Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 32

Viestit - mikasep

tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\

Remmi-Teamissa (bensanpihistysajokkia rakentava kerho) kokeiltiin solenoideilla ohjattuja venttiileitä 90 -luvulla. Systeemin sai toimimaan kunnolla vain tasaisella kuormalla vakiokierroksilla, koska paineen vaihdellessa venttiilin kahta puolta vaadittiin erisuuri voima venttiilin avaamiseksi. Ajoitukset eivät pysyneet kohdallaan. Solenoidin olisi pitänyt olla järjettömän suuri, jotta olisi voinut käyttää normaalin kokoista palautusjousta, jotta venttiili olisi myös mennyt kiinni ajallaan ja tiivistänyt kunnolla.

Nokka-akselissa on aina riittävästi voimaa runnoa venttiili auki joka tilanteessa samaan aikaan, ja suurehko jousivoima vetää sen myös kiinni.

Voihan tietysti olla, että tekniikka on noista ajoista hieman kehittynyt. Meidän proto oli tehty Mankin kannesta ja Pappatunturin kampiakselista. Venttiilejä ja sytytystä ohjasi piirikortti, joka oli rakennettu teurastamovaa-an sisuskaluista...


Mika
Miten teette asennusreiän?? Rautakangella??? Vai onko jollakin joku kones reiän tekoon???Jos on niin kuvat olis kivoja.

Toimisiko akkuporakone varustettuna pitkällä Hiltin terällä? Jonkun järeän 12V koneen voisi viritellä piuhoilla traktorin akkuun niin ei olisi latausongelmaa...

Mika
Hep. Onko kellään mahdollisesti olemassa sinistä eläinvaakahäkkiä, missä on Epecin näyttö? Ohjekirjalle tai ohjeelle olisi käyttöä. Pitäisi saada säädettyä. Possu kun heiluu häkissä niin lukemat seilaa kovasti. Liikkumattoman esineen saa punnittua hyvinkin.
Onko tähän asiaan tullut selvyyttä? Itsellä sama ongelma saman vaa`an kanssa... Eli ohjekirjaa tahikka muita ohjeiistuksia olisin vailla. Vai onko tuo lukemien seilaus ominaisuus?

Jos ei muu auta, niin tuohon voi vaihtaa nykyaikaisemman vaakanäytön. Maksaa n. 250€.

Mika
Meinasin olla liian laiska.. mutta...

olkoon, sinne päin:

(HA-JA)/KA + HA * 0,05 + HA * (0,025+0,005+0,004) + 60 * 5,5  = peruskust./a jaetaan käyttötunneilla.
ja siihen päälle palkka ja löpön kulutus tunnilta.
Koska lyhennyksistä ei puhuta mitään niin kaavaan laitoin koko hankintahinnalle koron, saa säätää jos mutuna tuntuu että on lainaa varaa lyhentää... 0,6l/kwh tuntuu ihan helvetin paljolta tai sitten ajattelen tuon kohdan jotenkin todella väärin.

Noista lähtöarvoista ei saa löpön kulutusta väännettyä. Vai pitäisikö se laskea kilowateista, mikä tarkoittaisi että traktorista pitäisi ottaa 100hv teho koko ajan 1000 tuntia vuodessa...😀

Mika

Niin no ei sinänsä, mutta pelkästään täydentehon kulutus olisi 46l/h ? Siitä sitten arvio osuus kuinka paljon sitä on...
...tuo 46l/h tuntui jotenkin pirun isolta, en keksi mitään työtä jossa pääsisi edes lähelle 100 heppasella...

Suattaisi se sen verran haukata jos saisi vaikka vesipumppua tms tasaista kuormaa koneelle jatkuvana nimellistehon verran... Mutta harvemmin tulee semmoista traktorityötä vastaan...

Mika
Meinasin olla liian laiska.. mutta...

olkoon, sinne päin:

(HA-JA)/KA + HA * 0,05 + HA * (0,025+0,005+0,004) + 60 * 5,5  = peruskust./a jaetaan käyttötunneilla.
ja siihen päälle palkka ja löpön kulutus tunnilta.
Koska lyhennyksistä ei puhuta mitään niin kaavaan laitoin koko hankintahinnalle koron, saa säätää jos mutuna tuntuu että on lainaa varaa lyhentää... 0,6l/kwh tuntuu ihan helvetin paljolta tai sitten ajattelen tuon kohdan jotenkin todella väärin.

