Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 224 225 [226] 227 228 ... 294

Viestit - metsajussi

Minua joku mielestäni asiasta tietävä valisti aikoinaan että sen ajan (ja varsinkin isäntien valitsemat) öljyt eivät aina olleet aivan sitä mitä vaihteiston suunnittelija oli ajatellut. Siis tämä Select-O-Speed vaihteiston kanssa.
aika kallista tinailua silti!   liki puolet uudesta.                     mutta kivaa tekniikkaa!

Onhan tässä etsitty esmes naamapallovalolle halvempaa vaihtoehtoa kun penkin suolistaminen ja tunnistematon vaihto. Kiinanpoika tekee kaikkee ihmeellistä elektroonista diodi-IC-hässäkkää muutamalla eurolla 500euron sijasta.

E-kaupasta löytyy kaikkea barbroosta banaaniin. ;D

Tyhmä Tyrväältä kysyy mikä kumma on naamapallovalo ? Vai onko tämä nyt joku bimmeri-speciaali judanssi jota ei merkkiin vihkiytymätön saata arvata ?

Saksalaista automaailmaa sivuten - milläpä korjataan mittaristosta printiltä irronnut LCD-näytön flex-kaapeli? Se on ollut liimattuna printille, ilmeisesti jollakin sopivan huonosti johtavalla liimalla, ja sittemmin irronnut. Mersun Vito kai kyseessä, onneksi ei oma :-(

Printillä lukee kyllä Magneti Marelli että se siitä saksalaisuudesta..
Tää on niin tätä päivää :-(

Jos ei kuole elkot, rapistu juotokset, hapetu liittimet ja kytkimet tai väsy NVRAMin patteri, niin ainakin LCD-näyttö muuttuu raidalliseksi.

Blääh, kukahan korjaisi mun UPSini. Räkkimallin PowerWare 5125 piipittelee miten sattuu ja pätkii servereiltä sähköjä. Lienee siinäkin joku kuivunut elko, akut ovat kunnossa. Ei suostu edes kunnolla sammumaan omasta hallintapaneelistaan vaan jää ikuiseen sammuu - odottaa 3 s - hurauttaa tuulettimiaan - sammuu - odottaa 3 s  silmukkaan...  :-((

Ei jaksaisi oikein kiinnostua.
Ja tottakai urakoinnilla tienaa, eikö saisi? Tienaahan maidontuotannollakin?  ???

Sitä minäkin ihmettelen että miksi urakointi nähdään jonain peikkona, tai sille ollaan kateellisia?

Maatalousurakointi on niitä harvoja asioita maataloudessa jossa vapaa kilpailu toimii. Jos hinta tai laatu ei miellytä, tai tarvetta ei ole niin mikään direktiivi ei pakota käyttämään. Tai urakoimaan. Jos kovasti on kateellinen niin mikään ei estä aloittamasta. Kyllä markkinat hakevat tasapainon tilanteen mukaan.

Jos jompikumpi osapuoli ei osaa laskea businestaan oikein niin se on sitten  hänen ongelmansa. On niitä pieleen laskettuja urakoita sattunut muussakin liiketoiminnassa.

Sanoisin että tyhmää on myös tuottaa ja myydä viljaa tai lihaa surkealla hinnalla. Tähän olen itsekin syyllistynyt. Pitäisi joko pystyä hakemaan parempaa hintaa tai sitten muuttaa tuotantoa.
Eikö tämä ole toisinaan työvoimakysymyskin? Aina ei tilalla ole jonoa ammattitaitoisia kuskeja vaikka koneita olisikin riittävästi. Rehuhommassakin ainakin 3-4 pitäisi kai olla.. esimerkkinä niittäjä, karhottaja, noukkarikuski ja siilomies. Silppuriketjussa kärrymiehiä jne. Paalitouhussa päässee hiukan vähemmällä.

En tarkoittanut pelkästään 'avaimet käteen' isolla-rahalla-urakointia vaan myös naapuriyhteistyötä, vaihtotyötä , osaurakointia ja tällaisia. Kuitenkin toimintamalleja joilla saadaan puuttuvia resursseja työmaalle. Oli ne sitten kuskeja, koneita tai molempia.

Tosiurakoinniksi lasketaan tietysti vain sellainen jossa on vähintään puoli milliä pankin rahaa ja toimitaan 200 km säteellä 25 h vuorokaudessa. Mainoksetkin saa näppärästi ilmaiseksi virallisessa lehdessä :-)

Itse vaan harrastelen mm. raahamalla itseni, puutteellisen osaamiseni ja yhden vetäjän rehuketjuun.
Urakointi  hinnat tuskin laskee, mutta taksojen nousu voi hetkeksi hidastua. Ei kai karjatilalla kannata muita töitä ulkoistaa, kuin tuo rehunteko?  Muut hommat voi tehdä edullisemmalla kalustolla jos kunnon traktoreita sattuu olemaan talossa.

