Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32

Viestit - mikasep

Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: MF 5435
: 15.03.10 - klo:16:48
Suunnanvaihto ja nostolaite hydrauliiikka suurimmat.Suunanvaihto mystinen, koska väliilä pelaa ettei mitää ja välillä ei niin mitenkään.
Pitäis nyt hallipaikka TK:lta varata sille, ennen kun kevät hyökkää päälle.  Öljyvuotoja+jotain muita pikkuvikoja. Entisen omistajan mokailuja korjattu myöskin..
Olis kerralla pitäny ostaa uusi tai alle 1000h ajettu, niin voisi suunnitella pidempiä palvelus uria koneille!



Kerropas miten se suunnanvaihto ja nostolaite tarkkaan ottaen oireilee niin mietitään porukalla...


Mika
Edellisiin lisäisin vielä

www.farnell.fi ja

www.elfa.se

Molemmilta kannattaa pyytää paperiset "raamatut" iltalukemisiksi. farnell toimittaa vain tiliasiakkaille.

Mika
Yhdellä tutulla säädöistä huolimatta ei ole saatu molempia, sekä eteen, että pakkikytkentää samaanaikaan pehmeästi ottamaan, onko kyse huoltomiehen osaamattomuudesta, vai mistä?
se pitää kalibroida huollossa

Suunnanvaihtimen rakenne on niin yksinkertainen että kalibroinnista puhuminen on hienostelua,
sitä pystyy säätämään mutta vaativa käyttäjä voi erilaisissa käyttötilanteissa löytää sanomista.
Huoltomies ei pysty tekemään ihmeitä koska rakenne on hieman liian "halpa".

Tarkenna.

5000-sarjan suunnanvaihdossa ei ole sen suurempaa "älyä" kun kytkinpakkojen luistatus tietyllä (säädettävällä) aikavakiolla. Esim. 6000-sarjassa taas kytkintä kiinni vedettäessä elektroniikka vetää kytkimen hallitusti "tuntumaan" ja tunnustelee kierrosluvun laskua ja tehon tarvetta niin kuin kuskikin perstuntumalla tekee. Siinäkin eri hommissa kyllä kaipaisi joskus säätömahdollisuutta, koska esim. kuormainhommassa suunnanvaihto tuntuu tosi hyvältä ja niitossa lähtö on hieman liian ärhäkkä (pyörät voi sutaista päisteissä). 6000-sarjalaisissa itse asiassa on suunnanvaihdon säätömahdollisuus, säätötilaan pääsee tietyllä näppäinyhdistelmällä, mutta typerää on että säätöä ei saa tehdä kuin 5 kertaa jonka jälkeen kytkin pitää kalibroida kokonaan.


Mika
älä sotkeudu a-t:hen..kohta saa rempata ym..hinta yleensä 40 ja riippuu laittaako noita gsm hälyjä+muita hilippeitä..osta pelkkä koneisto 20t € ja merikontista siilo ja pannuhuone :D sitten vuorilaudoitus päälle..

mikäli hakkeen polttoa meinaat niin teet hakekeskus raapoilla..40t € koko höskä ja varastoa on moneksi kuukaudksi..

Syksyllä 2003 A-T 75Kw kontti otettu käyttöön ja vielä ei ole tarvinut rempata, milloinkas se sitten alkaa? :)




Samaa kysyn minä, kontti tosin vuodelta -05 ja haketta mennyt läpi vasta n. 800m3 ;D.

Mika
Ei sinänsä varsinainen vaaratilanne mutta tuli noista ööli-aivoista mieleen yksi juttu, kuinkahan moni tälläkin palstalla on polttanut aivosolun tai pari jo pikkupoikana rehunteon kirouksessa, puutornissa..... :D

Elevaattorin ja 9000 tonnisten ylöjen kalske.

Aiv happo huurujen nostama pieni kuume ja utopinen olo.

Olematon ilmanvaihto, oli aina juhlaa kun pääsi luukun korkeuteen kun sai edes vähän happea. :D

Ai kun tuleekin lapsuus mieleen. Itse pääsin vielä kuormia tehtäessä työntövarren päälle istumaan ja ohjaamaan silppurin rehutorvea  :o. Onneksi pääsin itse purkamaan meidän huushollista moiset hornankattilat. Olen vahvasti vakuuttunut ko. purkkien autioittaneen koko Suomen maaseudun. Vähemmästäkin nousee kapinamieli karata kaupunkiin parempien hommien perään ja hylätä kotinurkat.

