Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6]

Viestit - jorndere

Vistahan periaatteessa on ihan kohtuullisen vakaa käyttöjärjestelmä, kymmenkunta ohjelmaa kun laittaa rinnakkain toimimaan niin kyllä alkaa epävakauttakin löytyä.

Suurin vistan ongelma on HITAUS. Peruskäytössä tuo ei tietysti niin suuresti haittaa, mutta vaikka itsellä on 12 gb muistia ja 64-bittinen versio käytössä, niin kun muutamia ohjelmia laittoi yhtä aikaa käyntiin niin ei oikein jaksa pyöriä kunnolla jos taustaprosesseissa vähänkään jotain on "työn alla". Seiska on tässä mielessä ihan toisesta maailmasta, todella tyytyväinen olen tähän saakka seiskaan.
Myös muutamien asetusten tekeminen ja muuttaminen on vistassa niin raivostuttavan vaikeaa, samoin kun nuo jatkuvat tietoturvamuistutukset, joiden poiskytkeminen ilman että tietoturva kärsii, vaatii vistassa paljon enemmän työtä kun seiskassa.

Linux on tietysti sitten vielä ihan oma lukunsa, mutta vaatii välillä niin hirveästi virittelyä jos sen haluaa oikein mieleisekseen, että sitä ei oikein vieläkään voi peruskäyttäjälle suositella.
te tue yli 2gb ram muistia - ja vista on  >:(
[/quote]

Niinkuin sanottu niin ei vistaa kannata koneeseen laittaa, hyppää suoraan 7:aan. Perusohjelmat toki tulee xp:ssä toimimaan vielä jonkun aikaa, mutta esim. tulevasta office 2010:stä ei enää ole takeita.
Niin ja sen verran vielä tuosta windows 7:sta, on ollut nyt virallisena versiona käytössä vajaan kuukauden ja toimii todella hyvin, jotain pieniä juttuja on ollut mutta ei mitään vakavaa.

Käyttöliittymä aika lähellä vistaa, jotain mukavia pikku lisäyksiä on, mutta toimivuudessa (nopeus, vakaus, laitevaatimukset ym.) on ero kun yöllä ja päivällä. Vista kannattaa päivittää ehdottomasti ja jos rautaa on riittävästi niin suosittelen kyllä xp:nkin päivittämistä.
Jos ainoaksi koneeksi (ja muuhunkin kun leikkikäyttöön) olet konetta ostamassa, niin unohda miniläppärit saman tien.

Vähän käytöstä riippuen tarvitaan eri ominaisuuksia, mutta 4 gb rammia on tärkeämpi kun hillittömän iso kovalevy, ulkoisena saa lisätilaa jos tarvitsee.
Näytön koosta ei kannata tinkiä, jos budjetti riittää. Jos tarviit nettiä muuallakin kun kotona niin sillon tietysti voi olla merkitystä esim. wlan, 3g ym. antenneilla voi olla merkitystä.
Käyttikseksi Windows 7, Xp:n ongelma on se että sen päivitykset lukuunottamatta akuutteja tietoturvapäivityksiä loppuu vuodenvaihteen jälkeen. Vista unohda myöskin heti aluksi.

Itsellä on ollut kaksi toshibaa, toinen vm. 2000 ja toimii edelleen täysin moitteetta, toinen 2007 eikä ole ollut ongelmia. Jos muita itse miettisin, niin ehkäpä Sony, HP, Asus, Lenovo ja pienin varauksin Dell.
Aceriin tms. halpismerkkeihin en sekaantuisi mistään hinnasta.
Mitähän ne pöydät maksaa? hyvä kun selvität noita hintoja.

Pöytiä on pilvin pimein, 15 - 36 jalkaisia, hinnat välillä 1000 - 50000 dollaria, vähän pöydän tyypistä ja iästä riippuen. 1660:een sopiva täällä varmaan olis joku 18 - 22 jalkainen...

