Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11

Viestit - nakkisormi

Miten ootte toteuttanu ylileveysvalot traktorissa paripyörien kanssa? Led varmaan olisi se vaihtoehto sillä kestävät tärinää toisin kuin hehkut.
Miten ootte virransyötön ratkaissu esim N Valtroissa? Haluaisin että ne saisi irrotettua siististi silloin kun ei niitä tarvi. Ja kiinnityspiste pitäisi olla tukeva ettei repeä tärinästä.
Kiitoksia vastauksista. Valtra on nyt vaihdettu ja saapunut paikallekin. N143 hitech 3 tuli.
Hyvin toimii, mutta pari huomiota tehnyt. Onko uudenkarheutta (ajettu 10h) vai miksi vaihteet menevät loveihinsa melko kankeasti, jopa vanhassa mezzossa meni paremmin? Ja penkin kääntö on onnetonta, eihän siinä mahdu istua millään kun ottaa jalat apukuskin penkin selkänojaan ja penkin takaosa ottaa nostolaitteiston hallintakytkimiin. Onko kukaan ratkonut näitä ongelmia vai pitäökö ne hyväksyä ominaisuuksiksi?
Minkälainen homma olisi vaihtaa Patruuna 755 mesäkuormaajan ergo-ohjaus hydraulisesti esiohjattuun vaihtoehtoon? Vai onko muutokseen mitään järkeä ryhtyä?
Uskaltaako Valtra  143ht3  metsään vai onko parempi vaihtoehto JD 6400? Jompi kumpi sillä muita ei ole ja metsäkärryt plus koura jäisi muuten turhaksi. Paljon ei kyllä varsinaista metsäajoa ole mutta silloin tällöin sitäkin.
Nyt pitäisi miettiä vielä tarkemmin näitä renkaita 143 ht3 Valtraan.

Renkaat pitäisi siis olla 50 km/h traktoriin sopivat ja tieajoa tulee paljon. Lumipito ei niin suuressa roolissa, sillä talvella ei ajeta oikeastaan kuin satunnaisia viljakuormia pääteitä pitkin ja tietysti kotipihojen aurauksia.
Renkaat tulisivat olla myös sopivan kaposet, jotta ruiskutusta voisi harrastaa ja korkeutta saisi olla mielestäni niin paljon kuin saa, koska maantienopeus kasvaa ja maavarakin satunnaisia metsäajoja silmälläpitäen.
Metsäajoa on hyvin vähän, mutta toki kun metsäkuormaaja+kärry löytyy niin sitä myös käytettäisiin, joten ei tarvisisi heti ensimmäiseen kantoon puhjeta rengas, mutta toki varmasti menestyy melkein mikä rengas vaan kun katsoo mistä ajaa.

Eli mikä rengasmerkki olisi se paras vastaamaan em. tarpeita? Rengasmelusta jostain luin muutaman vuoden vanhaa keskustelua, että Continentalit olisivat meluisia, onko vielä?

Ja tuo koko; vakiona tarjotaan 460/85R38, mutta 520/85R38 on yli 100 mm korkeampi, mutta kuitenkaan leveys ei kasva kuin 60 mm, joten se koko kiinnostaa. Onko tuota haittaa jossain työssä, että profiili kasvaa noin paljon?
Alkuperäinen juttuhan oli minulla se, että riittääkö kulmat "väärillä" kauhoilla kun Quikcestä on sanottu, että varsinkin täyttökulma olisi pieni.
Ilmeisesti kuitenkin muutkin on tehneet ko. muutoksia ja tavara pysyy jollain tavalla kyydissä. Pitänee siis miettiä vakavasti tuota "kuikka-traktoriakin".
Kauhojahan ei ole kuin kaksi (sora ja lumi) tuossa pihamaalla. Lisäksi trukkipiikit ja suursäkkinostin. Nämä kaksi jälkimmäistä lienee helppoja vaihtaa kiinnikkeet, eikä niiden kanssa varmaan nuo kulmat tule ongelmaksi kun lähinnä suorassahan niillä työskennellään. Kauhoissa isomman voisi periaatteessa antaa vanhan traktorin mukana kun on vähän kulunut jo ja ottaa tilalle uuden kauhan valtralta ja muuttaa sorakauhaan vain kiinnikkeet. Se kun on muutenkin paljon vähemmällä käytöllä.
Vanha kuormaaja on Isme ja kiikarissa olevassa Valtassa on V56 -kuormaaja jo kiinni. Ei viitsisi kaikkia kauhoja ja piikkejä vaihtaa kun vanhat on vielä hyvässä kunnossa, hitsaisi vain kauhoihin oikeat kiinnikkeet kiinni.

Miten käy kippaus- ja täyttökulmien kanssa kauhoilla kun ovat erilaisia takaseinämästä jos laittaa Ismen kauhoihin Valtran kiinnikkeet ja rupeaa töihin? Pysyykö tavara kauhassa ja toisaalta saako ne tyhjäksi kunnolla?
Kumpi noista Valtran valittavissa oleva jarruventtiili kannattaisi valita vai onko sillä suurta merkitystä edes? Saa valita joko 1/11 tai 1/7 mikäli oikein muistan. Nykyisissä vehkeissä ei ole jarruventtiiliä, eikä ole jarrullisia kärryjäkään kuin yhdet täyttövaunut, mutta niissäkin jarrut varmasti niin jumissa ettei uskalla edes koittaa. Tulevaisuudessa kuitenkin olisi tarkoitus suurentaa viljakärryjä ja niissä tulisi sitten jarrut kyllä olemaan.
Saako Ismen kuormaajan toimimaan tällaisella Valtran käsinojan joystickillä? Jos siis ottaisi sen joystickin mukaan uuteen traktoriin. Pitääkö silloin ottaa/olla ottamatta jotain pakettiin mukaan kun tilaa kuormaajaa? Entä miten silloin toimii kuormaajan jousitukseen liittyvät napit siinä käsinojassa joystickin takana?