Mika
Massikassa alkoi pyöriä voimanotto koko ajan välittämättä vipujen/katkaisimien asennosta. Merkkivalo sammuu normaalisti jne. Pakkasesta se ei johdu, kun traktoria säilytetään lämpimässä tallissa.

Noilla tunneilla ei pitäis olla pakka/jarruvikoja, niin olisko kokemuksia tai ehdotuksia toimenpiteille.

Muutenhan vika ei haittaa ja vika osoittaa suurta työhalua mutta kun traktori käy, niin saa olla pirun vikkelänä akselia kytkiessä  ;D

Ei siis pysähdy jarrullakaan? (Massikassa kun on erikseen kytkettävä akselin jarrukin, muille tiedoksi...)
Sähkövika tuo ei ihan todennäköisesti ole, tuo VOAn tahaton pyöriminen kun on sähköisesti varmistettu moneen kertaan. Irrota PTO:n venttiilikelan sähköliitin ja tarkista pyöriikö vielä. Jos pyörii niin vika ei ole sähköissä. Kela on ylimpänä (5 samanlaista kelaa) vasemmalla puolella runkoa kopin alla (jos perinteinen hydauliikkaversio). Veikkaisin mekaanista vikaa, vaikka aika harvinaista tuollainen.

Mika


Kerros ny tarkemmin. Mikä kone? Mistä mittasit? Millä kuormalla?
>>Isuzun 2,8 litranen..Siinä on oma latausmittari. Vanha laturi näytti vajaata 14 volttia siihen asti kunnes hajosi. Kuormaa ei ole kuin nimeksi, kun kaksi työvaloa kiiluu nokalla ja silti syö sen uuden akun tyhjäksi n. viiden käynnistyskerran jälkeen. Boosterilla pyörii kyllä sit taas iloisesti..
[/quote]

Mittaa se jännite laturin päästä. Voi hukkua jännite johtoihin jos on tullut liikuteltua liitoksia laturia vaihdettaessa. Jos jännite on edelleen <13,8V niin laturi on susi jo syntyessään.

Mika
Siis 390 verkun pikavaihdeongelma.vaihdekepin päässä on nappi josta menee nopeammalle ja hitaalle samoin sivupanelissa.nyt ei kytkeydy hitaanpuolen nopeus vain nopea puoli on päällä ,napista kun painaa nopea alue merkkivalo sammuu mutta  alue ei vaihdu.Mistä aletaan purkamaan,Joku aika sitten teki vielä sitä että kytki aikojen päässtä hitaalle puolen ja sitten taas nopelle mutta nyt enää ei sitäkään. >:(

Vaihtoreleeltä kelalle menevä piuha on jostain poikki tai vaihtorele rikki. Naapurin 390:n kävin viime syksynä korjaamassa, vastaava vika nelivedossa. Katkaisimelta lähti virta johtosarjaan muttei tullut kelalle asti. Vedimme uuden piuhan johtosarjan ohi.


Mika
Lainaus

Niin ja sen vaihtoreleen löytää kun kuulostelee missä naksuu kun nappia painelee virrat päällä kone sammuksissa.
Siis 390 verkun pikavaihdeongelma.vaihdekepin päässä on nappi josta menee nopeammalle ja hitaalle samoin sivupanelissa.nyt ei kytkeydy hitaanpuolen nopeus vain nopea puoli on päällä ,napista kun painaa nopea alue merkkivalo sammuu mutta  alue ei vaihdu.Mistä aletaan purkamaan,Joku aika sitten teki vielä sitä että kytki aikojen päässtä hitaalle puolen ja sitten taas nopelle mutta nyt enää ei sitäkään. >:(

Vaihtoreleeltä kelalle menevä piuha on jostain poikki tai vaihtorele rikki. Naapurin 390:n kävin viime syksynä korjaamassa, vastaava vika nelivedossa. Katkaisimelta lähti virta johtosarjaan muttei tullut kelalle asti. Vedimme uuden piuhan johtosarjan ohi.


Mika
Tää meidän vehje on varmaan kohta sen 20 vuotta vanha. Vikoja ei juuri oo ollut. Vajaa 10 vuotta sitten ed. kerran meni ohjainkortti, kun ukkonen iski. Tuli aika jännä vika. Molemmat pesuaine pumput lähti yhtäaikaa pyörimään sen jälkeen. Kaamee katku kun hapan- ja emäksinenpesuaine meni sekaisin. Poltti teräsosiinkin sellaiset laikut, ettei oo ikuna lähteneet pois. Pari vuotta sitten hapertui toisen pesuainepuolen ottoletku. Ei sitten ottanut toista pesuainetta. Muita vikoja en nyt äkikseen muista.