Rahdin selvitys kokonaiselle koneelle on vielä vähän kesken, merikonttiin kone kyllä mahtuu mutta teettää paljon töitä, renkaat, alennusvaihteet, taka-akseli, viljasäiliön yläosa tms. on irrotettava... Saattaa tulla purkutyölle sen verran hintaa, että kannattaa yrittää tuoda kokonaisena. Ei senkään nyt niin mahdottoman kallista pitäisi olla, laivataan noita koneita atlantin yli jatkuvasti muutenkin.
Ranskan hinnat näyttäisivät lähtevän 1660:llä reilusta kymmenestä tuhannesta ja alle parillakympillä on jo valinnanvaraa aika lailla. Ittelle ei nuo tunnit niin meinaa mitään. Todellinen käyttöarvo voi 5000:n tunnin jälkeen toisella koneella olla yhtä suuri kuin toisella vuoden ikäisenä. Monesti saa hyvän koneen kun ostaa tahallaan paljon ajetuksi ilmoitetun. :P

Vähän enemmän kaiveltuna noita 1660 ja 1680- malleja löytyy jenkkilästä jo ihan diilereiltä useampia kymmeniä, hintaluokassa 10.000 - 50.000 dollaria, pääasiassa tunneista ja koneen iästä riippuen, muutama isompi varuste, mm. neliveto näkyy hinnassa enemmän. Noissa euroopan ja jenkkilän hinnoissa kannattaa muistaa, että leikkuupöytä niihin ei sisälly koskaan, sen joutuu ostamaan erikseen, mutta toisaalta sitten saa millaisen haluaa.

Käsittääkseni suurimmat erot euroopantuontimallien ja jenkkikoneiden välillä ovat "lakiteknisissä" varusteissa, eli eurooppaan tuodessa koneissa jotkut suojat ovat erilaisia, valot on vähän erilaiset jne. CE-merkkiä tuon ikäisissä koneissa ei vielä ole missään, lähinnä tieliikennevalot vois olla se ongelma jos siinä nyt joku ongelma olisi.

40-jalkasen merikontin rahti atlantin yli on jotain reilun 2500 euron luokkaa satamasta tänne suomeen pihaan, mutta koneen pakkaamiseksi merikonttiin joutuis kyllä tekemään jonkin verran töitä, ei taida ihan pelkästään renkaat irrottamalla sinne mahtua... Pyysin yhtä tuttua, joka tekee ulkomaankauppaa tuohon suuntaan työkseen, selvittää harrastuksenaan että mitä tuollaisen koneen rahtaaminen kokonaisena tulis maksamaan.
[[/quote]Missähän hinnoissa nuo alkaen ovat nuo 1600-sarjalaiset? Onkohan isäntien kanssa helppo käydä kauppaa? Tuolla taitaa joka isännällä olla oma koneliike. Maksaa se rahti ranskastakin.  :P
[/quote]

Todella pikainen vilkaisu 1660- ja 1680-malleista heitti esiin hintoja alkaen jostain 25000 usd:sta, tunteja oli tosin tuossa hintaluokassa kyllä jo satojen sijasta 3-4 tuhatta. Täytyy vielä tutkia tarkemmin kun loppuviikosta ehtii, uskoisin että kohtuullisesti ajetun koneen sieltä löytäisi suht edullisesti, täytyy vähän tota rahtiakin vielä selvitellä...

 
Onko puintikelalle kuinka säätöjä? Nopeutta tietenkin pystyy varmaan säätää mutta voiko "puintiväliä" säätää? Tai oljen läpimenonopeutta?  :P

"Kelan" pyörimisnopeutta voi säätää muistaakseni 1600-sarjassa jo sähköisesti ohjaamosta, samoin varstasiltojen asentoa, eli "puintiväliä". Oljen läpimenonopeutta voi säätää muuttamalla kelatunnelin yläosassa (alaosan muodostavat varstasillat) olevien eräänlaisten ohjainten asentoa sekä tietysti muuttamalla itse kelan konfiguraatiota, ts. vaihtamalla varstoja erilaisiin.
"Vieläkö noissa uudemmissa on kaikki akselit 6-kulmaisia. Niitten 6-kulmaisilla sisäkehillä varustettuja laakereita ei meinaa agritekin kautta saada, mutta ko. systeemin sai kyllä korjattua suomesta saatavillakin laakereilla, Toivottavasti nyt USA:sta tulee ne alkuperäiset kuitenkin. Laakereiden ja rattaiden kunto selviää kyllä helposti, ainakin meidän 1460:ssä on luukut siipimuttereilla kiinni, joiden takana ko. hilut on
    Vanhemmissa ainakin takapään rengastus vähän pienenlainen, mutta siihenkin löytyy varmasti tarvittaessa lääke."


