Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - cvt

Mullakin koneella oli ajettu ~1000 tuntia. Pumppu ei ollut ruosteessa, katkenneessa jousessa oli hieman ruostetta. Puhdistin, öljysin, herkistelin, vaihdoin kaikki jouset -> pelas kaksi viikkoa  >:(
Eihän tietenkään konetta korjata lekalla, mutta voi perjantai-iltana joskus kymmenen aikaan illalla, kun elukat kollottaa evästä, niin olla kaikki konstit tervetulleita. Tämä lekakonsti toimi siihen asti, kun sai varakoneen tulille. K-huollosta sain apuja lekakonstiin ja sanoi samalla, että ovat törmänneet samanmoisiin pumppuihin, jotka ei pitkäksi aikaa korjaannu jousien vaihdolla.
Sillä edellisessä viestissäni sanoin, että välttääkseen sen vitutuksen, joka tuosta ylimääräsestä rassauksesta koituu, noinviidensadan pumppu ei tunnu ollenkaan pahalta, jos sillä taas tuhat tuntia ajelee...
Ei kannata korjata. Halvin pumppu löytyi kylläkin keskolta... ~500. Itsellä pumppu ei ollut edes juurikaan ruosteessa, yksi jousi poikki. Mutta ei tullut toimivaa pitkäksi aikaa.  Ensiapuna, kun kone tuossa savutus/huutamis-moodissa, on vasaralla syöttöpumpun kylkeen moksua (aku ankka korjaus) . Ei tarvii sitä kottikärry/talikko linjaa välttämättä. Toimii  :)
Eli purkautuu juurikin ottamalla lukkorengas pois ja työntämällä pääty sen jälkeen sisään. Alta paljastuu toinen lukkorengas. Vähän aika sitten vaihoin omaan, kun turpatiiviste vuoti siinäkin. Piti turvautua prässin apuun kun ajan saatossa ruostunut ja paskaa välissä.
Misteehän laakerista mahtaa olla kysymys, ku tuollanen poijjitus on. Kyllähän  entisen suap rärettyä miten vuan ja akselin puhdistaa ruosteesta ja paskasta ja lyöp uuden kiinni. Ei kait se seen kummasempaa vaadi. Ja jos uusia laakereita aletaan punahehkuun lämmitellä jo asentaessa ni kannattaa olla jo laittamata...
Norcar todennäköisesti siinä kuitenkin mahtuisi kulkemaan. Sillä pääsee ajamaan lähemmäs seinää tossa kääntövaiheessa kun taas avantin penkki kolistelee seinuvarret.  Itsellä lähes samanmoinen ongelma ja eka linkku tuli syksyllä taloon. Liukuohjattava tuossa tilanteessa olisi vielä ketterämpi, mutta linkulla pääsee ahtaammista väleistä tarvittaessa, koska pihti ei huido eestakaisin.
Suunnanvaihdon kalibrointi kannattaa tehdä ja tarkastaa peräöljy. Vähillä (lue minimi) suunnanvaihto nykäisee enemmän, sellaisen havainnon tehnyt omassa.
Jos on kivisiä maita, ehdottomasti kvernet. Täällä P-savossa murikoita riittää ja nyt kolmatta syksyä variflexit ja pientä laittoa meinaavat vaatia. Leikkurin varsia mennyt 2 kipaletta, vaikka on kuinka jousitetut leikkurit. Ja ihanan kalliita tietenkin. Uudismaiden kynnössä on oltava porakone ja vastakierretappi mukana, että saa sen leikkurin murtopultin vaihettua. Niitä menee kuin saippuaa.
Entiset sarkamallin kvernet oli 15 vuotta ja ei ainuttakaan leikkurivaurioita.

Hyvän jäljen kyllä tekevät, kun säätöihin saa ja kevyet vetää. XL-siivellä saa kynnettyä aika matalaankin. Jos siis kivennäisiä maita, suosittelen kvernejä.
Eikös tuo raitisilmasuodattimen puhaltelu sillointällöin kuulu ihan käyttäjän tehtäväksi. Itse kevättöissä puhaltelen suodattimen lähes päivittäin. Liekkö kovassa kotimaisessa suodatin rakennettu kiinteäksi osaksi ohjaamoa, jota ei ominpäin tule sohia ;-)
Kyllähän siinä paksummissa puissa on tarkoitus auttaa katkaisua tilttiä hyväksikäyttäen. Puun alkaessa kaatua katkasukohta alkaa aueta, jolloin terä uppoaa paremmin puuhun. Myöskin puulajilla on suuri vaikutus katkaisuun. Leppä, haapa menee suht helposti parikymmentäsenttinen, mutta esim. koivu ei kyllä kannata yli 15 senttistä olla jos meinaa sujuvasti kaataa, mieluiten noin 10 senttistä. Eli katkaistaessa alkaa vääntää puuta tiltillä apuna nurin. Jos sekaan joku paksumpi sattuu, saa kaatoa tehostettua kun pyöräyttää hieman kouraa puun ympärillä, jolloin terä leikkaa puuta käännön aikana. Irtopuuhun ei tahdo saada tiltin auttavaa vaikutusta, jolloin koura voi tuntua tehottomalta. Ts. luvattu puun paksuus ei siis suoraan puristamalla täytykään.
Kouran sujuva käyttö vaatii vähän harjottelua alkuun.
No joo... Sepäs vasta valaisi. Olisiko miten suuri vaiva vähän valaista mikä hitatsissa ei sitten ole pelannut, jos siitä ihan viestiketjun aloittaa ?
Tuli kerran kopastua laitetta kun saman virman kaupparatsu sattui pihaan. Lähti 20 vuotta kiinni olleet kuorma-auton renkaan pultit ihan keljuilematta auki. Ei kuitenkaan raaskinu ostaa kun kuitenki hintaa taisi silloin olla jossain 800 egen tienoilla. Jos paljon tarvetta isojen pulttien vääntämisille ym. suosittelen vermettä.
Jaguaariin on saatavissa kolmipistenostolaiterunko, mikä käy suoraan hakkurin tilalle. Ei mikään hirmu paha vaihtaa. Ja ottaa siis voiman suoraan hakkurin hihnalta.
Sivuja: [1]