Lietehommat...?
Mitens kultivaattorilla muokattu maa käyttäytyy, jos on vähän syyskosteutta maassa. Lautastinttarin saa kyllä unohtaa tai pääsee muutaman vuoden jälkeen rammeri hommiin. ;) Muutamia viteoita katellu juutupesta, joissa muokataan kultivaattorilla kohtuu märkiä maita syksyllä.

Itse kultivaattori toimii kyllä eikä maakaan kai kärsi, mutta sitä pitäisi sitten vetää helikopterilla. Eli se painava ja sutiva vetäjä sen tuhon sitten tekee ja pilaa jäljenkin.

Oikeastaan yksi.



eikkös tuo ole kaksirivinen, joten niitä mutkiakin kaksi.


Oikeassa olet, en katsonut alkuperäistä videota riittävän tarkalla silmällä. Hercules on 2-rivinen.

Seison korjattuna :-/
Tämä voisi toimia hallan torjunnassa;

https://www.youtube.com/watch?v=pEbDlNeMtLM

 ;D




Kuinkas monta mutkaa tollasen kampiakselissa on?????

Oikeastaan yksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tähtimoottori

Näköjään tämä foorumi ei tykkää tuosta ä-kirjaimesta vaan linkki voi typistyä.
Tuossa toinen animaatio:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/58/Radial_engine_timing.gif

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-4360_Wasp_Major


Vielä vekkulimpi on versio jossa kampiakseli on paikallaan ja muu moottori pyörii... ns pyörivä tähtimoottori.
Mä olisin ainakin tyytyväinen jos lyhenisin sen 15cm niin mahtuis vaikka transportterillakin ajamaan muttei se mitta taida lähteä jaloista..  Mutta kyllä se vaan on niin että ne vanhat rahtarit on niitä rekkakuormallisia yli 40kg säkkejä yms tavaraa kannellut myös käsin eli suurin ongelma niillä on juurikin niistä ajoista johtuvat kulumat..  Sä voit pilkkoo vaikka ittes kirveellä :)  Mut ei siellä hourulassa taida olla niitä saatavilla..

Sorry jos meni lainaustasot tässä sekaisin.

Muistan nuoruudessani kun tuli kuorma-autolla apulantalasti. 50 kg säkkejä oli lava puolillaan. Meille jäi joku 5 tonnia sillä kertaa. Kuskilla oli mukana myös vaimonsa. Pientä karhua muistuttava mies oli lavalla ja otti sieltä pinosta aina 2 säkkiä kerrallaan, yhden kumpaankin kainaloon ja toi ne siihen lavan reunalle. Nainen oli maassa ja nakkeli ne siitä reunalta sitten maahan pinoon. Sanoivat olevansa jostain Kainuun suunnalta, eli pitkällä keikalla etelässä olivat. Hankkijan ajoja oli ja kuulemma toimitukset olivat jotenkin ruuhkassa ja pohjoisempaa oli tilattu lisävoimia.

Minä olin silloin vielä niin nuori että en tainnut oikein saada 50-kiloista edes liikkeelle, mutta kumpikaan noista työn sankareista ei näyttänyt olleen moksiskaan tuollaisesta urakasta. Juttu luisti ja huumoriakin taisi olla. Tämmöinen tilannekuva jäi pysyvästi pienen isännänalun korvien väliin, lienee 60-lukua ollut. Olisipa silloin saanut videolle talteen.

Taisivat silloin olla miehet (ja naiset!) rautaa.

Toinen pari joka jäi mieleen oli metsuri joka moottorisahalla hakkasi kesähakkuuta ja vaimo samalla vinssaili nuhvieltilla kauemmas jääneitä uran varteen. En valitettavasti muista miten ne sitten ajettiin.
Maalajithan sen taitavat ratkaista. Vega on sellainen hieman järeytetty tavallinen kylvökone. Jos perinteinen täyskiekko-JC ei aivan pärjää  lohkolla vannaspainojen ja sellaisten suhteen, niin Vega selviää siitä kohtuullisesti. Ehkä sillä helpoimpia syksyllä lautasmuokattuja maalajeja  tms voi kylvää ilman muuta muokkaustakin, mutta ei kyllä meikäläisen savikoita...

Jos siihen naittaa eteen jonkun CultiPackin tai tasojyrsimen, niin sitten voi onnistua jo helpommissa kohteissa 'suorakylvökin' ihan suosiolla.

Suurin osa tekniikastahan on Turengin vakiotekniikkaa, ei siinä varmaan sen ihmeempiä ole.

Joo eikä ollu ekat maestrotkaan kylvökoneita, lähinnä pintalevitin

Kotimaisilla(kin) valmistajilla pitäisi olla senverran selkärankaa että protot myydään protoina ja proton hinnalla. Sitten kun parin vuoden päästä käyttäjät ovat tyytyväisiä ja tarvittavat muutokset on tehty, sitten vasta aletaan markkinoimaan valmista työkonetta.

