Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Tor Arne

On jännä juttu tää automaattilypsyn teknisten ongelmien pelko. Lypsyasemaan uskotaan siksi, että se määrittää vuorokaudessa kaksi tai kolme hektistä ja sitovaa ajanjaksoa ja ilman teknisiä huolia. Robolypsyä tarkastellaan teknisenä suoritteena, josta halutaan tietää aina millaiset viat seuraavat modernin lypsyjärjestelmän valinnutta maitomiestä.

 Lypsyjärjestelmän valinta on, uskokaa tai älkää, filosofinen kysymys. Automaattilypsy edustaa kaikkein uusinta teknologiaa lehmän ja ihmisen välisessä suhteessa. Lehmä on ihmisen palvelija kaikkina vuorokauden aikoina kun taas lypsyasemalla ihminen alistuu lehmän kumppaniksi.

 Robottilypsyn valinneet tietävät,että teknisiä ongelmia tulee silloin tällöin, mutta ne on otettava vastaan osana modernisaatioprojektia. Uuden tekniikan kanssa on opittava elämään. Vastavuoroisesti robotti antaa vapauden määrittää omat työrutiinit työpäiviin siten kuin parhaiten elämäntilanteeseen, terveyteen, harrastuksiin jne. sopeutuvat.

 Muutaman vuoden ajan on robotit hoitaneet lypsyrutiineja. En ikävöi kalanruotoa, vaikka kyseinen lypsyjärjestelmä ei yöllä soittanut katsomaan. Kädet ja selkä ovat aivan eri reilassa nyt kuin asema-aikaan.

 Niin, robottien yöhälyt ovat aika harvinaisia, vallankin jos tekee huollot säännöllisesti  ja pitä paikat puhtaana. Lypsyaseman pesuun käytetty aika riittää robottien puhditukseen.
Jatketaan keskustelua.

 
Totta joka sana. Olen huolissani näistä nuorista maatalousoppilaitosten aivopestyistä nuorista jotka eivät ymmärrä robotin ja asemalypsyn eroa. Tiedän monta nuorta rakentajaa jotka kallistuvat asemalypsyyn vaikka heidän vanhempansa lypsyn ammattilaiset olisivat robotin kannalla. Nykyisin aseman ja robotin hintaero on niin pieni että jo työnsäästö kuolettaa eron muutamassa vuodessa.Itse olen kokenut kaikki lypsyjärjestelmät (paitsi käsinlypsy päätoimisesti) ja ei ole robotin voittanutta. Robottinavetan työt tekee yksin mutta asemalypsy vaatii kaksi tai ainakin navetassa menee helkkarin kauan jos yksin teet...

Väität että robottinavetan työt tekee vaikka yksin. Meinaatko että lyhyitä aikoja yksin vaiko niin että hoidat käytännössä itsekseen kokoajan navettatyöt.
Tarkennus vielä tuohon keskustelun avaukseen, eli hoidan tällähetkellä n. 30 lehmän karjaa parsinavetassa yksin. Ja mieleen on alkanut hiipiä ajatus siitä että tuskinpa yhden robotin navetassa menisi sen enempää aikaa kuin nykyisessäkään ja kuvittelisin että työskentely olisi aivan varmasti kevyempää kuin parsinavetassa kyykkiminen. Toki rehunteko ja paskan ajo lisääntyisi, mutta niihin saisi luultavasti urakoitsijoita, sillä eihän kaikkea tarvitse itsetehdä...
Yhden robotin navetan rakentamisen kannattavuus on tietysti asia erikseen , mutta tällä hetkellä ajattelen asiaa työnmenekin ja -mielekkyyden kannalta, koska on kai viisainta ensin pohtia miten työt saa tehdyksi ja jos näyttäisi siltä että työmäärä kasvaisi kohtuuttomaksi unohtaisi koko homman ja pitäs elukoita entisessä niin pitkään kun homma huvittaa ja lopettas sitten kun herkiäisi huvittamasta. Juuri tähän yhden robotin navetan työnmekkiin haluaisin kommentteja, varsinkin jos on samanlaisesta lähtötilanteesta lähdetty liikkeelle.
Kokemuksia siirtymisestä parsinavetasta robottipihattoon. Miten on ajankäyttö  ja työnkuva muuttunut? Onko odotukset täyttyneet vai tuliko kallis "erehdys".
Valtran kaasupoljin on ihan hyvä. Kaikkeen tottuu. Puukkoon selässäkin. Saattaahan se kaasujalka koeajolla vähän hyppiä,mutta kun sillä päivän töitä tekee niin ei asiaa huomaakkaan...  Ja helpompi siivota lattiakin kun lattia on ehjä.


Täytyy kyllä sanoa, että sähköpumppuisten kevyt potikkakaasu on vanhaa mekaanista melkolailla konstikkaampi polkea. Poljin tarttisi lisää kitkaa, ettei hypi niin herkästi. Mekaaninen oli tässä parempi. Pitäs koittaa tunkea jotain vaahtomuovia tai vastaavaa sinne kojelaudan reunan ja polkimen tangon väliin heilahduksia vaimentamaan.

Ainakin meikäläisen N-sarjalaisen kaasupoljin muuttu paljon paremmaksi kun paikallinen Valtra-huoltomies sääti sitä. Ennen säätöä poljin söi lievästi sanottuna hermoja --> sillä ei pystyny ajamaan tasasesti kuin kaasupohjassa tai tyhjäkäynnillä.
Jos oikein muistan niin parina vuonna on keräilty veroilmoituksen yhteydessä polttoaineiden vuotuisia käyttömääriä polttoaineveron palautusta varten. Onko kellekkään tipahtanu tilille ko. palautusta. Ei ainakaan meikäläiselle ( tai sitten summa on niin pieni etten oo sitä huomannu!).
Sivuja: [1]