Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2 3 ... 6

Viestit - TomppaH

Räpid® -systeemi on nopeasti tullut isoille ja keskikokoisillekin tiloille. Se huomaa ensimmäisenä siitä, että usein kun tilalla ennen oli iso kuusisylinterinen voimakone ja nelisylinterinen kone, niin nelisylinteristä aikaisemmin käytettiin siten, että nelisylinterinen veti simultaa ja kuusisylinterinen hieroi maata hienoksi jollakin potilalla, niin nyt nelisylinterinen vetää leveää Agrrrrressiivista® Väderstaad äestä, aivan pinnassa, ja hitaasti, ja kuusisylinterinen puhkuu rasittuneena, ja mäissä joutuu vaihtamaan pienemmälle, Räpid® - junaa vetäessään.

Ehkä yksikin kuivan vuoden epäonnistuminen saa räpiti-mielihalun heräämään tilalla ?

-SS-

Siinähän se ongelma luodaan, että muokataan sillä äkeellä pinnasta hitaaaaaaassssssti, me ajetaan tuommoisella agressiivipiikkiäkeellä eka kierros pinnasta, noin 3-5 senttiä, noin 45 asteen kulmaan kylvösuuntaan nähden ja toinen kierros sitten kylvösyvyyteen ja -suuntaan, meillä on määrätty noin 5-7 senttiä viljoille. Pyritään pitämään muokkausvauhtina 9-12 km/h, siinä pitäisi tuon äjeksen vissiinkin toimia optimaalisimmin. Onnistuu jotenkin sitten vetää sitä räpittiä perässä sillä kuutosmoottorisella  :D
Oma 550 täyttää kohta neljä vuotta. Jotain 220 tankillista sahattu. Ei mitään remontintarvetta. Tulppa kerran vuoteen, bensatankin imusuodatin pari kertaa. Olen ollut hyvin tyytyväinen. Pikkuisen liian painava joka paikan sahaksi, mutta käsiin kätevä. Alkuperäinen laippa muuten vielä. Ilmansuodatin myös markkinoiden paras, kun sotkuu, niin saippuavedellä pesu ja yön yli kuivamaan uunin päälle. Nopein ja helpoin tapa ylläpitää.

Ennen tuota stihliä oli 2055 jonseretti vuodelta -97 tai jotain mutta se otti ja suli. Sitä edellinen vielä Raket tarralla oleva 525 toimii kyllä mutta early 80's on perkeleellinen palikka kanniskella. Tietty tossa toisessakin jonsussa oli vähän samaa vikaa. Stihlin ostin käyttökokemuksien perusteella hyväksi havaittuna mutta veetut oli sitten. No takuuseen toki uus kaasari. Että kyllä se nyt taitaa rokata aika pitkään tässä omatarve sahana.. villi värkki kyllä kun on sillä ohkasella laipalla ja kapealla ketjulla niin jaksaa kyllä syödä puuta vaikka vähän pieni onkin.
Mulla puuttu stihlistä kaasarista seosruuvin kierteet tykkänään.


Onneksi omas Stilhis ei ole edes ruuveja :) Ei tartte tapella. Nyt pakkasella vähän pooaa, mutta paranis varmaan ilmanottoa peittämällä tai kalibroimalla.

Katoppa ettei ole ilmanputsarilla sitä "winter" läppää millä saa käännettyä ilmanoton kylmällä kelillä sylinterin päälle.
Mulla puuttu stihlistä kaasarista seosruuvin kierteet tykkänään.
Varmasti toimii.

Kunhan kanto on pieni.

Päätehakkuussa kuusen kanto kuivassa savisessa maassa -> liian suuria koneita ei ole olemassakaan. Liian pieniä sitäkin enemmän.

Minä en ole ähertänyt kaivurilla kuin muutaman kannon irti eli kokemusta ei oikeastaan ole.
Mutta se jäi mieleen että kuuset lähti aika nättinä lauttana tai juuret katkoen halkesivat osiin.
Vaan sitten sai ähertää kun vastaan tuli iso koivu tai haapa... kanto oli sellainen syvällä kivien välissä oleva pallo josta lähtee miljuuna juurta joka suuntaan.

