Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 25

Viestit - JarJar

millaista kylvötaksaa suomessa pidetään tunti- vai hehtaarihinnoittelu?
60€+alv/ha (sisältää siirtymät, piikki/lata etumuokkarin mahdollinen käyttö sekä heinänsiemenen/starttilannoitteen kylvömahdollisuus)
jopas oli simban jälki huonoa tossa videolla ::)
Onko sitä kukaan muu kuin kauppiaat hyväksi kehunutkaan??  ;D
Kongskilde Multiseed 3000
Amazone ZA-X 1402
1. John Deere
2. Fendt
3. CaseIH (saksassa tehdyt)
Kaikki huollot ja remontit itse tehden niin pitkälle kun vaan osaaminen riittää. Lypsykoneen huolto pois lukien useampi vuosi edellisestä ulkopuolisen korjaajan käytöstä.
Ei mitään fiiat hitachia, vaan aito Hitachi! Ei ainakaan pahasti mene hankinta silloin pieleen. Näissä ei liene mitään suurempia tyyppivikoja. Telaston kuntoon kannattaa panostaa.
Kuinkahan hyviä muut autot sitten on, kun kaikki Opelia heikoksi moittivat? Itsellä kolmas Vectra menossa ja perheen kakkos autona muutama Astra ollut ja eipä noissa juuri vikoja ole ollut. Jotain kulutus osia tarvinut vaihtaa (jarrupaloja, levyjä ja pakoputkia). Tällä hetkellä ajossa vm. -06 Vectra OPC.
Reilu kymmenen vuotta ja kolmattatuhatta tuntia punaisella kolhoosiMepulla.
No se rakenne on hiukan väkisin tehty. Perinteinen siilo hyödyntää elevaattoria ja painovoimaa sekä kuivatuksessa että varastoinnissa.
Vaunussa joudutaan käyttämään monensorttisia vaakakuljettimia kun kone on matala ja leveä, ja silti homma ei toimi yhtä sujuvasti.
Punaisissa on vielä syötinten alla ilmapohja, joka puhaltaa siirron aikana kylmää ilmaa viljaan. En pidä mielekkäänä, varsinkin kylmällä ja sateisella säällä.
Ketjuelevaattori käy pätkittäin ja esipuhdistin samalla toimii pätkittäin. Käyntiaikasuhteen peukalointi voi johtaa joko elevaattorin tukkeutumiseen kun vilja alkaa valua paremmin kuivuessaan tai sitten elevaattori käydä kolkottaa tyhjää -kuluu ja rikkoo jyviä.
Vaunun yläosassa on levitinsiivikko, kun kerran kennosto on leveä. Siivikko saattaa viljan muuttuessa alkaa kasata tavaraa toispuoleisesti, ja jos kylmäkennoja on vähän (pienemmät meput) ilma karkaa joltakin puolelta. Siinä vaiheessa alkaa todellinen häränsilmä pyöriä öljysäiliössä.
Siivikon säätö edellyttää koneen sammutusta ja miehen menoa työkalun kanssa viljan sekaan. Säädön vaikutusta joutuu valvomaan pitkään ja se ei ole kovin looginen.
Esipuhdistin on ritilämallia ja vuotaa rypsin ulos. Teippaus auttaa.
Pölyä tulee hallitsemattomasti kolmelta sivulta ja hallitusti esipuhdistimen putkesta.
Ja vielä huono hyötysuhde kylmällä säällä.
Vihreissä mepuissa osa noista on korjattu, ja käsittäisin että isommat mallit toimivat luonnostaan paremmin.
Kyllä tuollakin kuivaa, mutta ehkä mieluummin tavallinen koneisto ulos vaunukuivurin sijasta.

