Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3

Viestit - Jallu Kolu

Jäin vaan miettimään.. Tuo pumpun vika, voiko olla osasyy laiskaan starttiin? Käynnistin lämpimänäkin monta kertaa ja muutaman kerran tilttasi ennen kuin vikakoodi tuli tauluun. Itse käytän älylaturia kaikissa värkeissä, heti ajon jälkeen kiinni ja on ollut hyvä. Muutama vara-akku on myös älylaturin perässä jatkuvasti ja ainakin tänään oli tarpeen.
No niin. Lisävirralla T191 murisemaan ja mukavasti vikakoodi L302 tauluun. Sähköinen pa-pumppu alkoi murista kuin rikkonainen ompelukone. Onneksi oli vielä yksi tarvikemallin pa-pumppu varastossa niin sai paineet nousemaan. Tämä viimeisin tarvikemalli kesti jopa syyskuulta saakka. Eli satasella saa satasen laatua. En tiedä paraneeko alkuperäislaatuisella laatu, mutta nyt on tilattu sellainenkin.
Vehje lataa 14,4 V ja Startti on vuoden vanha. En keksi muuta selitystä kun että halla vei parhaan terän patterista. Toinen rakkine samanlaisella akulla ja älylaturilla lähti käyntiin kyselemättä kahden tunnin lämmityksen jälestä.
Joo-o. Aihe muuttui ajankohtaiseksi. Viikko pakkasta -24-33 ja vehje kylmässä hallissa, pakkasmallin älylaturi kytkettynä. Akku 1,5v vanha.
Nyt ollut roikassa kolme tuntia, öljypohjan alla keittolevy tunnin ja akun päälle vielä kuumaa vettä. Kaksi laiskaa starttausta ja akku tyhjä.
Ei tuo älylaturi taida riittää enää näille keleille?
Pultit pitäisi olla kiinni. Aurat on rakennettu kahdesta, eli lisätty toisen runko ja kaksi lisäsiipeä. Ei paljoa ole nykyään kyntämistä, mutta hyvä jälki saa olla tullakseen. Ja varmaan vähäinen kysyntä näkyy kulutusosien hinnassa, metallien hinnannousun lisäksi.
No ajankuluksi vanhaa aihetta herätellen: Eli T191 piti valjastaa 5x16 Överumien eteen. Edellinen veturi 8100 Vallu jolla homma sujui Tuntuu että tammasta loppuisi veto ja jälki kuin koiran oksennusta. Takaraideväli renkaiden sisältä 120cm eli 3x16" . Eturaideväli sisältä 129cm. renkaat takana 650 leveät eli hiukan liikaa suhteessa viilun leveyteen. No sitten junnu ajamaan pienellä vaihteella ja itse tihrustamaan jälkeä ja konetta miten kulkee. Kertoi että puoltaa vasemmalle voimakkaasti. Jonkun aikaa piti pohtia mitä tekisi ja sitten vaan rajoittimet löysälle, työntövarsi oikeaan pituuteen ja taas uusiksi. Samalla säädellen vetovarsia vaateriin keskenänsä- Sitten leka kouraan ja vetokartun pultit sitä ennen auki. 10cm kartun siirto vasemmalle, samaten työntövarren kiinnityksen siirto. Ongelmiin viittasi jo se että työntövarsi oli sivuttain vinossa. Jälki alkoi kummasti parantua ja traktori ei enää puolla. Jokainen viilu on tasainen mutta jotain ihmettä vielä leikkureissa on. Viimeisen viilun vako on kuin kaivurilla revitty eli hammastaa. Samaten kaikki kulutusosat tarviaisi uusia. Aurat ovat painavat ja ei tukipyörää. Mites tuo vanttiruuvi? Tarviaako sille tehdä mitään jos tuo lekahoito auttoi puoltamiseen? Ei viitisi säätää säätämisen ilosta.
Saanto 5-10% enemmän, kuin 6cm latvaläpimittaan tehdystä kuidusta. Eli motomitalla 5cm. Ohuemmaksi ei enää mittaa. Ja aika hyvä asia että motolista kelpaa loppumitaksi. Samaten kaikki puulajit voi ajaa samaan kasaan. Jotkut toimijat maksavat puhtaasta koivusta parhaiten, eli hinta havupuulle tai sekalajeille hiukan pienempi. Mutta varastopaikan pitää olla pitkälle perävaunulle sopiva ja etäisyyden käyttölaitokseen myös. Hinta alkaa valua alas yli 50km päästä kuljetettaessa. Se mikä voi tulevaisuudessa muuttua on Metka laki ja sen asetus. Valtion tuki energiapuun korjuulle saattaa aleta tai jopa poistua kokonaan. Samaan syssyyn teollisuuden suhdannemuutokset jne.
Minkälaista tarjousta olette saaneet otsikon tuotteelle ja minkälainen määrä ollut kyseessä?
Oma viimeisin 48e/m3 +alv. Määrä 150m3
Metsätalous / Vs: pitääkö paikkansa?
: 08.01.23 - klo:21:27
Laki Metsälain muuttamisesta 1085/2013 kertoo:
5 a §
Uudistushakkuu ja siihen liittyvä uudistamisvelvoite