Noista lähtöarvoista ei saa löpön kulutusta väännettyä. Vai pitäisikö se laskea kilowateista, mikä tarkoittaisi että traktorista pitäisi ottaa 100hv teho koko ajan 1000 tuntia vuodessa...😀

Mika
Pelkäisin paalaimen kyljessä olevan älylaatikon ja sen korttien puolesta...  Jos tuossa kombissa nyt sellainen vielä on.

Yhtenä kesänä meni pelkästä 255 paalaimesta sen ainokainen kortti. Uniwrapissa lienee useampi kortti, ainakin siellä oli paikkoja kai kolmelle
?
En löytänyt siitä korjauskelpoista vikaa, ainakin kaikki IO-puskurit ja trankut olivat ehjiä  :-(
Tiedä vaikka siitä olisi softa seonnut, tuntui että ainakaan täällä kotimaassa kukaan ei tiennyt noista mitään. Tai kellä olisi ollut niistä tietoa / kytkistä / softaa / testausmahdollisuutta :-((

Kortti ei ollut ilmainen varaosana Keskon tiskiltä  - ja kiirekin oli saada paalain toimimaan, ei voinut ottaa siitä talvi-iltojen projektia :-(

Samaan suuntaan kallistuisin. Antureille virtaa syöttävästä piiristä piirikortilla lienee jotain kärvähtänyt. Vika voi olla helppokin. Tai sitten ei.

Mika
Mikalta vois löytyä apua ongelmaan on korjannut vallun ja jontikan mittareita https://www.facebook.com/mikansahkopaja?fref=ts

Näistä keskustelluista vioista tuttu on tuo jontikan LCD-näytön segmenttien häviäminen. Sieltä hajoaa nauhakaapeli, toistakymmentä jo korjannut.

Nopeustiedon häviämisestä ensimmäisenä tarkastaisin anturin maadoituksen ja onko tarpeeksi lähellä hammastusta josta pulssit tulee. Voi myös kokeilla laittamalla porakoneeseen pyörimään jonkun raudanpalan (tai magneetin, anturin tyypistä riippuen) ja antaa sillä anturille pulsseja.

Mika
onko muuten tuo maadoitus järjestetty omalla kiskolla?   aikoinani tappelin hetken casen taulun kanssa mutta sitten keksin laittaa ylimääräisen karvan maattoon...   toimi.                                        btw, mika, kannattaisko kattoa nyyn sähkönostolaitteen panelin potikkaa jolla hoidetaan nostolaitten liikeet?   se sai kipiää viime talvena kun kompastuin koppiin tullessa ja tönin potikan ns. yli.  se toimii mutta on erittäin jäykkä   ja kun avasin sen niin onkin piirilevyssä oleva komponentti.   liekö korjattavissa?    uusi paneli paikalla mutta aattelin että saisko tuosta markkinakelpoisen kun ei niin vanhakaan.???   mitä arvelet?  kannnatsiko lähettää sulle katottavaks, ja mikä mahtais olla arvio? hinta?     uusi oli aika kallis!

Yhdestä ainakin on kokemusta, potikan valmistaja oli tehnyt standardimallista NH-version, jotta kaupasta saatava potikka ei sopisi. Siinä oli sisäiset vastukset molemmin puolin liukua, jolloin standardimallikin toimi mutta vikakoodia pukkasi. Homma ratkesi kuitenkin helposti, kun tinaili sopivat vastukset molemmin puolin niin vikakoodeistakin pääsi eroon. Kuva pitäisi olla, onko samasta osasta kyse. Jos on, niin eiköhän tuosta reilulla satasella selviä... Olettaen että potikka maksaa edelleen sen pari kymppiä niin kuin muistelen.

Mika
poksi löytyy kopin alta ja on tosiaan tuo autotronicci.kerran ollut aikasemminkin ongelmia tuon kanssa.oli ongelmia alueenvaihdon kanssa.korjaantui yleensä johtoja heiluttelemalla.nyt tosiaan kaikki valot kateissa mittaristossa ja sivupaneelissa.onkohan kukaan ostanut tuota poksia uutta.hinta kiinnostaisi.