Toisaalta yhdellä työmaalla katselin kun muissa tehtävissä ollut 45 t kone otti muutaman kannon. Eipä se oikeastaan muuta tehnyt kuin otti, nätisti ja kerralla.

Mutta ainahan ne pieniksi käy. Koneurakointilehdykästä juuri luin Mussalon ruoppaustyömaasta jossa ilmeisesti oli meren pohjassa poikkeuksellisen kovaa moreenia.
Ruoppauskoneena oli ponttoonialustainen noin 400 tonninen Liebherr 995 ja työlääksi valittivat.
Vedenalaisten räjäytysten jälkeen ylös tulee jonkinlaista louhetta, palakoko 6-30. Ongelma oli siinä että mitta ei ole tuttuun tapaan millimetrejä vaan kuutiometrejä... kai se vähintään 50 t painaa tuollainen 30 m³ mansikka. Njo, Liebin vakiokauha taitaa olla jotain 26 m³ luokkaa että ihan suhteessahan tuo menee :-)
Kuusi on ainoa mikä lähtee suhteellisen fiksusti. Koivu, haapa, mänty, ne on sitten pahoja. Juuri on sellainen iso möykky. Saa kaivaa kannon ympäryksen täysin auki ja repi pääjuuret poikki ennenkuin voi alkaa vääntää kantoa irti. Silloin kun kantoja alettiin nostaa, katselin Metkon työnäytöksessä, kun reilun 20 tonnin kone kumarsi jokaisen kannon kohdalla ennen ylösnousua. Käytännössä kätevin kantolaite oli se kaksi sormea ja niiden välissä oleva veitsi, jolla painettiin kanto halki. Sellaiset harat ja muut yksipuisetkin toimii, mutta koneessa pitää olla tonneja takana.

Perhana kun mulla on tuolla legendaarisessa irc-galleriassa kuvia ja muistoja nuoruusvuosilta mutta en muista salasanaa. Siellä on tuollanen hara työn touhussa.
Mulla on tuosta kannonnostosta ja mätäsryksestä hieman kokemusta. Sanoisin että se 17t kone millä työtä tein oli päätehakkuu kuusikkoon hieman pieni, tartti oikeesti rääkätä sitä että sai kannon pieniksi. Siinä oli sellanen kantohara missä oli toisessa reunassa pitempi piikki johon oli vaihdettava "veitsi" millä saa kannon halki ja toisessa laidassa sellanen "lapio" millä tehtiin mättäät tai laikut. Se värkki mikä siinä puomin päässä oli pelasi loistavasti, tuo näyttää lähinnä ajan haaskaukselta, sillä veitsellä kun veti viillon kannon päälle ja sitten paino sen juuren niskan alle ja väänsi niin kyllä se yleensä ylös tuli se juuri. Metsäjussim kommentista poiketen olen sitä mieltä että männyn kannon paalujuuren ylös kaivaminen on enemmän perseestä kuin se lehtipuun juuripaakun selvittäminen.
Metsästystouhu näyttää olevan aika pelleilyä välillä, ne jotka ovat seuran jäseniä ajavat vain autoilla sata kertaa viikossa edestakaisin kyttäämässä peuran jälkiä mutta kukaan ei saa mitään aikaiseksi. Ja taas ne jotka haluaisivat metsästää eivät pääse seuran jäseneksi koska pitää olla maata. Peuroja joka tapauksessa ihan liikaa täälläkin päin.

Maanomistajatkin laitetaan kyllä järjestykseen, maanvuokraamista vastaan voi ehdottaa jäsenyyttä, yleensä anomus sillä perusteella hyväksytään,  pienriistaa ja nykyään myös ehkä kaurista on metsästettävissä, mutta hirvieläinmetsästys on omassa ryhmässä, uusi karsintakierros tavallaan. Tämä on niin paljon porukasta kiinni, saavatko ne aikaiseksi.

