Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15

Viestit - Sahrami

Itämaidon alueella löytyy meijereistä. K-maataloudesta  löytyy kans.
Mikä on tilanne nyt, kun kelit lauhtui näin äkkiä, verhoseinänavetoissa?

Olisiko minkä verran innokkaita lähtijöitä Kanadaan tutustumaan Quebecin alueelle navetoihin? Tai onko jostakin päin Suomea menossa porukoita sinnepäin? Siellä kun pruukaa tuo ilmasto olla suunnillleen samanlainen kuin täällä!
Mitähän kuuluu navetoihin nyt kun kelit lauhtui? Onko kosteutta ja kuinka paljon?
Mitäs verhoseinät maksaa tuolla Euroopassa tai sitten ison rapakon takana? Kannattaako tuoda sieltä? Kuulemma hinta pompsahtaa täällä Suomen päässä.
Maitohuoneessa lisälämpöä, että putket ja lypsykoneen moottori pysyy sulana. Vanha navetanpaska on kostee. Kovin tekisi mieli verhoseinäistä pihattoa. Lisävelan pelko kuitenkin on vielä tällä hetkellä liian suuri ylittääkseen paskamaisen duunipaikan  kurjuuden... :'(

Isäntä pitäisi saada ylipuhuttua upporikas tahi rutiköyhä peliin. Kovin tuntuu huonolle lopputulemma...
Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: Tulipalo
: 07.01.10 - klo:23:36
Eikä noita avanteja kannata tankata heti käytön jälkeen. Tutn navetta kärähti, kun kesken rehunjaon oli löpö loppunut ja aloittanut kuuman koneen tankkaamisen. Löpöä roiskahti kannelle ja siitä sitten lähti tuli irti. Isäntä oli niin shokissa, että meinasi palaa myös itse navetan mukana. Olisi halunnut pelastaa elukoita navetasta.
Täällä meidän kylällä ainakin muutama vuosi sitten kaatui pätkä laakasiilon seinää, kun traktorilla polkivat. Viereinen siilo oli tyhjänä. Siiloelementtien valmistaijen olen kuullut antaneen nykyisin suosituksia, ette tällaisia perinteisiä laakasiiloja kannata olkea traktoria painavammalla koneella. Itsellä kuitenkin poletaan pyörökuormaajalla. Tiivistä tulee eikä läheskään niinpaljoa kuutioina, kuin edellisinä vuosina.

Jos haluaa tehdä ison ja korkean siilon, jota sitten poletaan raskaammalla kalustolla, niin olisiko järkevää sitten jättää siilojen väliin kunnon maapenkka. Eli esim. 2-3 metriä leveälti maata elementtien väliin, ettei tarvitse jännätä kaatumista.
Tuli tällä viikolla vierailtua parissa verhoseinänavetaassa ja  kyllä ilmanlaatu niissä vakuuttavan hyvä kohtuu kovillakin pakkasilla. Ulkona lähes 20 astetta ja verho auki 15-20 senttiä hormit täysin auki sisälämpötila 6 asteetta...
Edelleen kysyn, oliko kyseessä siis "pienet" poistohormit vai oliko kummallakaan koko harjan mittaista harjapoistoa. Ja miten oli verhojen korkeus.

Aika paljolta tuntuu tuo 15-20cm auki, meinaan vaan, että jos näillä keleillä tuonki verran auki ni lämpimänä kyllä saa pidettyä kylmemmälläkin. Toinen mitä mietin oli lämpimän ilman riittävä poistuminen pelkistä hormeista, kun kelit lämpiää, jos ne kerran nytkin on täysin auki.

Tuossa viime viikolla kävin avointen ovien päivänä, seinällä oli 30cm sisälle avautuva kennolevy koko rakennuksen matkalla, lisäksi ikkunat olivat avautuvaa mallia, mutta vain muutama poistohormi. Mistä ehtii lämpimämmillä keleillä ilma poistua. Hormit oli luokkaa 50cm kanttiinsa ja aika harvantuntuisesti. Ei kai vain kesäilmanvaihto perustu läpivetoon tyyliin ovet seljällään auki.

Tyhmänä saa kysyä, jottei ite tekis joskus samoja virheitä, kertokaa ihmeessä myös huonotkin kokemukset.

Vielä yksi askarruttava kysymys on, onko kenelläkään juomakupit/altaat jäätyny verhoseinäratkaisussa tai kennolevyratkaisussa. Ja jos on jäätyny, niin mikä oli kupin sijainti, oliko syy mahdollisesti ulkoa tullut veto juuri kupin kohdalle.

Eikös lämpimillä keleillä ole seinää enemmän auki!
Itseä ainakin kiinnostaisi tulevaisuudessa ne jenkkimallin siilot, eli seinäelementit ovat vinossa A-tukea vasten. Adam voisi kertoa enemmän, kun sellaisia ovat tehneet...

Läpiajettavana...
Tämmöisenä juu.  Lisäksi "takaseinä" pystyssä, jotta voi helposti ajaa sitten yli täynnänsä olevan siilon yli. Vastamäkeen on hankala ajaa. Kokemusta on!
Alkuun peruutetaan ja kun on muutama kuorma kipattu siilon perälle, niin ei kun yli vaan. Naapurilla on sillä tyylillä ja pelaa hyvin. omat pystyseinäiset pitäisi muuttaa tommoisiksi. Vinoja seini vaan ei saa. Mutta sellaiset tahtos, jos just nyt tekis. Vinoja seiniä puoltaa myös tuo painavien levityskoneiden käyttö. Justhan noiusta seinistä oli jossakin lehdessä juttu. Laittakaapas linkki, kuka muistaa.
Maidontuotanto ja lihanaudat / Vs: Tulipalo
: 03.01.10 - klo:14:44
Voimia!

250 000 alv 0%, myöskin yks lelu. Parsinavetasta pihatoksi, ei oo pramea mut ei oo miljoonavelkaa.

Kerropa tarkemmin, mistä lähdit ja mitä ratkaisuja teit? Mikä toimii, mikä ei?
Syksyllä eräs ruotsalainen maidontuottaja kertoi, että Arlalaisen kanssa kun kättelee, niin täytyy katsoa, että montako sormea on enää jäljellä! Tuo kommentti kertoo kaiken Arlan tarkoitusperistä.
Valio on paras meille suomalaisille. Kaikki eivät vain sitä käsitä "pienillä päillään".
Nykyisin onkin hyväsyy kieltäytyä kättelemästä... SIKALUNSSA!!! :D :D :D
Vapaa sana / Vs: Joukkosurma
: 31.12.09 - klo:15:48
Järkyttävintä tässä(kin) tapauksessa on yksittäisen ihmisen tuntema järjetön mustasukkaisuus! Jos on parisuhde mennyt poikki, niin sitten pelotellaan ja pahimmassa tapauksessa lopulta tapetaan. Aivan älytöntä toimintaa. Edes lähestymiskiellot eivät auta. Tutkapanta kaulaan pitäisi laittaa noille, joilla on lähestymiskielto ja jotka sitä rikkovat.
Pääasiassa MaasTulin sivuilta. Talvella sitten myös töllöttimestä.
Kysäse tehtaalta!
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 15