Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9

Viestit - fds

Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??
Noo tuota. Itse olen tuota kärrypolitiikka seurannut vuosia sieltä suorittavalta puolelta. Siis sieltä puimurin penkiltä ja onneksi nykyiset isännät ovat oppineet enenevässä määrin suhteuttamaan sen kärrytarpeen sen puitavan alan ja puimurin suorituskyvyn mukaan. Pentuna muistan, kun se "kasivitonen" Tuhti/Junkkari riitti vallan mainiosti senaikaisille puimureille, johan niillä sai silloiset kuivaajat tukkoon parilla kuormalla.

Jos olosuhteet ovat kohdallaan, niin nykyisin  tuollainen kasivitonen on puoleen tuntiin kukkurana, ja jos sitä siitä lähdetään muutaman mailin päähän roudaamaan, niin tulee puinnille hintaa siinäkin. Tunnit juoksee, siis puimurissa.
Jos lohkossa on kokoa, vilja puitavaa ja kuivaaja vetää, niin parikin tuollaista 20-30 kuution vetoista kärriä on jo hyvä yhdistelmä, mutta toki ja aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Juurikin näin . Kyllä kyrsii kun pitää mennä puimaan pari 80hl kärryllistä .
Mutta , mutta , NELJÄ MULTIVAA !!!!!!!
Jistus , ainavaan oon sitä mieltä , että halvempiakin 20-30 kuutioisia kärryjä löytyy seisomaan pihaan/halliin 50 viikkoa/vuosi.
Luulis , että  polvihousumiehelle on  tullu kalliiksi nuo kärrykokeilut . Jumankekka kun on ollut monensorttista kallista kärryä pihas ja taas on uusittu . Kyllä viljan kuljetukseen on paljon halvempiakin ratkaisuja . Onhan tuo toki paljon komiampaa kun on oikein MULTIVAN kärryjä .
Onneksi ei ole kysellyt multa rahaa noitten ostoon .
Ei mitään kannattavuus ongelmia , ainakaan tuolla tilalla ?


Joo , vala vaan 25 senttiä tai mieluummin 30 senttiä paksu betoni , jos teet sinne hallin alle kellarin . Jos teet kuitenkin murske tai vaikka hiekka petin päälle 12 senttiä riittää aivan helekutin hyvin .
Oman konehallin pohjassa korkeintaan 10 sentin valu , ei ole vielä hajonnut . Toki ei se olekaan kuin vasta 30 vuotta vanha , joten kokemukset ei ole vielä kovin pitkä aikaiset .
Sedällä pääsi kuivurin kaappi kyrvähtämään tässä yks päivä ja siinä kun näkyviä liekkejä sammuttettiin niin vanhasta ei enää muutamaan vuoteen katsastetusta sammuttimesta tuli paljon enemmän ja paremmalla paineella kuin juuri katsastetusta sammuttimesta  :P  Ja ei onneksi kärähtynyt kuin kaappi ja kaksi laudanpätkää mutta pari minuuttia myöhemmin jos oltais sinne menty niin ei olis tarvinnut enää paljoa muuta kuin kohia hiillosta  :P Eli vanhatkin sammuttimet kannattaa säilyttää....
Ei ne vanhat sammuttimet miksikään mene . Itse testasin kymmenen vuotta sitten vanhaksi menneen sammuttimen . Hyvin toimi . Kannattaa kyllä kuitenkin varmaan pitää tarkastetut sammuttimet paikoillaan , ihan vain vakuutusten vuoksi .
Itse maksoin kesällä 50€ 6kg/43A sammuttimesta . Tietysti liikaa ??
Onko kellään kokemusta mitaksen renkaista tehdään kuulemma continentaalin tehtaalla shekissä ja myyjän mukaan sama runko molemmissa?
Continental tehdään Mitaksen tehtaalla , jonka Conti omistaa ? Mitaksen pyörässä on ainakin reikä keskellä ,toisin kun monissa muissa pyörissä . Aika näyttää kuinka kestää . Luulisin , että hyvin , onhan nuo Barumitkin ( nykyään Cultor ) kestäneet
Omat Continentalit kesti yli 6000h ( ei vielä Tsekissä tehty ) . Sitten etupyörät sileät . Etukuormaaja käyttöä kohtuullisesti , mutta ilmaa aina etupyörissä vähintään 2,5 bar ja takapyörissä 2,0 bar . Naapurilla repeilee etupyöriä , merkistä riippumatta , sehän ei voi uskoa , että pyörissä pitää olla reilusti painetta kun käytetään etukuormaajaa .