Nyt otti ja suuttu siitä, kun yksi kova pakkasyö oli jäänyt (multa) laittamatta lämmitin maitohuoneessa seinään. Joka ainoa putki oli aivan umpijäässä. Muut vehkeet kyllä saatiin pelaamaan, mutta tuon pesurin vian paikallistaminen on ollut hieman hankalaa. Eli huuhtelun pyörittää nyt ihan hyvin, mutta pesuohjelman käynnistyessä alkaa herjaamaan lämpötilaa. Ei aloita ollenkaan edes vedenottoa.  Lämpötilaanturin isäntä tilasi uuden. Mittasi tulleen ja entisen, antoi samat lukemat. Eli yhtä pelittäviä on molemmat. Nyt huoltomies sanoi, että lienee kortti mennyt.  Eipä paljoa innosta laittaa vanhaan (mutta varmaan) uutta korttia.

Siellä voi olla lämpötila-anturin lisäksi kuivakiehuntasuoja joka voi aiheuttaa tuon saman herjan. Jos vika taasen on kortissa niin senkin voinee korjata.

Mika

Mahtaako kellään olla kokemuksia noista lämpökonteista teholuokassa n.60Kw? Paljonkohan nuo yleensäkin suurinpiirtein edes maksaa kun ei näytä kellään valmistajalla minkäänlaisia hintatietoja netissä olevan. Alustavasti vaan tiedustelen.

Meillä on  Ala-Talkkarin Agricont W 75 kW kattilalla ollut käytössä nyt viidettä talvea. Maksoi -2005 30 000 Alv 0%. Nyt hinta alkaa varmasti ainakin nelosella ellei viitosella.

Tosi hyvä on ollut tuo jousipurkainsysteemi, ei ainuttakaan syöttöhäiriötä. Tulitikkuja varasin koko puntin pannuhuoneen hyllylle, ensimmäinen aski on vasta puolillaan  ;D

Onhan näitä pieniä puutteitakin, makuasia viitsiikö moisista nipottaa mutta kun valmis kokonaisuus toimitetaan niin toivoisi tehtävän valmiiksi asti:
- Jousipurkaimesta katkesi yksi jousi takuuaikana. Ei vaikuttanut käyttöön, tyhjeni normaalisti.
- Nuohous kontin ulkopuolelta luukusta hyvä idea, mutta kattilan ja ulkoseinän välistä puuttuu vakiona pellitys jolloin varsinkin tuulisella kelillä nuohotessa pannuhuone sotkeutui jopa enemmän kuin jos luukku olisi ollut sisällä. Peltisepällä teetin pellit tuohon.
- Kattilan nuohousluukkujen mutterikiinnitykset ja repeytyvät paperitiivisteet ovat syvältä
- Tikkaille, nuohousvälineille ym- irtosälälle voisi kuvitella olevan ripustuspaikat ettei ne ole levällään pitkin pihaa ja pannuhuonetta.
- Vaidelaatikon "huoltovapaa" öljy on syvältä, parempi olisi rehellinen vaihdettava öljy ja proput hyvässä paikassa. Jos vaihdeloota maksaa 7000Eur ja sen soisi kestävän kymmeniä vuosia niin mielummin vaihdan niitä öljyjä. Nyt mm. täyttöproppu on öljynpinnan alapuolella. Täytyy vetää itse putket proppuihin.
- Syöttöruuvin kontaktori kesti 4 vuotta. Tuo kannattaa korvata taajuusmuuttajalla joka säästää voimansiirtoakin (pehmeä käynnistys).

Mika
Neliveto,lukko,jänis/kilpikonna,pikavaihde ei toimi.. Magneettiventtiilit näyttää olevan rikki.. Kelat on palanu yhtä lukuunottamatta ja itse venttiilitkin jumittaa ja ei toimi kunnolla. Mistäs sais halvalla kelat+venttiilit?? Ja mitähän nuo maksaa kappale? Koko traktoriki olis myynnissä 9900e Sisältää arvonlisäveron jos jotakin kiinnostaa:D

Varmaan näin olet tehnytkin, mutta tuo monen kelan täystuho herätti vielä kysymyksiä:

Kun päättelit että kelat on rikki, mittasitko kelojen vastuksen vai totesitko vain mittarilla että kelan liittimeen tulee sähköä? Tuo jännite liittimessä voi meinaan näkyä mittarilla kuormittamattomana ja johtaa virhediagnoosiin, jos esim. maa puuttuu kuormitettaessa kaikilta keloilta. Kelan liittimeen voisi laittaa polttimon (esim. 21W suuntavilkku) ja katsoa palaako se. Miten totesit että venttiilit jumittavat?