Joo, nuo akselit on tosiaan 6-kulmaisia, edelleen. Uudemmissa ei luukku enää ole siipimutterilla, mutta kahdella 3/8 tuuman pultilla per puoli.. helppo homma silti. Niin, kaikki pultit ja mutterit noissa on sitten periamerikkalaiseen tyyliin tuumaisia nyt myynnissä olevia viimeisiä versioita lukuunottamatta.

Takapään rengastus on tosiaan monessa vanhemmassa pienehkö, euroopasta ei varmaan montaa vanhempaa nelivetoa löydy. Taka-akselin korkeuden säätökin on joka tapauksessa sen verran helppo homma ainakin 2100 - sarjasta eteenpäin ja muistaakseni 1600-sarjassakin, että renkaiden isontaminen ei ole kovinkaan hankala juttu. Noita 1600-sarjalaisia olis jenkkilässä ja kanadassa pilvin pimein käytettyinä, mitähän mahtaisi meren yli kuljettaminen maksaa... voi olla sen verran arvokas temppu ettei kannata, euroopasta varmaan saa niin edullisesti näitä koneita.
Koneen vasemmalla puolella on kaksi ja isoa luukkua ja oikealla puolella yksi, joista pääsee hyvin käsiksi varstasiltoihin ja varstasiltojen läpi näkee sylinterin ihan hyvin. Sylinteristä ei sinänsä muuta tarvitse katsoa kun että varstat ei ole ihan loppuun kuluneet, jos on niin vaihdattaa ne uusiin (pikku homma sekin). Sinänsä varstasiltojen vaihtaminenkaan ei kauaa vie kun tietää mitä tekee, joskus vaihdettiin koko varstasiltapaketti (6 kpl)  kahdestaan reilussa tunnissa. Muutenkin huoltokohteet on noissa koneissa hyvin esillä, paljon paremmin kun perinteisissä kohlinkoneissa.


 
1660n ja 2166/2366:n erohan on tosiaan lähinnä ohjaamossa, muuten peruskone on hyvin samanlainen. Kannattaa tosiaan ottaa vähintään toi 1660, niin jos joskus joutuu oikein kosteaa tavaraa puimaan niin ei moottoritehon takia tarvitse niin paljoa hidastaa. Muu koneisto kyllä selviää märästäkin viljasta...

Nyt noin ihan äkkiseltään niiden normaalien kuluvien osien (katso myös varstasillat sylinterin alla, sylinterin "varstat") lisäksi tulee noissa vanhemmissa yksilöissä mieleen lähinnä:
Rajaiselevaattori, jonka alapää kannattaa katsoa melko tarkkaan. Tämä on paikka, josta nämä vanhemmat koneet yleensä ensimmäisenä "poikii", varsinkin jos elevaattorin alapäässä oleva laakeri on joskus mennyt ja koneella on ajettu ilman laakeria muutama tunti. Tämän laakerin äänen kyllä kuulee ohjaamoon jos se menee, mutta kun tietää joidenkin kuskien tavan kääntää vaan radiota isommalle jos koneesta kuuluu joku outo ääni...  ???

Seulaston kehikko on sellainen joka kannattaa tarkistaa, pysyy  kyllä vanhemmiten hyvin muodossaan ja paikallaan mutta ainakin joissain yksilöissä oli aikanaan ollut ongemaa että muutamat pultit oli ollu löysällä jo tehtaalta ja jos on ajettu niitä tarkastamatta pitkään niitä ei sitten enää kireälle tahdo saadakaan. Helppo tarkastaa kun tarkistaa vaan että koneen ulkopuolella olevat pultit niissä "heilurivarsissa" on kireällä.

