Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - teme


Totta tuokin, mutta aloituksessa ei mainittu paljonko alkuperäinen lehmäluku on.
Jos lehmämäärä ei paljon kasva, ei kasva tulotkaan. Robotti on kallis ja kaikki muukin maksaa; paljonko uusi lehmäpaikka maksaa?

Paljon on kiinni alueen pelto tilanteesta. Voiko sitä yhtä robottia pidemmälle vielä laajentaa myöhemmin, jolloin ehkä kannattaakin investoida.
[/quote]

Niin siis nykyinen lehmämäärä on 50kpl, elikkä jos yhden robon laittaa niin eläinmäärä ei nousisi paljoa, pelto kyllä piisaisi kahteen, ja peltoa kyllä saisi tulevaisuudessa, syrjäseudulla tila jossa salaojitettu pelto maksaa 7000-10000 euroa. Mielellään sitä tekisi heti uuden navetan kahdelle robolle ja vanha hiehoille. Mutta kun valiolla on tuo kiintiö touhu juuri nyt niin vaikuttaa se. Ja mietinnässä se tuleeko tulevaisuudessa parsinavetta maidolle vielä eri hinta maidosta. Niin siksi mietinnässä vanhan muuttaminen pihatoksi.
Sitä tuumailinkin että mahdollisesti joutuisi erikseen tekemään makuuparret. Tahtoo vain sitten leveys loppua.... kaksi-rivinen se melkein täytyisi olla 16.5m leveä on navetan sisämittä, mutta hiehojen karsina vie sen 3,5m leveydestä + ruokintapöytä. Hiehot kun saisi muualle niin onnistuisi helpostikkin kaksi-rivinen.  Mutta joutuisi niille rakentamaan omat tilat.
Kuinka onko ryhmäläisillä ajatusta voisiko tämä toimia. Eli nykyisessä navetassa on hiehot toiselle laitaa ja lehmät ovat takapuolet vastakkain, käytävä lehmien välissä kourut mukaan laskien n.3.4m parret taitavat olla 1.9m pitkiä.Toinen ruokintapöytä 2.6m ja toinen pöytä 3m(hiehot ja toisenpuolen lehmät naamatusten). Ajatuksena olisi piikata tuo paskakäytävä samalle tasolle ja raappa siihen.  Navetan päädyssä olis lato jos sinne asentaisi robotin ja lehmät päästäisivät vapaaksi. Tuli vain mieleen pystyisikö vanhat parret jättämään paikoilleen ja ruokinta tapahtuisi siinä ja makoilu. Vai pitääkö ruokinta olla erikseen muualla? Umppareille saisi tehtyä tilat latoon. Niin ja Paikkoja saisi lisättyä 60kpl asti. Onko tässä mitään järkeä vai pitäisikö sinnitellä vain vanhassa ja katsoa mitä isona sitten tekee.
Itselle on ainakin käynyt niin että johto on ollut poikki.
Tritonin 120 olisi. Apollo ei myöskään vaikuttaisi pahan hintaiselta. Löytyykö siitä keltään kokemuksia?
Tritoni maksaisi noin 35 000e alvineen. jeantil olisi kyllä varmasti parempi mutta maksaa taas enemmän.
Onko kokemuksia Tritonista pitäisi saada kevääksi uusi kärry jos olisi hyväja tuo olisi suhkot edullinen. Tempolaiset alkaa vedellä viimeisiään joten tulee joka tapauksessa ajankohtaiseksi lähi tulevaisuudessa. Urakoitsijaakaan ei ole lähettyvillä joten.... vai onko raati jonkun muun kärryjen kannalla??
N142D löytyy mukava on ajella on hiljainen ja helppokäyttöinen. Isona miinuksena voisi sanoa voiman puute 15 tonnia kun on perässä ei tiellä kiihdy enään täyteen vauhtiin jää 40km tietämiin. Sitten kun mäki tulee vastaan niin vauhti hiipuu selvästi. Jos talven mittään soittaisi ltr:n poijille ja pyytäisi voimaa niin toivottavasti alkaisi directi kiskoa pirteämmin ::).
Olet tehnyt sen classisen virheen eli olet ottanut liian pienen traktorin liian raskaisiin töihin. ???
No löytyy tilalta vielä 91hitekki jota on vähän piristetty niin huomattavasti se kiskoo kärryä paremmin kuin directi. Että traktori on suurentunut mutta laiskuus jäänyt uuteen traktoriin :P
N142D löytyy mukava on ajella on hiljainen ja helppokäyttöinen. Isona miinuksena voisi sanoa voiman puute 15 tonnia kun on perässä ei tiellä kiihdy enään täyteen vauhtiin jää 40km tietämiin. Sitten kun mäki tulee vastaan niin vauhti hiipuu selvästi. Jos talven mittään soittaisi ltr:n poijille ja pyytäisi voimaa niin toivottavasti alkaisi directi kiskoa pirteämmin ::).
Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: Aureus
: 22.12.14 - klo:21:55
Aureukset on hoidettu mutta yleensä huonon tuloksin. Kyse on parsinavetasta niin ehdottomasti lypsy viimeisenä. Meillä myös otettiin kaikista soluttavista pari viikkoa sitten näytteet meijeriin niin paljastui vielä 8 muuta aureusta :'( Tuntuu vain kauhealta mennä lypsylle kun tilanne on tälläinen.
Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: Aureus
: 22.12.14 - klo:15:58
Nyt tarvisi viisailta ihmisiltä apua. Meillä on jyllännyt S.aureus nyt puolivuotta karjassa tällä hetkellä 18 aureusta ja lehmiä on 40. Onko mitään konstia enään jäljellä. Lypsykone testattu kesällä jolloin oli kunnossa. Parret kuivitellaan turpeella ja on mielestäni tarpeeksi. Onko asian kanssa vain yritettävä elää vai mitä tekisi. Auto kyyti olisi yksi vaihtoehto mutta karja pienentyisi liian paljon.
Meillä on A95 joka on ollut nyt 10 vuotta siinä aikana remonttina on ollut syylärin vaihto renkaan paikkaus ja joskus talvella ei meinaa lähteä käyntiin ja nyt pari kk sitten etutyövalot mennyt pimeeksi sulakkeet ehjä maadoitus kunnossa ja lamput ehjänä elikkä taitaa olla jonkin sortin sähkövika? sitten ännäläänen ollut 5 vuotta siitä meni vastukset kun pisti lohkolämmittimeen kiinni, ja alkanut vuotamaan öljyä moottorin öljynsuodattimesta aina vaidon jälkeen noin 120-150 tunnin päästä. mutta nykyisin toimii hyvin, ja mitään muuta vikaa ei ole löytynyt. Ollaan mietitty että jos aakkosen vaihtaisi teekkariin mutta hinnat ovat pilvissä ainakin uusilla ja mietityttää laatu esim. sähkö, ja vikaherkkyydet. mietittymyös malli eli mahdollisesti versu/directi.
Otetaan nyt aihe pitkästä aikaa esille. niin ei valtran suunta oikeen ole muuttunut (vai kuinka) taitaa olla niissä ''pieniä lapsenvikoja'' mitä nyt olen tuttaviltani kuullut. Vai mitä raati sanoo tähän?
Itse myös uskon että Agcon tehtaalla aletaan valmistamaan vain yhtä traktoria (ehkä fendt) ja puimureissa comia mallia. deere tuotanto varmaankin pysyy samana ja myös voi kehittyä. CNH ei varmaankaan tapahdu mitään muutosta viälä vuosiin.
Sivuja: [1]