Kaupalliset saaliinnälkäiset kaupunkilaismetsästäjäryhmät tekisivät hetkessä laumoista selvää. Näitä ei ehkä päästetä vanhakantaisten seurojen alueelle.

-SS-

Toihan on periaatteessa helppo järjestää.. maanomistaja naapurit keskenään sopivat, että eivät vuokraa metsästysseuralle maitaan jos homma ei toimi. Maat voi sitten vuokrata ulkopuoliselle taholle metsästettäväksi. Ei kai tuota mikään kiellä.



  Vaati sopua ja yhteistä näkemystä ,kun vaadittava ala on 1000 ha ,onnistuu parhaiten kyläkunnittain ,kuten

  meillä perustettiin oma 2300 ha alueelle uusi seura ,kun kyllästyttiin hirvien laiduntamiseen ,mitä aikaisempi

koko kunnan metsästyserura teki.

Tarkistamatta peuralle riittää 500ha yhtenäistä aluetta, hirvi vaatii 1000ha.
Metsästäjät, eikä edes metsästysseura, ei missään nimessä saa itse päättää kaadettavien eläinten määrää, vaan kantalaskentojen (riistatiheyden) tulosten perusteella niitä kaatolupia anotaan. Luvat myöntää Suomen riistakeskus.
Tokihan joillain alueilla varsinkin peurakanta on niin suuri että lupia saadaan enemmän kuin ketään enää kiinnostaa metsästää ja siinähän on otollinen paikka kaupalliselle toiminnalle.
Yksi kamera taakse ja kyllä se tietyissä tilanteissa on ihan hyvä apuväline.
Onse mutta opettelua vaatii vahdata sitä näyttöö ja kauhaa yms yhtäaikaa.
Kun ainaki minusta tuntuu että etäisyyden oikee hahmotus on hankalaa näytöstä.
Ja kaikki loistavat näytöt tälläin pimeillä ainaki häirittee hytissä.

No juu mulle tuli juur uusi kone missä on se tamtronin kosketusnäyttövaaka eikä se tahdo himmeimmilläänkään olla riittävän himmee ettei sitä yläpuolella olevaa kameran näyttöä häiritsis. Aattelin että täytyy siirtää se kameran näyttö siihen aurinkolipan tilalle ja kattoa paranisisko se. Ja vähän ledipaneelia katolle ja perpunttiin ja siihen etuperän päälle että näkee paremmin ku harrastevehkeillä. Ku tuolla niihin harrasteiziin on tarkotus kumminkin ne rahat tienata.
Itekkin ihmettelen tuota että indeksaattori olis nykyään huono. Tosin about 10 vuotta ollu noista kuokkimiskapineista pääsääntöisesti erossa, yhden muutaman kuukauden tuurauksen tein jokunen vuosi sitten ja se enkkoni ainakin vuoti öljyä ja sainpa siitä myöskin kallistus sylinterin kieroon kun käänsin alavaunua puomin varassa (mitä nyt oon noitten romujen kanssa harrastanuöö...25 vuotta, tiltillä ja ilman). En tiiä onko enkkoni tuolla propolla minkälainen mutta ainakin ne omat kokemukset että ohjataan niillä nappuloilla mankkuja ja sitten polkimella säännöstellään virtaus oli ihan jees verrattuna siihen että se toimi on/off siitä nappulasta.

Tämä suomalainen (en nyt muista kenen innovaatio se on) missä kallistussylinterit on piilossa kiinnikkeen sisällä ja siinä oli se oli-quick vai mikä olikaan systeemi mihin sitten saa pyörittäjää ja kouraa ja mitä lie kiinni vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.


