Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] 32 33

Viestit - Timon

No huh huh.Omassa navetassa koneetja kalustus maksoi vajaa kolmasosan kokonaiskustannuksista,jotka jäi alle tuon 510/m2.
Kyllä se kummiskin on niin,jotta nyt kun on itse tehnyt navetan ja jopa hoitanut siellä elukoitaniin nyt vasta "näkee" ja ymmärtää uusien navettojen systeemit.Käyt puolivalmiin navetan avajaisissa,jossa puuttuu veräjiä ym. ja paljon väkeä,niin hahmottaminen on huomattavan vaikeaa.
Valiovalmassa virolaiset kauppasivat 6:lla eurolla(ilman alvia) ja ei edes veloita matkakuluja eli lehmää päälle kymppiä halvemmalla...
Ei kai se yhdestä hormista olekkaan kiinni,mutta ei se kuiteskaan tilannetta parannakkaan...Mutta heräsi tuossa sellainen kysymys,jotta kukahan tai ketkä ovat ne suunnittelijat,jotka todella osaavat suunnitella Suomessa navetoita?Prooagrian suunnittelijat on tyrmätty,laitevalmistajan suunnittelijat samoin ja Pitkärantakaan ei varauksetta kehuja saa(ei kyllä multakaan,voi toki olla niitä peruja,kun arkk.yo voitti jonkun navettasuunnittelukilpailun ja Teuvalla on toteutus ollut näkyvillä)?
Lisätään nyt vielä sen verran,jotta jos ajatellaan navetan toiminnallisksi iäksi noin 20 vuotta,niin kyllä se nyt sen muutaman kuukauden pidemmänkin rakennusajan kestää. ;D
Tietysti enemmän kirvesmiehiä työmaalla takaa nopeamman valmistumisen ja on sen puolesta parempi.Isäntävetoisena  välttämättä homma ei pysy niinsanotusti hanskassa,jotteiko tyhjäkäyntiä tulisi(tuntuu,kun kirvesmiehiä kuuntelee,niin ei se pysy aina ammattityönjohtajillakaan).En toki pidä itseisarvona,jotta pitäisi rakentaa kauan.Toki vieläkin olen sitä mieltä,että jos saavutetaan esim.miljoonan navettahankkeessa 10 %:n säästö,sillä että tehdään rakennusta hieman kauemman,niin rakentamisen jälkeiseen tuotannon nostoon ylimääräinen 100000 euroa tuo kummasti pelivaraa.Tietysti esim. Apemiehen kaltaiset rakentajat,jotka verotietojen perusteella(vitsi,vitsi...) pystyvät melkein rakentamaan pelkällä tulorahoituksella,ovat aivan eri kategoriassa kuin meikäläisen tyyppiset mökkiläiset,jotka pinestä tuotannosta kolmin-nelinkertaistavat lehmämääränsä.
Ismo kyllä sanoi Hyväkoneen poikien olevan vielä liian keppoosia traktorikauppiaiksi....
En mä tarkoittanutkaan,jotta isäntä tekisi itse yksikseen näitä nykyajan navetoita.Mutta rakentamistapoja on niin monenlaisia:isäntävetoinen,urakalla,laskuun,mahdollisimman paljon elementtirakentamista jne.Nykyisten navettojen timpurituntien määrä on luokkaa 2 tuntia/m2 +/- jotain riippuen rakennustavasta.Nyt onkin kyse paljonko navetta SAA maksaa enemmän,jos rakennusaikaa saadaan lyhennettyä esim. 3 kuukautta.Rahan korko ei kummiskaan näyttele näillä koroilla kovinkaan paljoa nuon lyhyessä ajassa.Nyt vain on tullut muotiin pyrkiä mahdollisimman lyhyeen rakennusaikaan(jopa kuluista välittämättä).Toki nyt on rakennuskustannukset laman myötä pudonneet(kertoimet),mutta ylempänä mainittu katto on hyvä esimerkki hinnoittelusta korkeasuhdanteen aikana.Korostan vielä,jotta kattorakenne oli aivan vastaava eli aika paljon mielestäni olisi jäänyt katetta elementtien tekijöille
Voihan tietysti laskea,paljonko navetta ehtii tuottamaan lyhyemmän rakennusajan ansiosta.Oleellisempi kuiteskin on(mun mielestä),paljonko sijoitettu raha aiheuttaa korkomenoja.Miljoona euroa/2,5%/1 vuosi tarkoittaa 25000 euroa ja tuo summa on helposti tienattavissa.Itsellä oli kattotarjous noin 250000(sis.alv) elementtikatosta ja vastaava kattorakenne  tuli maksamaan noin puolet tuosta paikanpäällä tehtynä.Toki aikaa meni,mutta mielestäni korkorahat tuli hyvin tienattua.Toki,jos hiehot alkaa poikimaan ja navetta ei ole valmis,niin ei sekään tietysti ole hyvä asia.
Mulle taannoin,kun navettaa aloin suunnitella,kävi Tuure kauppaamassa Keskon Agro navettaa.En nyt muista paljonko pyynti oli,mutta nuo 37peucen mainitsemat asiat(ja vielä muutama muukin) olisi pitänyt saada reilulla sadalla tuhannella,jotta olisi päästy Keskon mainitsemaan parsipaikkahintaan.Ja mainitsi vielä,että pahoin pitää ns. töppöillä,jos ei onnistu.Itse laskeskelin tuolloin loppuihin menevän vähintään 250000.Oman navetan tehneenä sanoisin pakettinavetan hinnan asettuvan noin 1,2 - 1,3 * paikalla tehty.
Eiköhän se nopeus tule siitä,että pannaan toisen sylinterin "paluuöljy" työntämään toista sylinteriä ja sitten taas toisinpäin.Edellyttää sylinterien kokojen synkronointia ja eikä saisi olla vuotoja.
Keskiseltä reilu kympillä.Kaksi on nyt ollut harvakseen käytössä reilu vuoden.
Hyväkone ainaskin mainostaa tekevänsä kurottajan kauhoja.Toki hinta on korkeampi kuin tavallisiin kuormaajiin...
Mulla kului taannoin samasta koneesta prässin "putken" pohja sieltä vasemmasta reunasta puhki.Männän reuna "putosi" sinne uraan ja stoppasi kuin seinään.Mulla se ei vain työntänyt mäntää ulos.Siihen sitten hitsattiin jotain levitestä,niin alkoi pelittään.
Kuinka paljon pitemmän?Jos sylinteri työnsi männän prässin "putkesta" ulos ja takaisintullessa tarttuu reunaan kiinni...
Sivuja: 1 ... 29 30 [31] 32 33