Ja tässä osia... *huokaus*... hyvä kone lihoiksi menossa

=owner_machine&PL[0]=simple_dealer/6.php?id_user=597582@id_template=6]http://www.nettikone.com/simple_dealer/viewMachine.php?id_machine=810560&id_template=6&sitelang=2&id=6&PN[0]=owner_machine&PL[0]=simple_dealer/6.php?id_user=597582@id_template=6

Mika
Entäs sellainen vaihtoehto virrat olisi kokoajan päällä ja taukojen ajan olisi "älykäslaturi" lataamassa akkua pakkasten ajan, ei sen luulisi kovin pajon sähköä kuluttavan ja kosteus ei vaivaisi

Voisi kokeilla. Ongelma saattaa liittyä kosteuden ohella itse vaaka-antureiden lämpötilakompensointiin. Koska anturissa mitataan metallikappaleiden hyvin pientä venymää, anturissa itsessään on kytkentä joka mittaa varsinaisen venytyssuunnan lisäksi myös ristikkäistä venymää koko metalliklöntin lämpöelämisen kompensoimiseksi jotta pitäisi saada lämpötilasta riippumaton tulos.

Hyvin vähän se syöttövirta kyllä tuota systeemiä pystyy kovalla pakkasella lämmittämään. Mutta ehkä tarpeeksi.


Mika
Sitä vaan ihimettelen, että miksi kaikki matalapaine hytrauliikan hallinnat pittää olla magneettiventtiilillä :o Ihan hyvin nelivevon, lukot, ulosoton, pikavaihteen, ja jopa suunnanvaihtajan vois hallita vivula, joka vaikuttas suoraa venttiiliin. Tyyliin viistonnisen ulosottovipu, tai SE jontikan suunnanvaihdin.
Ja sähkönostolaite.. Turhista turhin turhake >:( Kunnon vipu vaan, mistä näkkee ja tuntee, misä asenosa nostolaite kullonnii on. ;D



Voishan ne vivuillakin tehdä. Tulee vaan kalliimmaksi ja monimutkaisemmaksi toteuttaa. Lisäksi nykypäivänä voidaan tehdä sähköisesti kaikenmoisia mekaniikkaa käyttäjien mokilta suojaavia ominaisuuksia (kytkimien hallitut luistatukset yms.). Sähköisen nostolaitteen tuntuma on kyllä esim. takalevyllä tasatessa aika kamala. Sitten taas jossain niittohommassa on ihan omiaan.

Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että mikään virtapiikki (paitsi jatkuva pidempikestoinen ylijännite viallisesta laturista) ei voi polttaa keloja. Jos nuo venttiilit mekaanisestikin jumittavat, voi olla käynyt niin että öljyt ovat joskus jostain syystä päässeet ylikuumenemaan jolloin venttiilit ovat kyrvähtäneet mekaanisesti ja sähköisesti. Jos nuo venttiilit saa purettua niin voisi puhdistaa jos siellä on pikeentynyttä öljyä välissä. Sitten vaan kaupasta uudet kelat.

Mika
Ei saa kardaani pyöriä ja kun se käy ja pysää niin silloinkin aina menee neliveto päälle.
Onkohan boxi vika polttanut magneetti venttiilit?

Onko E vai 32+32?

Boksivika ei voi polttaa venttiilin keloja. Sn sijaan laturivika voi. Naapuri haki Valluunsa uuden laturin ja alkoi pyörittää kenttäsirkkeliä. Kaikki kelat ja mittaristo ehtivät sulaa möykyksi asti ennen kuin akku räjähti ja kaveri huomasi tilanteen. Uusi laturi (Slovenian ylpeys) antoi ulos n. 20V latausjännitteen. Onneksi oli vanhempi Valmetti ilman tietokonebokseja, muuten olisi tullut vieläkin kalliimmaksi.
Niin että tarkastakaa aina se latausjännite kun olette vaihtaneet laturin /säätimen.

Mika
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32