Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 286 287 [288] 289 290 ... 294

Viestit - metsajussi

Paitsi jos on tieajoakin reilusti... siihen ajokones ei oikein natsaa.

Ja esim. aumanpohjien, karjakujien ja jalottelualueitten kuohkeutuksessa nostolaiteäes on kätevämpi.


Se on juu eri asia jos sitä tarvii muuhun kuin min 10 ha:n suorakulmaisten lohkojen äestykseen.

Luulisin että ongelma on kuitenkin pienessä kysynnässä. Nostolaitevempulan rakenne ja runko olisi kuitenkin täysin erilainen kuin hinattavien, rungon täytyy olla toisella tavalla vahva että se kestää moisen nostolaitteessa roikotusta. Ja painopiste pitäisi saada eteen ja rakenne lyhyeksi. Siinä ei voisi paljoakaan käyttää hinattavaa mallia lähtökohtana ..... Pieni kysyntä ja suuret NRE-kulut on huono yhtälö valmistajalle.
"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....

Jos liekkihehku vuotaa niin sen tietää siitä että öljymäärä lisääntyy ja öljy muuttuu juoksevammaksi. Ja jos liekkihehku vuotaa pö.tä männänpäälle, täyttyy männässä oleva palotila, ja sen kyllä kuulee käynistyksen yhteydessä et yks sylinteri on korkeampipuristeinen... 

Ja se on rahamiehen merkki jos ei käsiään sotke....

Riippuu juu siitä miten paljon se vuotaa, ja vielä koneestakin että valuuko se koneeseen päin vai ilmansuodattimeen. Ja tosiaan niinkuin joku jo kertoikin niin tuolla voi saada koneeseen paljonkin tuhoa aikaan ajanmittaan. Suurinpiirtein samat murheet kuin kurjasta suuttimestakin. Palamaton polttoaine pesee voiteluainetta pois, voi aiheuttaa lämpöshokkeja männälle etc.

Niistä mahdollisista ajon aikana vuotavista tipoista tarkoitin että niitä ei koneen käynnistä juuri erota, hiukan saattaa savuttaa enemmälti. Muuta haittaahan reilummasta vuodosta kyllä sitten on.

Ja luultavasti 'potilaassa' ei sitten ole koko Thermostart-laitetta :-)
Thermostart on sellainen imusarjassa oleva vimpula, johon tulee sähköjohto ja löpöputki.
Värkissä on hehkulanka tms. Kun sille annetaan virtaa avaimen hehkuasennossa, niin se runkokin lämpenee ja siinä oleva venttiili avautuu lämmittyään ja päästää sieltä pikku säiliöstä tippumaan polttoainetta jonka hehku sytyttää. Eli se polttaa pientä liekkiä imusarjassa jotta kone saa lämpimämpää imuilmaa käynnistykseen.

Se venttiili saattaa jäädä vuotamaan vaikka roskasta jolloin se hiljalleen tiputtelee sen säiliöllisensä imusarjaan, ja se määrä varmasti riittää savuttamiseen ja huonoon käyntiin hetkeksi. Säiliö taas koneen käydessä hissuksiin täyttyy uudelleen polttoaineen paluukierrosta tai vastavasta.
Vaikka se vuotaisi koko ajan käydessäkin, niin tippa minuutissa ei välttämättä juuri tunnu missään.
Yleensähän nuo hajoavat niin, että se hehku katkeaa ja värkki lakkaa näin toimimasta. Kuivana - siis ilman löpöä - pidempään hehkuttaminen on tuolle hehkulle pahasta.

Tämä nyt tietysti vain sillä edellytyksellä että koneessa ao. laitos edes on...

Toisaalta jos koneen tankki ei ole suuttimien yläpuolella, niin suuttimista ei edes teoriassa pitäisi voida juurikaan tippua mainittavasti mitään männän päälle. Valumisreitti tankista ruiskupumpun kautta on koneen seisoessa lähes mahdoton. Ja muutenkin tuolla lailla viallinen suutin kyllä näkyisi käynnissä mielestäni muutenkin varsin selvästi.

