Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Jotain osia on minkä kanssa saa olla tarkkana. Mulla meni natikasta pari vuotta aiemmin vaihdettu kannentiiviste ja ensimmäinen kysymys korjaamolla oli kun soitin että onkohan sinne laitettu edellisellä kerralla joku tarviketiiviste. Vasta sitten tajusin katsella kuitteja tarkemmin ja tosiaan merkkihuollossa!! oli laitettu varaosanumeron perusteella joku IKH:n tiiviste alkuperäisen sijaan. Se piti kärsiä itse kun ensimmäisen remontin tehnyt lafka oli jo muutenkin nurin tossa vaiheessa.. No jos joku lohduttaa niin en ollut ainut kenen konetta parsittiin sen firman jäljiltä.
Niissä tiivisteissähän oli tarvike/alkuperäinen ihan ulkoisestikin eroa.
Enemmän ihmettelen kuitenkin sitä että joka vuosi tuo maksu nousee. Kyseessä on kuitenkin sen luonteinen maksu, johon ei pitäisi yleisen kustannustason nousu vaikuttaa.
Siis jalostajanoikeus, sehän on ns. immateriaalioikeus, miksi maksu siitä nousee joka vuosi, se olisi kiinnostavampi keskustelunaihe, kuin pohtia sivukaupalla jonkun 20 vuotta vanhan siemenen itävyyttä.
Jalostamisen kulut kasvaa ihan siinä mitkä tahansa muutkin kulut.
Miten lie säilyy valtion varmuusvarastoissa siemenvilja jos muutaman
Vuoden vanhaa eli onkohan itävyyttä tosipaikan tullen 
Se tavara kiertää koko ajan, kyllä se on hoidettu niin että varastossa oleva tavara on itävää.
Kaveri laittooi 956:seen viisireikäiset suuttimet ja ajeli sillä hetken ennen turbon laittoa, sanoi että moottorin luonne muuttui jo pelkästään niillä suuttimilla erilaiseksi.
Peitattu hybridiruis menettää itävyytensä selvästi nopeammin kuin muut viljalajit. Älkää kysykö miksi.
Naapuri joskus totesi että Fiatin moottorin käyntinopeudesta ensimmäiset 2000 kierrosta minuutissa tarkoitettu vain äänen tuottamiseen, muuta virkaa niillä ei ole..
Toki olisi voinut valtaojan pyörtänöt jotenkin jyrsiä matalammiksi. Kaipa ne voisi kuoria jollakin raivauskuokalla matalammiksi ja kylvää heti heinänsiemen perään.
-SS-
Syyskylvöillä korostuu helposti se, ettei peltojen reunoissa ole mitään pykäliä. No, nyt on ongelmana se, että tuo valtion pari vuotta sitten "perkaama" maantieoja lakkasi sen kädettömän kaivurikuskin jäljiltä vetämästä ja oikein märkään aikaan ojasta pikemminkin työntyy vesi pellolle päin.
Valtion tieojien hoito on kyllä jotain naurettavan ja luokattoman väliltä. Ojien perkaus on lähinnä sitä että ruohot lääpitään nurin..
Mulla on tommonen Runva juontokourassa. On siinä tosiaan se että aika tarkkaan täytyy traktori asemoida niin että vetosuunta on tuohon vinssiin nähden suora, alkaa helposti kelaamaan vaijerin pelkästään toiseen laitaan jos liikaa vinossa.
Voisiko mokoman asentaa vaikka juontokouran päälle 'kääntöpöydälle' niin että se pääsisi aina kääntymään vedon suuntaan? Pieni apurunko joka kääntyy tapin ympäri? Tai saada vaijeri kulkemaan vinssin jälkeen kääntyvän taittopyörän kautta?
Jos vähän enemmän olisi vinssattavaa jotain tuon tyyppistä pitäisi kyllä harkita. Peräkärryn pyörännavasta saisi tehtyä kyllä herkästi kääntyvän alustan..
eipä nuita halpoja hydevinssejä ole markkinoilla paljoakaan.. ja kun tarve on satunnaista joten olis helppo jättää talliin ilman onkelmaa.. mutta eiks just nuillaviljahatuilla ole se että ei ole sitä pätäkkää eikä oikein tarvettakaan muutamna viikkotunnin takia uutta tekniikkaa jos tuollainen voipi seisoa tallissa senkin etessä...
Väärä otsikko... mutta määrittele 'halpa'. Tietysti satasella-parilla ei saa. Itse vinssin taitaa saada luokassa 500 e, mutta jos siihen lisää oman venttiilin, radio-ohjauksen ja muuta hyödyllilstä niin aika täydellisen paketin saa tonnilla. Esim.
https://www.tuontitukku.fi/koneja-autotarvike/hydraulivinssi-runva-4536kg-10000lbs-hydraulinen-vinssi-runva-hwd10000-4536kg/p/48776565781/
Tuontyyppinen vinssi ei ole metsähommissa ihan se kätevin, 2 nopeutta on kyllä plussaa. Miksei jos saa sen jotenkin sillai että voi vetää järkevästi vaikka 180° sektorilla. Ja voimaa sitten riittää johonkin muuhunkin kuin latvan vetämiseen..