Uutta boksia ei kannata ostaa, jos on kyseessä Autotronic 1. Siinä vikaantuu yleensä vain yhden liittimen tinaukset, ja korjauksen jälkeen uuden veroinen. Tuo ei kyllä kuulosta boksivialta, koska boksivika pimentää muitakin toimintoja. Lisätietoja sivuiltani.

www.facebook.com/mikansahkopaja

Edit: Sieltä tyypillisesti irtoavasta mustasta liittimestä menee sisään matalapainepiirin anturitieto sekä nopeusanturit vaihdelaatikolta ja voimanotosta. Merkkivalot sun muut tulevat niistä valkoisista. Jos tämä on boksivika, niin kannattaa heilutella valkoisia liittimiä ja katsoa tapahtuuko mitään.

Mika


ok.täytyypäs käydä nuita boksin johtoja uudestaan mittarilla läpi,kun pääsee parin viikon päästä taas koneen kimppuun.muistaakseni edes pitkien merkkivalo ei toimi ja joku mittarikin saattoi olla mykkä?selailinkin sun fb sivuja ja tuttuja boksejahan sieltä löyty.voisin melkein lähettää tuon boksin sulle tinattavaksi jossain vaiheessa,täytyy vaan katsoa joku väli ettei isäntä rakua tarvi.koitan nyt ensin itse saada nuo merkkivalot heräämään jos ois jossain muualla kuin boksissa vika.

Ok. Maadoitusvikaa veikkaan...

Mika
poksi löytyy kopin alta ja on tosiaan tuo autotronicci.kerran ollut aikasemminkin ongelmia tuon kanssa.oli ongelmia alueenvaihdon kanssa.korjaantui yleensä johtoja heiluttelemalla.nyt tosiaan kaikki valot kateissa mittaristossa ja sivupaneelissa.onkohan kukaan ostanut tuota poksia uutta.hinta kiinnostaisi.

Uutta boksia ei kannata ostaa, jos on kyseessä Autotronic 1. Siinä vikaantuu yleensä vain yhden liittimen tinaukset, ja korjauksen jälkeen uuden veroinen. Tuo ei kyllä kuulosta boksivialta, koska boksivika pimentää muitakin toimintoja. Lisätietoja sivuiltani.

www.facebook.com/mikansahkopaja

Edit: Sieltä tyypillisesti irtoavasta mustasta liittimestä menee sisään matalapainepiirin anturitieto sekä nopeusanturit vaihdelaatikolta ja voimanotosta. Merkkivalot sun muut tulevat niistä valkoisista. Jos tämä on boksivika, niin kannattaa heilutella valkoisia liittimiä ja katsoa tapahtuuko mitään.

Mika

tuossa juuri jake kertoi ratiossa c-kasetin alkuajoista ja niinpä alkoi taas vanhuksen muistelot palaamaan...             oli se vaan messevää kun rippilahjaksi sai basfin ratiomankan.      ja siitä alkoi se kasettien kerääminen joka jatkui aika pitkään.. vimosen kasetin ostin muuten viime joulun alla kun tartteivin aatella jouluna äänittää vielä jotain..            en sitten tehny kun ei tullukaan se jokavuotinen...             kaapissa näkyy vielä olevan nuo reilu 300 kasettia ja niitä kait taas kohta alettava kelaamaan että säilyvät seuraavan kymmenen vuotta...   ihan kuin net "muutamat" vhs nauhatkin...                                oli se vaan hienoa silloin aikoinaan kun oli sitten sonyn valkerman jolla sai kuunnella kasetteja jopa fillarilla ajaessa tahi jopa töitä tehessä...      melekin kuin nykyään on nuo vanhat mp3- soittimet joissa radio.         kivoja kavereita tuolla töissä.
        nuo ratiomallit on korvanneet monta ylityötuntia aikanaan.