JOS koneessa Thermostart-tulppa on, niin irroita sen sähköpiuha (tai sulake tai joku ...) ja tuki sille tuleva löpöputki jollakin ja kokeile muutama pidempään seisonut startti. Voi myös ruuvata koko ihmeen pois (tai imuletkun tms) ja kurkata ennen starttia sinne imusarjaan josko sen pohjalla on merkkejä tippuneesta löpöstä. Jos putki antaa myöden, voihan sen Th-tulpan ajon jälkeen myös jättää ulkopuolelle roikkumaan ja katsoa vuotaako se itsekseen.

"Thermostart" joka työntää tahallaan löpöä ylimäärän starttiin ?


Eihän siinä ole oikeaa Thermostart-laitetta? Sekin voi nimittäin vuotaa omia aikojaan imusarjaan....
Tässä on tullutkin hienoa näkemystä valinnan tueksi. Btw mitä nettikauppaa olette käyttäneet osien tilailussa?

Beestingiltä on tullut muutama kone tilattua kun olen noita kasaillut.
Sivut on kyllä /c:stä - tiedot tuotteista joutuu kaivamaan muualta.

Läppäri on ehdoton jos siirrettävyyttä todella tarvitsee. Ja viehän se vähemmän tilaa. Ja akku toimii tavallaan UPSina ellei ole jo finaalissa. Niin ja wlan, bt ja 3g monessa sisäänrakennettuna.

Muuta hyvää en ole niistä keksinyt. Asialla ei varmaan ole suuremmin väliä jos käyttö on lähinnä muutaman nettisivun katselua ja muutaman rivin naputtelu silloin tällöin.

Huonoa olen itse löytänyt ainakin seuraavat:

- paljon kirjoittavalle niiden näppikset ovat yleensä luokattomia
- näyttö jää näppikseen nähden ergonomisesti huonosti - tykkään pitää näppiksen pöydänreunalla ja näytön sitten kauempana
- lähes kaikissa ärsyttävä kiiltävä (lue: heijasteleva) näyttö.
- ei laajennettavuutta, moni ei kyllä tarvitsekaan, mulle olennainen.
- pelikäyttöön useimmat kaipaisivat tehokkaamman näytönohjaimen
- mekaanisesti heikkoja. Riittävän monesta läpyttimestä on murjottu virtaliitin tai usb-portti irti emolta.
- sen voi myös vahingossa pudottaa tai muuten kolhia.
- 'mustat tiiliskivet' eli powerit ovat yleensä myös esimerkkejä täydellisestä lämpösuunnittelun unohtamisesta.
- näyttöjen saranat hajoavat, näppiksistä irtoilevat näppäinhatut. Tuulettimet ja jäähdytyssysteemit tukkiutuvat pölystä
- korjaaminen/päivittäminen kannattamatonta jos vaikka emolevy tai näyttö hajoaa (CCFL-putkia ja niiden hakkureita voi osaava myös vaihtaa). Oikeastaan muuta ei voi vaihtaa kuin kiintolevyn, näppiksen ja mahdollisen optisen aseman. Muisteissa harvemmin vikoja on.



Voihan niihin tökätä kunnon näppiksen ja hiiren, paremman näytön jne mutta alkuperäinen idea alkaakin sitten jo hämärtyä. Paitsi jos tosiaan joskus tarvitsee ottaa kone mukaan.

Mä en kyllä ole ns normikäyttäjä...

Minä en paalihommista tiedä yhtään mitään, mutta olen joskus nähnyt paaleja joissa on verkon päällä (tai tilalla) yhtenäinen muovi.

Ilmeisesti joku paalain osaa tehdä tämän suoraan? Muovi ei varmaan kyllä ole käärintämuovia, mutta paalin levyinen se kyllä on....
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Patu
: 29.11.11 - klo:13:53
Kyllähän Walvoilin pöydän saa sellaisen kuin haluaa  - eri juttu on sitten se että mikä Patuun on valittu :-(

Laitoin Logmeriin aikoinaan Walvoilin propopöydän, DPC 130. Hydeliikkeessä kasasivat juuri sellaisen kuin halusin, karojen määrä, karojen koko, ohjaustapa karoittain jne. Tuossa voi jokaisen karan liikettä vielä halutessaan rajoittaa säätöruuveilla (hydr. esiohjattu). Täyssähkö-propoa en raaskinut - enkä oikeastaan tarvitsekaan. Tuo on siis LS-pöytä.