Miten se joystikki muuten toimii, saako sen lukittua jotenkin ettei ota käsi vahingossa siihen silloin kun ei kuormaajaa käytä? Entä onko siinä samanlaista säätöä kuin Advance-Valtrassa, eli nuppia pyörittämällä saa valittua liikkuuko kuormaaja nopeasti vai hitaasti riippumatta siitä kuinka innokkaasti keppiä heiluttelee?
Saako näitä antennikaapeleita jostain lyhyempänä kuin tuo 8m? Paketin mukana tuli tuollainen ja siinä on monta metriä liikaa johtoa. Periaatteessa ei haittaa mitään, mutta käytännössä haittaa.
Entä saako näitä virtajohtoja jotka tulevat akulta tai yleensä ottaen muitakin Trimblen johtoja ja varusteita, muualta halvemmalla? Pitäisi ehkä viritellä toiseen traktoriin johdot valmiiksi, jotta voi kätevästi siirtää opastimen toiseen, mikäli/kun tarvetta.
Mitä eroa on käytännössä Valtran ohjaamojousituksen normaaleilla ja jäykemmillä jousilla? Tuleeko pahoin merisairaaksi normaaleilla? Kummat paremmat 50 km/h N Valtraan?
Kumpi parempi hyttijousissa, normaali vai jäykemmät jouset kun nekin pystyy valita samaan hintaan?
Taitaa tuo päävirtakatkaisija olla jo vakiona näissä hytissä.
Turbiinikytkintä en näe tarpeellisena kun sen verran vähän kuormaustöitä kuitenkin ja jos se syö tehoa vetohommissa jonkin verran normaalia kytkintä enemmän.
Onkohan nämä uudet mallit kuinka janoisia?
Öööö... Renkaat jää lokasuojien taakse typerästi piiloon....?
Mikäköhän lokasuojien tarkoitus taas olikaan......

Lähinnä siis tarkoitin, että jos lokasuojat ovat esim 10-15 cm leveämmällä kuin renkaat, eli kummit jää lonasuojien sisälle, särkyy lokasuojat helpommin kun ajelee pienistä väleistä traktorilla. Jos kumit taas ovat lokasuojan kanssa tasan tai vähän yli ottaa kumit yleensä ne "iskut" vastaan ja kalliit muovilokasuojat jäävät ehjiksi. Toki leveillä lokasuojilla kurat pysyvät paremmin pois ikkunoista.

Mikäs noissa SST Continentaleissa on parempaa? Renkaiden täytyisi kestää myös vähäistä metsäajoa, mutta se on kyllä hyvin vähäistä ja taitaa kaikki renkaat sen verran kestää nykypäivänä kun katsoo vähän mistä ajaa...?
Tässä voisi jossain kohtaa olla aihetta vaihtaa traktoria uudempaan Valtraan. Hieman olen katsellut uutta n123 Hitech 5 vaihteistolla ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko foorumilaisilla siitä kokemuksia?
Kuormaajakoneeksi tulisi viljatilalle keväällä äkeen vetoon ja syksyllä kyntöön ja viljakärryjen vetoon. Ehkä ruiskutushommiakin sillä voisi tehdä.

Onko joitain varusteita mitkä täytyvät ehdottomasti olla? Olen ajatellut että jousituksiin riittää kuormaajan jousto ja hyttijouset + ilmapenkki, mutta riittääkö?
Saiko Valtralta suoraan listoista valittua LED-valoja työvaloihin vai onko ainoastaan xenonia ja H9 tarjolla?

Entä renkaat 50km/h malliin? Tiellä ajoa tulee aika paljon ja paripyörät tulen hankkimaan. Onko vakiot Continentalit 460/85R38 (18.4R38) takaset auttamatta liian pienet ja jääkö ne lokasuojien "sisälle" typerästi piiloon ja vaikuttaako ne koneen nopeuteen tiellä kuinka paljon? En tiedä tosin saako tuohon edes paljon korkeampia jos ottaa hyttijouset?? Renkaiden leveyteen tietysti vaikuttaa myös se, että luultavasti tulen ruiskuttamaan myös tällä koneella, joten turhan leveitä ei viitsisi ottaa. Ja mitä merkkiä suosittelette renkaisiin?
Koneet, laitteet ja tekniikka / Älylaturi
: 09.10.13 - klo:13:18
Tarvis autoa varten hankkia ns. älylaturi. Olen katsellut tuota ctek mxs 5.0 mallia. Onko kokemuksia vai pitääkö suosista ottaa isompi?
Laturilla pitäisi auton lisäksi ylläpitää esim. puimurin akkua talvella ja traktoreitakin voisi aina välillä latailla. Riittääkö tuo malli tähän tarkoitukseen?
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11