Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - 05valmet

Noniin, nyt on päästy ajelemaan koneella ihan työajojakin ja voimaa tuntuu olevan varsin mukavasti.

Kaivinkonetta vetäessä (8tn kone, lavetti 3200kg) vaihteita ei tarvitse rassata joka mäkeen, jaksaa hyvin viedä isoimmalla pykälällä pidemmänkin mäen ylös. Myös kierrosten nosto vaikutti tähän koska nyt käyttöaluetta on enemmän. Kaasuun vastaavuus parani älyttömästi, reagoi heti pieneenkin polkimen liikkeeseen. Ahtopaine nousee kuorman kanssa 1,8bar.

Savua pukkaa alakierroksilla selvästi mutta ei mitenkään häiritsevän paljon, kehtaa ajella kylän raittia  ;D

Suosittelen kyllä moista hommaa jos muilla on 5470 laiskan puoleinen.
No nyt ollaan kone saatu kotipihaan ja vähän ajeltua myös. Kuormia ei ole vielä vedetty eli todellisuutta ei tiedä vielä. Mutta eroja vakioon on huomattavasti. Kaasuun vastaavuus parani paljon, sekä vääntöä että tehoa on selvästi enemmän.

Muutokset mitä koneeseen tehtiin kaikkiaan on akaan dieselin 320 special suuttimet, pumpun huolto, syöttöä on noin 30% vakiosta enemmän. Pumpun ajotusta säädettiin hieman aikaisemmalle ja ennakonsäädin otettiin pois käytöstä kokonaan. Kierrokset säädettiin 2500 nurkille, kulkee mukavasti tyhjänä noin 46-47.

Mustaa työntää putkesta jonkin verran ennen kuin ahtopaine nousee, mutta sehän oli tiedossa. Joku voisi mitata vakio 5470 ahtopaineen, nyt tyhjänä mäkeen veättäessä ottaa jotain 1,7bar nurkille ahtoa.
Joo eli hetki on vierähtänyt, mutta nyt on kone pumppu/suutinhuollossa. Ajatus oli vaihtaa vain isommat suutinkärjet, mutta irroittaessa yksi suutin oli mennyt poikki niin päädyttiin Akaan dieselin special 320 suuttimiin.

Kärki on 0,32, vakio taitaa olla 0,25. Eli nyt rupeaa polttoaine liikkumaan vähän paremmin ja pumppukin pääsee helpommalla.

Pyhien jälkeen pitäisi kone olla valmis, sitten näkee mikä siitä tuli..

Joku kerta kun sattuu olemaan dynopäivät lähistöllä niin täytynee käyttää molemmat koneet kiusattavana, näkee onko saatu mitään aikaan  ;D
Aihe synnytti enemmän keskustelua kuin uskoinkaan.

Joku kyseenalaisti tuota laatikon "tehonkestoa", siinä olen samaa mieltä että kaikkea netissä kirjoitettua ei kannata pitää absoluuttisena totuutena  ;D Mutta myöskin olen sitä mieltä että ei mitään rakenneta äärirajoille vakio teholla. Aina niissä on sietokykyä pidemmälle, toisissa enemmän toisissa vähemmän. Massikan tilanteessa en epäile hetkeäkään etteikö puolentoistasataa hummaa menisi laatikon läpi ilman mitään kipuiluja. Lisättäköön vielä että vakiona koneessa on 125hv.

Toki kaiken saa rikki, oli vakio tai ei. Saahan jotkut jopa rautakangen mutkalle..
Kiitos linkistä, sieltä selvisi että olisi laatikolle tehonkestoa luvattu 160hv saakka.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vakio pumppua ruuvaamalla ei konetta saa porsimaan muulla kun vääränlaisella käytöllä.

Meillä syöttöä ruuvattu sen verran että huomasi tyhjäkäynnin nousun, sen jälkeen oliko vartti pois. Ero oli vakioon kuin yöllä ja päivällä, sorakuormaa vetäessä huomasi vääntöalueen laajentuneen huomattavasti.

Lähinnä ajatuksen tasolla on ollut, että joskus jos viitsisi suuttimen kärjet vaihtaa, niin saisi vähän enempi soppaa työnnettyä läpi. En silläkään usko mahdottomia saavutettavan ja numeroilla ei niinkään ole merkitystä jos vaan kone tuntuu ajossa hyvältä.

Vaikka mf parani ruuvauksen jälkeen huomattavasti, silti sieltä puuttuu omaan makuun semmoinen sitkeys. Kakkoskoneena 505 valmetti, ruuvattuna ja välijäähdytettynä. Siinä moottorin luonne erittäin hyvä, tuntee että yrittää mennä niin kauan kun vaan kone käy. Massikka taasen alle 1200rpm käytännössä yskähtää niille sijoilleen. Liekkö moottorin luonne eri, tiedä häntä.
En interneetin ihmeellisestä maailmasta löytänyt aiheesta, joten kysellään täältä.

Eli onko kukaan virittänyt 5470 massikkaa, muuten kun syöttöä säätämällä. Moottorina Sisu diesel 44DTA, oletan sen olevan sama moottori kun N sarjan valmeteissa. Ohjelmointifirmat ilmoittaa kaikki muut 54xx sarjalaiset paitsi kyseisen mallin, koska syöttöpumppu on mekaaninen ja sitä on hankala tietokoneella säätää  ;D

Omassa on syöttöä käännetty, muutos oli huomattava. Vakiona alle 1500rpm ei jaksanut vääntää käytännössä yhtään, nyt syötön säädön jälkeen vääntää hyvin vielä 1200rpm paikkeilla.

Vaihteistona dyna-4, jonka kesto mietityttää jos innostuisi ottamaan vähän enempi tehoa. Eikä tarkoitus ole mitään pullinki konetta tehdä, vaan mukavoittaa työntekoa.

Eli jos täällä jollain käytännön kokemusta asiasta, olisin kiitollinen jos jakaisit tietotaitoa asiasta.
Eli työvaloja pitäisi lisätä massikkaan, löytyykö koneesta valmiit johdotukset?

Eli 5470 dyna4 massikka kyseessä, johon on otettu "mukavuuspaketti" ostettaessa. Vyötärövalojen luokse tulee 2 liitintä, toisessa merkintä h1 ja toisessa h3. Virtaa niille ei tule. Oikealla hydlohkojen viereiseen pilariin tulee 2 isoa liitintä, toisessa 4 ja toisessa 6 pinniä.

Jos jollain olisi käytännön tietoa niin nopeuttaisi asennuksia..
Sivuja: [1]