Ja varjolle sen verran että eikö varovasti jo kannattais kysyä työnantajalta että olisko mitään järkeä tuhlata tonni-pari ja  säästää sitä parin-kolmen kympin tiltlttiä? Flat-face liittimet tai ne reikäpää Temat kun laittaa niin ei kyllä jää painetta putkiin.rasvarin letkuun kun laittaa uroksen puomiin ja nartun tilttiin ja lyö siitä nartusta sisuskalut pihalle niin ei jää sinnekään vastapainetta. Joskus nuo rasvari linjassa olevat liittimet osaa kyllä lyödä ittensä niin umpijumiin ettei tosikaan, mutta aikanaan kerrottiin tuo keino että narttupää aina sinne käyttämättömälle puolelle ja sieltä tuurnalla ne roippeet vene ni ei ahosta.
No joo nuo ei ole maatalouskäytös mitä tuolla on😂
Ja käyttö no seon raakaa😰

Ittelle meinannu marttiinin kallistajaa ja siihen se irto pyöritin.
Kuitenki ampukivi/louhe ja kannon nosto ja metsäojat erinäisiin kivikkoihin se päätoimenkuva omalla kalustolla.
Ajelee tuolla virmas sitte niitä hifistelyhommia.

Jos sen koneen ottaisit kauhankiinnikkeellä ja sen indeksaattorin erikseen niin siinä 2 (tai 3 jos on rasvari pyörittäjåssä)letkun irrotuksessa ei oikein osaamatonkaan saa menemään paria minuuttia pidempään.Jos kerran käyttö on tollasta repimistä valtaosaltaan. Siinä säästää aika paljon rahaa kun saa samaa pyörittäjää pitää useemman koneen ajan. Kaikki ne paskaksi saa kun väärin käyttää. Ja enkkonin kehuminen on pahimman luokan kiroilua.
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.
tamu suojaa moottoria ja korvaa mm moottorisuojakytkimen, mutta ei ole normaalia että toiminta loppuu säännöllisesti ylilämpösuojauksen takia. Mulla lisäksi tuo tamun kotelointi IP20 ei täytä pölyisen tilan vaatimusta eli kerää pölyä sisään, joka sinänsä on jo paloriski. Parametrit oikein, silloin pitäisi juuri olla kiinteä asennus, käytössä vain yksi moottori ja moottoritkin -70 lukua uudempia :)

Jos sulla 3000 rpm kiertävä moottori, niin eihän se paljon maksa jos vaihtaa 1000 tai 1500 kiertävään. Eikö sopiva kierroslukualue ole välillä 1000-1500?
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM4H

Muistaakseni 1440 kiertävä moottori, sopiva olisi aikalailla puolet tuosta, niin olisi varaa vähän nopeuttaa tamusta mikäli tarvetta, normiajot luokkaa 40hz. Noissa hitaammissa moottoreissa fyysinen koko kasvaa, tulee ongelmaksi, kuten myös välityksien muuttaminen pienemmiksi mahdotonta. Hihna ottaa nyt jo rautaan kiinni, jonka takana betoni. Hihnan vaihtamiseksi pitää irroittaa hihnapyörä :D

Olisko siinä sivulle päin tilaa, että voisko siihen tehdä välihihnapyörän, saattaa kyllä aihetuttaa pään raapimista sekin.
Söinpä tänään kalakeittoa jonka liha oli haista kaa*****
Jos ei muuten löydy, niin putkea metritavarana ja päidentekoon työkalu.
Ei kai ne kierrenipat ole puhkiruostuneet. Samalla voit tarkastella, mikä
ne putket on mädännyttänyt, vettä jarrunesteessä? Varaosa24:stä löytyy
aika hyvä valikoima kaikkee. Noottaa, romuutuspalkkio?

Noo eine varmaan puhki mutta kantit on kyllä pois. Tuskin rikkomatta pois.

Niissä putkissa on joku muovi kortsu päällä. Ja sinne väliin on sitte menny vettä ja suola paskaa ja peliselvä.

Onneks vain tuola taka aksilan hollilla noita tuhoutuneita putkia. Myös letkut menee vaihtoon ku päät on niin hapantunu.

Joo noihin vanhempiin luxseihin näkyy osia olevan tarjolla. Mutta ei näihin 06vm eteenpäin niinkään. En tarkota etteikö niitä sais mutta ei niin ole tyrkyllä. Tässä yksilössä ei muuten ole ainakaan nippoja tuola nivelis. Liekö sitte vanhempienmallien laatuvaruste.
lämmitä ne jarruputkien liitokset varovasti  ennenkuin edes yrität aukaista, niin saat ehjät nipat ja metritavarana putkea.