Remppavaatteet jätin ulos sateeseen kun sain valmiiksi, ominaishaju jotain jääkiekkojoukkueen ja
metsurin väliltä maustettuna rälläkällä... :P :P :P
Hae hyvä mies ne haalarit pois sateesta ja rahoita elevaattori remontti niillä . Viikolopuksi vuokraat ne paikallisille poikamiehille , tai voithan tietysti käyttää niitä itsekkin . Jääkiekkojoukkueen haju vetää missejä ja missin mitoissa olevia niin kuin paskaläjä kärpäsiä
Voi Villu mulla ei ole ollut työntövarsi moneen kuukauteen edes kiinni traktorissa .Eihän sitä tarvitse kuin perälevyn ja lumilingon kanssa . Muut koneethan on hinattavia :P . Silloin kun se laitetaan kiinni , se on HYDRAULINEN . Kyllä muuten niitä mekaanisiakin työntövarsia on hajonnut ja paljon . Vai olisinko väärässsä , taas ?
Oootko varma , että vesipumppu juuttui ?? Voin toki olla aivan väärässäkin , mutta jostain kumman syystä muistelisin , että tuulettimen siipien ja vesipumpun välissä on akseli . Jospa siinä olevat laakerit /laakeri hirtti kiinni ??
Helppo korjata , normaalit laakerit .

Sitten on hyvä olla sellainen parempikin takki joilla käydään kaupolla.

Voi olla vähän pienempääkin kokoa.Takki auki kun kuitenkin kauppoja tekee.

Kyllä takki pitää olla vähän iso . Se on sitten paljon helpompi kääntää .
on se lohko paljon mukavampi käyttää jos ei aina tartte työntää kelluntaan ja turha on aina rasittaa toista pikaliitintä kun päästää esimerkiksi konetta alas. On mulla ainakin yksi lohko ykstoimisena johon saa kytkettyä ne sylinterit joista ei tule kuin yksi letku eli noukin, äkeen lohkot, kippi jne.

Onko muuten mahdollista tehdä lohko jossa vivussa olisi sekä ykstoimisuus että kakstoimisuus eli kun vipua työntää vähän niin on ykstoiminen ja sitten kun sen työntää pohjaan alkaa kakstoimisuus.
On muuten mahdollista tehdä sellainen lohko . Ainakin vanhemmissa Zetoreissa (uusista en tiedä ) se ainut ulkopuolisen hydrauliikan lohko on tehty niin , että toisinpäin esim kippi nousee , toiseen suuntaa vipua painaessa on ensin kellunta sitten pohjassa vasta alkaa pumpata toiseen suuntaan .
Kyllä ne viljakuormat saa kipattua ilman yksitoimisuutta kun on kellunta. Kymmenisen vuotta oli hitec valtu talos eikä kertaakaan tarvinnu ykstoimiseksi lohkoja muuttaa...
Asia on juuri näin . Mihin ihmeeseen sitä ykstoimisuutta tarvitaan . Kyllä se yksitoiminen hydraulisylinteri toimii vaikka lohko on kaksitoiminen .
Kuulostaa helpolta.. ;D ;D
Valtavan helppoa . Kyllä kaikilla pitäis olla Valumutti .
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 9