä paremmin kulkee. Nyt kuormaushommien jäljiltä maksimipaineet edessä, niin pompottelee.
Onko kellähän kokemusta noista BKT:n kummeista, yhtäaikaa sekä edessä että takana. Kestääkö asfalttiajoa ja onko talvella pitoa. Olis tarkoitus rengastaa koko kierros ja asfaltilla tulee ajettua aika paljon ympäri vuoden. Aatoksissa BKT, Mitas tai Trelleborgit... :o   Alustavasti kyselin virmoilta ja BKT oli kyllä selvästi halvempi...  :P

Kesän ollut 6850 Valtrassa alla 650/65r38 ja 540/65r28 BKT:t. ajoa muutama sata tuntia. Pääasiassa pellolla mutta rehukärrejäkin vedetty asfalttiteitä pitkin. Vielä pystyy lukemaan kokomerkinnät ripojen päältä. Hinta/laatusuhde hyvä. Ei pompota, kunhan vaan paineet kohdallaan.
Itse rakensin koneen jossa kolme kiekkoleikkuria. Yksi halkaisee penkin keskeltä ja kaksi muuta penkin molemmin puolin. Reunakiekkojen jäljessä kultivaattorin piikit joissa terä penkin keskustaan päin. Se irrottaa muovin reunat. Sitten käsin kerätty muovit talteen. Tämä ollut ihan toimiva ratkaisu. Muovit jos kyntää peltoon tai äestää tai kultivoi, niin tuntuu, että muovit ei lopu siitä pellosta ikinä. Tuuli sitten kuljettaa muovinpalasia pitkin pihoja - ei hyvä.
Sieltä kannattaa vaihtaa ne laakerit kans. Todennäkösesti laakerit menny nelikon kytkimeltä sököks ja ratas raapassu anturin rikki.
Tietääkö kukaan, onko Valtran yläajovaloumpioiden paikalle käypäsiä xenon-umpioita/ajovaloja saatavilla missään? Vakio umpioihin kun laittaa xenon-muutossarjan, niin vastaantulijat häikäistyvät aika tehokkaasti.
Onkohan jollain kokemusta tosta starkista viime talvesta. Pelaako se niin kun olettaa vai onko siinä jotain kompia.

Mitenköhän käynnistys täytenä. lähteekö aina käyntiin kun kaikki lavat joustaa niin luulis pyörivän aika kevyesti.

***
Yksi talvi lingottu Starkilla. Näpän jälkeen hyvä linko, tosin puutteitakin oli. Suurimpana lienee todella heikot luukut ja niiden saranointi. Syöttösiivet ei kestä kiviä, yksi poikki ja muutamassa murtumia, eli voisivat olla järeämmästä tavarasta. Lopputalvesta hajosi hydraulisten tykipyörien kehykset. Takajalas todella outo - sai lähteä ekan reissun jälkeen, kun ei ole tarkoitus polannetta kerryttää. Pihoissa hyvä kun mahtuu paljon lunta sisään ja lähtee täytenä pyörimään. Metsäautoteillä hydrauliset tukipyörät hyvät. Tämäkään linko, kuten ei varmaan mikään muukaan, kestä siiven nurkkaa ajaa kiinteään esteeseen. Siiven nurkka tosin hyvän muotoinen, eli ei ensimmäisenä ole tarttumassa tienvarsien kiviin ja kantoihin.

Ongelmiin on apua saatu tehtaalta ja omasta pajasta. Etuosaan virittelin kumimaton estämään kivien sinkoilun traktoriin päin. Ainakin osa puutteista lienee korjattu tämänvuotisiin linkoihin.
Löytyykös keltään kokemuksia Starkin lingosta?
[/quote

Multa löytyy. Painoa riittävästi ja kohtuu vahvasti tehty. Luukut heikoin lenkki, ite vahvisteltu ja paranneltu. Tukipyörät on hyvät, ja kun on hydraulisella säädöllä, niin tulee käytettyä. Takajalas on aika erikoinen ja heitinkin sen mäkeen eka reissun jälkeen. Samantein lähti sivujalakset. Jalakset on rekeä varten. Palautetta tehtaalle on annettu ja jos ottavat onkeensa, niin ensi kauden lingot on varmasti päteviä. Ei sillä etteikö tälläkin jo pärjää, ainakin Näppä 2550 jälkeen tämä tuntuu jo lingolta.
Onko 6 ja 8 sarjan kuormaimissa muuta eroa, kuin vahvemmat sylinterit 8 sarjassa? Esitteen mukaan painot on samat. Tästä voisi päätellä aisojen molemmissa olevan samat.
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
Mitäs kuskasit? Pari kertaa ajelit ohi varmaan jos sulla sininen lava kärryssä, pisti vaan silmään ettei ollu ihan naapuruston traktori ;)

Sipulia kuskattu sinisillä lavoilla. Ja Varkauden ohi ajeltu, tosin renki ollu ajamassa. Toinen lava 15 ja isompi reilu 20 m3. Lukemat on katottu isomman lavan kanssa.
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.
minkaslaisia kierroksia d pitää tasasella kuorman kans huippuvauhdissa?

Suunnilleen 1800
Kärriä on nyt vedetty pitkin mäkisiä Savon teitä. Kalustona Valtra N 142 Direct ja Metaka 180 koukkukärri. Yhdistelmän paino tyhjänä 15500 kg ja kuormattuna 28000 kg. Matkaa oli 350 km, josta puolet kuorman kanssa ja toinen puolikas tyhjänä takasin. Kilometriä kohden meni 0,45 litraa löpöä. Lukemat perustuu Valtran ajotietokoneen lukuihin.

 Olisko lievää ylikuormaa tolle traktorille? Mut kulutus ei ole kohtuuton, jos pitää paikkaansa.

Laillisesti menis vielä pari tonnia enemmänkin. Ja kyllä se ihan kohtuullisesti jaksaa mennä. Kulutuslukemat varmaan kohtuu lähellä totuutta. Ainakin reissun jälkeen löpömittari näyttää, että olisi neljännes tankillinen ainetta jäljellä. Ja tankkihan oli muistaakseni 230 litraa ja reissussa ajotietokoneen mukaan menisi vajaa 160 litraa, niin täsmää.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6