Mulla on tommonen Runva juontokourassa. On siinä tosiaan se että aika tarkkaan täytyy traktori asemoida niin että vetosuunta on tuohon vinssiin nähden suora, alkaa helposti kelaamaan vaijerin pelkästään toiseen laitaan jos liikaa vinossa.
Se tossa on hyvää kun vaijerin saa ajettua hydrauliikilla ulos, ei tarvitse käsin kiskoa hankessa. Ja tietty kaukosäädin ihan ehdoton, voi käyttää semmosesta kohtaa missä näkee mitä puulle tapahtuu. Ja muutaman ongelmapuun olen kaatanut yksin vinssillä avustaen, helppo painaa lisää vetoa kesken sahauksen.
Noita on olemassa kapeammalla rummulla ihan jountokäyttöön tarkoitettuja, nyt varmaan laittaisin jonkin tämän tyyppisen.
https://hullunmylly.fi/products/hydraulivinssi-hwn10-000ysg-runva-1800kg-3968lbs-nopea-juontovinssi?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=3e13a1454&pr_rec_pid=8604662169948&pr_ref_pid=8628265550172&pr_seq=uniform
Alennusvaihteellinen startti auttaa melko varmasti kylmäkäynnistykseen.
Ei sähköisiinkään järjestelmiin voi silmät sokeana luottaa. Yksi mulle tuleva e-lasku oli epäselväksi jääneestä syystä kadonnut bittiavaruuteen, jossain vaiheessa havahduin että eihän siitä ole tullut laskua ja sain sen sitten pyytämällä sähköpostiin, parin päivän päästä tuli sitten kyllä postissa paperinen muistutuslaskukin.
Sehän oikeastaan kaikissa vanhoissa traktoreissa tulee että jos ja kun niihin tulee isompia remontteja on ne koneen arvoon nähden lähes väistämättä suhteettoman kalliita.
Deeressä on kyllä se hyvä puoli että Laukkaselta löytyy osat hyllystä seuraavaksi päiväksi kotiin toimitettuna.
Voimansiirron osat osin kortilla. 4460 kg nostovoimaa oli tolla aikakaudella ihan kohtuullisesti. 4 siipiset paluuaurat nousevat kivuttomasti. apusylinterillä saa sitten vielä lisävoimaa. Eiköhän 956 tuotu suomeen 40 laatikolla. Kone hiukan puhditon, mutta vääntää vielä tyhjäkäynnilläkin. Turbolla saa muuttumaan ihan toiseksi koneeksi.
Sinä tiedät paremmin :-)
Mulla ei kokemusta kuin tuosta yhdestä yksilöstä eikä sekään oma.
Se yksilö jota ajoin ei kyllä kulkenut kuin niukka 30, konedatan mukaan noita olisi niin 30 kuin 39 km/h koneita, rajana vuosimalli -86. Siinä oli myös lisävivulla joku super-alennusvaihde, en tiedä vaikuttiko se jotain myös normaalivälityksiin?
Hyvä muistisääntö on että keskikardaanikoneet on pääasiassa 40 laatikolla ja vanhemmat sivukardaanilliset 30 laatikolla.
Mun käsittääkseni sen takajalkatilan on saanut aikanaan optiona 6000 ja -10-sarjoihin.
-20-sarjassa on myös kolot jaloille takana, taitaa olla kaikissa vakiona? Ne ei ole yhtä tilavat kuin vanhemmissa mallisarjoissa johtuen siitä että sulakerasia yms. on sijoitettu sinne takaseinään kun vanhemmissa ne on sivukonsolin sisällä.
6000 ja -10-sarjoissa on myös isot luukut takaseinässä jalkatilan kohdalla mistä mahtuu vaikka hydraulisesti esiohjatut kahvat sisälle, -20-sarjassa näitä ei ole.
Olen itse kyllä käyttänyt siten että kahvat on ulkopuolella telineessä, ne on kuitenkin aika työläät pujottaa sisälle kun oma käyttö on hyvin satunnaista ja lyhytaikaista.
Ja tosiaan kuten tuossa yllä todettiin, sivukonsolissa oleva suunnanvaihto on tässä käytössä kätevä.
Ja akulla olevat toimii todella pitkään. Mulla on pelkällä bluetoothilla olevat Zeklerit mihin olen jakanut sitten puhelistamesta nettiradion tai jonkun muun sisältölähteen ja akku kestää päiväkaupalla vaikka käyttö olisi täysipäiväistä.