Ei ne säily, vaikka kuinka kelailet. Digitoida ne pitäisi, jos jotain arvokasta meinaa säästää.
Videot varsinkin kärsii ajasta. Sääli, miten paljon arvokasta tallennetta 80-90 - luvuilta on tuhoutunut. Alun perinkin vhs-kuvan laatu oli surkea, paljon huonompi kuin 70-luvun kaitafilmin. Vhs-tallenne, vaikka hyvinkin säilynyt, on melko arvotonta materiaalia käyttää mihinkään, vaikka tunnistaahan siitä tutut ihmiset.

Mika
Onko tälläisestä paketista mihinkään? http://ludaelektronik.com/content/fi/farmCam/

Tai saako vastaavan/paremman koottua halvemmalla itse? Langattomia kameroita muutama kappale 100-200m säteelle talosta pitäis saada. Tuossa luvataan jopa 1250m, mikäköhän on totuus jos on näköestettä välissä?

Paremman saa irtokomponenteista, hinnasta en sitten tiedä. Tuossahan ei ole edes tallenninta. Ja kun ostaa esim onvif-yhteensopivat systeemit, on helppo laajentaa jälkeenpäin vaikka eri merkkisillä komponenteilla.

Tuo 100-200m pitäisi toteuttaa wlan-tukiasemilla ja suunta-antenneilla, mikä onnistuu kyllä mutta vaatii hieman tapauskohtaista suunnittelua. Jos tuo pakettiratkaisu oikeasti toimii kuten luvattu, niin mikäpä siinä, mutta epäilen.

Mika
Kuivurille kamera näyttämään live-kuvaa ohjain taulusta. Lumia, tabu tai pöytäkone vastaanottimeks kotio. Matkaa sen verran paljon ettei wlan onnistu. Millanen olis hyvä?

Tulipa hommattua itselle Dahuan kamerat, ja täytyy sanoa että vaikka eivät ole aivan halvimpia (keskihintaisia), niin laatu on erinomainen. Näitä olen sitten myynyt ja asentanut jo muillekin. Tuohon kuivurille halvin vaihtoehto voisi olla lähettävä riistakamera, mutta ne taitavat toimia ainakin vielä multimediaviesteillä evätkä lähetä reaaliaikaista kuvaa.

Reaaliaikainen kuva kännykkäverkon yli tarkoittaa erillistä 3/4G-modeemia, ja siihen liitettyä valvontakameraa. Liittymässä pitää olla julkinen IP-osoite, eli esim. Sonera Opengate palvelu.

Jos sen Wlanin saisi kantamaan kuivurille, niin homma olisi jonkin verran helpompi. Suunta-antenneilla onnistuu satojakin metrejä, jos ei ole pahoja maastoesteitä.

Celotronin valvontamodeemi, jonka sähkömies kytkee kuivurin tauluun, olisi varmaan fiksuin vaihtoehto. Ei tartte kytätä, kun tekstari tulee vain jos tulee häiriö tai erä valmistuu. Jos kytkee lämpöanturin, niin voi vaikka kysyä poistoilman lämpötilan ja asettaa siitä hälytyksen.
Mikähä tuohon nyt tuli,nostaa paalin kyytiin ku aenae, vaen ei sitte millää suostu käärimään, eli käärinvarsi ei pyörähäkkää
Jomp kump käpälä antur suattaa olla jotta ilimottaa käpälän olevan varren ejessä jotta ei sua pyörijä.

Mika
Pitäs olla lirpake kunnossa, WD40:n kans sen herkistelin. Käsittääkseni laskee paalin rampin liikkeestä, sieltä ainakin lähtee tanko eteenpäin anturille. Anturi tietysti voi prakata, tarvii mitata että antaa pulssin. Ja johtokatko tietysti on kans mahdollinen.

Eikös tuo rampin rajakytkin ainakin vanhemmissa Claaseissa vain anna piippauksen, että paali on pudonnut? Taitaa laskuri ottaa pulssinsa portin aukaisusta.

Mika

Jaa semmonenko sen pitäs olla. Mun 250:ssä oli tullessaan anturi kadonnu ja ne varret vaan roikku maassa. Hyvin on pelannu ilmanki yli 10vuotta eli tarpeeton tais olla.


Ihan kätevä tuo pudotussummerikin on, varsinkin kun sopivan nahkealla heinällä tuppaa joskus 46:ssa paali jäämään kammioon ja pitää nykäistä...

Mika
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 32