Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - /c

Millainen on tämä halvempi "budjettipihatto"? Miksei siihen saa robottia? Vuokra- tai leasinglypsykone? :-X
Ei tuossakaan mitään naapureita tarvita. >:( Metrinen jenkatanko, jota pitkin voi valutella paikalleen punnukset, ei tarvitse puntin kanssa pusata vanteen sisässä . :-X
Akaan Dieselistä isommat suuttimet. On meno paljon näyttävämpää operaation jälkeen.  :-X
Älkää nyt oikeasti mitään työhelvettiä suunnitelko.  :'(  Jos on mahdollista saada aikaiseksi lehmille tuollainen edullinen halli, niin miksi pitäisi tyytyä putkikonelypsyyn, tai edes asemaan, kyllä se automaattilypsinkin halvemmassa tilassa lypsäisi. Sitä paitsi jäisi vanha navetta kokonaan nuoren karjan yms. käyttöön. Ja ostaa uuden robotin suosiolla. Jättää massikan tai muun vaihtamati muutamaan vuoteen ennemmin.
Minkälaisella logiikalla ja laskentakaaviolla eläinhallin saa 350 000 eurolla, jos lypsää vanhassa navetassa, mutta miljoona menee, jos laittaisi robottilypsyn, kun lypsyväline maksaa osapuilleen 150 000 euroa? :-X

Neliöitä 2-2.5 kertaa vähemmän kuin robohallissa. Lehmäpaikkoja noin 10-15 vähemmän. Ei uutta ja kallista toimisto-, maitohuone-, sosiaalitilaa. Ei uusia nuorkarjatiloja. Vanhan rakennuksen neliöiden hyötykäyttö ym. Edullisempi runko vaihtoehto mahdollista, kun jännevälit ovat pienet.

Neliöhinnat noudattavat toteutuneiden hankkeiden  eläintilojen hintoja. Lähteenä on käytetty mm. Valion pihattokurssien materiaalia kustannusten laskemisessa.

Jaa? Itse lypsyrobotti menee kuitenkin melko pieneen tilaan. Eikä se robotti sitä sosiaalista toimistoa tarvitse... :-X
Minkälaisella logiikalla ja laskentakaaviolla eläinhallin saa 350 000 eurolla, jos lypsää vanhassa navetassa, mutta miljoona menee, jos laittaisi robottilypsyn, kun lypsyväline maksaa osapuilleen 150 000 euroa? :-X
No kun ensin hämmästelitte, nimimerkki "Oksa", että miksi pitää luurissa olla kolme kameraa ja seuraavaksi hämmästelyn raja oli neljä kameraa. Ajattelin, että olitte keksinyt  perustelun kolmannelle kameralle. Itse olen toisen kameralinssin ihmettelyasteella vasta. :'(
Mutta miten sait "Oksa" ymmärrettyä kolmannen kameran luurissa? :-X
Ei ole kun junkkarista ja jiiäffästä ja keenanista parin viikon kokeilu. :'(  Miksi juuri nuo vaunut ovat mielenkiintoisimpia? Hintako? Itsellä kun mieli tekisi joko trioliettiä tai silokingiä.  :-X
Onko se niin että maitoa on saatava tuottaa millä hinnalla hyvänsä? Robottimyyjät ja jotkut tilalliset väittävät että robotin hinta tulee takaisin työvoimakustannuksina kun ei tarvitse isolle asemalle palkata lypsäjiä, kuitenkin tosi monella yhden robotin tilalla on työntekijä ja 2 robotin tilalla jo vähintään kaksi. Kuinka paljon se robotti vapautti siitä työstä? Harmi kun se ei opeta vastasyntynyttä vasikkaa juomaan tai kolaa parsia..
Maidontuotanto on tosiaan kustannuskilpailua, sitä ei käy kiistäminen. Mutta toisaalta muutamat maidontuottajakaverit sanoneet, että eivät olisi ilman robotteja enää alalla lainkaan. Rutiinityön koneellistaminen siis luo osaltaan motivaatiota ja uskoa työhön, sitäkin tarvitaan koska pikavoittoja ei alalla ole tarjolla.

Yksi keino löytää kannattavuus on alentaa kustannuksia, ja se ei välttämättä ole uusi automatiikka. Ne ovat tutkitusti nostaneet lehmän parsipaikan hintoja 30% . Eli se kate mikä tässä pitäisi tuottajalle jäädä on laitteistossa kiinni, sen hankintahinnassa, huollossa ja rikkokuluissa.

Kyllä on muukin kuin tekniikka nostanut parsipaikan hintoja. Lypsyrobotti lienee ainut asia, jonka hinta ei ole muuttunut 20 vuodessa?  :-X
Nostaneeko Suomen investointituki robottien hinnat ulkomaillakin? Ainakin Keskieuroopoissa Hinnat melko likellä suomihintoja. :'(
Hm. Ei pidä tehdä helposta liian vaikeaa. Miksi ehjää pitäisi purkaa.  Kyllä kilometrin hinauksella ja purkillisella eetteriä varmasti lähtee käyntiin. :-X
Jos moottori ei ole jumissa, niin tarvinneeko majori muuta kuin akun, kovaa ajoa ja huonoa huoltoa? :-X
Ei tuollaiseen Valluun sitten saisi sepitettyä jotain levynkappaletta, joka tukisi sen pultin toisen pään. Vaikka kuormaajan sovitteisiin integroituna.

Saa. Jossakin päin Suomea saattaa olla keltainen N 121, johon on tehty juurikin kuvailemasi muunnelma. Jos on pysynyt niiltä tai muilta osin kunnossa. :-X
Ei kai kytkytin starttaamisessa voi hajota? :'(  Jos startin solenoidi ei irrota heti ? :-X
Sivuja: [1] 2