Uudistushakkuun päättymisestä seuraa metsän uudistamisvelvoite. Uudistushakkuu katsotaan päättyneeksi, kun puunkorjuun seurauksena käsittelyalueelle on syntynyt yli 0,3 hehtaarin avoin alue. Uudistamisvelvoite täyttyy, kun alueelle on saatu taimikko siten kuin 8 §:ssä säädetään.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua uudistamisvelvoitetta ei ole puuntuotannollisesti vähätuottoisella ojitetulla turvemaalla, jolla runkopuun vuotuinen kasvu on alle kuutiometrin hehtaaria kohden. Tällöin käsittelyalueelle on jätettävä luonnon monimuotoisuutta edistävää puustoa. Uudistamisvelvoitetta ei ole myöskään alueella, jolla Suomen metsäkeskuksen alueyksikön, jäljempänä metsäkeskus, tai viranomaisen hyväksymän suunnitelman perusteella ennallistetaan alun perin avoin tai harvapuustoinen suo taikka perinneympäristö.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarvittaessa tarkemmin vähätuottoisiksi katsottavista turvemaista ja niille jätettävästä puustosta sekä menettelystä ennallistamisen hyväksymistä haettaessa.

8 §
Uudistamisvelvoitteen täyttäminen


Metsän uudismisvelvoite on täytetty, kun käsittelyalueelle on saatu aikaan taimikko alueen maantieteellisestä sijainnista riippuen viimeistään 10—25 vuoden kuluessa velvoitteen muodostavan puunkorjuun päättymisestä. Taimikko katsotaan saaduksi aikaan, kun se on riittävän tiheä, taimet ovat tasaisesti jakautuneina, niiden keskipituus on 0,5 metriä ja niiden kehittymistä ei uhkaa välittömästi muu kasvillisuus.

Uudistaminen voidaan toteuttaa viljelemällä tai luontaisella uudistamisella. Uudistamisen yhteydessä on tarvittaessa raivattava taimikon kasvua haittaavat puut ja pensaat, torjuttava heinittyminen, käsiteltävä maanpinta ja järjesteltävä vesitalous. Lisäksi edellä mainittujen perustamistoimenpiteiden jälkeen on tarvittaessa huolehdittava taimikon täydennysistutuksesta tai -kylvöstä ja muusta jälkihoidosta. Luontaista uudistamista käytettäessä käsittelyalueella on oltava edellytykset taimien syntymiselle.

Taimikon aikaansaamiseksi tehtävät perustamistoimenpiteet on saatettava loppuun kolmen vuoden kuluessa velvoitteen aiheuttaneen puunkorjuun päättymisestä.