Nimiä mainitsematta olen törmännyt molempiin ääripäihin. Siihen että valmistaja oikeasti myöntää että 'siinä meille tuli vähän lapsus, miten voimme korjata asian ?'. Sekä siihen että 'sinä olet väärässä ja me oikeassa, mitäs siellä kitiset. Se on hyvä kone ja sillä siisti'.
Kyllä täälläkin jo yksi yksityistiekunnan sopimus voi olla lähemmäs 50 km eli 80-100 km edes-takas. Ne jotka ajaa Destialle taitavat lähes tuplata..


Ei kyllä lingolla mutta traktorilla. Mitä olen katsellut niin ei suoritusnopeudessa ole valtavaa eroa kuorma-autoon.  Vajaa 300 hv ja raskas lisäpainotettu liikennekone, painaa hyvin samat kuin kuorma-auto ilman painolastia, ja kaikki pyörät vetävät. Joku vetää samalla koko ajan vielä kevyesti alusterällä, jälki on ollut varsin hyvä.

Eihän se 40 km lenkki edes-takas ole kuin reilu 2,5 tuntia kun pyyhkäisee hiukan isompia teitä ellei keli nyt aivan järjetön ole. En ole jumissakaan nähnyt kuin kerran, silloinkin oli väistänyt toista ojaan. Kuorma-autoja hinaltiin umpisesta ja ojista harva se talvi, pari kertaa olin itsekin yhtenä varpin päässä.
Mitään epämääräisiä kivisiä, kapeita mutta mutkaisia umpeenkasvaneita metsäteitä ei tuohon vauhtiin tietenkään kykene.

Ei uskoisi ellei näkisi... kalusto on kyllä muuta kuin 502 + se 210 TR. Perässä olen joskus ajellut ja ihailla on täytynyt kuinka homma käy kun oikeat lelut ja sen osaa. Pitäisiköhän joskus liftata kyytiin :-)
Nämä asiat eivät ole aivan niin mustavalkoisia. Me(kin) tarvitsemme vientiä ja toivomme että maailmalla ostetaan niin maataloustuotteitamme kuin teknologiatuotteitammekin. Myös pelkkää know-how:ta ostetaan ja myydään. Sellaista vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole että kaikkialla kaikki ostavat vain kotimaista ja toivotaan viennin vetävän osan tuotannosta. Se on vähän sama kuin vitsi sosialismista: kaikki saavat pitää omansa ja loput jaetaan tasan.

Jos puhutaan vapaasta kilpailusta (onko sellaista olemassakaan ??) niin homman pitäisi mennä niin että paras voittakoon. Tilanteen mukaan se paras on sitten kokonaisedullisin, tehokkain, kestävin, edistynein, kotimaisin, ympäristöystävällisin -  mitä nyt ostaja haluaakin korostaa. Vaikka sitten suurin ja kaunein, tai se jonka varaosat saa samalta kylältä tehtaalta, mutta ostaja sen valinnan tekee, oman yrityksensä kriteereillä.

Tämä johtaa kyllä siihen että kaikkialla ei kannata tehdä kaikkea. Kaikki eivät ole hyviä kaikessa  - pitää olla suotuisat olosuhteet tai muita tuotannon kilpailukykykä edistäviä seikkoja. Minä en ala hoitaa poroja eikä Aslak kokeile myöhäisiä kevätvehniä ellei ilmastonmuutos suuresti edisty.

Kotimaamme konevalmistajillekin vienti on enemmän tai vähemmän merkittävä kanava. Minä en koe suuriakaan tunnontuskia vaikkapa koneen alkuperämaan suhteen - vientiin menee heiniä lukuunottamatta myös kaikki mitä itse tuotan (vehnä ja kumina).  Vehnä ei taida taaskaan kotimaahan ihan leiväksi kelvata mutta ilmeisesti vientiin kyllä siedettävällä miinuksella.

No, tr-työkoneideni kotimaisuusaste lienee 80%, itsestään liikkuvien vehkeiden taas 0%. Tämä ei ole mitenkään tarkoitushakuinen lopputulos, siinä nyt on vaan käynyt noin.
Moitin punaisia kyllä ja moitin edelleen, HD:ssa ei ole mitään vikaa kuten myös facessa kommentoin. Hiukka kun perehtyy punaisen ja HD:n eroon niin sokkokin tajuaa.

Olen minäkin kiskonut 180 HD:tä >500 km. On se tukeva kyllä, mutta taitaa noita 13 t säästömalleja saada 2 tuon hinnalla. Kyllä mä ainakin löysin tuosta HD:stäkin sanomista, ei tosin kestävyydestä.

- niin korkea että esim tr-kaivurikuski ei alempana ojan pällä oikein ihastunut
- loppujen lopuksi melkoisen kiikkerä kipattava
- kipatessa tarvitsee telilukkoja ettei niin rajusti nosta aisaa

On hyvä kärry vetää, jarrut tehokkaat, aisajousto toimii, rautaa riittävästi. Mutta kyllä  kotitarve-maatalouspuuhastelussa varmasti pärjää hennommillakin.
 
Sivuja: 1 ... 224 225 [226] 227 228 ... 294