Suurin osa ongelmistasi johtunee juurikin tuosta huonosta vakio elevaattori systeemistä. Ylä kuljettimet voi jättää pois riittävän pitkällä elevaattorilla. Isompi elevaattori vaatii myös isomman ja paremmalla levitin lautasella olevan esiputsarin, joka meidän paketissa on lainattu RCW mallista. Riittävän tehokkaalla elevaattorilla voi myös nuo pohjakartion jaksotukset säätää niin että elevaattori tosiaan pyörii vain hetken ja suurimman osan ajasta viljaa kerätään sinne pohjakartioon. Säätöä tuolle ei mielestäni tarvitse tehdä kuin rypsille ja säädön tekeminenkin on äärimmäisen helppoa ajastin kelloa kiertämällä. Sopivat arvot kun on saanut kerran katsottua niin ne kirjoittaa vaikka tussilla viereen. Esiputsari ainakin uudemmissa pyörii koko kuivaus ajan. Tuo yläosan levitin lautanen/siivikko kummin siitä nyt sitten puhutaan ei omassa yksilössä ole tarvinut säätöä asennuksen jälkeen. Lautanen tarvitsee reilusti viljaa jotta se toimii oikein, eli tässäkin taas mopolla elevaattorilla viljaa tulee lautaselle vähän ja se saattaa heittää sen vain toiselle puolen kuivuria. Jos viljaa tulee reilusti on levitys hyvin tasainen 360 astetta ympäri lautasta (tähän voi toki vaikuttaa myös pielessä olevat pohjakuljettimen jaksotukset). RCW mallin esiputsaria ei ole tarvinut rypsin kanssa teipata. Muutenkin teippaukselta on vältytty kuivurin osalta. Ainoastaan aluksi kuivurin kierto linjastoon asennetut Antin 200mm peltiset kulmakappaleet vaativat kumi+teippi virityksiä n. ensimmäisen miljoonan kilon jälkeen. Mutta valuosilla saa jättää ilmastointi teipin pois kuivurin varustuksesta. Pölyä toki tulee jos ei ole normaalin kuivurin tapaan poistoilma putkia asennettu kylki-ilmakanaviin. Vanhemmissahan oletuksena on aukot kuivurin kanavien alaosassa jotka ainakin sisä asennuksissa jättää kostean ilman rakennusken sisään ja täten juuri kylmillä ja kosteilla keleillä tappaa kuivaus tehon. 800mm ilmastointi putket ulos on ratkaisu ongelmaan. Omien kokemusten mukaan ei kuivausteho häpeä yhtään kilpailioiden "jaloillaan seisovia" laitoksille.
Omat kokemukset on vm.2005, Mepu 240 ja 60tn skandia kuppi elevaattorilla. Edellinen oli 90luvun alkupuolen punainen pikku mepu ja tästä on kyllä tuotekehitys harpannut aika ison askeleen.
Vaunu pitäisi olla sisällä, huonolla ilmalla haukkaa polttoainetta ihan toiseen tyyliin kuin poutakelillä.

Jos tekee ulkokuivurin, mieluummin tavallinen koneisto sinnekin kuin vaunu.

Vaunun edut on helpossa ostossa ja helpossa myynnissä, siksi vaunumiehet eivät yleensä konettaan moiti ;)
Kerroppa lisää mikä tekee vaunusta huonomman? Vakio elevaattorit ovat mopoja, mutta siihenkin on olemassa ratkaisut... Paljonkin omia kokemuksia nyky vaunujen kuivaus tehosta?
Oletko puhdistanut valosilmän? Saattanut nokeentua, jos on palanut epätasasesti.
Pihapiirissä täyttö säkkitavara pyörivällä kaivurilla ja peittaamattomat irtosiemenet suoraan kuivurin siilosta elevaattorilla. Pellolla tuplajussi ruuvilla. Täyttökärrin vetäjässä ek, jolla saa ennakkoon pellonlaidalle viedyt lisäapulannat kärriin, jos ja kun ei jussin apulantakasetillinen riitä. Täyttökärriin säkkitavara pihapiirissä myös kaivurilla.

Mutta edullinen hiab kärri olisi kyllä varmasti myös fiksu ratkaisu. Sille voisi löytää käyttöä myös kylvökauden ulkopuoleltakin.
no ei se nyt ainakaan rapidia parempi kone ole! vaik rapidi täyspaska onkin... maahan multiseede ei mene!! vannaspaino olematon!!!! turhanmonimutkainen rakennekin, kuis mont sylinterii siin olikaan? toistakymmentä? rapidi on ainoo jonka saa menemään maahan tolla kiekko tyypillä koska saa kaiken painon vantaiden päälle.

Täällä myös "muutaman" hehtaarin kylvöstä kokemuksia Multiseedillä. Suorakylvö onnistuu siinä missä muillakin. Maahan menemisessä ei todellakaan ole ongelmaa kovallakaan savella. Vannaspainatuksen painetta voi nostaa vaikka 80bar:iin, jolloin kyllä on koko koneen paino vantaiden päällä. Rakenne on hyvin simppeli ajatellen että kone on jaettu 50cm kylvöyksiköihin eikä 3 tai 4m "paloihin". Syöttölaite on tarkka ja helppo säätöinen. Myös lähes tukkeutumaton kone.
Meillä hyvä tasausäes korvannut perinteisen äkeen lähes kokonaan (karjalannan multausta lukuunottamatta). Kerta tasurilla ja kylvö siihen kylvökoneella, jossa edessä s-piikit ja crossboard lata. Kahden vuoden kokemuksella kylvetään näin myös kolmaskin vuosi  :)

Tosin tasausäkeissäkin on eroja. Ei olisi tullut tälläinen mieleenkään aikasemmin talossa olleella potilan P660 tasurilla. Nykyinen on hinattava 8m Kipa, jossa lappuja potilaa nähden tuplasti tiheämmässä ja neljällä akselilla.
Eikä viittis arvailla osiakaan kun ovat niin sikakalliita.

Niin siis tällä pärinällä tarkoitan normaalin, sulosointuisen moottorin käyntiäänen päälle tulee ulkoisen lämpösuojan räminää

Uusi krominen lämpösuoja varaosissa alle 200e, ja mustana vielä halvempi. Ja ei rämise enään...Uusi suoja hieman jo fiksumpi kun alkuperäinen, jossa mm. kiinnitys ruuvit suoraan siinä verkossa.
Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: Känny
: 21.03.10 - klo:10:26
Nokia N97Mini. Tyytyväinen olen ollut.
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 25