Jos 2 §:n 1 momentin 4—6 kohdan mukaiselle alueelle kohdistuvassa maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitetussa maisematyöluvassa on metsätaloudelle asetettu sellaisia toimenpiderajoituksia, joiden noudattaminen ei mahdollista tämän lain mukaista metsän uudistamisvelvoitteen täyttämistä, tätä lakia katsotaan kuitenkin noudatetun. Edellä 1 momentissa tarkoitettu velvoite raukeaa, jos kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä huolimatta alueelle ei synny taimikkoa.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään 1 momentissa tarkoitetun taimikon saavuttamisen tarkemmista määräajoista maantieteellisen sijainnin mukaan sekä luontaisen uudistamisen edellytyksistä. Valtioneuvoston asetuksella säädetään myös taimikon riittävästä tiheydestä ja muista arviointiperusteista, kohtuullisiksi katsottavista toimenpiteistä taimikon aikaansaamiseksi ja taimikon perustamistoimenpiteistä erilaisilla kasvupaikoilla.

Esim. Lapissa nykyinen laki lopetti männyn istutuksen liki kokonaan. Eli luontainen uudistaminen myös epävarmoilla kohteilla..
No myös käytetty Tarmo kelpaisi.. Mutta uutta ei pysty ostamaan, ei millään perusteella.
Minkälainen lienee tuo Tarmo juontokoura kestoltaan? Suunnittelu vaikuttaa ainakin kuvien mukaan fiksulle.
Pari vuotta sitten noita kouria ei halunnut kukaan, mutta nyt näkyy olevan eri tilanne.

Ja nimenomaan ns. hyvät eivät ole useinkaan kaupan..
Mieluiten Kuopiosta 100 km säteellä.
Tankin puhdistus neljä kertaa. Kaksi pesua vedellä. Kuivaus paineilmalla. Suodattimien vaihto kahdesti ja tätä ennen suodattimien tyhjennys kait 20 kertaa, aina kun sakkakupissa oli jotain epämääräistä. Niin kauan tyhjennyksiä että sakkakuppi oli totaalisen puhdas eikä tankista tullut mitään törkyä kupille. Ja sitten uudet suodattimet. Uusi siirtopumppu ja tankki talvilaadulla täyteen ja sitten tuota kallista puhdistuainetta neljä purkkia täyteen tankkiin. Lisätankillinen vehje siis kyseessä.

Ei ole eka meille ostettu kone jolla on ajettu paskaisilla polttoaineilla.
No niin. Nyt on koitettu urakalla ajaa vikaa pihalle ja taisi käydä niin että tuo puhdistusoperaatio toimitti jotakin.
Eli koodia ei enää pukkaa, vaikka kuinka kurittaisi. Mutta katsellaan onko tilanne pysyvä.
No nyt on vaihdettu suodattimet ja kiristetty suutinten paluulinja. Sakkakupissa oli vielä jotain kumman väristä polttoainetta.. Laitettu puhdistusainetta löpön sekaan pari litraa. Lisäksi sorkittu kaikki liittimet.Sylinterin Nro 6 paluulinjan pultti oli  hiukan ehkä löysällä. Yritin ajaa koneen tiukalle ja ainakaan vielä en saanut tilttaamaan. Tuollainen vika on pirullinen, koska se ei jää ns."päälle". Olisi varmaan ammattilaisenkin helpompii diagnosoida jos vika olisi koko ajan olemassa.
Ei ole ohjelmoitu eikä viritetty. Ei ole ollut tarpeen. Pa-järjestelmä oli likainen ja toivon itse että sen puhdistuksen kautta pääsisi viasta eroon. Ekassa puhdistuksessa tuli tankin pohjalta hiekan oloista silsua ja sakkakuppiin pitkin kesää kaiken näköistä muuta höttöä. Lisäksi nyt viimeisessä tankin tyhjennyksessä pienia hiutaleita ruostetta. Siirtopumppu on vaihdettu, mallia tarvike ja entinen oli ilmeisestikin rikki koska hälyytti jatkuvasti liian alhaisesta paineesta suodattimien jälkeen.

Kokeilen halvinta konstia ensin, eli suodattimet vaihtoon kerran vielä ja Liqui Molyn dieselin puhdistusainetta polttoaineen sekaan.
Seuraavaksi menee sormi suuhun. En ymmärrä tuon CR:n tekniikan päälle mitään.
Sivuja: [1] 2 3