Nojuu on noita jokunen tullu täs jonku kuluneiden vuosikymmenten aikana roplattua.

Tästä syystä näyttikin niin pirun huonoilta kuitenki vasta 12v vanha auto. Se perseen jarrupaineen säädinkin yks ruoste möykky.

Entiä kaine kaikki osat on peräsin thaimaasta missä tuo on vissiin koottu koko sätös.

Ainaki tosi mones osas on valmistusmaa ollu thaimaa.
No nytsiinä on Saksslaisia sähköosia näitten nippon densojen tilalla. Ainaki on nenyt sentään pelannu.

Täytys vaihtaa tuo dasia dusteriin ei kauheeta väliä tarvis🤔
Ja sais ihan pränikän romiskon rämiseen noille perunapelto väylille jota myös tieksi jotkut väittää😂

joskus vuostuhannen vaihteessa koulussa opettaja sano että kun 3 kertaa päästää pillillä punaseksi ja antaa jäähtyä ni aukeaa takkunenkin pultti ja mutteri.. olen sen saman kuullu muutamaankin kertaan eritahoilta ja itekkin joitain kertoja kokeillu ni on siinä ainakin olevinaan jotain perää. Avaamiseen yllättävän hyviä vekottimia noi knipexin erilaiset pikasäätö pihdit. Myös ne "pikasäätöjakoavainleukapapukaijapihdit" missä on sileet tartuntapinnat pitää ku tauti vähän kaltatussakin mutterin tai pultin kannassa.
TM:n artikkelissa ainakin kerrotaan, että ajoasento "tilava" ja että persjalkainenkin saa helposti jalat maahan. Eipä tuota muuten sa selville kuin koeistumalla, siitä vaan MP-messuille 2-4/2 Helsinkiin. Siellä voi koeistua myös muiden valmistajien pyöriä, samassa sarjassa taistelee myös Honda CB650 F. Helsingissä voi myös koeajaa pyöriä, käsittääkseni pitää tehdä ennakkovaraus, joka kai onnistuu ihan netissä. Halliin on rakennettu mutkainen koeajorata.Itse ostin seitsemän vuotta sitten sieltä esittelypyörän, niistä voi saada ihan houkuttelevia tarjouksia.

Joo messuilla tietty olis vehkeitä ja varmaan muitakin mukavan näkösiä "pelejä"

Nuota moderneja 2pyttysiä on muutamalla valmistajalla se ääni niissä mukavampi ku 4sis. Mutta eikyllä valitettavasti ison twinin tasoa😕

Woima sitä värkkylää liikuttaa eikä ääni  ::) mut juu oletko miettiny vaikkapa darraa? (Suzuki drxxx) olis isommallekkin miehelle tilaa eikä oo liiaksi omapainoa kuljetettavaksi. Harvinaisia kyllä. Tai sitte niin hyviä ettei niistä halua kukaan luopua. Yks mukinen kylläkin.

Näihäse o että voima kuljettaa. Mutta ei tälläikää jaksas enään kuunnella mitään sirkelin ja rälläkän ulinaa muistuttavaa vinkutinta😕

Darra taitaa enemmän kuulostaa isolta ykspyttyseltä kompuralta ku rälläkältä, jos ny työkaluihin verrataan ;) wikakaza er650 olis 2 mukinen mutta aavistuksen pieni. Siinä on matalilla kierroksilla ihan ok murinat. Se on siis "rivi" kakkonen.
Toki se että siihen saa niitä murinoita vaatii esim. Leo Vincen putkiston ja powercommanderin.
Myöskin new holland ja volvo tekee tiehöyliä. Aika paljon asvalttipohjista ja ihan sorapihoistakin tehdään höylä+ bobcat yhdistelmällä
Sivuja: [1] 2 3 ... 6