Pelkän kuristimen sijaan kannattaa laittaa sanahirviö nimeltä vastusvastaventtiili - se ei ahdista kuin toiseen suuntaan.

Säästömallin peruspöytään on vähän vaikea saada muuta hidastusta ellei karan liikettä pysty jollain rajoittamaan. Ja kuristukset rääkkäävät hydrauliikkaa ja tekevät lämpöä vakiotuottoisella pumpulla :-(
Kuormantunteva / säätyvä osaa ottaa vähän fiksummin.

Reipastuottoinen perinteinen pumppu ja pienillä sylintereillä varustettu kevyehkö kuormain on ikävä yhdistelmä, vaikka pöytä olisi hyväkin. Homma menee riuhtomiseksi, varomiseksi ja tehon hukkaamiseksi. Juohevalla monen liikkeen yhteistyöllä meno pehmenee, mutta jonkun tarkan homman tekeminen käy hermojen päälle.


vai mikä ihme siinä on että käytetty puoleen hintaan ja muutama tonni läpikäymiseen on niin mahdoton yhtälö konetta hankittaessa ?


Välillä 5000-10000 h alkaa moni kone olla jo siinä mallissa, että muutamalla tonnilla ei paljoa saa aikaan.

Tarvitaan helposti remppaa kanteen (venttiilit, suuttimet), turboon, voimansiirtoon, renkaisiin ja päälle vielä joku satunnaisesti oikkuileva älyboxi. Ai niin väljäksi mennyt hydepumppu ja naarmuille menneet venttilikarat unohtuivat.
Sulle on sattunut poikkeuksellinen yksilö  :)

Ostin kerran samanmerkkisen, eka ei toiminut ollenkaan ja vein sen takaisin.
Sain kaupasta toisen tilalle - onneksi avasin laatikon ja katsoin sitä jo siinä hyllyjen välissä. Puuttui joku olennainen osa siitä turvaluistisysteemistä.

Kolmas pelaa jotenkuten kun vähän viilaili niitä suuvärkkejä siitä. Jotain työstö- tai mittavirheitä siinäkin yksilössä on, välillä vähän takertelee. Hinta/laatu suhde on tietysti melkoisen hyvä ongelmista huolimatta, mutta en mokomaa katsoisikaan jos tarkoitus olisi jotain oikeasti tehdä - tuo tuli harrasteluun.
Vallin leikkuusta ei taida tulla oikein mitään kun ei saa puhalletua sen vallin yli, lähtee niin matalalta se heitto.
Näin ainakin ennen.
Jossain vanhemmissa etuvetoisissa tosiaan kuuluu olla haritusta. Veto sitten ajossa vääntää paikkoja sen verran että on nolla tai peräti auraa.

Esimerkki haritukselle säädettävistä oli ainakin Escort 1,6 LX, oliko milli tai pari harallaan.

Tarkotat mitä? Dupattu sänki tuhoaa seuraavan vuoden kylvöt??? Vai mitä hä tä?
Itäminen on heikompaa ja siementä tarvii enemmän. Vehnä tai kaura ei ota niin paljoa itseensä kuin typensitojat. Glyfosaatin hajoamistuotteet joko haittaa itämistä tai tuhoaa ituja, en tiedä kumpaa.

Mitäs nämä suoraan kylväjät tähän sanoo - nehän kylvää myrk.. anteeksi torjunta-ainetta just keväällä?
Lautasmuokkain on hyvä kimppakoneena. Riittävällä vetokoneella se on nopea, päivässä ajaa paljon eikä pellot muutenkaan kuivu kaikilla juuri samaan aikaan. Meillä on kolmen kimpassa, hyvin on ehtinyt niin keväällä kuin syksylläkin - tänä syksynä ei tainnut käyttää kuin yksi lietteen multaukseen. 

Aurat löytyy omat jokaiselta, kultivaattori on myös kimpassa. Voi sitten valita tilanteen ja kelin mukaan optimivaihtoehdon.

Tai sitten joku urakoi.
Sivuja: 1 ... 286 287 [288] 289 290 ... 294