Tarkista, että syöttökuljettimen peruutus toimii, vanhemmissa koneissa on starttimoottorilla toteutettu peruutus ja jos on joku peruutellut oikein tosi innokkaasti, saattaa sen moottorin toimivuus olla vähän mitä sattuu...

Tarkista että koneen takapäässä olevat oljen ja ruumenten levittimet tuntuu kireiltä akseleillaan, ettei pystyakseleista ole laakerit menneet, samalla voit myös tarkistaa ko. akseleilta että lautasia vetävät hammaspyörät ei ole kovin kuluneet.

Kaikenkaikkiaan nuo tarkistettavat jutut on melko pikkujuttuja normaalien tarkastusten lisäksi, tuo palautuselevaattori ehkä tärkeimpänä. Muuten, kuten sanoin on nämä todella pomminkestäviä koneita ja helppoja säätää. Tässä nyt keskeisempiä mitä tuli mieleen, laitan lisää jos tulee vielä jotain muuta mieleen...

3500 tuntia on tuollaisten vehkeiden ratin takana tullut istuttua (2388,2588,7088,7010,8010..), ajoittain jonkin verran suomalaisista poikkeavissa olosuhteissa tosin...  :)

Koneet, varsinkin 2388 ja nykyinen 2588 ovat sarjaan pomminkestävät koneet kuuluvia, todella luotettavia, koeteltuja ja varmatoimisia koneita. Muutama seurattava paikka toki on, niinkuin joka merkissä omansa, mutta suomen puintimäärillä ja hyvällä huollolla ovat lähes ikuisia pelejä. Omin silmin olen nähnyt ko. tyyppisen koneen 8500 tuntia ajettuna vielä tilan ykköspuimurina. Kyllä niihin varaosia saa, agritekin kautta kyllä ainakin jollain aikataululla, kannattanee kuitenkin tilata kirjat koneen mukaan että on numerot valmiina. Laakerit, moottori, ym. ovat kyllä ihan vakiotavaraa, aika pitkälle pääsee pelkällä hyvällä varaosaliikkeellä. Muutama erikoisempi hihna koneesta löytyy, ne kannattaa kyllä suomeen mahdollisesti tuodessa ottaa varalle.

Uudemmat 7010 ja 8010 ovat sitten enemmän hydraulis-mekaaniseen (vrt. portaattomat vaihteistot) vetotapaan perustuvia ja siksi hihnoja on huomattavasti vähemmän mutta tuo putkihärpäkkä kieltämättä näytti aluksi vähän hurjalta, mutta äkkiä siihenkin sitten tottui. Näissä on huomattavasti enemmän sähköä ja koko kone on jo väyläohjattu, eli korjaaminen vaatii kyllä jonkin verran enemmän tietämystä kun noiden 2300- ja 2500-sarjan koneiden kanssa toimiessa.

Liikkuvia osia ihan tuossa mekaanisessakin koneessa on huomattavasti vähemmän kun normaalissa kohlinpuimurissa. Kone on helppo säätää ja tekee todella hyvän jäljen. Itse en kyllä ostaisi malliston pienintä konetta 2344 (?), vaan mielummin 2366:n. Hyvällä rengastuksella ja varsinkin nelivedolla varustettuna kone on myös erittäin hyvä ja tasapainoinen kosteissa olosuhteissa, väitän että etenemiskyky on täysin kotimaisen tekeleen veroinen ellei vähän parempikin. 

Koneen akilleenkantapää on ehkä se, jos joutuu ajamaan läpi todella kosteaa olkea (tuskinpa kukaan nykyisillä öljyn hinnoilla ainakaan kuivattavaksi viljaa silloin edes pui), silloin säätöjen löytäminen on hieman vaikeampaa ja teho putoaa jonkin verran. Nykyisiin malleihin (ainakin isommat 88-mallit) saa pienempiläpimittaisen puintisylinterin, joka on erityisen hyvä kosteissa oloissa, mutta sen joutuu kyllä käytettynä konetta ostaessaan vaihdattamaan koneeseen.





Sivuja: 1 ... 4 5 [6]